Ottamatta kantaa siihen kuinka paljon pahoinvointi on Suomessa lisääntynyt (kaikesta huolimatta yksittäistapaukset ovat kuitenkin yksittäistapauksia), pahoinvoinnin poistamiseksi toimivia keinoja eivät ole sensuuri ja kieltopolitiikka. Itse asiassa vähän aikaa sitten tuli juuri tutkimus, jonka mukaan suomalaisnuoret voivat pääosin varsin hyvin. On toki pistettävä merkille, että pahoinvoinnin purkautuminen näinkin tragedisilla tavoilla näyttää lisääntyvän. Se on todella suuri epäkohta, sillä se lisää merkittävästi kansalaisten turvattomuuden tunnetta yhteiskunnassa.
Eihän ongelma ole pahoinvoinnin purkautuminen, sille nyt ei realistisesti ikinä voida tehdä mitään. Ongelma on se, että ihmisten on mahdollista hankkia välineitä sen purkamiseen. Samat teesit toistunevat tässäkin keskustelussa kuin Tuusulan tapauksessa, mutta yksinkertaisesti perustelut asekieltojen laajentamista vastaan ovat pääosin merkityksettömiä, kun enää ei edes voida puhua yksittäistapauksesta. Vai tarvitseeko odotella sitä kolmatta tapausta, ennenkuin voidaan pohtia kuuluvatko helposti piilotettavat käsiaseet ihmisjoukkojen sekaan, vai pitäisikö niitten säilytystä valvoa tiukemmin.
Toinen vaihtoehto lieneekin sitten Amerikan malli, jossa jokainen aseistaa itsensä siltä varalta, että joku kolmas on myös aseistanut itsensä ja sehän onkin toiminut tosi hyvin.
Ja yhä, olen leikkinyt sotilasaseilla ja sotilasluokan räjähteillä niin paljon, ettei minulla ole mitään kompleksia sen suhteen, että aseet olisivat absoluuttisesti pahasta.
Sikäli mahdollinen sarjatuli voi selittyä modaillulla pistoolilla, ei sarjatuli-fiitsöri ole mikään mahdoton asia askarrella, etenkin kun netistä varmaan pystyy tilailemaan niitä pieniä ratkaisevia osia.