Onhan tuolla ennusteissa ollut sitä leveempää haarukkaa enemmän niiden UFA-soppareiden kanssa, koska UFA nyt yleisesti on vapaampi markkina. Mutta RFA-sopimuksia se ennakoi todella hyvin, koska ne nyt muutenkin käyttäytyy todella taulukkomaisesti.
Ja se miksi tämä on hyödyllistä, on se, että RFA-sopimukset tehdään lähestulkoon järjestään UFA-periodin jälkeen. Tässä nyt jo toista kuukautta mennään ja tippuu viimeisiä. Kesä-heinäkuussa näitä ennusteita tulee eniten kateltua, kun se soppariosasto jengeissä on vielä suurelta osin levällään. Harva tietää tasan tarkkaan mitä joukkueella on free agencyssä käytettävissä. Ja sitä tilannetta tukee nämä RFA-ennusteet. Voi laskea niiden varmojen jatkosopimusten summan ja siitä jää joku noin cappi-tila, jonka vain GM't itse tietää tai ovat haarukoineet. Silloin ulkopuolinenkin pääsee asioista jyvälle. Onko johonkin kalliiseen UFAan mitään mahdollisuuksia tms ilman treidejä..?
Ja esim Kotkaniemen tapauksessa se myös antoi varsin hyvää informaatiota tuohon offer-sheettiin, että kuinka raju se tarjous pitää olla, jotta pelaaja vaihtaa maisemaa. Eli ennusteisiin nähden piti tarjota yli kaksinkertaista palkkaa.
Eli paljonko Kaprizovin ennuste oli? Mulla ei enää tilausta tuonne, joten en pääse tarkistamaan. Korkki meni juuri kiinni.
Ennusti pituudeltaan 5-vuotista, 7.738M. 8-vuotisen caphit olisi ollut 9.676M. Tässä tuntui käyneen vähän "Matthewsit", verrattavana skenaariona, eli vaadittiin suurinta mahdollista palkkaa ja pelaaja määritteli sitten itse sitä pituutta.
Mutta kaikenkaikkiaan Kaprizov on poikkeustapaus. Poikkeustapaus oli yllätyksellinen, no shit? Eihän sillä ollut edes 82 matsia vielä vyöllä ja 100 NHL-pelin rajan ylittäminen on kaikissa RFA-lapuissa selkeä factor.
Darnell Nurselle ennusti 8-vuotiseksi 8.64M, kunhan muistaa vaihtaa palkkakaton 82,5 miljoonaan, eli vuoden päästä tulevaa cappia vasten.
Onhan siellä tuokin kiva työkalu, että voi leikkiä, mitä on nykyinen 7M vaikka tulevaisuuden 100 miljoonan cappia vasten.