Viestin lähetti kakkonen
Paljon hyviä kommentteja. Itse olen aikalailla Oivan mallin takana,yksi bullet vaan saisi olla eri paikassa ja vähän eri tavoin:
1. Pudotetaan pelaajamäärää -> 2+18 (20)
2. Pudotetaan ulkomaalaisten määrää -> kolmeen
3. Kokoonpanoon saa ilmoittaa vain 16/17 pelaajaa, jotka eivät ikänsä puolesta mahtuisi U20 joukkueeseen. Loppujen täytyy olla junioreita
tämä on ennemminkin oma visio toimista sarja-systeemistä mutta laitetaan kuitenkin:
4. Poistetaan yksi joukkue liigasta (+sarjat auki ja mestisjoukkueiden lukumäärä->10)
Tuo neloskohta tarkoittaisi kokoonpanosta poistettavien pelaajien lisäksi vielä yhden joukkueellisen verran poistuvia pelipaikkoja liigasta. Minun näkemykseni on se, että ne pelipaikat, jotka nyt poistuvat esittämässäni mallissa rostereissa korvautuvat sillä, että otetaan yksi joukkue lisää liigaan ja pudotetaan ulkomaalaiskiintiötä. Itse olisin näiden ratkaisujen myötä menemään jopa 2+17 mukaiseen malliin. 2+18 kuitenkin kelpaa hampaita kiristellen myös - tällöin ei ehkä ole välttämätöntä rajata ulkomaalaismäärää kolmeen, vaan neljäkin ehkä menettelisi. Minun lähtökohtani on palvella nimenomaan liigaa ja sen yleisöä. Mestiksen tason nostamisesta en jaksa innostua ja minusta liigan uudelleen profiloiminen on ehdottomasti ensisijaisempaa.
Etuna olisi se, että näin saataisiin seitsemännet puolustajat ja kolmannettoista hyökkääjät kentälle ja kaikkien ketjujen peliajat olisivat kohtuullisia. Nykyisellään nelosketjut pelaavat joukkueesta riippumatta poikkeuksetta alle kymmentä minuuttia ottelussa ja monissa joukkueissa kolmosketjujenkaan peliajat eivät ole juuri kummoisempia. Esittämässäni mallissa kaikki pelaajat saisivat peliaikaa, eikä pelipaikkoja juuri vähenisi.
Pelin tempon en usko missään tapauksessa laskevan niin paljon, että se katsomoon välittyisi negatiivisena. Sen sijaan kilpailukykymme paranisi ja tämä tarkoittaisi parempia pelaajia liigassa. Koska olisi kuitenkin pakko peluutta kolmea juniori-ikäistä, niin nuorten pelaajien asema olisi hyvä ja jokseenkin turvattu. Tämä tarkoittaisi käsittääkseni myös seurojen välille suurempaa tasapäisyyttä, koska tähtiä ei tarvitsisi palkata niin paljon, kaikilla olisi junioreita kokoonpanossaan ja kilpailukyky muihin liigoihin nähden parantuisi. Lisäksi se tarkoittaisi myös pelaajien välille tasoeroja ja sitä kautta uskoakseni enemmän maaleja.
Mielestäni tämä ratkaisumalli olisi erittäin toivottava ja kokeilemisen arvoinen, mutta toteuttamisajankohta pitäisi lykätä siihen, että mahdollinen NHL-työsulku on ohi ja saamme neljännentoista liigajoukkueen.
Nyt esitetty malli, jossa pelaajamäärää supistetaan on ajoitukseltaan täysin peräreiästä ja muiden lisätoimien puuttuessa muutenkin kelvoton.