Mainos

Kaupungin järjestyssäännöt - kuri ja valvonta puuttuu?

• 16 423
  • 63

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Individual kirjoitti:
Niin on se kumma. Onneksi sulla on toi asiallisuus hanskassa heti. On kyllä siistii mennä taas heinäkuussa Berliiniin, kun siellä saa työtävieroksuva roskasakki ihan rauhassa juoda viinaa Alexanderplatzilla meidän turistien kanssa, kaupungin keskustassa paukuttaa dj:t musaa ja lähemmäs miljoona ihmistä voi kokoontua tanssimaan enkelipatsaan ympärille ilman sen suurempia järjestyshäiriöitä, eikä kiltti poliisimies sano mitään jos välillä käy vähän puistossa pajauttamassa. ;)

(Noh, käsittääkseni aika iso osa Berliinin asukkaista on sitä mieltä, että tuon Love Paraden voisi heittää vidduun koko kylästä. Kaksi vuotta se olikin poissa, kun Berliinin kaupungin kieltäydyttyä myöntämästä paraatille enää mielenosoitusstatusta, joutuivat järjestäjät itse huolehtimaan mm. mittavista puhtaanapitokustannuksista ja maksamaan siis kaiken omasta pussistaan ja
täten ei tosiaan sponssineuvotteluiden kariuduttua paraatia kahteen vuoteen kaupungissa näkynyt, mutta tänä vuonna jälleen uusien vetäjien voimin.)

7 kuukautta tuli kyseisessä kaupungissa asuttua ja loput viisi noin kivenheiton päässä Tiergartenista ja Siegessaulesta, joka on kyseisten juhlien pitopaikan ns. ydin. Vuokraemäntäni sanoi näin: "olen helvetin kyllästynyt niihin kuseskeleviin juhlijoihin, huumausaine-hörhöihin ja muihin juhlijoihin. Kyseisen tapahtuman jälkeen Berliini ja erityisesti nämä naapuruston alueet (hyvämaineinen ja arvostettu Tiergartenin alue) ovat kuin pommin jäljiltä. Mutta kun tietää, millaisen summan rahaa ja verorahoja kaupungin yritykset sitten näistä summista maksavat, niin ymmärrän kyllä ja oikeastaan toivonkin, että Love Parade järjestetään täällä vuosittain". Eli taitaa mennä aika fifty-fifty tuo puolesta-vastaan porukka, tosin taitaa vastustajia olla hieman enemmän. Muuten itse kaupungista, niin tosiaan tuo Alexin ympäristö oli aika rauhatonta, täynnä punkkareita, jotka pummasivat rahaa, osa todella agressiivisesti. Omalta kohdaltani ei mitään sen vakavampaa, kunhan nyt kerran nämä "saksan toivot" päättivät sylkeä perääni. Oikeastaan ainut asia, johon en tottunut tuossa muuten niin mainiossa kaupungissa, oli se jatkuva rahan, tupakan, ruuan, minkä tahansa rahan tai syömisen arvoisen pummiminen. Suomalaisena se alkoi suoranaisesti jopa ärsyttää, enkä kertaakaan antanut periksi ja heltynyt kyseisille kyseilijöille.

No, miten tämä liittyy tähän ketjuun. Ensinnäkin Helsingissä en ole pahemmin törmännyt pummijoihin, jos sitä yhtä Aleksilla pyörivää vatipäätä ei lasketa mukaan. Berliiniin verrattuna katukuvassa on kyllä prosentuaalisesti enemmän juoppoja, ja omasta mielestä ne ovat kyllä välillä helvetin häiritseviä ja sietäisivät painua jonnekin muualle katukuvaa "kaunistamasta". Toisaalta normichillailu ja gepardin maistelu Espan nurtseilla ja skeittaus Kiasmalla ovat täysin kaupunkiin kuuluvia asioita, joita pitää jokaisen vähän isommassa kaupungissa elävän asukkaan sietää.

Tosiasiassa kuselta haisevat porttikongit ja spurgujen elämöinti ja häiritsevä käytös ovat taas puolia, joita en haluaisi keskellä Helsingin keskustaa nähdä ja todeta, eri asia on sitten miten tämä asia ja resurssipula poliisin suhteen voitaisiin ratkaista. Varsinkin turistien silmään tämä suomalainen lieveilmiö käy kohtalaisen selvästi ja itsekin on joutunut pari kertaa selvittämään ulkomaiden asukeille, mistä tämä johtuu (niin kuin minä nyt tietäisin). Esim. kerran eräs brittiherra ihmetteli, miksei kukaan pysähdy auttamaan spurgua, jonka päässä on iso vekki, josta vuotaa verta (spurgun kaveri oli kuulemma ottanut huikkaa kaikessa rauhassa pullosta vieressä) ja pyysi minua soittamaan poliisille. No soitin sitten tietysti ja ensimmäinen vastaus oli, että ei keritä, no pikku-uhkailulla saatiin sitten yhteisymmärrys sekä poliisi ja bulanssi paikalle.

Tällaiset tapaukset ovat arkipäivää joillekin ja heille toivoisi lisäresursseja, mutta mistä?

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Monihan tietää varmasti Espanjan Costa Del Solilla kermapylly-paikan nimeltä Marbella?

En nyt muista pormestarin nimeä, Jesus Jotain, päätti laittaa Marbellan remonttiin. Kaduillahan oli silloin poikkeuksellisen paljon spurguja, ilmeisesti suurin osa näistä tapettiin ja myöhemmin pormestari joutui istumaan tästä(?).

Mutta kuitenkin, ei tuollaisia kukaan enää muista ja Marbella on nyt hieno paikka.

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Spuggemaa on hauska paikka, spuggemaa on iloinen...

Nyt yli 3 vuotta Espanjassa asuneena silmäni avautuivat käydessäni sen ainoan kerran "rakkaassa verohelvettikotimaassani". Joka paikassa kävelee vastaan spurgua, narkkia, hullua... Puistoissa ja metroasemilla "joutilaisuuskomitean" jäseniä huikalla. Siellä täällä puhellaan ja huudellaan itsekseen... Viikonloppuina kadut täynnä täysin sekaisin olevia kännikaloja rähisemässä, tappelemassa, huutelemassa ja häiritsemässä muita. Koko maa vaikutti yhdeltä helvetin Zombiemaalta jossa kaikki ovat tulleet harmaanaamaisiksi zomppareiksi tms.

Kyllähän näitä "alan hemmoja" täälläkin näkee ja nykyään ollaan täälläpäin huolestuneita ns. botellonista, nuorison katujuomisesta. Siihen tosin on nyt löytynyt lääke sillä poliisi sai oikeuden sakottaa/kiinniottaa tähän syyllistyvät. Lisäksi mm. kadulle kusemisesta täällä tulee herkästi pamppua jakaukseen...
Tollaset sikailut ovatkin huomattavasti vähentyneet kun täällä käytetään nokialaista nuoriso-ohjaajaa näihin ahdistuksiin.

