Ottelutapahtumasta. Ennen muinoin, kun Veteraani aloitti Jääkiekon seuraamisen 70-luvun Oulussa tai 60-luvun jalkapallossa. Silloin riitti pelkkä peli, ei kaivattu hirveästi oheistapahtumaa ottelun kylkeen. Toki taisi silloinkin makkaraa kahvia ja karkkia saada myyntipisteistä ainakin jalkapallossa. Raksilassa ei ollut myyntipisteitä hallin alkuajoilla vuosiin ja ottelut saattoivat vetää paikalle 8000 katsojaa.
Nykyään on ajat toiset, joka tuutista tulee viihdettä ja katsojille ei riitä pelkkä peli, leipää ja sirkus huvia on oltava.
Tällä hetkellä. Viime kauden alku show oli mielestäni hieno. Ei valittamista. Viime kaudella kuutiosta tuleva alkupohjustus oli hyvin tehty, sitten tuo historia pläjäys menneiltä vuosilta Jampan Kärpät on rautaa tahdittamana, lämmitti sydäntä, soisi jatkuvan.
Otteluissa on saattanut olla parhailla paikoilla bändejä esiintymässä. Hyvä ajatus, mutta ei toimi. Jopa Portion Boysin esiintyessä tuli lehtereille kourallinen ihmisiä katsomaan bändiä. Ei anna ottelutapahtumalle yhtään mitään.
Ottelutapahtuman pullonkaula ja suuri viihtyvyyteen vaikuttava asia on käytävä myynti. Niin kuin sanottu monta kertaa, ei toimi. Taitaa olla käytävä myyntiin Kärppien vaikea vaikuttaa, niin kauan kun myynnistä vastaa toimijat joille homma on ulkoistettu. Siellä mennään tyyliin tällä viikolla Lahtiset ja ens viikolla Virtasten vuoro myydä makkaraa.
Siinä sitten opetellaan yhden lähimaksu laitteen kanssa ihmisten jonottaessa.
Toivottavasti Kärpät ja myyntipisteiden pitäjät pitävät palaverin ennen kauden alkua, jossa käydään myyntiä läpi.
Vaikka myyntipisteet eivät ole Kärppien ylläpitämiä on ottelutapahtuma Kärppien. Kärpät voisi panostaa hankkimalla myyjille lähimaksu laitteita ja päivittämällä myyntipisteiden hinnastot ajan tasalle.
Oluen myynti ja Routa Baari taitaa olla Kärppien ylläpitämiä ? Onko oluen myynnissä Happy hour aikoja. Puoli tuntia ennen peliä voisi olutta myydä Happy hour hinnoilla.
Ihanne tilanne olisi tietenkin, jos Kärpät hallinnoisi käytävä myyntiä, silloin voitaisi myyntipisteiden tuotteita myydä vaikka pienellä alennuksella 1-2 € puoli tuntia ennen ottelua.
Summa summarum. Koska Raksilaa ei voi pyrotekniikalla nostaa puoli metriä ilmaan ja pyörimään ylös alaisin on nykyinen alku show mielestäni ihan riittävä.
Ainoaksi keinoksi ottelutapahtuman parantamiseksi jää sitten käytävä myynti, ruoka ja olut. Kausikorttilaiset käyvät peleissä vaikka myyntipisteistä ei saisi muuta, kuin kylmää kyrsää. Ottelutapahtuma on tärkeä satunnaisille kävijöille, jos käytävä myynti ei toimi, niin ei sinne silloin herkästi uudestaan mennä. Satunnaiskatsojat määrittelevät tulevan kauden yleisömääriä. Homman toimiessa, voi siellä käydä useimminkin.
Siinä haastetta, muuttuuko mikään vai mennäänkö vanhoilla eväillä. Otteluliput alkavat olla sellaisissa hinnoissa, että rahoille olisi saatava muutakin vastinetta kuin jääkiekko.