Kossila Anaheimiin
Kattelin että Vesey on synytynyt, pelannut ja opiskellut pitkään Massachusettsin alueella joten varmaan Boston on korkealla listalla. Kun ei se tulokassopari siitä paljon paremmaksi muutu niin kai silloin vaakakupissa painaa se organisaatio ja tuleva kotikaupunki. Esim. hieman vastaavassa tilanteessa olleet DeKeyser valitsi Detroitin ja Reilly Minnesotan, ja heillä vaakakupissa paino just toi että viihtyivät alueella. Eikä tässä kyllä voi hirveesti Veseytä tai muita vastaavia tapauksia syytellä kun tekisin heidän asemassaan tismalleen saman ratkaisun.[ Onko mistään luotettavasta lähteestä huhua siitä, mihin Vesey sitten halajaa?
The Leafs hiring the father of a top prospect, who could opt for free agency over the Predators, was widely viewed in the NHL community as an all-too-obvious inducement to perhaps skew the player’s decision-making process in Toronto’s favour.
All’s fair in love and war and recruiting of NHL-ready goal-scoring wingers?
Perhaps.
The Leafs, however, maintain it was the elder Vesey who reached out to Toronto about a scouting job. Also worth noting is that Toronto drafted Nolan Vesey, Jimmy’s younger brother, in the sixth round (158th overall) of the 2014 draft. Nolan is currently a sophomore at the University of Maine.
Minä taas ihmettelen, miksi nuo pelaajat eivät vain mene sinne heidät varanneisiin seuroihin, kun ei palkassakaan ole sellaista eroa, että jostain muualta heti saisi kolme miljoonaa.Mikä sitä Veseyta sinne Nashvilleen sitoo? Nashvillen kolmannella kierroksella tekemä varaus?
Jostain luin eilen, että Boston, Toronto sekä Chicago ovat ne kolme, jotka vahvimmat kilpailijat ovat. En sitten tiedä mikä yhdistää Veseyn Blackhawksiin muuten kuin avonainen paikka tulosyksikössä, mutta jos Poile oli lupaillut top-6 paikkaa Nashvillesta, niin en ihan ymmärrä miksi Blackhawks olisi selkeästi houkuttelevampi vaihtoehto.
Tai ymmärrän osittain, koska menestys ja niin edelleen, mutta silti.
Minä taas ihmettelen, miksi nuo pelaajat eivät vain mene sinne heidät varanneisiin seuroihin, kun ei palkassakaan ole sellaista eroa, että jostain muualta heti saisi kolme miljoonaa.
No vitju tietysti kaikki haluaa Chicagoon Kanen ja Toewsin luokse, ja ennen kaikkea siellä tarvitaan näitä halpoja, hyviä ja nuoria pelaajia kun isoimmille tähdille mätetään niin paljon rahaa, että muille ei juuri miljoonaa enempää irtoa.Esimerkiksi Panarin on varmaan hyvä esimerkki siitä, mitä eroa on sillä, pelaatko liigan yhdessä parhaista kentistä vai et eli erona ovat ainakin bonusrahat ja menestymismahdollisuudet.
Minä taas ihmettelen, miksi nuo pelaajat eivät vain mene sinne heidät varanneisiin seuroihin, kun ei palkassakaan ole sellaista eroa, että jostain muualta heti saisi kolme miljoonaa.
Noei. Vesey saa elokuussa FA:na saman ELC:n, minkä hän saisi Predsiltä. Ainoa ero on se, että jos Vesey jättää ELC:n tekemisen elokuulle, sitä pitää pelata kaksi vuotta. Jos VEsey tekisi ELC:n nyt, hän ehtisi polttaa siitä tänä keväänä vuoden ja pääsisi ts. vuotta aikaisemmin ensimmäiseen oikeaan sopimukseen kiinni.Vesey saa nyt mahdollisuuden mittauttaa arvonsa ja valita tarjouksista itselleen mieluisensa.
Niin, itselleenhän sitä pelataan eikä joukkueelle, joten on tehtävä itsekkäitä valintoja. Ihailtavaa seurauskollisuutta olla noin monta vuotta Predatorsin mies. Paitsi että peliäkään ei suostunut pelaamaan. Todellinen joukkuepelaaja, hänelle seura tulee aina ensin. Hänellä on päättäväisyyttä tehdä itsekäs, kohua herättävä ratkaisu, mutta hänellä ei ollut päättäväisyyttä auttaa joukkuettaan ja taistella sen puolesta.Yhtä hyvin voi ihmetellä, että miksi et käyttäisi mahdollisuutta mitata kaikkien 30 joukkueen kiinnostusta itseesi kun siihen mahdollisuus suodaan.
Aika moni (varattu) varmaan mielellään menisi sinne minne haluaa, mutta jos haluaa NHL:n heti kun mahdollista niin ei ole vaihtoehtoja.I’m still fully committed to becoming an NHL player and having as long a career as I can. (Mutta siis ei siellä mihin minut on varattu, vaan siellä mihin mää itte henkilökohtasesti niinkö haluan mennä.)
Eipä hän ole sielä yhtään kautta pelannut. Varmasti on vaikeampi sanoa "lähden" kun "en ole tulossa".First off, I would’ve had a hard time looking my coaches in the eyes and telling them I was leaving. (Niin siis tämä pätee vain college-kiekossa, NHL-tasolla ei ole niin hard times tämän kanssa.)
Aivan totta. Yliopisto ja yliopiston joukkue on huomattavasti yhteisöllisempi asia kuin ammattilaisliigan seura. Tähteydellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Yliopisto on tahkottu läpi, tutkinto kourassa ja seuraavana tehdään päätöksiä ammattilaisuran suhteen niinkuin parhaaksi näkee.One of my favorite things about college hockey is how sick it is to play for your school. (Mutta NHL:ssä se nyt on ihan sama missä pelaa, pitää vaan ottaa jonkun paikka joukkueessa ja raivata tiensä kärkiketjuihin ja isoihin rahoihin.)
It’s a cool feeling to be playing for something so much bigger than yourself. (Mutta olen sen verran iso tähti nykyään ja Predator on sen verran muovinen seura, että saavat siellä keskenään pelailla.)
Puhuu edelleen siitä yliopistolle pelaamisesta. Sielä on tienattu aina ihan yhtä paljon kuin nykyäänkin. Ei mitään. Ammattilaisura on sit erikseen, kyllä siinäkin maailmassa joillain pelaajilla varmaan rakkaussuhde syntyy seuraan ja/tai kaupunkiin jossa pelaa mutta suurelle osalle arki on paljon raadollisempi - maisemat vaihtuu ja pelaaja on kauppatavaraa.You can tell that they put everything they had into the jersey and that the same is expected of you. (Ennen vanhaan oli tosiaan hienoa urheiluhenkeä, mutta jos silloin ennen olisi jaettu yhtä isoja rahoja, niin hekin olisivat tehneet yhtä itsekkäitä ratkaisuja kuin minä.)
Näinhän se menee. Seurat tekee ammattilaisliigassa omien oikeuksiensa rajoissa sen mikä seuralle on parhaaksi ja ammattipelaaja tekee omien oikeuksiensa rajoissa minkä parhaaksi uralleen näkee.When you look in the stands during a game and see all your buddies there, it puts a little more jump in your step. You don’t want to let them down, either.
There aren’t any trades, there aren’t any performance bonuses and no one is playing for their next contract. (Tällaista on siis collegessa, mutta nyt kun olen siirtymässä proo-tasolle, nuo asiat muuttuvat.)
NHL:n pääsee jos joku sellaista sopimusta tarjoaa. Varmaan on omaa ja valmentajien ja pelikavereiden työtä takana tuhansia tunteja jokaisella. NHL sopimusta tarjotaan joillekin ja toisille ei. Sääntöjen mukaan mennään ja varauksen jälkeen on aikaa tarjota sopimus mutta ei sitä sopimusta ole pakko ottaa vastaan vaan voi pelailla muualla (yliopisto, eurooppa). Täyden yliopistouran pelaaminen voi olla hyvä vaihtoehto varsinkin jos saa hyvän koulutuksen eikä kuitenkaan mikään ihan huippu prospect ole.I get my Harvard degree this spring, it’ll be a testament to all of their hard work, because I definitely know I didn’t get here by myself. (Mutta NHL:ään pääsin omalla työlläni, vähän kuin ekstrajuttuna, joten minulla on oikeus.)
Last time I checked, the NHL’s still right where it was last spring.
(Mutta itse en ole menossa sinne mihin minun olisi pitänyt mennä. Koska olen petturi.)
koko teksti
Muutenkin ihmetyttää, miten näistä yliopistopelaajista tehdään paljon isompi juttu kuin eurooppalaisista jotka tekevät samalla tavalla.