Kun nyt siis tosiaan kävin siellä härmälandiassa ja Helsingissä niin kulttuurishokki oli todellinen. Ekana päivänä pisti silmään seuraavat asiat:
- rautatietunnelissa portailla spugeja ja pummeja
- lätkämatsia odotellessa hjallin ulkopuolella, tuli matsiin tummaihoinen mies ja eiköhän pari kännistä rasvapitkätukkaa alkanu huudella "ei täällä oo koripallomatsia..."
- kallion kulmien zompparit pisti silmään
- siellä täällä vetelehtivät "opiskelijanuoret", opintotuella löhöillen ja aikaa tappaen. Nälkähän on aina opiskelijalla mutta tuo janohan ei useimmiten pääse yllättämään...
- marketissa mäyräkoiria ostavat kuiva-ihoiset rumat rasvatukat ja pärinäpojat. Asiaan kuuluu röhönauru jne. kovaääninen kommentointi. Eihän kaljaa voi ilman vitsejä ostaa, eihän.

Mikko Alapään äänellä kaikki mukaan:
Spuggemaa on hauska paikka, spuggemaa on iloinen!
Sellainen on Spuggemaa!

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minulla on muutama positiivinen ehdotus:

Pummeista ja spurguista on iloa silloin kun pääsee avautumaan häirikölle ylimieliseen tyyliin "suksi nyt vittuun", "ei", ja varsinkin naureskeleva "mulla ei todellakaan ole tupakkaa" samalla kun juuri sytyttää itselleen yhden. Itsetunnonkohotukursseja teemalla "Lytätään spurguja", käytäisiin ensin teoriaa, vittuilunopetusta ja tylytystä läpi opistoilla/luennoilla/ryhmissä, ja sitten lähdettäisiin soveltamaan sitä käytäntöön, kaupunkien keskustaan? Tällähän löisi rahoiksi.

Ehkäpä kartanonomistajille olisi tarpeen järjestää spurgunmetsästystä brittien ketunmetsästyksen tapaan, varsinkin nyt kun EU kieltää susi-, karhu- ja varmaan kohta hirvitouhutkin. Luonnonsuojelijatkin ilostuisivat?

Spurguongelman lähde on kuitenkin muistettava, se on ennen kaikkea VIINA. Pilvenpolttajat kun pysyvät omissa oloissaan ja omissa lähiöissään rauhallisina häiritsemättä ketään. Järjestyksenpidon sijaan kannabis lailliseksi?

Minusta tulee isona presidentti~.

Tobias

Jäsen
laredo kirjoitti:
Nyt yli 3 vuotta Espanjassa asuneena silmäni avautuivat käydessäni sen ainoan kerran "rakkaassa verohelvettikotimaassani". Joka paikassa kävelee vastaan spurgua, narkkia, hullua... Puistoissa ja metroasemilla "joutilaisuuskomitean" jäseniä huikalla. Siellä täällä puhellaan ja huudellaan itsekseen... Viikonloppuina kadut täynnä täysin sekaisin olevia kännikaloja rähisemässä, tappelemassa, huutelemassa ja häiritsemässä muita. Koko maa vaikutti yhdeltä helvetin Zombiemaalta jossa kaikki ovat tulleet harmaanaamaisiksi zomppareiksi tms.

Kyllähän näitä "alan hemmoja" täälläkin näkee ja nykyään ollaan täälläpäin huolestuneita ns. botellonista, nuorison katujuomisesta. Siihen tosin on nyt löytynyt lääke sillä poliisi sai oikeuden sakottaa/kiinniottaa tähän syyllistyvät. Lisäksi mm. kadulle kusemisesta täällä tulee herkästi pamppua jakaukseen...
Tollaset sikailut ovatkin huomattavasti vähentyneet kun täällä käytetään nokialaista nuoriso-ohjaajaa näihin ahdistuksiin.

Kun nyt siis tosiaan kävin siellä härmälandiassa ja Helsingissä niin kulttuurishokki oli todellinen. Ekana päivänä pisti silmään seuraavat asiat:
- rautatietunnelissa portailla spugeja ja pummeja
- lätkämatsia odotellessa hjallin ulkopuolella, tuli matsiin tummaihoinen mies ja eiköhän pari kännistä rasvapitkätukkaa alkanu huudella "ei täällä oo koripallomatsia..."
- kallion kulmien zompparit pisti silmään
- siellä täällä vetelehtivät "opiskelijanuoret", opintotuella löhöillen ja aikaa tappaen. Nälkähän on aina opiskelijalla mutta tuo janohan ei useimmiten pääse yllättämään...
- marketissa mäyräkoiria ostavat kuiva-ihoiset rumat rasvatukat ja pärinäpojat. Asiaan kuuluu röhönauru jne. kovaääninen kommentointi. Eihän kaljaa voi ilman vitsejä ostaa, eihän.

Mikko Alapään äänellä kaikki mukaan:
Spuggemaa on hauska paikka, spuggemaa on iloinen!
Sellainen on Spuggemaa!

Alusta loppuun täyttä asiaa. Paljon olen matkustellut ja asunut ulkomailla ja eipä ainakaan Helsingistä voi millään tavalla olla ylpeä. Täynnä spurguja ja vetelehtijöitä.

Viimeinen laredon kirjoittama kohta on asia, josta itsekin ajattelin joskus kirjoitella. Olen muutaman kerran oikein havahtunut kaupassa, että kuinka paljon siellä on tällaisia rumia, rasvatukkaisia rähisijöitä, nuoria tyyppejä, roudaamassa Olvin 8,90 eur mäyräkoiraa ulos.

Just tällainen jengi on Suomessa lisääntynyt helvetisti. Nollia, jotka rähisee, kuluttavat aikaansa ja ainoa päämäärä elämässä on sinnittely seuraavaan viikonloppuun että voi hakea sen ale-mäyriksen kaupasta. Surullista ja säälittävää.

No mutta kuten sanoin, enpä aio tänne Suomeen jäädä.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
laredo kirjoitti:
Eihän kaljaa voi ilman vitsejä ostaa, eihän.

Täyttä asiaa. Kaljan ostaminen on vakavaa puuhaa, siinä ei sovi vitsailla. Kävellään määrätietoisesti ja vakavalla naamalla kauppaan ja suoraan kaljahyllyille. Turhia jupisematta kävellään kassalle, ojennetaan seteli/kortti myyjälle ja suorituksen jälkeen kiitetään ryhdikkäästi pienellä nyökkäyksellä ja poistutaan välittömästi kaupasta.

Saatikka sitten kaljanjuonti. Sitä harrastetaan sitten vain suuressa hiljaisuudessa vakavalla naamalla ja hitaasti, mutta vakaasti, pulloa tyhjentäen. Ja pullojen kanssa ei sitten kävellä pöydästä toiseen.

