Kausiennakko 2024–2025

  • 6 432
  • 19
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tuleva jääkiekkokausi lähestyy ja se tarkoittaa samalla Mestiksen paluuta. Tällä kaudella panokset ovat isommat, kuin pitkään aikaan, sillä panoksena on paikka Liigakarsinnoista. Tunnelmaa latistavana tekijänä toki se, että potentiaalisia nousijoita, edes teoriasas lienevät Jokerien ohella vain TuTo ja varauksin JoKP ja RoKi (hallin koko jne.)

Harjoituspelien jo poltellessa kalenterin reunalla, aloin rankkaamaan ensi kauden joukkueita leveyden perusteella. Lasken siis, montako selkeää kärkiroolin (1-3 kentät) pelaajaa kullakin jengillä on (+ selvät nelosen roolipelaajat mallia Karvinen/Jokerit). Sen lisäksi arvoin hieman piilevää potentiaalia joukkueissa.

Metodini toimii seuraavasti:

Kärkipelaajat per joukkue
Maalivahtien lukumäärä (etsitään mestistason OK ykkösveskareita) 1 = 100%
Puolustajien lukumäärä / 6 = %
Hyökkääjien lukumäärä / 12 = %

Eli joukkue, jolla on tasan 1 ykkösveskari, 6 laatupakkia ja 12 oman roolinsa näytöt antanutta solidia Mestis-pelaajaa, saa tällä scoringilla tulokseksi 300%.

Tähän päälle lasken "kiinnostavia prospecteja" ja potentiaalisia kärkinimiä periaatteella "joka kolmas arpa voittaa". Lisäksi kakkosmaalivahdille annan maksimissaan 50% arvon, kun ykkösveskari saa suoraan arvon 100%. Eli:

Potentiaaliset per joukkue
((Maalivahtien lukumäärä / 2) / 3) = %
((Puolustajien lukumäärä / 6) / 3) = %
((Hyökkääjien lukumäärä / 12) / 3) = %

Mitenkään tieteellinen metodi tämä ei ole ja "kärkipelaajan" tai potentiaalin arviointi on lähinnä omaa mutuiluani. Olen kuitenkin pyrkinyt asettamaan joukkueille ja pelaajille toisiaan vastaavat arvostelukriteerit, jolloin kaikkia jengejä on arvioitu samassa viitekehyksessä. Tarkoituksena ei ole myöskään verrata kärkipelaajien laatuja keskenään, vaan pelaajat ovat vain kategorioissa:

"Kärkipelaaja": solidi Mestispelaaja omaan rooliinsa
"Potentiaalinen": näitä pirun aikea arvioida, mutta kokeillaan metodia. "Joka kolmas arpa voittaa"
"Täytepelaaja": sellaiset pelaajat, joilla ei suuria pisteitä junnuissa, eikä merkittävää kokemusta aikusiten peleistä. Ei huomioida / eivät saa scoringia.

Kärkipelaajat

JoukkueMaalivahditPakitHyökkäys
Hokki
0​
1​
2​
Hermes
0​
1​
5​
IPK
1​
6​
11​
JoKP
0​
2​
4​
Ketterä
1​
3​
9​
KeuPa
0​
3​
3​
K-Vatnaa
1​
3​
6​
RoKI
0​
2​
4​
Tuto
1​
4​
9​
Jokerit*
1​
7​
11​
* listalla 1 99% varma hankinta, jota ei vielä julkaistu per 30.7.


Potentiaali


JoukkueMaalivahditPakitHyökkäys
Hokki
1​
2​
5​
Hermes
1​
2​
3​
IPK
1​
1​
2​
JoKP
1​
3​
4​
Ketterä
1​
2​
2​
KeuPa
0​
1​
7​
K-Vantaa
0​
2​
2​
RoKI
1​
3​
4​
Tuto
1​
1​
2​
Jokerit
1​
1​
1​

Scoring kärkipelaajien osalta:

JoukkueMV runkoPakiston runkoHyökkäyksen runkoYhteensä
Hokki
0 %​
17 %​
17 %​
33 %​
Hermes
0 %​
17 %​
42 %​
58 %​
IPK
100 %​
100 %​
92 %​
292 %​
JoKP
0 %​
33 %​
33 %​
67 %​
Ketterä
100 %​
50 %​
75 %​
225 %​
KeuPa
0 %​
50 %​
25 %​
75 %​
K-Vantaa
100 %​
50 %​
50 %​
200 %​
RoKI
0 %​
33 %​
33 %​
67 %​
Tuto
100 %​
67 %​
75 %​
242 %​
Jokerit
100 %​
117 %​
92 %​
308 %​

Scoring potentiaalin osalta

JoukkueMV PotentiaaliPakiston potentiaaliHyökkäyksen potentiaaliYhteensä
Hokki
17 %​
11 %​
14 %​
42 %​
Hermes
17 %​
11 %​
8 %​
36 %​
IPK
17 %​
6 %​
6 %​
28 %​
JoKP
17 %​
17 %​
11 %​
44 %​
Ketterä
17 %​
11 %​
6 %​
33 %​
KeuPa
0 %​
6 %​
19 %​
25 %​
K-Vantaa
0 %​
11 %​
6 %​
17 %​
RoKI
17 %​
17 %​
11 %​
44 %​
Tuto
17 %​
6 %​
6 %​
28 %​
Jokerit
17 %​
6 %​
3 %​
25 %​

Näistä johdetaan lopullinen scoring, joka on seuraavanlainen:

JoukkueScore
Jokerit
333 %​
IPK
319 %​
Tuto
269 %​
Ketterä
258 %​
K-Vantaa
217 %​
JoKP
111 %​
RoKI
111 %​
KeuPa
100 %​
Hermes
94 %​
Hokki
75 %​

Hokki, Hermes, KeuPa ja Roki ottavat tällä listalla eniten miinusta siksi, että mielestäni listoilta puuttuu ykkösmaalivahdin mitat täyttävä kaveri. Hankintojahan joukkueet tulevat vielä tekemään, joten yllä kaavailtu ranking tullee vielä muuttumaan isosti ennen kauden alkua. Jokereidenkin tiedän olevan vielä aktiivisena pelaajamarkkinoilla. IPK näyttää melko valmiilta jengiltä jo, mutta sitkeän huhun mukaan Ring vahvistaa vielä jo hyvää keskikaistaa jos ei saa pelipaikkaa KalPa:sta.

Eniten "realisoitumattomaan potentiaaliin" nojaavat Hokki, RoKi ja JoKP.

Jäädään seuraamaan joukkueiden rakentumista ja päivitellään ennakkoasetelmia, kun harjoituspelit on saatu pelattua.

Ps. korjatkaa jos olette vahvasti erimieltä siitä, kuka/kuinka moni pelaaja joukkueessanne edustaa vakaata mestis-tasoa (tai sen yli) ja kuka/kuinka moni selkeästi potentiaalia.
 

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Hokin kohdalla olen samaa mieltä siitä, että se nojaa vahvasti potentiaaliin, ja erityisesti puolustuksen osalta ollaan aika arvaamattomassa tilanteessa. 2-3 selkeästi mestis-tason pakkia, muut on enemmän tai vähemmän toivotaan-toivotaan tapauksia. Hyökkäykseen osalta sanoisin, että jos ymmärrän kriteerisi oikein, niin siellä olisi 4 "kärkipelaajaa", ehkä jopa 5, tuon mainitsemasi kahden sijasta.

Maalivahdit on sitten mielenkiintoinen osasto Kajaanissa. Eetu Niemisellä on kolme mestiskautta takana, eli kokemusta alkaa olemaan, mutta ei mielestäni ole Mestis-joukkueen ykkösmaalivahti. Solidi kakkonen kuitenkin.

Zach Stejskal taas vaikuttaa mielenkiintoiselta hankinnalta, saattaa olla mestistasolle todella kova molari, mutta on kuitenkin toistaiseksi katsomaton kortti ja aina iso kysymys, miten p-amerikkalaiset maalivahdit sopeutuu isompiin kaukaloihin. Mutta Stejskalin paikka lienee tällä hetkellä siinä potentiaali-korissa.

Lähimpään verrokkiin (listauksesi mukaan) jos vähän vertaillaan, niin Hermekselle on merkitty 5 "kärkipelaaja"-kategorian hyökkääjää. Siis ymmärtääkseni selkeästi Mestis-tason suorittajia, tasonsa siellä osoittaneita. Itse löydän niitä kolme, hyvällä tahdolla neljä. Puolustuksessa Hermeksellä kyllä on etu Hokkiin verrattuna, joten lopputuloksen kannalta tuskin suurta muutosta tästä tulisi, mutta sanoisin kaikkinensa Hermeksen ja Hokin olevan tällä hetkellä aika tasoissa. Hermes toki tulee varmaankin saamaan Oulusta tulitukea pitkin kautta.

K-Vantaan osalta minun mielestäni hyökkäystä on yliarvoitu ja puolustusta puolestaan aliarvioitu. Vantaalta löytyy omasta mielestäni ainakin 5 solidia puolustajaa, hyökkääjiä ehkä myös se 5...tai 4.

IPK:n kohdalla olen tässä vaiheessa skeptinen kärkipelaaja-statuksen maalivahdin kohdalla, mutta kaksi potentiaalista vahtia siellä on. Toisaalta puolustukseen laittaisin kyllä 7 mestis-tasolle hyvää pakkia

Tietysti silmään pistää myös se, että Jokereille on laskettu mukaan kärkimaalivahti, vaikkei sellaista ole julkaistu. Mut jos on kerran varmaa tietoa, että sellainen tulee, niin ok. Jokereiden puolustuksesta löydän 5-6 kärkikategorian ukkoa, mutta heidän tasonsa on kyllä sitten sitä luokkaa, että uskon Jokereilla olevan sarjan paras puolustus. Mutta jos pisteytetään kategorian ja määrän mukaan, niin IPK edellä, IMHO. Hyökkäyksessä Jokereilla on paitsi mestis-laatua, niin myös monta ihan liigatasolle sopivaa pelaajaa, joten kädenvääntö siitä kummalla on parempi hyökkäys IPK:lla vai Jokereilla, kääntyy Jokereille - mutta taas, jos katsotaan kappalemääriä ja kategorioita, niin tasapeli lienee reilu valinta.

