Vahingonilo kumpuaa siitä vittuilusta, jota suhteelisen monet jokerifanit ovat harrastaneet pelin tason suhteen.
Minä ymmärrän tämän oikein hyvin. Tavallaan osat ovat kääntyneet, sillä HIFK:n faneilta on tullut Jokereiden KHL-aikakautena kovin vähän ylimielistä kuittia oli kyseessä sitten nettipalsta tai reaalimaailma. Ennenhän sitä kyllä kuului ja Jokereiden fanit saattoivat naureskella kun punaisille koitti kesäloma aikaisessa vaiheessa. Tosin se kalikka kalahti omaan nilkkaan monta kertaa tosi kovaa. Onko suomalainen pääsarjaa pelaava joukkue lähtenyt koskaan näin aikaisin kesälomalle? Jos siis jätetään pois Mestis ja sen edeltäjä Ykkösdivari, ja puhutaan vain mestaruussarjoista...
Pelin tasolla keuliminen tuntuu mun näkökulmasta maailman pahimmalta itselleen kusetukselta. Voi olla että joku riemuitsee siitä oikeastikin, mutta mun korvaan se kuulostaa siltä, että suggeroidaan itsensä uskomaan tässä olevan todella hieno juttu kyseessä. Ei putoa! Mä olen toitottanut, ja toitotan edelleen: Tsiigaan lätkää tunteella, ja jos tunne puuttuu, jää jäljelle pelkkä kuiva analysointi.
Joku sanoi, että Torpedo-sarja oli yhtä kiimainen, kuin sarja HIFK:ta vastaan. Ymmärsinkö oikein? HIFK:hon verrattuna tuossa sarjassa ei ollut tarjolla minkäänlaista kiimaa, ei yhtään minkäänlaista! Paska ja hattu! Ja että SKA tai TsSKA herättäisi samanlaisen "paikallis"tunteen? Voi hyvä luoja!
Eteläpääty oli käytännössä 99% paikoitettu kausareilla, joten kyllä sieltä niitä tosifanejakin luulis löytyvän.
Joo, voi olla, että ne paikat oli ostettu kausareilla, mutta satuitko huomaamaan, miten vähän se jengi oikeasti kävi peleissä? 103:ssa, paikattomassa ja 104:ssä oli paria peliä lukuunottamatta aivan helvetin paljon tyhjiä paikkoja. Mä olin paikan päällä 25 kertaa 30:stä ja noista ehkä kolmessa EP oli "täynnä".
Ja katsojamääriä myös puffataan, sillä loppupeleissä niillä ei kuitenkaan ole sen suurempaa merkitystä talouden kannalta. Tarkoitan, että vaikka jokainen paikka olisi myyty jokaiseen peliin, Jokerit tekisi tappiota siitä huolimatta. Lippupaketteja myydään halvemmalla ja annetaan yhteistyökumppaneiden kautta ilmaiseksi (itse käytin tällä kaudella ilmaislippuja ja lainasin kausariani muille, joten tiedän mistä puhun), jotta pystyttäisiin tarjoamaan kokemus ja saamaan kenties uusi asiakas. Tässä ei ole mitään pahaa, päin vastoin.
Mutta jokainen ymmärtänee, että tavallinen liiketoiminta ei voi toimia ihan noin ronskisti. Esim. HIFK nyt ei varsinaisesti voi myydä Nordikselle halpoja lippuja kuten Jokerit tai antaa vaikkapa Kazaniin verrattavaa Liigan huippujoukkuetta vastaan pelattavaan matsiin esim. 800 ilmaislippua. Ja Jokerithan jakoi todella ison määrän ilmaislippuja esim. juuri Kazan-matsiin.
Äh, miten te jaksatte? Totta helvetissä Nordiksella riemuitaan aina kun Jokerit häviää. Ja Ilmalassa aina kun HIFK häviää. Syyt kyllä aina löydetään ja jos ei löydetä niin ne keksitään. Puolin ja toisin.
Tämä on erittäin olennainen huomio. Tällä kaudella, kun HIFK:lla kaikki on sujunut kuin rasvattu, on ollut paljon vähemmän kuittailtavaa, mutta viime kaudella tätä pilkkahuutelua oli nähtävissä. Sitä paitsi tämä kuuluu asiaan!
Kuin noloa se taas on, että Nordiksen katsojakeskiarvo ei ole edes 7000.
Nopeasti voisi ajatella noin, mutta toisaalta Nordis on Nordis. Jos miettii, minkälaisia paikkoja siellä on esim alariveillä ja kulmissa, niin eipä niille kyllä haluakaan joutua matsia tsiigaamaan. Muistan kun skidinä joutui usein niille kun mutsi unohti lipunhankinnan pelipäivälle, ei niiltä näe yhtään mitään. Kun päälle listataan se, että HIFK:n on pakko pitää lipunhinnat tuottavalla tasolla (ja seuran tapauksessahan liput tuottavat seuralle oikeasti jopa voittoa!), niin ei ole yllätys, että katsojakeskiarvo on alle tuon 7000. Se kuitenkin tuottaa seuralle voittoa, johon verrattuna tämä Jokereiden reilut 10 000, joka
ei tuota, on mielestäni lopulta hieman nolompaa.