Analyytikko_
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Individual kirjoitti:Niin on se kumma. Onneksi sulla on toi asiallisuus hanskassa heti. On kyllä siistii mennä taas heinäkuussa Berliiniin, kun siellä saa työtävieroksuva roskasakki ihan rauhassa juoda viinaa Alexanderplatzilla meidän turistien kanssa, kaupungin keskustassa paukuttaa dj:t musaa ja lähemmäs miljoona ihmistä voi kokoontua tanssimaan enkelipatsaan ympärille ilman sen suurempia järjestyshäiriöitä, eikä kiltti poliisimies sano mitään jos välillä käy vähän puistossa pajauttamassa. ;)
(Noh, käsittääkseni aika iso osa Berliinin asukkaista on sitä mieltä, että tuon Love Paraden voisi heittää vidduun koko kylästä. Kaksi vuotta se olikin poissa, kun Berliinin kaupungin kieltäydyttyä myöntämästä paraatille enää mielenosoitusstatusta, joutuivat järjestäjät itse huolehtimaan mm. mittavista puhtaanapitokustannuksista ja maksamaan siis kaiken omasta pussistaan ja
täten ei tosiaan sponssineuvotteluiden kariuduttua paraatia kahteen vuoteen kaupungissa näkynyt, mutta tänä vuonna jälleen uusien vetäjien voimin.)
7 kuukautta tuli kyseisessä kaupungissa asuttua ja loput viisi noin kivenheiton päässä Tiergartenista ja Siegessaulesta, joka on kyseisten juhlien pitopaikan ns. ydin. Vuokraemäntäni sanoi näin: "olen helvetin kyllästynyt niihin kuseskeleviin juhlijoihin, huumausaine-hörhöihin ja muihin juhlijoihin. Kyseisen tapahtuman jälkeen Berliini ja erityisesti nämä naapuruston alueet (hyvämaineinen ja arvostettu Tiergartenin alue) ovat kuin pommin jäljiltä. Mutta kun tietää, millaisen summan rahaa ja verorahoja kaupungin yritykset sitten näistä summista maksavat, niin ymmärrän kyllä ja oikeastaan toivonkin, että Love Parade järjestetään täällä vuosittain". Eli taitaa mennä aika fifty-fifty tuo puolesta-vastaan porukka, tosin taitaa vastustajia olla hieman enemmän. Muuten itse kaupungista, niin tosiaan tuo Alexin ympäristö oli aika rauhatonta, täynnä punkkareita, jotka pummasivat rahaa, osa todella agressiivisesti. Omalta kohdaltani ei mitään sen vakavampaa, kunhan nyt kerran nämä "saksan toivot" päättivät sylkeä perääni. Oikeastaan ainut asia, johon en tottunut tuossa muuten niin mainiossa kaupungissa, oli se jatkuva rahan, tupakan, ruuan, minkä tahansa rahan tai syömisen arvoisen pummiminen. Suomalaisena se alkoi suoranaisesti jopa ärsyttää, enkä kertaakaan antanut periksi ja heltynyt kyseisille kyseilijöille.
No, miten tämä liittyy tähän ketjuun. Ensinnäkin Helsingissä en ole pahemmin törmännyt pummijoihin, jos sitä yhtä Aleksilla pyörivää vatipäätä ei lasketa mukaan. Berliiniin verrattuna katukuvassa on kyllä prosentuaalisesti enemmän juoppoja, ja omasta mielestä ne ovat kyllä välillä helvetin häiritseviä ja sietäisivät painua jonnekin muualle katukuvaa "kaunistamasta". Toisaalta normichillailu ja gepardin maistelu Espan nurtseilla ja skeittaus Kiasmalla ovat täysin kaupunkiin kuuluvia asioita, joita pitää jokaisen vähän isommassa kaupungissa elävän asukkaan sietää.
Tosiasiassa kuselta haisevat porttikongit ja spurgujen elämöinti ja häiritsevä käytös ovat taas puolia, joita en haluaisi keskellä Helsingin keskustaa nähdä ja todeta, eri asia on sitten miten tämä asia ja resurssipula poliisin suhteen voitaisiin ratkaista. Varsinkin turistien silmään tämä suomalainen lieveilmiö käy kohtalaisen selvästi ja itsekin on joutunut pari kertaa selvittämään ulkomaiden asukeille, mistä tämä johtuu (niin kuin minä nyt tietäisin). Esim. kerran eräs brittiherra ihmetteli, miksei kukaan pysähdy auttamaan spurgua, jonka päässä on iso vekki, josta vuotaa verta (spurgun kaveri oli kuulemma ottanut huikkaa kaikessa rauhassa pullosta vieressä) ja pyysi minua soittamaan poliisille. No soitin sitten tietysti ja ensimmäinen vastaus oli, että ei keritä, no pikku-uhkailulla saatiin sitten yhteisymmärrys sekä poliisi ja bulanssi paikalle.
Tällaiset tapaukset ovat arkipäivää joillekin ja heille toivoisi lisäresursseja, mutta mistä?