TUTOlta saattaisin kyllä kärkiosastolta myös tipauttaa yhden pakin ja mahdollisesti yhden hyökkääjänkin, molemmat tosin sitten ovat siellä potentiaaliosastolla.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Kiitos kommenteista ja tämän tyylistä haastamista ja keskustelua kaipasinkin. Oma metodini ei ole aukoton ja sama pelaaja voi olla täytemies Jokereissa, mutta Hokissa selkeä runkopelaaja. Kun vahvasti mutulla mennään, niin ihan täysin loogista kaikki päättelyni ei varmasti ole.
Hokin kohdalla olen samaa mieltä siitä, että se nojaa vahvasti potentiaaliin, ja erityisesti puolustuksen osalta ollaan aika arvaamattomassa tilanteessa. 2-3 selkeästi mestis-tason pakkia, muut on enemmän tai vähemmän toivotaan-toivotaan tapauksia. Hyökkäykseen osalta sanoisin, että jos ymmärrän kriteerisi oikein, niin siellä olisi 4 "kärkipelaajaa", ehkä jopa 5, tuon mainitsemasi kahden sijasta.

Maalivahdit on sitten mielenkiintoinen osasto Kajaanissa. Eetu Niemisellä on kolme mestiskautta takana, eli kokemusta alkaa olemaan, mutta ei mielestäni ole Mestis-joukkueen ykkösmaalivahti. Solidi kakkonen kuitenkin.

Zach Stejskal taas vaikuttaa mielenkiintoiselta hankinnalta, saattaa olla mestistasolle todella kova molari, mutta on kuitenkin toistaiseksi katsomaton kortti ja aina iso kysymys, miten p-amerikkalaiset maalivahdit sopeutuu isompiin kaukaloihin. Mutta Stejskalin paikka lienee tällä hetkellä siinä potentiaali-korissa.
(Katsoo muistiinpanoja)
Hokin kohdalla papereissani lukee hyökkääjien kohdalla (Jere) Jokisen ja Homjakovsin nimet. Jonkin tasoista potentiaalia näen taas ainakin Janne Jokisessa, Aaltosessa (maalimäärä), Karasassa ja Vutkevicsissa. Ja jollain intuitiolla nostan myös Kasken tähän listaan.

Pakkien osalta Heiskanen on itselleni todella mielenkiintoinen nimi. Koskenkorvan nostan kuitenkin ainoana pelaajana suoraan "kärkiosastolle" Mestis-rutiinin takia. Ex-Jokeri Enckellissä näen "jotain" osin punakeltaisten lasien läpi.

Veskareista olen samaa mieltä. Annan jengeille kuitenkin vain yhden 1. veskarin tontin ja yhden 2. veskarin tontin.

Lähimpään verrokkiin (listauksesi mukaan) jos vähän vertaillaan, niin Hermekselle on merkitty 5 "kärkipelaaja"-kategorian hyökkääjää. Siis ymmärtääkseni selkeästi Mestis-tason suorittajia, tasonsa siellä osoittaneita. Itse löydän niitä kolme, hyvällä tahdolla neljä. Puolustuksessa Hermeksellä kyllä on etu Hokkiin verrattuna, joten lopputuloksen kannalta tuskin suurta muutosta tästä tulisi, mutta sanoisin kaikkinensa Hermeksen ja Hokin olevan tällä hetkellä aika tasoissa. Hermes toki tulee varmaankin saamaan Oulusta tulitukea pitkin kautta.
Hermeksestä nostan nimet: Viskari, Uusikartano, Takala, Mäki ja Laakso. Uusikartanosta voidaan keskustella, itse pidän OK mestis-pelaajana, mutta voisi hyvin valua myöskin tuonne potentiaaliset-osastolle.

K-Vantaan osalta minun mielestäni hyökkäystä on yliarvoitu ja puolustusta puolestaan aliarvioitu. Vantaalta löytyy omasta mielestäni ainakin 5 solidia puolustajaa, hyökkääjiä ehkä myös se 5...tai 4.
Vantaan pakistossa on pari ukkoa (Alho ja Haarti), joilla on alla vajaat kaudet, syystä tai toisesta. Tämän vuoksi en uskaltanut nostaa kovin suuria odotuksia ukoille. Lehtinen, Rautialala ja Vainio ovan papereissani vakaimmat kärkinimet.

Hyökkäyksestä löydän terävän kärjen ja sen alle "riittävän" syvyyden noista OK-tasoisista Mestis-ukkeleista.
IPK:n kohdalla olen tässä vaiheessa skeptinen kärkipelaaja-statuksen maalivahdin kohdalla, mutta kaksi potentiaalista vahtia siellä on. Toisaalta puolustukseen laittaisin kyllä 7 mestis-tasolle hyvää pakkia
Veskarien osalta olen kyllä melkolailla samoilla linjoilla kanssasi. Tällä kertaa toinen veskareista sai rimaa hipoen tuon statuksen. IPK:n muuten solidi kokonaisuus olisi muuten laskenut yllättävän alas, eikä "score" olisi enää ollut totuudenmukainen. Tässä kohdin syyttävä sormi osoittaa omaa malliani kohti, jossa ykkösveskari, vaikka tärkeä rooli onkin, ylikorostuu ehkä hieman.
Tietysti silmään pistää myös se, että Jokereille on laskettu mukaan kärkimaalivahti, vaikkei sellaista ole julkaistu. Mut jos on kerran varmaa tietoa, että sellainen tulee, niin ok. Jokereiden puolustuksesta löydän 5-6 kärkikategorian ukkoa, mutta heidän tasonsa on kyllä sitten sitä luokkaa, että uskon Jokereilla olevan sarjan paras puolustus. Mutta jos pisteytetään kategorian ja määrän mukaan, niin IPK edellä, IMHO. Hyökkäyksessä Jokereilla on paitsi mestis-laatua, niin myös monta ihan liigatasolle sopivaa pelaajaa, joten kädenvääntö siitä kummalla on parempi hyökkäys IPK:lla vai Jokereilla, kääntyy Jokereille - mutta taas, jos katsotaan kappalemääriä ja kategorioita, niin tasapeli lienee reilu valinta.
Jokerien maalilla on Henri Risikko, joka oli jo päättyneellä kaudella yksi koko sarjan parhaista maalivahdeista. Näytöt on mielestäni annettu. Kakkosena Heikkeri, jota pidetään jopa Risikkoa potentiaalisempana maalivahtina. Risikko pelasi upeat playoffit U20:ssä toissa kaudella. Heikkeri oli kuitenkin tuon jengin ykkösvahti, joskin sairastui juuri ennen playoffeja, joka avasi Risikolle paikan. Ja Risikko lunasti.

Pakiston osalta otin vapauden lisätä sinne yhden pelaaja, jonka sopimus on suunnilleen julkaisua vaille valmis. "Mysteerinimi", Forsblom, Haakana, Jeskanen, Salmela ja Tuomola lienevät täysin selviä nimiä tälle listalle "kärkipuolustajiksi". Lisäksi laitoin sinne myös Robin Laukkasen, josta olen kuullut paljon hyvää. Joku saattaisi Laukkasen laittaa myös tuonne potentiaalisiin. Toisaalta Niks Fenenkolla on mahdollisuus olla koko sarjan ykköspakki, mutta kaveri on silti täysin katsomaton kortti aikuisten peleihin ja Mestikseen, joten saa toistaiseksi leiman "potentiaalinen". Nissisessä näen myös paljon potentiaalia, mutta urakka on aika kova, kun kauden alkaessa edellä taitaa olla jopa 8-9 ukkoa, riippuen siitä miten eri sopimukset saadaan maaliin tai ei.

Hyökkäys on leveyden osalta aika tasan IPK:n kanssa, mutta terävin kärki menee Jokereille tällä hetkellä. Ja kauden alkaessa toivottavasti jo heittämällä. Itse odottelen vielä "veret seisauttavia" vahvistuksia, joskin nykyiselläkin hyökkäyksellä taistellaan "kesän mestaruudesta" ihan täysillä.
TUTOlta saattaisin kyllä kärkiosastolta myös tipauttaa yhden pakin ja mahdollisesti yhden hyökkääjänkin, molemmat tosin sitten ovat siellä potentiaaliosastolla.
En pitäisi tätäkään vääryytenä, marginaalit ovat pienet.
 

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Kiitos. Tämä tarkensi nyt vähän tuota ajattelumalliasikin pikkuisen enemmän, ainakin itselleni, vaikka sitä tietysti avauksessakin jo laajasti avattiin. Mutta siis mukava huomata, että pienet näkemyserot ovat lähinnä sitä, että tietyt samat nimet vähän eri perustein menevät vaan tuon hienon rajan (kärki vs potentiaali) eri puolille. Värilaseista ei koskaan pääse kokonaan eroon, tai ainakin yleensä tulee tiettyjä joukkueita seurattua vähän tarkemmin. Toiset jää vieraammiksi ja silloin on helppo vähän aliarvioida tai jättää huomiotta. Sattuneista syistä itselle Hokki, IPK, Hermes ja KeuPa ovat eniten seurattuja, muut vähän vähemmän. Roki, Tuto ja Vantaa jää lähinnä teksti-tv & eliteprospects tasolle.

Esimerkkejä tästä miten nimet menee meillä eri puolelle rajaa:
Hermeksen hyökkääjissä Viskari, Takala ja Mäki on mielestäni niitä selviä keissejä, Aatu Laakson olen valmis hyväksymään neljäntenä mukaan, mutta jos Uusikartano siihen mukaan lasketaan, niin Hokista on kyllä myös laskettava Aaltonen, Ja. Jokinen, Karasa ja Vuckevics mukaan näihin selkeisiin runkopelaajiin. Esimerkiksi Karasalla on kuitenkin enemmän mestis-pelejäkin vyöllä kuin Uusikartanolla, puhumattakaan muusta kokemuksesta. Aaltosella oli mielestäni lopulta hyvä kausi (vaikkakin vähän epätasainen) ja tällä kaudella ehjänä pysyessään tekee helposti yli 30 pinnaa. Vuskevics ei tietysti mestis-kokemusta vielä omaa, mutta oli nuoresta iästään huolimatta latvian liigan tähtiä viime kaudella ja esim. Homjakovsia paljon tehokkaampi. Voi toki myös epäonnistua, mutta lähtökohtaisesti odotukset on sitä luokkaa, että olisi Jere Jokisen ohella Hokin kärkilaituri.

Koskenkorva on Hokin puolustuksessa selkeä tapaus. Nostan itse myös Enckellin sinne (oli värilasit tai ei). Olen rivien välistä ymmärtänyt, että muodostui nykyisen valmentajan (Halonen) luottomieheksi ja sitä kautta vastuu on tällä kaudella entistä isompi, kukaties jopa Koskenkorvan pariksi ykköseen. Eilen on treenit alkanut joukkueella, joten eiköhän tuo kohta ala selviämään mitä suunnitellaan. Ymmärrän kyllä potentiaali-koriin tiputuksenkin hänen kohdallaan. Romakkaniemi on myös siinä rajoilla. Oli kyllä Jokipojissa viime kaudella minun mielestä hyvä sen perusteella mitä itse näin, eikä tilastotkaan huonot ole. Ei mikään tähti, mutta osoitti pärjäävänsä hyvin Mestistasolla. Uskon, että Hokin nykyisessä puolustuksessa selkeä TOP4 puolustuajan rooli tarjolla. Heiskanen saattaa hyvinkin olla jo parin kuukauden päästä selkeästi merkittävä tekijä, mutta onhan se nyt pakko pitää potentiaalin puolella tässä kohtaa, kun vasta 1 ottelu miesten puolella pelattuna. Näytöt junnuliigasta ja pohjois-amerikan vierailukin lupailee kyllä hyvää, ja olen samaa mieltä, yksi Hokki-puolustuksen mielenkiintoisimpia nimiä. En sulkisi pois mahdollisuutta, että nousee vielä liigapelaajaksi, vaikka suoraan ei Kalpan liigaporukkaan vielä päässytkään. On erittäin tuttu kaveri Hokin valmentajalle, joten siinäkin mielessä mukava nähdä miten iso tontti on tarjolla heti alusta saakka. Uskon että top4 pakit ovat Koskenkorva, Romakkaniemi, Enckell ja Heiskanen - niin minä ainakin lähtisin ensin kokeilemaan :)
 

Knap

Jäsen
Olisi mielenkiintoista tietää nimet näissä. Omaan silmään juurikin IPK:n osalta 18 kärkipelaajaa tuntuu aika kovalta. Toisaalta kriteeri "solidi Mestispelaaja omaan rooliinsa" ehkä hieman vähentää sädekehää, miltä kattotermi "kärkipelaaja" kuulostaa äkkiseltään. Ehkä arvioissa hieman hämää juurikin se, että näillä kriteereillä ykköskentän +50 pinnan pelaaja on samassa lokerossa kuin kolmoskentän solidi peluri. IPK:n osalta jos miettisin tämmöisen neljän kategorian systeemissä "Tasoinsa osoittanut kärkipelaaja - Solidi Mestis-pelaaja - Potentiaali - ynnämuut" niin saisin 24 pelaajasta lukemat 8 - 11 - 3 - 2.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ymmärrän täysin sen, että tällaisia ennakkospekulaatioita halutaan pitkän kiekkotauon jälkeen tehdä ja luen näitä mielelläni. Arvostan myös sitä pohjatyötä, mitä nämä vaativat, eikä kompetenssini riitä kumoamaan niitä miltään osin. Eli ihan hyvä. Mutta minun omissa muistikuvissani nämä ovat aina mielenkiinnostaan huolimatta aika kaukana siitä, miten todelliset voimasuhteet realisoituvat kauden mittaan. Koska pelaajat eivät ole robotteja, materiaali ei siirry sellaisenaan tulokseen. Sen lisäksi myös materiaaleja tulkitaan virheellisesti ja pelaajat eivät aina suorita "tasonsa" mukaisesti. Mutta en siis moiti näitä ennakkospekulaatioita, ne ovat sinänsä laadukkaasti tehty.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Ymmärrän täysin sen, että tällaisia ennakkospekulaatioita halutaan pitkän kiekkotauon jälkeen tehdä ja luen näitä mielelläni. Arvostan myös sitä pohjatyötä, mitä nämä vaativat, eikä kompetenssini riitä kumoamaan niitä miltään osin. Eli ihan hyvä. Mutta minun omissa muistikuvissani nämä ovat aina mielenkiinnostaan huolimatta aika kaukana siitä, miten todelliset voimasuhteet realisoituvat kauden mittaan. Koska pelaajat eivät ole robotteja, materiaali ei siirry sellaisenaan tulokseen. Sen lisäksi myös materiaaleja tulkitaan virheellisesti ja pelaajat eivät aina suorita "tasonsa" mukaisesti. Mutta en siis moiti näitä ennakkospekulaatioita, ne ovat sinänsä laadukkaasti tehty.
Olet ihan oikeassa. Jääkiekkoa ei pelata tyhjiössä ja asioilla, jotka tapahtuvat suurelta yleisöltä "piilossa" on ihan mielettömän iso merkitys. Otetaan vaikka kesäharjoittelu. Tuo on oikeastaan ainut ajanjakso, jolloin pelaajat voi treenata voimatasoja ihan oikeasti ylöspäin. Tai nopeaa voimantuottoa. Ammattilaisurheilijat toki palautuvat peruspulliaista nopeammin, mutta kunnon räjähtävyystreenitkin pitäisi suorittaa lähes täysin palautuneena. Kauden aikana suurin osa on ylläpitoa ja palautumista. Ei mulla ole, omaa jengiä lukuunottamatta, mitään tietoa siitä kuka on kunnossa tai kuka ei. Kenen kesä on mennyt hyvin tai kenelle valmennus kaavailee paikkaa ykkösylivoimasta.

Valmennuksella, ketjukavereilla, roolilla, pelitavalla ja tuurillakin oma osansa. Tällainen suht "yksioikoinen" pelaajavertailu siis tarkastelee vain yhtälön yhtä muuttujaa. Ja muuttujienkin määrä on X.

Vaikka pelaaja-arvioni ovatkin ainakin jossain määrin subjektiivisia, niin olen pyrkinyt tekemään ne mahdollisimman samalla tavalla keskenään. Tällöin jokaista joukkuetta on arvioitu (about) samoilla kriteereillä, jolloin syntyy edes teoriassa malli asettaa jengit tällä tavalla järjestykseen.

Oma mallinihan tarkastelee pelaajistoakin melko lavealla "rungon leveys" -mittarilla, jossa yksittäisiä pelaajia ei juurikaan verrata kilpailevan jengin vastaaviin pelaajiin.
 
Suosikkijoukkue
JoKP
Eniten "realisoitumattomaan potentiaaliin" nojaavat Hokki, RoKi ja JoKP.
Ottamatta tarkemmin kantaa kärkipelaajien tai potentiaalisten pelaajien lukumäärään, mun mielestä potentiaalinen kuvaa hyvin Kiekko-Poikien joukkuetta. Isolla osalla oletetun tulosyksikön hyökkääjistä ja kärkipuolustajista ei ole yhtään tai on hyvin vähän Mestis pelejä. Se tekee arvioinnista hankalaa. Kova usko on kuitenkin, että esim. Horvath ja Kane ovat kovia tekijöitä Mestikseen. Lisäksi Liiri, Lohisalo, Suvanto ja Lehikoinen akselilta odotetaan selkeitä nousuja vastuunkantajien joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Joko Filppulan tulon myötä julistetaan Jokerit suoraan Mestiksen mestariksi 24-25?
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joko Filppulan tulon myötä julistetaan Jokerit suoraan Mestiksen mestariksi 24-25?
Ei se yksi pelaaja vielä ihmeitä tee. Tarvitaan vielä kunnon maalintekijä.. Omat junnut ovat tähän ihan mahdollinen vaihtoehto, mutta ehkä tahtoisin sellaisen ehdan maaliruiskun vielä jengissä nähdä. Lisäksi päävalmentajan on kehityttävä viime kaudesta, mutta onneksi meille tuli ilmeisen pätevä kakkosvalmentaja.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei se yksi pelaaja vielä ihmeitä tee. Tarvitaan vielä kunnon maalintekijä.. Omat junnut ovat tähän ihan mahdollinen vaihtoehto, mutta ehkä tahtoisin sellaisen ehdan maaliruiskun vielä jengissä nähdä. Lisäksi päävalmentajan on kehityttävä viime kaudesta, mutta onneksi meille tuli ilmeisen pätevä kakkosvalmentaja.

Viime kaudella Mestiksen maalipörssin yhdellä maalilla hävinnyt Kalajanniska ja neljänneksi eniten tehnyt Lemberg voitanee tällä tasolla laskea ihan päteviksi maalintekijöiksi. Toki tuonne saa joku vielä kovempikin sylkijä tulla, mutta kyllä noissa nykyisissäkin on ihan tekijämiehiä.
 

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Ei se yksi pelaaja vielä ihmeitä tee. Tarvitaan vielä kunnon maalintekijä.. Omat junnut ovat tähän ihan mahdollinen vaihtoehto, mutta ehkä tahtoisin sellaisen ehdan maaliruiskun vielä jengissä nähdä. Lisäksi päävalmentajan on kehityttävä viime kaudesta, mutta onneksi meille tuli ilmeisen pätevä kakkosvalmentaja.
No joo, ihan puhdas snaipperityyppi sieltä ehkä puuttuu, mutta kyllä Filppulan rinnalla Salonen, Kalajanniska ja Lemberg varmasti osaavat maaleja tehdä. Mielenkiintoista nähdä ketkä saavat kunnian olla Filppulan laidoilla.

Eikä Jokerit yksin Filppulalla mestaruutta vie, mutta kun katsotaan, että siellä on useampikin ihan liigatason peluri mukana (ja lähes 1400 ottelua liigakokemusta), niin kyllä muut lähtökohtaisesti ovat aika paljon perässä - IPK varmaankin lähimpänä, mutta hekin vähintään Filppulan verran perässä.

Mutta eihän mestaruuksia koskaan paperilla voiteta, joten pelataan nyt eka :)

Edit: @Masculine kerkesi jo Kalajanniskan ja Lembergin nostamaan esiin ensin.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Filppulan tulon myötä päänahka Jokereilta maistuu entistä paremmalta ;)

Huikea juttu, että Filppula tulee Mestikseen. Mestiksestä puhutaan taas vähän enemmän.
Voisi kuvitella, että talous kiittää joukkueilla ympäri maata, jos Filppula vetää yleisöä maakunnissakin. Se on hyvä kaikille, kun kansa huomaa Mestiksen olevan hyvää viihdettä sopuhintaan.
 
Suosikkijoukkue
JoKP
Voisi kuvitella, että talous kiittää joukkueilla ympäri maata, jos Filppula vetää yleisöä maakunnissakin. Se on hyvä kaikille, kun kansa huomaa Mestiksen olevan hyvää viihdettä sopuhintaan.
Kyllähän tämän kaliiberin pelaajat vetävät yleisöä aivan varmasti. Kyseessä on kuitenkin joka ikiselle kiekkoa seuraavalle tuttu mies. Olisikohan Suomen sarjojen paras sentteri ensi kaudella…

Kiekko-Pojillakin on kiinnostava joukkue ja uusi kotipyhättö valmistuu ennen joulua. Kyllä kauden alkua odottaa jo vesi kielellä.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän tämän kaliiberin pelaajat vetävät yleisöä aivan varmasti. Kyseessä on kuitenkin joka ikiselle kiekkoa seuraavalle tuttu mies. Olisikohan Suomen sarjojen paras sentteri ensi kaudella…

Kiekko-Pojillakin on kiinnostava joukkue ja uusi kotipyhättö valmistuu ennen joulua. Kyllä kauden alkua odottaa jo vesi kielellä.
Tuon Kiekko-Poikien hallitilanteen unohdinkin ihan täysin. Teilläkin mahtaa olla tulossa hieno kausi. Ei enää Outokummun reissuja, vaan omaan halliin nauttimaan. Onnea kauteen teille. Mä olen onnessani yhä saatuani seuran takaisin. Filppulan maanantaina varmistuessa voinkin toteuttaa ohjeen:"Yksi nitro tarvittaessa." :)
 
Suosikkijoukkue
JoKP
Tuon Kiekko-Poikien hallitilanteen unohdinkin ihan täysin. Teilläkin mahtaa olla tulossa hieno kausi. Ei enää Outokummun reissuja, vaan omaan halliin nauttimaan. Onnea kauteen teille. Mä olen onnessani yhä saatuani seuran takaisin. Filppulan maanantaina varmistuessa voinkin toteuttaa ohjeen:"Yksi nitro tarvittaessa." :)
Pikkuhiljaa uskaltaa jo nostaa odotuksia. Alkukaudesta muutamat kotipelit lähipaikkakuntien halleissa ja sitten takaisin Mehtimäen kotiluolaan.

Jokerit kirjoittaa ainutlaatuista tarinaa, jossa on varmasti hieno olla mukana. Liiganousukin tulee aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin.

Kiitos samoin, onnea kauteen myös teille!
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Tähän väliin vähän kausiennakointia rankingien puolelta vaikka ne nyt ei tulevan kauden rostereista kerro mitään. Usein kuitenkin kovat ovat kovia kaudesta toiseen.

Mestistä on pelattau viimeisen 5 kauden aikana 16 joukkueen toimesta joista Zemgale oli yhden kauden ihme. Viime kauden joukkueista poistui kokonaisrankingin 19. seura, joka oli Mestiksen seuroista 4. paras eli K-Espoo. K-Espoon Mestis-saaga kesti vain 4 kautta ja rankingin ensimmäinen kausi sujui vielä Suomi-Sarjassa. Viidessä vuodessa ehtii siis tapahtua paljon. Suomikiekko menetti myös sijalta 22. Tampereen ylpeyden ja KOOVEE poistui kiekkokartalta ainakin toistaiseksi. Seurarankingin 25. seura FPS siirtyi pelailemaan Suomi-Sarjaa.

Uusia seuroja ei tälle kaudelle nähdä ja mennään 10 joukkueen voimin. Luonnollisesti Jokerit yhden kauden otannalla ei rankingeissa juhli, mutta ehkäpä sitten kentällä enemmän. RoKi jätti korona-kauden kesken ja se vaikuttaa RoKin sijoitukseen. Viime kaudella IPK, Hermes ja K-Vantaa parantelivat asemiaan Rankingissa. Osakkeitaan laski JoKP ja KeuPa HT. Jos vasta viime kaudella aloitti seuraamaan Mestistä, niin KeuPan korkea sijoitus voi tuntua vähän hassulta. Kausi näyttää oliko viime kausi vain heikompaa suorittamista vai onko seura lähtenyt luiskaan isommin.

Laitan tähän seurat järjestykseen ja sulkuihin tulee sijoitus kokonaisrankingissa.

1. (13.) Ketterä
2. (16.) IPK
3. (18.) JoKP
4. (20.) Hermes
5. (21.) KeuPa HT
6. (23.) TUTO Hockey
7. (24.) K-Vantaa
8. (26.) Hokki
9. (27.) RoKi
10. (214.) Jokerit
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tähän väliin vähän kausiennakointia rankingien puolelta vaikka ne nyt ei tulevan kauden rostereista kerro mitään. Usein kuitenkin kovat ovat kovia kaudesta toiseen.

Mestistä on pelattau viimeisen 5 kauden aikana 16 joukkueen toimesta joista Zemgale oli yhden kauden ihme. Viime kauden joukkueista poistui kokonaisrankingin 19. seura, joka oli Mestiksen seuroista 4. paras eli K-Espoo. K-Espoon Mestis-saaga kesti vain 4 kautta ja rankingin ensimmäinen kausi sujui vielä Suomi-Sarjassa. Viidessä vuodessa ehtii siis tapahtua paljon. Suomikiekko menetti myös sijalta 22. Tampereen ylpeyden ja KOOVEE poistui kiekkokartalta ainakin toistaiseksi. Seurarankingin 25. seura FPS siirtyi pelailemaan Suomi-Sarjaa.

Uusia seuroja ei tälle kaudelle nähdä ja mennään 10 joukkueen voimin. Luonnollisesti Jokerit yhden kauden otannalla ei rankingeissa juhli, mutta ehkäpä sitten kentällä enemmän. RoKi jätti korona-kauden kesken ja se vaikuttaa RoKin sijoitukseen. Viime kaudella IPK, Hermes ja K-Vantaa parantelivat asemiaan Rankingissa. Osakkeitaan laski JoKP ja KeuPa HT. Jos vasta viime kaudella aloitti seuraamaan Mestistä, niin KeuPan korkea sijoitus voi tuntua vähän hassulta. Kausi näyttää oliko viime kausi vain heikompaa suorittamista vai onko seura lähtenyt luiskaan isommin.

Laitan tähän seurat järjestykseen ja sulkuihin tulee sijoitus kokonaisrankingissa.

1. (13.) Ketterä
2. (16.) IPK
3. (18.) JoKP
4. (20.) Hermes
5. (21.) KeuPa HT
6. (23.) TUTO Hockey
7. (24.) K-Vantaa
8. (26.) Hokki
9. (27.) RoKi
10. (214.) Jokerit
Miten tämä rankgin on siis laskettu? Voitot per ikinä? Voiko tätä rankingiä jotenkin suhteuttaa pelattuihin otteluihin?
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Miten tämä rankgin on siis laskettu? Voitot per ikinä? Voiko tätä rankingiä jotenkin suhteuttaa pelattuihin otteluihin?
Tuolla on oma ketju johon olen näitä rankingeja tehnyt niin siellä avattu miten se on tehty. Joka sarjatasolta on oma yhteinen pistelasku tasopisteillä höystettynä. Runkosarjamenestyksellä oma painotus ja kevään peleillä isompi vaikutus. Tämä oli siis 5 viimeisen kauden eli ei "ikinä".

Tämä ranking ei suhteuta tätä mitenkään pelattuihin otteluihin, mutta tein toki viime kaudesta oman rankingin koskien pelkkää viime kautta. Ei aika riitä mitenkään näitä liikoja kikkailla kun melkoisia kevään projekteja nuo jo nyt on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös