Ke 21.11.2012 Lukko - SaiPa

  • 14 333
  • 64

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihan oikeutettu oli matsin lopputulos, vaikka minunkin mielestäni Lukolta kyllä vietiin aika selkeä tasoitus. Toki ei tuo ihan satavarma juttu ole, mutta aika lähelle 100 % todennäköisyydellä kiekko olisi ollut maalissa, vaikkei tuomari olisikaan hätäillyt vihellyksensä kanssa.

SaiPa oli mielestäni juurikin niin hyvä kuin sarjataulukko antaa ymmärtää. Lukko oli varsinkin ottelun kahdessa ensimmäisessä erässä huomattavasti vierailijaa raskaammalla jalalla liikkeellä, mikä näkyikin sitten kentällä ja tulostaululla. Kolmannessa erässä Lukko pääsi sentään vähän niskan päällekin, mutta jotain tuosta hommasta jäi kuitenkin puuttumaan.

Tanskalaisista täytyy sanoa sen verran, että kolmikko pelasi kenties heikoimman ottelunsa Lukon paidassa. Liike oli kaikilla todella raskasta ja varsinkin Larsen oli todella virhealttiilla pelipäällä. SaiPan toisesta maalista menee ainakin osakiitos nimenomaan Larsenille ja pariin kertaan miestä kierrettiin kuin pujottelukeppiä. Komeuden kruunasi vähän hölmö jäähy.

Pelin kenties huvittavin hetki oli SaiPan toiseen maaliin jaetut kaksi syöttöpistettä. Ei vittu tuollaisista voi antaa edes sitä yhtä. Eikös se limppu nyt sentään Larsenin hallussa ollut, kun saibulainen kävi sen maaliin pokettamassa? Tuli ihan NHL13 mieleen tuosta.

Kyllä meikäläiselläkin pieni epäilys kytee selkärangassa siitä, että SaiPan hyvät otteet voisivat hyvinkin johtua poikkeavasta kuntopiikistä. Muutama kausi sitten Lukon touhu näytti vähän samanlaiselta. En toki panisi ollenkaan pahakseni, vaikka irtonainen liike ja hyvät otteet jatkuisivat kevääseen, sillä häntäpäähän veikatun joukkueen menestyminen ei voi olla lämmittämättä sydäntä.

Vaikka eräs oululainen näyttääkin olevan sitä mieltä, että Lukko oli jollain tavalla erityisen huono, uskallan olla eri mieltä. Vastustajan liike oli vaan kertaluokkaa kotijoukkuetta parempaa, mikä sai Lukon näyttämään huonommalta kuin oli. Teeveemieheltä on taasen ihan pakko kysyä, että mikä vitun kupla?
 

Eskelarit

Jäsen
Voi jestas, en hetkeen aikaan ole nähnyt noin halutonta Lukkoa. Lukko ei ansainnut pisteen pistettä, melkeen voi olla onnellinen Leppäalhon aikaisesta vihellyksestä.

Tanskalaiset ihan kuutamolla, Bödker kruunasi iltansa vielä idioottimaiseen väkivaltaisuus-jäähyyn. Meni ja veti kiekottoman nurin aition edessä, eikä se riittänyt vaan piti vielä hieraista naamaan ja ottaa kakkonen. Mä salaa toivoin, että SaiPa ois rankassut siinä jo ja laittanut pelin pakettiin. Okei, Bödker teki maalin, ei se mun silmissä ainakaan pelasta herran muuta esitystä, sen verran haluton oli koko trio.

Mitenkään en halua vittuilla tai mitään, onhan SaiPa tällä hetkellä jopa sarjakärki, mutta onhan se fakta, kun SaiPa tulee keskiviikkona Raumalle pelaamaan, ei se fiilis nyt katossa ole. :D Tuli mietittyä ekan erän jälkeen, että mihin sitä on tullut, Lukkoa ei peli kiinnostanut ollenkaan, eikä SaiPa tuntunut edes antavan kaikkeaan.

Ansaittu voitto SaiPalle, SaiPa oli selvästi parempi joukkue, huomenna ottakaa kolme pistettä lisää Porista!

Vaikka mä miten Lukkoa haukuin, olisin halunnut kehuakin, mutta ei oikeastaan ole muita kehuttavia kuin Kangasmäki ja Vehanen. Lampaanperseitä voisi jakaa vähän jokaiselle. Caldwell oli ihan hukassa, kaiken kruunasi se kun lähti YV:llä (?) jahtaamaan omassa päässä SaiPan pelaajaa ja lopputulema oli se, että Caldwell makasi kulmassa yksinään, eikä kukaan edes koskenut Caldwelliin. Niin! Annetaan nyt omille pojille edes plussaa komeista Movember-viiksistä!
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Leppäalhon mukaan kiekko oli räpylässä.

Koosteesta tän katoin, ja ei ollut mun mielestä yhtään niin kiistanalainen tilanne kuin esim. alkukaudella Jaffalassa. Tossahan peli oli vihelletty poikki, ja kaikki paitsi tää Lukon janari lopetti pelaamisen, ja sit tää sankari pisti kiekon maaliin. Joo, hätäisesti peli vihellettiin poikki, mutta niin kauan aikaa tossa oli välissä vihellyksellä ja sillä ku kiekko laitettiin maaliin, ja muut pelaajat lopetti pelaamisen ennen maalia etten tolla kauheesti jossittelis. Tässä Jaffalan tapauksessahan laukaus ja vihellys taisi likimain yhtäaikaisesti tulla ja joka ukko kentällä pelasi tilanteessa vielä ihan täysillä, vastaavanlaisesta oikeusmurhasta ei kyllä tässä ollut yhtään kyse.

Silti, väärinhän se oli vihelletty.

Peliä en nähnyt, mutta otteluseurantaketjun perusteella tässäkin pelissä oli taas tilanteita, joissa SaiPan jamppa pistää kiekon päätyyn ja lähtee itse perään, muttei pääse kun edessä oleva pakki ottaa syleilyyn. Sanokaa nyt viisaat saako tämmöstä tehdä? Omaan ymmärrykseen tämmönen on kiekottoman pelaajan estämistä ja siksi rangaistuksen arvoinen temppu, vastaavia on nähty monta kertaa tämän kauden aikana ilman että niistä on vihelletty. Ei kai nyt saatana saa päätykiekkoa hakevaa pelaajaa kaataa painiotteella jäihin vähän siniviivan jälkeen?
 

Pronger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Peliä en nähnyt, mutta otteluseurantaketjun perusteella tässäkin pelissä oli taas tilanteita, joissa SaiPan jamppa pistää kiekon päätyyn ja lähtee itse perään, muttei pääse kun edessä oleva pakki ottaa syleilyyn. Sanokaa nyt viisaat saako tämmöstä tehdä? Omaan ymmärrykseen tämmönen on kiekottoman pelaajan estämistä ja siksi rangaistuksen arvoinen temppu, vastaavia on nähty monta kertaa tämän kauden aikana ilman että niistä on vihelletty. Ei kai nyt saatana saa päätykiekkoa hakevaa pelaajaa kaataa painiotteella jäihin vähän siniviivan jälkeen?
Tuota estämistä (vaikka sitä väritit pahasti) näkee minun mielestä koko ajan, myös Saipa tätä tekee eli ette siinä ole uhrin asemassa. Mutta olen kanss ajoskus miettinyt, että missä menee estämisen raja. Lukon pakki sai eilen tilanteesta jäähyn jossa painoi Saipalaista laitaa vasten kiekon liukuessa laidan vieressä, Saipalaisen jalat rimpuilevat singeriä 3s ja tuomari nosaa käden ylös. Miten nämä estämiset eroavat toisistaan?

Sitten tuli mieleen Keräsen läpiajotilanne, Saipan jälkeenjäänyt pakki (olisko Pukka) lyö takaapäin kahdella kädellä Keräsen mailaan käden korkeudelle. Miksi tuo ei sitten ole huitominen/estäminen vai olisiko Keräsen pitänyt tiputtaa maila?

Onhan noita tilanteita mitä ihmetellä. Mitä tulee tuohon liian aikaisin vihellettyyn Nurmen maaliin niin, kyllä siinä vaan vihellyshetkellä ehtii saipan Riikola huitaisemaan mailalla Nurmea kylkeen ja vielä vihellyksen jälkeen lyömään poikkaria selkään. Vihelletty mikä vihelletty, mutta yhtälailla siinä molemmat joukkueet jatkoivat pelaamista.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Koosteesta tän katoin, ja ei ollut mun mielestä yhtään niin kiistanalainen tilanne kuin esim. alkukaudella Jaffalassa. Tossahan peli oli vihelletty poikki, ja kaikki paitsi tää Lukon janari lopetti pelaamisen, ja sit tää sankari pisti kiekon maaliin. Joo, hätäisesti peli vihellettiin poikki, mutta niin kauan aikaa tossa oli välissä vihellyksellä ja sillä ku kiekko laitettiin maaliin, ja muut pelaajat lopetti pelaamisen ennen maalia etten tolla kauheesti jossittelis...
Katsoppa nyt vielä uudestaan, SaiPan Riikola on ainut pelaaja, joka on riittävän lähellä Nurmea, että voisi maalinteon estää ja hän kyllä antaa puutavaraa loppuun asti (ja vähän ylikin). Pukka tosin suoristaa selkänsä maalin toisella kulmalla, mutta hän ei tilanteeseen olisi kuitenkaan ehtinyt kun on oma maalivahti välissä. Ei se ole Nurmen vika, jos muut SaiPan pelaajat ovat muualla kuin maalin edessä ja se ainoa SaiPalainen ei pysty mailaa pitämään kiinni.

Peliä en nähnyt... Ei kai nyt saatana saa päätykiekkoa hakevaa pelaajaa kaataa painiotteella jäihin vähän siniviivan jälkeen?
Mun mielestä ei tässä pelissä ollut mitään tällaisia selkeitä tapauksia. Tällä kaudella kyllä on näitä ylipäätään näkynyt ja näitä menee tuomareilta läpi. Mutta toisaalta usein värilasien takaa katsottuna ollaan huutamassa estämisjäähyä vaikka hyökkääjä on nepannut kiekon laidan kautta pari metriä pakin taakse ja sitten lähtee yrittämään kiertämistä.

Edit: Vähän hidas, Pronger oli nopeampi, siksi vähän toistoa viesteissä...
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Mun mielestä ei tässä pelissä ollut mitään tällaisia selkeitä tapauksia. Tällä kaudella kyllä on näitä ylipäätään näkynyt ja näitä menee tuomareilta läpi. Mutta toisaalta usein värilasien takaa katsottuna ollaan huutamassa estämisjäähyä vaikka hyökkääjä on nepannut kiekon laidan kautta pari metriä pakin taakse ja sitten lähtee yrittämään kiertämistä.

Siis juuri tuo boldattu mikä itseänikin hiertää. Eikö tuossa estämisen tunnusmerkit täyty, jos käsin estää hyökkääjää pääsemästä kiekkoon? Kiekkoahan pitäisi pelata? Ja tarkoitan koko liigan mittakaavassa noita, en eilistä peliä. Jokaikinen joukkue sitä tekee, mikä on minusta perseestä. Kait minulla eri käsitys estämisestä kuin tuomareilla....
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis juuri tuo boldattu mikä itseänikin hiertää. Eikö tuossa estämisen tunnusmerkit täyty, jos käsin estää hyökkääjää pääsemästä kiekkoon? Kiekkoahan pitäisi pelata? Ja tarkoitan koko liigan mittakaavassa noita, en eilistä peliä. Jokaikinen joukkue sitä tekee, mikä on minusta perseestä. Kait minulla eri käsitys estämisestä kuin tuomareilla....
Jos siis tosiaan estetään nimenomaan käsillä, niin kyllähän se silloin on estäminen. Itse ajattelin alunperin siis kropalla "estämistä" tollaisessa tilanteessa, joka mun mielestä lasketaan enemmän harhautukseksi kuin kiekon lyömiseksi päätyyn. Mutta joo, painiotteestahan tossa puhutaan, niin onhan se silloin estämistä, pieni ajatusvirhe mulla...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Sitten tuli mieleen Keräsen läpiajotilanne, Saipan jälkeenjäänyt pakki (olisko Pukka) lyö takaapäin kahdella kädellä Keräsen mailaan käden korkeudelle. Miksi tuo ei sitten ole huitominen/estäminen vai olisiko Keräsen pitänyt tiputtaa maila?
Bruun, yhdellä kädellä, n. polven korkeudelle mailaan. Jos tuollaisia mailaan osuvia huitaisuja aletaan viheltää niin SM-liigan sääntöihin voidaan lainata salibandysta jäähynimike "mailaan lyönti".
 
Jos siis tosiaan estetään nimenomaan käsillä, niin kyllähän se silloin on estäminen. Itse ajattelin alunperin siis kropalla "estämistä" tollaisessa tilanteessa, joka mun mielestä lasketaan enemmän harhautukseksi kuin kiekon lyömiseksi päätyyn. Mutta joo, painiotteestahan tossa puhutaan, niin onhan se silloin estämistä, pieni ajatusvirhe mulla...

Parin vuoden takaisessa erotuomarin käsikirjan tulkinnoissa (casebook) kerrotaan mm. estämisestä näin:

"Jos hyökkäävän pelaajan laukaistua kiekko hyökkäysalueelle puolustava pelaaja peruuttaessaan omaa aluettaan kohti ”työntää lantionsa” hyökkäävän pelaajan eteen pakottaen hyökkäävän pelaajan kiertämään puolustavan pelaajan. Tilanne luokitellaan ”vartalon levittämiseksi” ja estämisestä tuomitaan pieni rangaistus."

En tiedä onko tulkinta muuttunut parin viime vuoden aikana.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Parin vuoden takaisessa erotuomarin käsikirjan tulkinnoissa (casebook) kerrotaan mm. estämisestä näin:

"Jos hyökkäävän pelaajan laukaistua kiekko hyökkäysalueelle puolustava pelaaja peruuttaessaan omaa aluettaan kohti ”työntää lantionsa” hyökkäävän pelaajan eteen pakottaen hyökkäävän pelaajan kiertämään puolustavan pelaajan. Tilanne luokitellaan ”vartalon levittämiseksi” ja estämisestä tuomitaan pieni rangaistus."

En tiedä onko tulkinta muuttunut parin viime vuoden aikana.
Tulkinta ei ole varmaankaan muuttunut mutta tilanteista tulee jäähyjä järkyttävän harvoin. Edes se, että kaadat hyökkääjän ei aina riitä.

Ja tätä toden totta tekevät kaikki jengit, välillä enemmän välillä vähemmän. Jos joku ei tee on se hölmöyttä. Linja sallii -> käytä sitä hyväksi.
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Tulkinta ei ole varmaankaan muuttunut mutta tilanteista tulee jäähyjä järkyttävän harvoin. Edes se, että kaadat hyökkääjän ei aina riitä.

Ja tätä toden totta tekevät kaikki jengit, välillä enemmän välillä vähemmän. Jos joku ei tee on se hölmöyttä. Linja sallii -> käytä sitä hyväksi.

Itseasiassa lähestulkoon ainoa tilanne, milloin noista vihelletään jäähy on hyökkäyssinisellä jos puolustavan joukkueen pelaaja yrittää karkuun. Puolustussinisellä sitä saa harrastaa (puolustavan joukkueen toimesta) lähestulkoon miten haluaa.
 

