Huolestunut olen JYPin tilanteesta, ensimmäistä kertaa kuukauteen.
En siksi, etteikö tätä sarjaa voitaisi katkasta tällä kokoonpanolla tänään. Molemmilla on muutoksia ja meillä niitä ei ole kärkiketjuissa (pl. ykkös-yv), joten ne eivät tätä ratkaise suuntaan eikä toiseen.
Huolestunut olen siitä sanattomasta viestistä, jonka tämä antaa herroille Näkyvä ja Virtanen, pikkuisen myös Heleniukselle. Sekä muille hyvin pelanneille sotureille, joiden pelipaikka on liipasimella hyvistä otteista huolimatta. Näkyvä on pelannut huikean hyvät pudotuspelit odotuksiin nähden. Lisäksi on pelannut koko ajan tuossa ykkösylivoimassa, joten nyt joudutaan särkemään myös kakkos-yv, että saadaan sieltä pakki (Laatikainen?) ykkösylivoimaan. Virtanen on pelannut odotetusti. Vaikka taululla on 0-0, antaa tämä voittaneen kokoonpanon vasta tässä vaiheessa tehty muutos sen viestin, että Aho&co. kuvittelevat taululla olevan Ässät 0, JYP 0,5. Jyrki, ei ole. Peli on tasan. Häviämällä tänään me teemme itsellemme "pakon" voittaa perjantaina (jotta ei taas tarvitse matkustaa Poriin lauantaina) ja kun me kuvittelemme, että johdamme jo tätä peliä puolella maalilla, kuvittelemme että perjantain peliä johdamme ainakin 0,75 maalilla. Emme johda.
Risto Dufvan JYP 2009-2011 olisi kestänyt nämä muutokset värähtämättä, koska haihatteluun ei missään vaiheessa ketään päästetty. RD:n JYPissä nämä muutokset olisi surutta tehty jo kolmanteen peliin ja uudestaan neljänteen, eikä kukaan olisi nitkahtanut menetetystä pelipaikasta, pelännyt menettävänsä pelipaikkaansa, yliyrittänyt saatuaan vihdoin mahdollisuutensa. Nyt nämä muutokset tehdään niin myöhään, että nuo kaikki ovat hyvinkin realistisia tapahtua. Helenius tämän kestää, koska tyyli on ollut koko kauden maalivahtipeluutuksessa sama, mutta miten muut kun nyt on viimeiset viikot menty harmonisesti samalla kokoonpanolla luottoa antaen ja uskoen? Jos peliesitysten perusteella viltityksiä jaetaan, kauimpana omasta huipputasostaan on ollut pakeista Laatikainen ja Malmivaara sekä hyökkääjistä ehkä Pihlman tai Lahti. Jos haetaan absoluuttisesti huonointa pakkiamme, se olisi kenties Koskinen ja hyökkääjistä Pihlman. Ymmärrän, ettei voida penkittää Malmivaaraa tai Koskista, vaan sopivin, tässä tapauksesa Näkyvä. Pihlman sai varmaan jatkaa syöttöpinnojen turvin.
Olen ollut tällä kaudella pari kertaa pahasti väärässä Jyrki Ahon johtajankyvyistä JYPissä kaudella 2011-12 ja joka kerta Aho on osoittanut minun olevan väärässä. Osoita tänäänkin. Osoita, että joukkue ottaa nämä muutokset oikealla tavalla ja on kypsä käsittelemään tällaisen johtoaseman, voitto-odotukset ja muutokset kokoonpanossa. En haluaisi tulla perjantaina Hippokselle, koska todennäköisesti niskassa on valitettavasti pari apinaa siinä vaiheessa.