Tätä minä en itse vain pysty ymmärtämään, vaikka mielipidehän jokaisella tietysti saa olla. Ei minulle ainakaan ole mikään ongelma maksaa Kärppien kausikortista 700€, kun sillä pääsen katsomaan JÄÄKIEKKOA paikan päälle ja samalla vielä tuen siinä sivussa Kärppiä.
Olisi kiva tietää mitä siinä tapahtumassa pitäisi olla, että siitä voi 73 euroa maksaa? Itse kun menen jääkiekko-otteluun katsomaan jääkiekkoa. Yhtään oikeaa ideaa en ole vielä kuullut, millä sen tapahtuman edes saa paremmaksi. Joo Luleålla on hieno alkushow, senkö takia voisi sen 73 euroa maksaa? Ihan turha sitten miettiä, miksi pelaajabudjetissa säästetään yms, jos omien fanien ajatusmaailma omaa seuraa ja sen tukemista kohtaan on tällainen.
Minusta tuntuu, että Kärppien toimistolla on kanssasi samanlainen ajatusmaailma ottelutapahtumasta. Vastuu ja velvollisuus tuntuu olevan kuluttajalla eikä tapahtumajärjestäjällä.
Oikeastihan menestyvässä organisaatiossa sen pitäisi mennä niin, että ajatellaan asiakaslähtöisesti. Miten saadaan uudet katsojat hallille? Miten saadaan nämä katsojat viihtymään? Miten saadaan nämä uudet, satunnaiset katsojat palaamaan hallille uudelleen? Miten saadaan katsojat sitoutumaan? Sana katsoja on valikoitu tarkoituksella, sillä se kattaa kaikki niin fanikatsomosta katkarapuosastoon ja siltä väliltä.
Edellisiin kysymyksiin muutamia heittoja, joihin panostamalla uskoisin entistä useamman olevan valmis maksaan vaikka tuon mainitun 73 euroa:
- Markkinointi. Eihän Kärpät näy katukuvassa oikeastaan ollenkaan. Etelä-Suomessa monet seurat panostavat näkyvyyteen varsinkin kauden alla.
- Lippuhinnoittelu. En sano, että paras tapa toimia olisi painaa kaikkien lippujen hintaa alas, mutta varmistaa, että hallilla on myös kohtuuhintaisia paikkoja
- Fasiliteetit kuntoon. Kun uutta hallia ei olla heti huomenna tulossa, niin nykyistä pystyisi parantamaan myös pienillä toimenpiteillä. Siniset penkit keltaiseksi maalatun katsomon vieressä ei ainakaan paranna sitä mielikuvaa, että hallilla pitäisi näkyä Kärppien värit ja brändi
- Oheismyynnin sujuvuus ja palvelu. Mietitään etukäteen miten erätaukojen pullonkauloja saataisiin ratkottua
- Ottelutapahtuman ääni-, visuaalinen ja muu vaikuttavuus. Mietitään vakioidut, Kärppiin sopivat musiikit ja äänet. Panostetaan vau-efekteihin (tärkeää etenkin satunnaisemmalle katsojalle mikä ei välttämättä ole hc-fani). Pyritään kaikessa tapahtumassa jättämään muistijälki. Vrt IFK:n ottelutapahtuma tai Kärppien 2000-luvun alku amenoineen ja kirkonkelloineen.
- Seurataan katsojatyytyväisyyttä. Pysytään ajanhermolla siitä, mitä eri asiakaskunnat ovat mieltä, reagoidaan ja osoitetaan että katsojat ovat tärkeitä Kärpille
Nämä asiat eivät ole uusia eikä mullistavia. Siksi on ihan käsittämätöntä, että nämä eivät ole kunnossa Kärppien tasoisessa seurassa. Silloin kun joukkue menestyy ihan huipulla, on helppo saada katsojia lähes itsestään. Sitten kun jäällä lähtee sakkaamaan, niin kokonaisvaltaisesti pudotus on iso. Siksi ottelutapahtumaan panostaminen pitäisi olla yhtä tärkeää talouden kannalta kuin urheilua tukevien liiketoimintojen lisääminen.