Ensimmäiset 10 peliä takana ja pisteitä 19, ka 1,9. Siihen täytyy olla tyytyväinen, kun katsoo joukkueen tilastoja ja tämän hetken loukkaantumisia.
Hyvät asiat:
Viisikkopeli on melko hyvässä kunnossa ajankohtaan nähden ja joukkue taistelee kyllä hienosti. Henki näyttäisi olevan joukkueessa hyvä. Aikamoisella taistelulla nämä pisteet nyt tulevatkin, kun maalinteko on noin vaikeaa. Aravirta on luonut joukkueelle kuitenkin ihan hyvän pelikirjan ja tähän olen tyytyväinen. Haapakoski/Alatalo-kiekko on ainakin jäänyt taakse. Etenkin alkukauden peleissä hyökkäyspelaaminen ja lähdöt olivat jopa nautittavaa katsottavaa. Pikkaisen takapakkia on tullut viime peleissä, joka johtuu varsinkin 3 kärkipuolustajan loukkaantumisista.
Joukkueen lukkona häärii Hostikka, joka on ollut aivan mahtava. Epäilin häntä kovasti, mutta näyttää nyt siltä, että Ville on kyllä aivan riittävän hyvä meidän ykköseksikin. Toivotaan nyt vaan, että paikat kestävät nämä isot pelimäärät.
Puolustus on hyvä, kunhan saadaan kaikki terveinä mukaan. Eklund ja Mäntymaa ovat todella hyviä hankintoja. Snopek sen sijaan todella paska, ei mitään käyttöä tällä. Pokka/Niemelä tilalle ja puolustus voisi olla jopa parempi.
Parannettavaa:
Ylivoimapelaaminen on aivan uskomattoman huonoa. Nyt sitä heikentää entisestään kärkipakkien loukkaantumiset. Kovasti töitä tarvitsee kyllä tämän eteen tehdä. Loukkaantumiset nyt vain sotkevat koostumuksia, joten harjoittelukin voi olla vähän vaikeaa. Mutta jotain nyt täytyy tehdä!
Maalinteko on todella vaikeaa. Synninpäästön saa ainoastaan Kemppaisen ketju, joka on tehnyt puolet(!) joukkueen tähän astisista maaleista. Tai oikeastaan enemmänkin, kun otetaan pakkien maalit huomioon. Salomäki oli myös hyvä pelaamissaan peleissä ja tekikin 3 maalia. Kärkihyökkääjiksi hankitut ovat aivan ulapalla. Näihin lasken Haatajan, Viuhkolan, Donskoin, Humlin ja Vondrkan. Hurraa huudot jäävät väliin, kun katsotaan, että miehet ovat saaneet aikaan yhteensä KOLME maalia 10 peliin! Mitä vittua oikeasti? Ulkomaalaiset saisi minun puolesta jo pikkuhiljaa ulostaa. Kotimaisiin löytyy sentään vielä luottoa, kun sitä potentiaalia on oikeasti hyviin tehoihin.
Yhteenveto:
Joukkue kasattiin siis puolustuspää edellä ja ymmärrän kyllä tämän viime kauden jälkeen. Kaksi hyvää pakkia saatiin ja näihin olen todella tyytyväinen. Hostikka-Karhunen parilla kauteen lähtö oli myös iso riski, mutta se nyt kuitenkin näyttää vielä ainakin onnistuneen.
Harri Aho ei kuitenkaan taaskaan papukaijamerkkejä saa, sillä hyökkäys on rakennettu väärin. Joukkueen kasaamisessa hätäiltiin aivan turhaan ja hyökkäyspäähän taidettiin ottaa nopeimmin saatavilla olevat. Kritisoin aiemmin jo Humlin, Snopekin ja Vondrkan sopimuksia, ja näköjään aivan aiheesta. Harmittaa kovasti, sillä jos näiden tilalla olisi luokkaa paremmat pelimiehet, niin joukkue olisi todella hyvä. Vaikka joukkueesta haluttiin työteliäs, niin ei sen pidä perkele estää luovuutta. Nyt hyökkäyspää on tasaisen harmaa ja kärkinimet puuttuvat tyystin.
Olisin halunnut Humlin tilalle kovemman sentterin. Miksi? Siksi, koska tiedettiin, ettei Viuhkolasta ole ykkösen rooliin ihan hetkeen ja Huml ei ole ykkössentteri. Piste. Viime kauden piste/peli-tilastot eteen heittävät voivat pyyhkiä niillä perseensä, sillä se ei ainakaan minua vakuuta. Huml on ihan hyvä pelaaja, perustaitava tsekki, muttei tarpeeksi kova johtamaan joukkuetta. On myös puolustuspäässä välillä kujalla. Kakkosena menisi kyllä minun joukkueessa.
Vondrkasta odotettiin pisteiden tekijää, mutta millä perusteilla? Eihän se ole ikinä tehnyt paljoa pisteitä etenkään perussarjassa. Voihan se olla, että pudotuspeleissä tulisi hyvätkin tehot, mutta jos runkosarjan vetää 15-20 pinnan tehoilla, niin ei se minulle riitä. Jostain voi löytää pelaajan, joka vetää molemmat hyvin. Pistetään nyt tämä mies jo pihalle.
Haataja oli hyvä hankinta, mutta hänkin tarvitsisi vierelle hyvät ketjukaverit. Donskoi/Salomäki käy hyvin toisessa laidassa, mutta Viuhkola ei vielä riitä, vaikka on hyviäkin tontteja välillä kavereilleen rakennellut. Saarenheimon kanssa ei hommat lähtenyt toimimaan, eikä se kyllä taida lähteäkään, valitettavasti.
Ulkomaalaisista siis ulos Snopek ja Vondrka ainakin. Tilalle laituriksi maalintekijätyyppiä ja jos hillot riittää, niin sentteri kelpaisi myös. Sentteri saisi olla tyyppiä Corso, eli nopeampi kuin tämän hetkiset. Saarenheimon voi pistää mestikseen jos tulee ahdasta ja Viuhkola sekä Huml taistelisivat kakkossenan roolista. Tai sitten pistetään Ivan ulos. Toki Kemppainenkin voi vieläkin isompaa roolia ottaa, koska on ollut kuitenkin paras keskusmies alkukaudesta.