Ässien esitys oli parasta mitä minä olen tällä kaudella todistanut. 13 KalPan peliä olen todistanut, joista kaksi päättynyt tappioon. Molemmat Ässiä vastaan.
Erinomainen joukkue on Porissa ja todella hankala vastus ollut jo kauan kuopiolaisille. Eiköhän porilaiset vielä kauden aikana kiilaa KalPankin ohi. Ässien ylhäältä tuleva karvaus ja taistelutahto on myrkkyä KalPan puolustajille. Pakit sortuvat virheisiin ja syötöt eivät napsu lapoihin. Myös Ässien puolustuspelaamista täytyy vain ihailla. Syöttöjä blokataan ja jokaisesta kiekosta käydään kovaa kamppailua - ja viimeisenä lukkonaan tietysti loistavasti pelannut Raanta, joka oli tänään selvästi virkaveljeään parempi. Parempi joukkue voitti ja pulinat pois. KalPa oli tänään paperia porilaisten käsittelyssä.
Peli muuten muistutti juuri Ässien taistelutahdon vuoksi ajoittain playoff-ottelua. Ja sehän ollaan nähty, ettei kuopiolaiset juurikaan viihdy pudotuspeleissä.
Ässien eka maali syntyi Simo-Pekka Riikolan virheestä. Ilmeisesti säikähti väärää vaihtoa, ja jäi ihmettelemään omalle siniselle (KalPalla taitaa olla kolme väärää vaihtoa kahdessa pelissä nyt - kenen virhe? kuka maksaa?). Toisessa maalissa Riikola hyökkäsi ylimpänä miehenä, josta Ässille syntyi 2 vs 1 -hyökkäys ja verkot tötterölle. Kolmas maali oli sitten Ahosen, joka hörppäsi liigan parhaimman maalintekijän Zaborskyn laukauksen. Ei maskia, ei mitään. Toisaalta eipä noita montaa ole sattunut AA:lle.
Zaborsky oli muutenkin hyvä ja ei ihme, että johtaa maalipörssiä. Hyvä pelaaja.
KalPan kavennuksessa Riekkiseltä hieno esityö. Kolmas erä oli mielestäni muutenkin paras KalPalta.
Mutta hyvä, että savolaiset pääsivät näkemään huippujoukkueen tekemistä, josta voivat sitten itsekin ottaa oppia tulevaan. Liian helpolla on KalPa saanut raavittua pisteitä tähän asti. Hyvä, että nyt joku iski kunnolla jauhot kurkkuun.
Uusikartanon loukkaantumisesta meuhkataan varmasti viikko eteenpäin. Onhan noista jäähyjä ja ulosajoja annettu, mutta mielestäni KalPan pelaaja ei tullut missään tapauksessa vahingoittamisyritys mielessään tilanteeseen, vaan melko maltillisella vauhdilla ja Uusikartano kompastui kohti laitaa. Mutta mistäs minä mitään tiedän ...
PS. Tulisi jo Kapanen takaisin.
PPS. Salminen oli melko vaisu Länsirannikon kiertueella, Raanta mm. torjui helposti miehen yksin läpi -tilanteen ekassa erässä. KalPan ykkönen ei muutenkaan kyennyt dominoimaan peliä kahdessa viimeisessä pelissä.