Pronger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bruun, yhdellä kädellä, n. polven korkeudelle mailaan. Jos tuollaisia mailaan osuvia huitaisuja aletaan viheltää niin SM-liigan sääntöihin voidaan lainata salibandysta jäähynimike "mailaan lyönti".
Yhdellä tai kahdella, en muista. Näistä kyllä saa SM-ligassa nykyään paljon jäähyjä ja nimike on huitominen. Jäähytapauksissa vaan maila joko irtoaa käsistä tai menee rikki.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Yhdellä tai kahdella, en muista. Näistä kyllä saa SM-ligassa nykyään paljon jäähyjä ja nimike on huitominen. Jäähytapauksissa vaan maila joko irtoaa käsistä tai menee rikki.
Totta. Nyt ei tapahtunut kumpaakaan, joten miksi siitä olisi pitänyt jäähy antaa? No joo, eiköhän tää ollut tässä, kun jo on seuraavankin ottelun kokoonpanot julkaistu.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Parin vuoden takaisessa erotuomarin käsikirjan tulkinnoissa (casebook) kerrotaan mm. estämisestä näin:

"Jos hyökkäävän pelaajan laukaistua kiekko hyökkäysalueelle puolustava pelaaja peruuttaessaan omaa aluettaan kohti ”työntää lantionsa” hyökkäävän pelaajan eteen pakottaen hyökkäävän pelaajan kiertämään puolustavan pelaajan. Tilanne luokitellaan ”vartalon levittämiseksi” ja estämisestä tuomitaan pieni rangaistus."

En tiedä onko tulkinta muuttunut parin viime vuoden aikana.

Kiitos tästä, eli sääntökirjan mukaan tämmöset kiekon päätyyn heittäneen pelaajan estämiset on yhä rangaistuksen arvoisia tekoja. Niitä vaan ei vihelletä. SaiPa-Jokerit matsissa luulin että SaiPa sai tämmösestä jäähyn kun joku Jokeri heitti kiekkoa päätyyn ja myöhässä oleva SaiPan pakki kolasi sen laitaan ettei päässy perään, mutta jäähy tulikin väärästä vaihdosta. Kyllä näitä siis SaiPakin esittää, en mä sitä sano, on vaan pistänyt silmään kun omaan muistikuvaan nää on rangaistavia juttuja mutta hyvin harvoin näistä pilli on soinut. Jännä juttu.
 

teeveemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Teeveemieheltä on taasen ihan pakko kysyä, että mikä vitun kupla?

Jaahast, helppoihin kysymyksiin on mukava vastata.

Se kupla, että taistelisitte ilman tanskalaisia änäristaroja mistään muusta kuin jumbopaikan välttämisestä (hieman kärjistystä). Vielä näytätte olevan säälipleijari vauhdissa mukana, mutta auta armias, jos NHL alkaa ja Boedker, Nielsen ja Larsen pakkaavat kassinsa ja lähtevät. Periaatteessa turhaa jossittelu, koska olette nyt juuri sillä sijalla minkä olette ansainneet.

Ja te kyllä tiedätte tuon yllä olevan asian varsin hyvin. Turhaan minä sitä teille kerron.

Lukko on täysin yksilötaidon varassa. Dufva peluutuksessa ei ole järjen hiventäkään. Kritiikkiä tuskin tulisi, jos olisitte korkeammalla, mutta kun homma ei vaan toimi niin ei voi ymmärtää, että nuoria pelaajia heitetään vilttiin mallikkaiden otteiden jälkeen. Petri Koskisen ja Koskenkorvan tapaiset pelaajat viilettävät päättömästi kentällä, koska heillä on taitoa pestä Dufvan selkää. Tai sitten kokemuksen tuoma viisaus on korvaamatonta Dufvan mielestä. Miten se näkyy, onkin iha eri juttu.

Tiedätte tämänkin, mitä minä näitä teille kertomaan.

Harmittaa varsinkin Arttu Ilomäen puolesta. Hyvä pelaaja menee hukkaan Dufvan koirankopissa. Kuten myös Jesse Virtanen. Näyttää sopimus loppuvan tähän kauteen. Epäilen halukkuutta jatkosopimukseen.

"Nyt ne SaiPafanit keulii, vitun köyhät!"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös