@Everton - sellainen välikysymys, kun laitureita raavit paperille.
Oletko yhtään "pitänyt kirjaa", kuinka paljon ottaa työtunteja tämänkaltaisien syväluotaavien ennakoiden rakentaminen?
Eniten aikaa menee näiden arvioiden kirjoittamisessa sanalliseen muotoon sekalaisista excel-taulukoista. Vaikka olenkin suhteellisen nopea tuottamaan tekstiä, niin noinkin vaatimattomien tekstinpätkien kuin nuo keskushyökkääjä-arviot oli kirjoittamisessa meni hyvinkin tarkalleen kaksi iltaa. Eli varmaan sellaiset 8-10h.
Muuten olen tehnyt tätä hiljakseltaan ja vähän kerrallaan, eli vaikea arvioida kokonaisaikaa. Olen merkannut listoille sitä mukaa pelaajia, kun uusia sopimuksia on julkaistu ja kartoittanut heille arvosanan. Sitten tässä loppuvaiheessa käynyt vielä läpi kaikkien harjoitusotteluiden kentälliset ym.
Pelaaja-arvioita olen tehnyt niin kauan, että siihen on tullut hyvä rutiini. Homma toimii mulla niin, että olen rankannut kaikki pelaajat paremmuusjärjestykseen. Tai siis en sellaisella tarkkuudella, että onko vaikka (hatusta heitetty esimerkki) Santeri Salmela vai Valtteri Jeskanen parempi, vaan olen jakanut pelaajat noin kymmeneen eri tasokoriin tiettyjen ja mahdollisimman yhdenmukaisten kriteerien mukaan.
Nämäkin arviot on tietty aina vain ja ainoastaan ennustuksia, joten osa tulee menemään pahasti pieleen. Tuskin juuri kukaan olisi arvannut vaikkapa viime kauden pelaajista, että Risto Mattila floppaa ja Joni Airo voittaa maalipörssin. Tai kuka tulokas onnistuu ja kuka ei. Mutta riittävän suuressa otannassa tällaisetkin asiat tuppaavat menemään tasan, eli uskoisin että joukkueiden voimasuhteet on aika oikein. Se on sitten eri asia, että miten nuo voimasuhteet todellisuudessa kaukalossa näkyvät ja kuinka peli toimii.
Laitahyökkääjissä riittää naputeltavaa ainakin täksi illaksi ja huomiseksi. Koitan saada senkin osaston käsiteltyä viikonlopun aikana. Ja vielä sitten jonkun yhteenvedon/tiivistelmän kaikkien joukkueiden vahvuuksista, heikkouksista ja mahdollisuuksista ennen kuin kausi alkaa.