Että silleen...

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Analyytikko_ kirjoitti:
7 kuukautta tuli kyseisessä kaupungissa asuttua ja loput viisi noin kivenheiton päässä Tiergartenista ja Siegessaulesta, joka on kyseisten juhlien pitopaikan ns. ydin. Vuokraemäntäni sanoi näin: "olen helvetin kyllästynyt niihin kuseskeleviin juhlijoihin, huumausaine-hörhöihin ja muihin juhlijoihin. Kyseisen tapahtuman jälkeen Berliini ja erityisesti nämä naapuruston alueet (hyvämaineinen ja arvostettu Tiergartenin alue) ovat kuin pommin jäljiltä.
Joo, kyllä se sellaista hulinaa on se viikonloppu kyseisessä kylässä, että ei ihmekään että paikalliset ovat "hieman" näreissään ko. juhlasta. Mun käsitykseni mukaan kuitenkin aika rauhallinen tapahtuma on kyseessä jos vertaa vaikka tällaiseen perussuomalaisen juhannusjuhlaan. Muistaa kuitenkin pitää, että tuolla on parhaimmilaan ollut 1,3 miljoonaa ihmistä ja se on aikamoinen mälli jengiä. Itse olen käynyt kaupungissa juuri edellisen paraatin aikaan vuonna 2003 ja viime kesänä ja nyt lähdetään taas. Joskus kyllä pitempikin ekskursio kaupunkiin houkuttelisi. Ellen ihan väärin muista, niin se jätemäärä mitä puskutraktoreilla ajetaan paraatin jälkeen kaduilta pois on lähemmäs 200 tonnia. Aika hurja määrä kieltämättä.

Analyytikko_ kirjoitti:
Mutta kun tietää, millaisen summan rahaa ja verorahoja kaupungin yritykset sitten näistä summista maksavat, niin ymmärrän kyllä ja oikeastaan toivonkin, että Love Parade järjestetään täällä vuosittain". Eli taitaa mennä aika fifty-fifty tuo puolesta-vastaan porukka, tosin taitaa vastustajia olla hieman enemmän.
Yrityselämä tuskin joo vastustaa tapahtumaa. Jos miettii, että miljoona ihmistä ja jokainen ostaisi keskimäärin vaikka sadalla eurolla kaupungin palveluita, niin kyllähän siitä ihan sievoinen summa tulee kasaan, mutta eikö Saksa muuten ole aikamoisessa rahapulassa, että ei toi hirveästi pelasta. Mene ja tiedä.

Analyytikko_ kirjoitti:
Oikeastaan ainut asia, johon en tottunut tuossa muuten niin mainiossa kaupungissa, oli se jatkuva rahan, tupakan, ruuan, minkä tahansa rahan tai syömisen arvoisen pummiminen. Suomalaisena se alkoi suoranaisesti jopa ärsyttää, enkä kertaakaan antanut periksi ja heltynyt kyseisille kyseilijöille.
Joo, tämän olen itsekin pannut merkille. Todellakin niitä punkkarinnäköisiä rahanpyytäjiä oli varsinkin metrotunneleissa ja muissa strategisissa paikoissa. Ei se mua sinällään ärsyttänyt, ihmettelinpä vain, enpä kylläkään antanut ropoakaan heille. Mulla on omat avustuskohteeni kotimaassa.

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Piru raamattua...

wilco kirjoitti:
Täyttä asiaa. Kaljan ostaminen on vakavaa puuhaa, siinä ei sovi vitsailla. Kävellään määrätietoisesti ja vakavalla naamalla kauppaan ja suoraan kaljahyllyille. Turhia jupisematta kävellään kassalle, ojennetaan seteli/kortti myyjälle ja suorituksen jälkeen kiitetään ryhdikkäästi pienellä nyökkäyksellä ja poistutaan välittömästi kaupasta.

Saatikka sitten kaljanjuonti. Sitä harrastetaan sitten vain suuressa hiljaisuudessa vakavalla naamalla ja hitaasti, mutta vakaasti, pulloa tyhjentäen. Ja pullojen kanssa ei sitten kävellä pöydästä toiseen.

Että silleen...

Niin siis voihan sitä kaljaa ostaa ilman niitä "kevennyksiä" tms.
Siitä vaan mäyräkoiraa tai muuta ostoskoriin, vidduakos siitä suurempaa numeroa tekemään. Puhumattakaan sitten esittämästäsi "pienemmästä numerosta".
Mikä tuohon juomiseen tulee niin voihan sitä tehdä esittämälläsi tavalla mutta kovasti tylsältä kuulostaa.

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
girlzilla kirjoitti:
Ehkä elän pumpulissa, mutta olen itse havainnut spurgut ongelmaksi vain kaupungilla liikkuessa, en varmaan ikinä ole joutunut spurguhyökkäyksen kohteeksi esim. kaivarissa piknikillä tai espalla istuessa. Etelä-Helsingin puistot voivat omasta mielestäni erittäin hyvin.

Minäkin olen näitä pumpulissa kasvaneita. Minulle vanhan polven spurguista ei ole koskaan ole ollut sen kummempaa ongelmaa kuin että kenelle pitää soittaa ambulanssi ja kenelle ei. Spurgujen kanssa osaan elää. Eiköhän se ole enemmänkin mielenkiintoista nähdä "hyvinvointivaltio-in-action". Paljon enemmän ongelmia aiheuttavat tavalliset, ns. hyvien perheiden nuoret joille alkoholi/adrenaliiniyhdistelmä on antanut on supermiehen voimat. Toinen ryhmä joiden katukuvasta poistamista voisi toivoa on nämä 90-luvun lamassa yhteiskunnasta pudonneet sekakäyttäjät. Tosin jos epämiellyttävät ihmiset voisi vain roudata näkyvistä, niin eiköhän se olisi tehty jo?

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Individual kirjoitti:
Joo, kyllä se sellaista hulinaa on se viikonloppu kyseisessä kylässä, että ei ihmekään että paikalliset ovat "hieman" näreissään ko. juhlasta. Mun käsitykseni mukaan kuitenkin aika rauhallinen tapahtuma on kyseessä jos vertaa vaikka tällaiseen perussuomalaisen juhannusjuhlaan. Muistaa kuitenkin pitää, että tuolla on parhaimmilaan ollut 1,3 miljoonaa ihmistä ja se on aikamoinen mälli jengiä. Itse olen käynyt kaupungissa juuri edellisen paraatin aikaan vuonna 2003 ja viime kesänä ja nyt lähdetään taas. Joskus kyllä pitempikin ekskursio kaupunkiin houkuttelisi. Ellen ihan väärin muista, niin se jätemäärä mitä puskutraktoreilla ajetaan paraatin jälkeen kaduilta pois on lähemmäs 200 tonnia. Aika hurja määrä kieltämättä.

Yrityselämä tuskin joo vastustaa tapahtumaa. Jos miettii, että miljoona ihmistä ja jokainen ostaisi keskimäärin vaikka sadalla eurolla kaupungin palveluita, niin kyllähän siitä ihan sievoinen summa tulee kasaan, mutta eikö Saksa muuten ole aikamoisessa rahapulassa, että ei toi hirveästi pelasta. Mene ja tiedä.

Joo, tämän olen itsekin pannut merkille. Todellakin niitä punkkarinnäköisiä rahanpyytäjiä oli varsinkin metrotunneleissa ja muissa strategisissa paikoissa. Ei se mua sinällään ärsyttänyt, ihmettelinpä vain, enpä kylläkään antanut ropoakaan heille. Mulla on omat avustuskohteeni kotimaassa.

Se jätemäärä, puistojen kunto, yleinen hälinä ja mitäs muuta 1,3 miljoonaa voivat vielä saada aikaan, siinä kait ne suurimmat syyt siihen, että Berliini ja Loveparade olivat pari vuotta asumuserossa.

"Berlin ist pleite!", tällainen info tuli taksikuskilta heti ekalla viikolla ja saksanopettajalta (Amanda Peet-lookalike) heti toisella viikolla, joten uskottava se on, Berliini on korviaan myöten veloissa. Summa taisi olla n. 70 miljoonaa. Työttömyys on myös aika kova ongelma Berliinissä ja muistaakseni jotkut opiskelukaverit olivat pizzerioissa yms. duunissa 5-6 euron tuntiliksoilla. Eli verrattuna omaan tilanteeseen täällä Suomessa, niin kyllä halvalla tehdään hommia ja joudutaan tekemään. Toisekseen Saksassa edelleen länsipuoli pumppaa hirveästi rahaa, joka menee idän alueiden hyväksi ja itä-Berliinin jotkut alueet ovat kyllä sen näköisiä, että siellä ei oikeasti voisi kyllä asua. Aivan hirveän näköistä. Olisi mielenkiintoista tietää mikä olisi pelkän Länsi-Saksan BKT:n suuruus tänä päivänä, nythän Saksa on Suomenkin alapuolella pelkästään idän surkean tilanteen johdosta.

Noista punkkareista sen verran, että niitä tosiaan näkyi paljonkin varsinkin Alexanderplatzin alueella ja myös itse aseman katukerroksen alapuolisissa tiloissa. Näitä värikkäitä ihmisiä sitten häädettiin sieltä tiloista välillä poliisin, välillä vartijoiden toimesta. Punkkareilla on usein koira mukanaan, joten pieni mekkalahan siitä aina seurasi, kun heitä häädettiin ulos tunneleista. Mutta siellä tosiaan tähän punkkareiden aiheuttamaan häiriökäyttäytymiseen kiinnitetään huomiota.

Itse otsikkoon sivuavasti sitten seuraavasti: Itseäni on täällä Helsingissä ihmetyttänyt HKL:n munattomuus pummilla matkustamista vastaan. Sehän on suorastaan naurettavan helppoa täällä. Toistaiseksi HKL:n politiikka on ollut korottaa lipun hintoja, joka johtaa entistä suurempaan houkutukseen ajaa pummilla ja toisekseen taas rankaistaan syyttömiä ja tunnollisia, eli lipun ostavia matkustajia. Tarkastajia ei näy välillä moneen viikkoon ja paremminkin pitää käydä huono tuuri, että jää kiinni. Berliinissä minut tarkastettiin parhaana viikkona kahdeksan kertaa, ja lähes aina tarkastajat olivat siviilipukuisia kavereita. Pari kertaa joku (aina muuten ulkomaalainen) pälyili ovien välistä asemalla ulos, katsoakseen näkyykö tarkastajia ja samassa ei-virkapukuinen BVG:n tarkastaja näyttää kaverilla ID-korttia ja pyytää nousemaan ulos metrosta, jos ei ole lippua/astuu vaunuun tarkistamaan matkalipun kyseiseltä henkilöltä. Siellä siis kontrolli toimii, vaikka nämä siviilipukuiset kaveritkin oppii aika pian erottamaan normaaleista matkustajista, mutta vaikeuttaahan se hieman, kun ei voi olla varma, mistä se tarkastaja ilmestyy. Mielestäni hyvä asia ja paikallinen liikennelaitos taitaa tehdä jopa voittoa, näin ainakin muistaakseni vuodelta 2005. Täällä Helsingissä piti siviilipukuiset tarkastajat poistaa, koska matkustajat käyttäytyivät niin agressiivisesti heitä kohtaan. Siis mitä ihmettä, saanhan mä matkustaa ilman lippua, jos haluan eikä se saa olla mahdollista, että on jopa mahdollista jäädä siitä kiinni.

Julkisuudesta on saanut lukea esityksiä siitä, tuleeko Helsingin metroon portit yms. ja tätä suomalaisen järjestelmän ihanuutta, pohdintaa siitä mitä tehdään, milloin tehdään ja kuka siitä mahdollisesti ei pidä. Onhan se nyt jumalauta kummallista, että kaikkialla muualla tällainen päätös olisi jo tehty, mutta Suomessa vielä mietitään. Jotenkin minusta osoittaa tätä suomalaisen järjestelmän ja yhteiskunnan heikkoutta, että tällaista asiaa ei saada päätettyä vaan kaikille "venkuloille" pitää antaa mahdollisuus pelleillä, koska epäkohtiin ei uskalleta puuttua. Osa suomalaisista ilmeisesti edelleen pitää tätä maata lintukotona, vaikka tämmöiset ajatukset olisi syytä nopeasti unohtaa. Portit asemille ja siihen porteille kaksi HKL:n virkailijaa katsomaan, ettei niistä porteistä mennä läpi oikeudetta/auttamaan vanhuksia ja turisteja ja muita, jos jotakin ongelmaa laitteiden käytössä on. Ja ehdottomasti sellaiset portit, että se matkakortti/matkalippu pitää näyttää laitteella myös tultaessa pois metrotunnelista. Näin ollen jos onnistuu menemään kerran maksutta läpi, niin ulospääsy voi olla jo vaikeampaa. Samalla lipuntarkatukset voitaisiin kohdistaa raitiovaunuihin entistä tehokkaammin ja metroissa voisivat kiertää vartijat estämässä häiriökäyttäytymistä. Duunit uudelleen järjestämällä, kaikille nyt lippuja tarkastaville varmasti löytyisi hommia tästä koneistosta.

Saa nähdä mitä tosiaan tapahtuu ja tapahtuuko koskaan mitään, mutta itselläkin on tosiaan käynyt mielessä ulkomailla työskentely, jos asioiden annetaan mennä entistä huonompaan suuntaan täällä Suomessa. Verojen ynnä muiden maksujen maksaminen kuuluu toki kaikille, mutta kyllähän se harmittaa, jos osa porukasta vapaamatkustaa ihan kirjaimellisesti yhteiskunnan osoittaessa täydellistä munattomuutta asiaa kohtaan.

Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Analyytikko_ kirjoitti:
Se jätemäärä, puistojen kunto, yleinen hälinä ja mitäs muuta 1,3 miljoonaa voivat vielä saada aikaan, siinä kait ne suurimmat syyt siihen, että Berliini ja Loveparade olivat pari vuotta asumuserossa.

Niin ja todellakin se, että Berliinin kaupunki ei enää suostunut myöntämään paraatille mielenosoitussatusta, jolloin Dr. Motten Loveparade GmBh olisi joutunut maksamaan näitä kuluja sitten omasta pussistaan ja vuonna 2004 sponssorineuvottelujen kariuduttua mm. T-Mobile:n kanssa (siis tätä yritettiin saada tuona vuona järkättyä ihan viime metreille asti ja muistaakseni käytiin neuvotteluva myös Berliinin kaupungin kanssa, mutta kun ei niin ei). Jos sponssit olisivat löytyneet olisi tapahtuma myös näinä kahtena vuotena pidetty. Nyt sellainen on sitten löytynyt, McFit ja koko hommaa tehdään muilla voimin koko paraatin alkuperäisen järkkärin Dr. Motten vetäydyttyä pois.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Scholl puhuu kyllä siltä osin vankkaa asiaa, että nämä nurmikoilla istuskelijat jättävät jälkeensä käsittämättömän määrän saastaa. Mikä ihme sen tekee niin vaikeaksi kantaa ne pizzalaatikot ja tyhjät pullot ja mäyräkoiran pahvijämät mukanaan, kun picniciltä poistuu? Onhan ne sinne jostain raahattukin. Sinänsä mielestäni esim. Espan tai Kiasman nurtsille mahtuu ihan hyvin relailemaan, mutta ne roskat voisi kyllä viedä mukanaan. Ulliksessa tilanne on ryöstäytynyt käsistä ja saastan määrä on kaikista vapuksi paikalle tuoduista roskasäiliöistä huolimatta käsittämätön. Että jengi viitsii raahata sinne edellisvuoden parvekekaluston ja jättää sen brunssinsa jälkeen muiden korjattavaksi on todella älykääpiöiden touhua.

Spurgukysymykseen kommentti, että ei niitä riesaksi asti majaile oikeastaan missään, missä itse pyöriskelen ja koskaan kukaan spugge ei ole meikäläistä tullut vaivaamaan millään tavalla.

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Analyytikko_ kirjoitti:
Onhan se nyt jumalauta kummallista, että kaikkialla muualla tällainen päätös olisi jo tehty, mutta Suomessa vielä mietitään. Jotenkin minusta osoittaa tätä suomalaisen järjestelmän ja yhteiskunnan heikkoutta, että tällaista asiaa ei saada päätettyä vaan kaikille "venkuloille" pitää antaa mahdollisuus pelleillä, koska epäkohtiin ei uskalleta puuttua. Osa suomalaisista ilmeisesti edelleen pitää tätä maata lintukotona, vaikka tämmöiset ajatukset olisi syytä nopeasti unohtaa.

Kieltämättä kummallista, liekö sitten demarijohdossa vika vai missä. Tobias peräänkuulutti aikaisemmin käytöstapoja, ollen siinä asian ytimessä. Ei raha, ei status, ei ihonväri, vaan se miten käyttäydytään. Hyvää käytöstä on lupa odottaa jokaisen yhteiskuntaluokan edustajalta ilman mitään tunnontuskia. Jos ei ole kasvatettu, siinähän sitten lapsi kärsii vanhempien virheistä.

Haluaisin tässä ketjussa kertoa tapauksen, joka häiritsee minua valtavasti. Asun itse Itä-Helsingissä, missä vaimoni kanssa on tapana heittää viikonloppuisin reipas kävelylenkki tai kaksi. Noh, Lordin voittoa seuranneena päivänä (sunnuntai, muistaakseni) siinä kahden-kolmen aikaan iltapäivällä huomasin jo kaukaa että vastaan on tulossa paskasakkia (nimitys on oikeutettu kun luette tarinan loppuun). Kaksi kaverusta, joista selväpäinen piteli kaveriaan aisoissa. Tämä huppupäinen liimaturpa huusi satakunta metriä edellämme kävelleelle vanhemmalle naislenkkeilijälle ykskantaan "huora!".

Asemoin itseni vaimoni ja lähestyvän paskasakin väliin. Ohittaessamme heidät liimaturpa (jonka suusta valui jotain vihreää paskaa) tiedusteli ensin vaimoltani josko tämä on Lordi. Vaikka habitukseni ei erityisen uhkaava olekaan, panin hämmästyksekseni merkille että yli 190-senttinen ja viime aikoina kuntosalilla paisutettu olemukseni ei tehnyt mitään ehkäisevää vaikutusta liimaturvan ulosantiin. Luulin jo meidän päässeen helpolla, mutta muutaman metrin käveltyämme perästä kuului taas tuo sama "huora!", selvästi vaimolleni kohdistettuna.

Pysähdyin, käännähdin, ja näin selvän paskan pitelevän sekopäistä paskaa kiusaantuneen näköisenä. Liimaturpa pillastui tykkänään ottamastani katsekontaktista, mutta vaimoni tavallaan pelasti minut tekemästä enempiä valintoja pyytämällä minua olemaan välittämättä ja jatkamaan matkaa kanssaan. Näin tapahtuikin, vaikka vielä sadan metrin päästä kajahti sydämen pohjasta "huora!"

Tiedän, että toimin järkevästi. Minulla ja vaimollani on vain hävittävää, jos kesken sunnuntaikävelyn antaudun käsirysyyn mahdollisesti puukolla varustettujen, Fairya juovien autovarkaiden kanssa. Tästä huolimatta olen nyt mies, jonka vaimoa saa kutsua huoraksi seuraamuksitta. Olen helvetin vihainen sekä itselleni, paskasakille että yhteiskunnalle, mutta ainakin tapaus selkiytti jonkun verran ajatteluani.

Jännä juttu muuten, että eilisellä kävelyllämme päätimme em. tapaukseen liittymättä aikanaan häipyä tästä lottovoittajien maasta. Valtio ja kaupunki on jo katsottu, aikataulu on avoin.

Helpotti avautua, ehkä ymmärrätte, ehkä ette.

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistähän löytyisi Singaporen aiheeseen liittyvää materiaalia. Muistelisin, että siellä on maailman kovin kuri ja valvonta, esimerkiksi purukumit ovat ehdottomasti kiellettyjä. Ymmärrettävää, kun suuri määrä ihmisiä asuu pienellä alueella.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Realcowboy kirjoitti:
Muistelisin, että siellä on maailman kovin kuri ja valvonta, esimerkiksi purukumit ovat ehdottomasti kiellettyjä.

Saa siellä purukumia syödä, mutta sitä ei myydä maassa. Jotain "terveyspurukumeja" tosin myydään. Asiakkaiden henkilöllisyys tarkistetaan ja tiedot rekisteröidään oston yhteydessä.

EDIT: Säätö

Viimeksi muokattu:

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Kun tässä on jonkun verran Etelä-Helsingistä ollut puhetta, niin Eira-Ullis-Kaivari ovat Helsingissä alueita joissa löytyy eniten koirankasoja jalkakäytäviltä, puistoista jne.

Koirien jätösten kerääminen on havaintojeni mukaan opittu ja sisäistetty varsin laajalti. Muualla kantakaupungin alueella mainitut kasat ovat erittäin harvinaisia.

Jostain kumman syystä kyseinen kulttuuri ei ole vielä tavoittanut pääkaupunkimme eteläkärkeä yhtä hyvin kuin muita alueita.

Siitä sitten vain miettimään, että mistäs tämä nyt oikein saattaa johtua.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
scholl paneutuu tässä oikeasti olemassaolevaan ongelmaan, mutta provokatiivisen tyylinen yliampuva kirjoitustapa oli lähellä tuhota tämänkin keskustelun alkuunsa.

Itse näen tässä asiassa suuren epäkohdan. Suurin ilmiön takana oleva syy on omasta mielestäni yhteiskunnassamme muutenkin päätään nostanut yleinen toisen ihmisen kunnioituksen puute. Toisten huomioon ottaminen jo ihan yleisissä käytöstavoissa on unohtunut pahemman kerran. Nykyisin ajatellaan enemmän ja enemmän vain omaa napaansa. Ja tämä toisten arvostamisen puute ilmenee kaikissa yhteiskuntaluokissa aivan samalla tavalla. scholl viestii kirjoituksessaan, että hän ei arvosta pätkääkään tätä porukkaa, jolta ei liikene hänellekään minkäänlaista kunnioitusta.

Lisäksi suuri osa tästä kumpuaa siitä, että ihmisillä on oikeasti paha olla. Viikon tärkein asia on se, että saa perjantaina tai lauantaina vetää ne lärvit, nollata viikon aiheuttaman stressin ja paineen - ja paineita humalassa purkamallahan sitä kaikki ongelmat poistuvat. Tähän kun liittää vielä sen, että toisia ihmisiä ei enää kunnioiteta, ongelmatilanteet syntyvät itsestään.

Poliisin syyttäminen on mielestäni turhaa. Poliisin resurssit eivät nykyään riitä mihinkään, koska tällaista "mukarikollista" toisten tarpeista piittaamattomuutta ei pidetä mitenkään pahana. Mikäli poliisi puuttuu esimerkiksi julkijuopotteluun, poliiseille haistatellaan ja heitä pidetään natsisikoina. Lisäksi poliisien voimankäyttöoikeus on aivan täysin naurettava. Poliisimies voi saada itse syytteen, jos kiinniotettava saa mustelman pidätystilanteessa.

Tähän ongelmaan ei ole kuin yksi ratkaisu, ja se on se, että jokainen menisi edes vähän itseensä, ja miettisi, mitä itse haluaisi muilta, ja mitä vastuita itsellä on myös muiden viihtyvyydestä. Se vaan tuntuu olevan aivan liikaa vaadittu.

Suosikkijoukkue
Kärpät
Oulussa ei noita rantojen intiaaneja ole ollenkaan häiriöksi asti. Enemmänkin vituttaa se mäyräkoirien turkkien ja pizzalaatikoiden tulva esim. torinrannan seudulla. Ei voi käsittää miksi ne jätteet on pakko heivata mereen.

Joskus hirvittää myös katella sitä teinien pussikaljameininkiä mikä velloo Linnansaaren ja teatterin ympäristössä. Se on tosin vain merkki vanhemisesta, 15 vuotta sitten tuli puuhattua aivan samaa, ei tosin niin avoimesti kuin nykynuoriso. Siihen aikaan poliiseillakin oli virtaa enemmän puuttua asiaan. Silloin sai miekkataksilla helposti kyydin kotiin oluen hallussapidosta alaikäisenä. Ja tietysti kotona turpaan.

scholl

Jäsen
Analyytikko_ kirjoitti:
"Berlin ist pleite!", tällainen info tuli taksikuskilta heti ekalla viikolla ja saksanopettajalta (Amanda Peet-lookalike) heti toisella viikolla, joten uskottava se on, Berliini on korviaan myöten veloissa. Summa taisi olla n. 70 miljoonaa. Työttömyys on myös aika kova ongelma Berliinissä ja muistaakseni jotkut opiskelukaverit olivat pizzerioissa yms. duunissa 5-6 euron tuntiliksoilla. Eli verrattuna omaan tilanteeseen täällä Suomessa, niin kyllä halvalla tehdään hommia ja joudutaan tekemään. Toisekseen Saksassa edelleen länsipuoli pumppaa hirveästi rahaa, joka menee idän alueiden hyväksi ja itä-Berliinin jotkut alueet ovat kyllä sen näköisiä, että siellä ei oikeasti voisi kyllä asua. Aivan hirveän näköistä. Olisi mielenkiintoista tietää mikä olisi pelkän Länsi-Saksan BKT:n suuruus tänä päivänä, nythän Saksa on Suomenkin alapuolella pelkästään idän surkean tilanteen johdosta.

Konrad Adenauerhan sanoi, että Elbeltä alkaa Aasia. Totuushan on se, että Berliini on likainen, epämääräinen mesta, jossa liberalismi on mennyt hyvin pitkälle. Ei sitä voi ottaa missään tapauksessa esimerkiksi, kun puhutaan kunnon saksalaisten toiminnasta. Se on vähän sama kuin Suomesta puhuttaessa tarkasteltaisiin Pietaria tai vaikkapa Pieksämäkeä. No joka tapauksessa tässä sinulle muutama tunnusluku Baijerin näkökulmasta:

Wirtschaftswachstum 1995 bis 2005 (real, in Prozent):
Bayern (BY) 28,2
Baden-Württemberg (BW) 19,8
Schleswig-Holstein 15,9
Deutschland 14,6

Bruttoinlandsprodukt je Einwohner (2005 in Euro):
BY 32400
Hessen 32400
BW 30800
D-land 27200

Exportquote der Industrie (2004, Anteil des Auslandsumsatzes am Gesamtumsatz):
Rheinland-Pfalz 45,8
BW 45,0
BY 44,9
D-land 39,6

Beschäftigung 1995 bis 2005 (Veränderung der sozialversicherungspflichtig Beschäftigten in Prozent):
BY +0,4
BW -0,6
Saarland -1,7
D-land -6,9

Arbeitslosenquote (2005, bezogen auf alle zivilen Erwerbspersonen):
BW 7,0
BY 7,8
Rheinland-Pfalz 8,8
D-land 11,7

Selbstständigenquote (2004, Anteil der Sälbstständigen an den Erwerbstätigen):
BY 11,9
Schleswig-Holstein 11,8
Hessen 11,3
D-land 10,8

Schulden je Einwohner (2004, Länder, Kommunen, Zweckverbände, in Euro):
BY 3012
BW 4158
Hessen 6093
D-land 5457

Investitionsquote (2004, Anteil der Investitionen an den Gesamtausgaben):
BY 11,7
Rheinland-Pfalz 11,0
Saarland 10,9
D-land 12,3

Lähde: WiWo 18/06

Alamummo kirjoitti:
Scholl puhuu kyllä siltä osin vankkaa asiaa, että nämä nurmikoilla istuskelijat jättävät jälkeensä käsittämättömän määrän saastaa. Mikä ihme sen tekee niin vaikeaksi kantaa ne pizzalaatikot ja tyhjät pullot ja mäyräkoiran pahvijämät mukanaan, kun picniciltä poistuu?

Pitää muistaa myös se, että Suomessa on puistoissa vääränmallisia roska-astioita. Niihin mahtuu liian vähän sisältöä. Sen on jokainen huomannut, joka on joskus eri maailman kaupungeissa tarkkaillut asiaa. Toisekseen monissa kaupungeissa kuten esim. Barcelonassa käydään keskeisillä paikoilla paitsi pesemässä kadut joka päivä niin myöskin tankkiautoilla kastelemassa istutukset joka päivä niin myöskin tyhjentämässä roska-astiat vähintään päivittäin. Sen sijaan esim. Kaivarissa roska-astiat tyhjennetään vain kerran viikossa, jolloin lokit levittelevät ylitsepursuavaa moskaa, joka on edes yritetty viedä roskikseen.

Sen sijaan pizzalaatikoiden tuomista yleisiin puistoihin en tajua. Pizzan voi syödä pizzeriassa. Tuollainen nurmikolla ateriointi on suorastaan irvokasta.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
E kirjoitti:
Poliisin syyttäminen on mielestäni turhaa. Poliisin resurssit eivät nykyään riitä mihinkään, koska tällaista "mukarikollista" toisten tarpeista piittaamattomuutta ei pidetä mitenkään pahana. Mikäli poliisi puuttuu esimerkiksi julkijuopotteluun, poliiseille haistatellaan ja heitä pidetään natsisikoina. Lisäksi poliisien voimankäyttöoikeus on aivan täysin naurettava. Poliisimies voi saada itse syytteen, jos kiinniotettava saa mustelman pidätystilanteessa.
Olen samaa mieltä siitä, että poliisin syyttäminen tässä asiassa on turhaa. Yhteiskunnan kannalta aika heikolta kuulostava yhtälö tässä asiassa on se, että poliisien määrärahoja (ja tätä kautta virkoja) leikataan useissa lääneissä samaan aikaan, kuin mm. katukemistien määrä lisääntyy ja huumerikokset kasvavat markkinoilla. Eikö tämä pitäisi olla terveessä yhteiskunnassa toisinpäin? Vai uskovatko yhteiskunnan päättäjät tahollaan, että "hyvin palkattu poliisin ammatti, jossa kaikki poliisikoulun suorittaneet saavat töitä, vetää puoleensa ammattitaitoisia työntekijöitä ja nämä pärjäävät hienosti yhä pienemmillä resursseilla yhä enemmän töitä teettävässä yhteiskunnassa."

Puistokemisteihin palatakseni, olisi mielenkiintoista (joskin mahdotonta) tietää, mitä pari vuotta sitten tehty alkoholiverolain muuttaminen on tehnyt YJT-kiinniotettujen määrälle. Ystäväni, joka työskentelee erään keskisuuren kaupungin sairaalan ensiavussa kertoi, että kun alkoholiverolaki muuttui, tästä puolen vuoden sisään viisi saman kunnan kemistiä päätyi mullan alle. Joku voisi siis sanoa, että tämä korjasi pahimmat tapaukset pois, mutta kuuleman mukaan tällä oli myös selvää ja heti huomattavaa vaikutusta kemistien määrän kasvulle yleisellä tasolla.

Mitä tulee nimimerkki E:ltä lainaaman tekstin loppuosaan, niin nähdäkseni (ja kuullakseni) ongelma tässä asiassa ei liity millään tavalla siihen, että poliisit eivät voisi suorittaa tehokkaasti ja oikein ammattiaan siksi, että heille haistateltaisiin, heitä pidettäisiin natsisikoina tai heillä olisi vaara saada syyte. Poliisi, joka näitä asioita vieroksuu ja odottaa saavansa töistään päivittäin rehdin-pelin-palkinnon, toimii nähdäkseni väärällä alalla.

Tietysti asioihin pitää aina suhtautua "terveellä järjellä", hyvällä asiakaspalvelu-asenteella ja jättää turhat asiakkaiden kanssa kinaamiset pois, mutta ristiriitatilanteita tulee varmasti aina eteen kun tekee lain kanssa töitä. Uskon, että julkijuopotteluunkin puututaan jos poliisi tätä näkee, eikä virkaa suorittavalla sinipukuisella ole juuri sillä hetkellä tärkeämpää (kiinniotettu mukana, menossa tärkeämmälle tehtäväpaikalle tms.) tekemistä. Tämä puistokemistien juopottelu kun ei ole kuitenkaan se painavin asia, minkä ympärillä pienillä resursseilla töitään tekevät poliisit töitään tekevät.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
kiwipilot kirjoitti:
Scholl puhuu asiaa, näitä spurguja nyt kun on yksinkertaisesti ihan liikaa katukuvassa ja tämä koskee koko Suomea. Joka torilla, aukiolla tai puistossa kokoontuu se saatanan Lehmus-Bubi. Jos ne nyt olisivatkin omissa oloissaan mutta ei: aina ollaan pummaamassa ja vinkumassa: "Heitä euro, heitä kaks...", "Onko röökii?" Ja sitten kun et ole huomaavinaankaan tai asiallisesti ilmaiset että ei tipu niin vittuillaan ja soitetaan poskea, hyvä ettei päälle käydä.

Itseähän myös ärsyttää spurgusakki ja heidän oleilunsa ja häiriköintinsä katukuvassa. Ja nyt siis puhun ihan aidoista spugeista, en laiskoista hipeistä. Oulussa virkavalta puuttuu näiden, keväällä katukuvaan ilmestyvien törkykasojen, häiriköintiin lähes kiitettävästi. Olen jo tänäkin vuonna useampaan kertaan saanut itse todistaa sitä kuinka sinivuokot ovat poistaneet yhden tai useamman "jätteen" Torin rannasta tai Rotuaarilta. Kiitos siitä heille!

Toinen ryhmä on sitten mannet, mutta ei heistä, heidän työtävieroksuvasta kulttuuristaan ja yhteiskunnan varoilla törsäämisestään tällä kertaa tätä enempää.

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
kiwipilot kirjoitti:
näitä spurguja nyt kun on yksinkertaisesti ihan liikaa katukuvassa ja tämä koskee koko Suomea. Joka torilla, aukiolla tai puistossa kokoontuu se saatanan Lehmus-Bubi.

Torstaina puolen päivän jälkeen poikkesin leppävaaran torilla nopsaan ottomaatilla kääntymässä. Pienen torin reunalta bongasin neljässä eri ryhmässä parikymmnetä punanahkaa aamubrunssilla. Kerrassaan kaunis näky..

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
nuck kirjoitti:
Mitä tulee nimimerkki E:ltä lainaaman tekstin loppuosaan, niin nähdäkseni (ja kuullakseni) ongelma tässä asiassa ei liity millään tavalla siihen, että poliisit eivät voisi suorittaa tehokkaasti ja oikein ammattiaan siksi, että heille haistateltaisiin, heitä pidettäisiin natsisikoina tai heillä olisi vaara saada syyte. Poliisi, joka näitä asioita vieroksuu ja odottaa saavansa töistään päivittäin rehdin-pelin-palkinnon, toimii nähdäkseni väärällä alalla.

Viittasin tässä epäsuorasti näihin erityistapauksiin, joissa esimerkiksi 14v taparikollinen (joita löytyy) haistattaa poliisille pitkät sillä, että heitä ei näin nuorina voi tuomita, poliisi ottaa heidät voimakeinoja käyttäen kiinni, mutta saavat itse syytteen liiallisesta voimankäytöstä, kun taas tämä taparikollinen passitetaan lastenkotiin, josta yllätykseksi hän taas seuraavana päivänä pakenee jne. Poliisin toimintakeinoja on rajoitettu liikaa "yksityisyydensuojan/koskemattomuuden" tai minkä lie onkaan nimissä. Ideaalinen yhteiskunta olisi sellainen, jossa poliisia ei tarvittaisi ollenkaan, koska ihmiset käyttäytyisivät yhteisten pelisääntöjen mukaan. Nyt tämä pelisääntöjen rikkominen on mennyt sellaiseen pisteeseen, jossa oikeita asioita puolustavista tehdään liian helposti syyllisiä, jos he oikeasti haluavat asioita paremmaksi muuttaa.

Poliisin ammatti on Suomessakin muuttumassa koko ajan paskamaisemmaksi ja vaarallisemmaksi. Missä vaiheessa tulee vastaan se raja, jossa oikeasti edes lähes jokainen ihminen olisi halukas ottamaan vastuun yleisestä järjestyksestä edes itsensä osalta sen sijaan, että syyttäisivät viranomaisia (tai koululaitosta tai mitä tahansa julkista palvelua) siitä, että asiat liukuvat huonompaan suuntaan.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
E kirjoitti:
Poliisin toimintakeinoja on rajoitettu liikaa "yksityisyydensuojan/koskemattomuuden" tai minkä lie onkaan nimissä. Ideaalinen yhteiskunta olisi sellainen, jossa poliisia ei tarvittaisi ollenkaan, koska ihmiset käyttäytyisivät yhteisten pelisääntöjen mukaan. Nyt tämä pelisääntöjen rikkominen on mennyt sellaiseen pisteeseen, jossa oikeita asioita puolustavista tehdään liian helposti syyllisiä, jos he oikeasti haluavat asioita paremmaksi muuttaa.
Ok, ymmärsin sinua ensin väärin, mutta olemme samaa mieltä tästä asiasta.

Poliiseilla on toki riski saada syyte, jos jonkun yksilön ("syyttömän" kiinniotetun) mielestä poliisi on käyttänyt väärää harkintaa kiinniotto-tilanteessa. Kiinniotto-tilanteethan eivät ole koskaan poliisin kannalta kovin edullisia, sillä näissä tapauksissa provosoiva käyttäytyminen on varmasti yleistä ja kiinniottavan osapuolen (poliisi) kymmenesosasekuntien päätöksiä voidaan puntaroida oikeudessa joskus tunteja ja asioita käännellä monista eri kohdin.

Esimerkiksi minun yksi tuttavani, joka on toiminut poliisina jo päälle 10 vuotta ja tunnetaan viimeiseen asti rauhalliseksi mieheksi, joutui virkatehtävää hoitaessaan yhteen kiusalliseen tilanteeseen tässä reilu vuosi sitten. Hänelle (ja hänen partiokaverilleen) tuli ilmoitus, että paikallisessa isossa myymälässä riehuu paikallinen tunnettu narkomaani, joka tiedettiin arvaamattomaksi henkilöksi. Kiinniotto-tilanteessa sekaisin oleva narkomaani käyttäytyi aggressiivisesti ja ilmoitti kovaan ääneen sairastavansa C-hepatiittia.

Koska paikka oli julkinen, eikä narkomaani tietenkään uskonut puhetta, tilanteessa piti toimia nopeasti. Tuttavani otti hänet takaapäin hallinta-otteeseen ja oli viemässä maahan tilanteen rauhoittamiseksi. Narkomaani sylkäisi tuttavaani kuitenkin verisylkäisyllä kasvoihin (oli ilmeisesti purrut suunsa auki tätä tarkoitusta varten).

Tuttavani sai maltettua mielensä (tiesi varmasti, kuinka huonosti C-hepatiitti lopulta tarttuu tälläisissä tilanteissa) ja narkomaani vietiin vain kahta nopeammin pois myymälästä, mutta kaikilta poliiseilta tämä ei ehkä olisi onnistunut yhtä hyvin ja seurauksena olisi saattanut olla julkisella paikalla tehty pahoinpitely tai lievä sellainen, jolle olisi löytynyt myös runsaasti todistajia. Hetken päätöstä oltaisiin taas pyöritelty tunteja oikeudessa ja poliisimies olisi saattanut saada syytteen tästäkin.

Tämä esimerkki meni tämän ketjun aiheen ohi, mutta kuvastaa osaltaan poliisimiesten työn nurjia puolia. Vastaavanlaisia tehtäviä tulee varmasti monelle muullekin poliisille vastaan ja yhteistä näille on se, että kaikissa näissä päätös pitää tehdä nopeasti. Yksilöillä (olkoonkin sitten narkomaani, sekaisin oleva nuori tai puistokemisti) on oma yksilönsuojansa, joka on tietyissä tapauksissa minunkin mielestä liian kova. He saavat kyllä sitä mitä tilaavatkin, mutta poliisi saattaa saada syytteen nopeasti tehdyn ratkaisun jälkeen ja tämä syyte on omiaan vaikuttamaan (yksilöllisesti tietenkin) poliisimiesten työn laatuun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy