Katsomokulttuuri Suomessa

  • 16 648
  • 159

Milou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen aihe

Palaten ihan aloitusviestiin, Abigailla oli mielestäni todella hyvä pointti jota ei olla huomioitu:
Mielestäni tiettyjen faniryhmien Suomessakin eteenpäin viemä laulu- ja karnevaalimeininki (ilman rumpuja!) on huomattavasti hauskempaa ja fiksumpaakin, kuin jatkuva vastustajien idioottimaiseen häiritsemiseen keskittyvä arkipaineiden purkaminen.
Tummensin tuosta tuon "ilman rumpuja". Itselleni on rummuista tullut mielipide, että ne eivät sopeudu lätkäkatsomoihin. Se kielii jotain hiljaisesta faniryhmästä ja rikkoo muutenkin äänen. Tällä kaudella en ole kaikissa liigapaikkakunnilla vielä vieraillut, mutta ainakin Espoon faniryhmästä jäi kolmen ottelun perusteella mielikuva, että ilman sitä saatanan rumpua kyseinen porukka olisi aika äänetön.

Tuo mainitsemasi karnevaalimeininki on todella hyvä juttu! Laulua ja monipuolisuutta! Näin kotiinpäin vetäen meillä Jokereissa on todella hyvä fanikatsomo. Se on erittäin värikäs, monipuolinen lakanoineen, suurine lippuineen ja -tottakai- hyvin äänekäs kannatuksineen ja lauluineen. Myönnän, että tappion häämöttäessä ei aina kaikki ole enää huudoissa mukana, mutta sanotaan, että se ottaa vielä vähän aikaa.
Mutta, se kuka on ollut syyskaudella Jokereiden peleissä, ei varmasti voi sanoa meidän olevan hiljaisia. Se on todistettu useasti tänä kautena, että me voimme pistää Areenalle helvetin soimaan. Itse olen juuri tässä 103sessa kausaripaikalla, mutta joskus olen mennyt istumaan toiselle puolella Areenaan, jotta kuulisin ja näkisin, miltä meidän touhu vaikuttaa.
Hyvältä vaikutti.
Ja mikä tärkeintä, pelaajilta on tullut todella posiitivista palautetta meistä.

No niin, anteeksi taisin hieman suistua raiteilta.
Myös DDR:ssä on parhaimmillaan l o i s t a v a meininki. Kun koko halli hokee I-F-K, ei sitä voi olla ihailematta. Tänä kautena homma ei ole toiminut viime vuosien malliin, ymmärrettävistä syistä. Sitten tämä jullittelu ja narrittelu. Kyllä paikallisvastustaja on sen verran arvokas ja rakas, että kyllähän näin kavereiden kesken nimet toisille täytyy olla. Itse en mitenkään herpaannu tuosta narri-nimettelystä, eikä kukaan jullikaan ole ottanut pulttia vastaavasta.

Alusta hieman paistoikin, etten tuota Espoon fanikulttuuria kovin kummoisena pidä. Liian kovat musiikit joukkueen tullessa jäälle ja se rumpu... Mutta kuten aiemmin on sanottu, tämä kehittyminen vie aikaa - LänsiAuto-Areena on vielä nuori paikka minne ehtii luonnistua hieno faniryhmä.

Täällä on parjattu aika paljon Sikakatsomoa. Tällä kaudella en ole vielä Hämeenlinnassa vieraillu, mutta viime kauden osalta ei minullekaan kovin arvostavaa kuvaa ole kyseisestä katsomosta jäänyt.

Saksa on fanikulttuurissa aivan huipputasolla. Uskomaton fiilis joka matsissa!
Suomi on tällä tasolla vielä lapsen kengissä, mutta täältä noustaan.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Lipulla päähän

Olet aivan oikeassa. Kaikki pelaajien koskemattomuuden loukkaamiset ja niiden yritykset katsomosta tulee karsia päättäväisesti. Tämä koskee niin IFK:n kannattajia kuin niitä JYP -kannattajia, jotka sylkevät Mika Kortelaista jäähyaitiossa ja niitä TPS-kannattajia, jotka heittävät viinapulloja jäälle (Finaalissa keväällä 1999/näin heiton ja heittäjän TPS-kannattajapaidan aivan lähietäisyydeltä, toisin kuin mikrofoniin oksennellut Aulis Virtanen).

Muuten olen sitä mieltä, että Porissa ja Hämeenlinnassa on mukava seurata otteluita, koska pääosan metelistä saa aikaan yleisö; ei koneellistettu kannustus kuten Raumalla tai Suippoleuka-areenassa tai lypsylle pyrkivät lehmät (kuten Jyväskylän tai Espoon maitotonkista kumajaa).
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Sikakatsomo

Viestin lähetti Mevatron
Sikakatsomon "kauheus ja hirveys" on pelkkä myytti. Tavallinen seisomakatsomo, joka silloin tällöin huutaa seulaa, mutta harvemmin kannustaa omaa joukkuetta. Harvassa ovat olleet ne pelit, joissa olen nähnyt sikakatsomon hurraavan hurmoshengessä ja kuitenkin olen vieraillut Rinkelinmäellä parisenkymmentä kertaa. Toisaalta huutojen rivouttakin on kovasti liioiteltu. Ilveksen pikkutyttökatsomon lohkaisut saivat ainakin viime kaudella korvani punoittamaan huomattavasti enemmän kuin "seulakatsomossa". Totuus varmaan on, että jokaisen paikkakunnan törkeyksistä saisi ongelmitta aikaan 50-sivuisen viestiketjun. Turhuutta ja ajanhukkaa, sanon minä!



Hyvä kirjoitus! Olen samaa mieltä, että sikakatsomon maine elää omaa elämäänsä eri medioissa nykyään kovasti liioiteltuna. Tietyt yksittäiset pelit saavat aikaan hiukan äänekkäämmän aktin, mutta kyllä fiilis viime vuosina on laskenut aimo harppauksen, varsinkin runkosarjassa, valitettavasti.
 
F

Flonaldo

Re: Sikakatsomosta

Viestin lähetti Eldritch
En arvosta pätkääkään. Kaikki maaseudun pimeys ja katkeruus tiivistettynä yhteen katsomoon. Poikuutensa säilyttäneitä aikamiespoikia epäilyttävän tahraisissa nappiverkkareissa purkamassa elämänpettymystään vierailevan joukkueen maalivahtiin. Potentiaalisia vaimonhakkaajia, joilla ei ole edes vaimoa jota hakata. Nakkikioskin nyrkkikuninkaita, jotka tarvitsevat puskurikseen sata sukulaissielua tunteakseen itsensä koviksi jätkiksi. Nyrkin ja hellan välissä kasvatettuja pirttihirmuja, jotka huutavat pelaajille kuin omille miesrukilleen. Mukaan otettuja kymmenvuotiaita wannabe-nulikoita, joille elämän suurin haave on joskus turpiin antaminen jollekin ulkopaikkakuntalaiselle. Suvaitsemattomia tynnyrissä kasvatettuja sääliöitä, jotka halveksivat kaikkea poikkeavuutta tajuamatta ettei ihmiskunta olisi koskaan laskeutunut puusta jos kaikki olisivat samalla tavalla "normaaleja" kuin he. Kaiken kaikkiaan tyyppejä, joiden ansiosta termi "juntti" on lanseerattu.

Tähän varmasti joku sikakatsomosta vastaa, että emme me ole tuollaisia. Ehkä ette olekaan. Mutta miksi te niin tarmokkaasti pyritte juuri tuollaisen kuvan antamaan itsestänne?

Ja sama kuvaus saatiin lähes identtisenä muutaman muunkin kirjoittajan toimesta.

Oletteko ajatelleet kertaakaan mistä tuo mielikuva on syöpynyt mieliinne? Oletteko kertaakaan käyneet Sikakatsomossa - tai edes lähellä sitä? Millä tavoin me pyrimme antamaan itsestämme tuon kuvaamasi kaltaisen mielikuvan?

Mikä sitten tuon mielikuvan tehtävä on? No, tuohon on helppo vastata. Nostaa teidät korkeammalle, paremmiksi. "Kyllä meillä sentään osataan kannustaa paremmin, minä olen fiksumpi kuin yksikään noista, minä olen parempi, minä pukeudun tyylikkäämmin".

Sikakatsomolla on yksi ainoa tehtävä. Auttaa kotijoukkuetta voittamaan. Kannustetaan omia ja pyritään saamaan pojille lisää virtaa jäälle. Psyykataan tuomareita ja saadaan Kerholle lisää ylivoimaa. Psyykataan vastustajan tähtiä, veskareita ja lyhytpinnaisia pelaajia tavoitteena saada kavereiden peli sekoamaan. Ja siinä samalla nautitaan itse ottelusta ja pidetään hauskaa.

Sikakatsomoonkin mahtuu idiootteja. Sopii näyttää se katsomonosa mistä tahansa hallista, jossa idiootteja ei ole. Vieraskentillä ollaan kovasti kierretty ja aina niitä idiootteja vaan löytyy. Esimerkkinä vaikkapa Lappeenranta, jossa muutoin oli erittäin hyvin vierasfaneihin suhtautunutta porukkaa, mutta meitin selän takaa löytyi pahin idiootti, johon olen koskaan kiekkokatsomoissa törmännyt. Pk-seudun areenoilla maalaisseurojen fanien vastaanotto on useimmiten kaikkea muuta kuin lämmin. En kuitenkaan sen takia lähde leimaamaan kaikkia kyseisen seuran otteluissa käyviä millään nimityksillä.

Taannoin olin Jokerit-JYP -matsissa paikallisten fanikatsomossa. Pinnat ehdottomasti sille porukalle, ei olisi pelottanut olla hurrikaanipaidassa ko. katsomossa, mutta silti hyvin oman hommansa - eli Jokereiden pistejahdin avittamisen - hoitava porukka. Jyskälässä oltiin keskellä rytmiryhmää, sinne myöskin pojot. Jaksettiin kannustaa oikein mukavasti omia katkeraksi paljastuneeseen loppuun asti. Tässä ketjussa kärkkäimmin Sikakatsomoa ovat vähätelleet ja moittineet IFK- sekä Blues-fanit. Tuntuu hieman ihmeelliseltä omasta mielestäni, kun itse rankkaisin kyseisten seurojen fanikatsomot pahnan pohjimmaiseksi. Monen monituista matsia ollaan käyty DDR:ssä katsomassa ja joka kerran jaksan ihmetellä, miten IFK-fanit tosisssaan kehuvat omaa fanikatsomoaan. Omia kannusteta juuri lainkaan ja ainoa elämä katsomoon tulee, kun IFK suorittaa samassa vaihdossa pari taklausta, jonka jälkeen sitten huudellaankin loppumatsin ajan jokaisessa laidan lähellä olevassa taklaustilanteessa "Tapa, tapa!!!". Bluesin katsomoa taas ei kukaan huomaisikaan ellei sitä rumpua jaksettaisi hakata, hakata ja hakata.

Sikakatsomoon ei ainakaan kukaan niistä monista minun tuntemistani ihmisistä tule saamaan itselleen mitään mainetta tai kunniaa. Vaikka Hesarin jutun nähtyäni ensimmäinen reaktio oli tietynlainen ylpeys siitä, että meidät on huomioitu, niin heti tuli mieleen, että tuonkin jutun olisi voinut jättää tekemättä. Ainoa tunnustus jota Sikakatsomo kaipaa on se, että HPK:n pelaajat jokaisen kotimatsin jälkeen tulevat kiittämään kannustuksesta.

HPK-faneilla ei ole mitenkään yltiöromanttinen kuva Sikakatsomosta. Me kyllä tiedämme sen hyvät puolet, huonot puolet sekä rumat puolet. Hyvistä puolista ollaan ylpeitä, huonot ja rumat kestetään niiden hyvien vuoksi. Sen sijaan aika monella teistä on jostain syystä kuvaamanne kaltainen kuva Sikakatsomosta - sekä mikä hämmästyttävintä - myös sen asukeista. Sikakatsomon kategorisoiminen junttipelleiksi ei varmaankaan ketään liikauta tippaakaan, mutta yksittäisten henkilöiden luokittelu ilman, että tietää heistä yhtään mitään on hyvin ihmeellistä. Tulkaa seuraavalla vierailullanne C5:n ylätasanteelle fanipaita päällä ja hihkaiskaa "lähteekö joku meidän kanssa kaljalla ja juttelemaan matsista?". Voisin vaikka lyödä pääni pantiksi, että kaljakamuja löytyy, jotka pystyvät kanssanne juttelemaan kiekosta oikein sivistyneesti - ja ihme ja kumma, eivät vaan keskitytäkään siihen miten vaimoa voisi tänään pahoinpidellä.

Kuten Mevatron totesikin, niin Sikakatsomosta on tullut jonkinlainen myytti - ja sitä myötä liitoiteltu. Joskus ennen muinoin meno oli paljon kovempaa. Mutta silti C5 on tällä hetkellä se "fanikatsomo", joka eniten auttaa omaa joukkuettaan pistemetsästyksessä.

Homo, vittu ja loputon kokoelma kirosanoja ei edistä HPK:n voittoa millään tavoin. Niiden huuteleminen kertoo ainoastaan mielikuvituksettomuudesta. "Vitun homon" huutelu on sikäli tarpeetonta, mutta en nyt kyllä menisi sanomaan myöskään, että kaikki tuollainen käytös pitäisi saada kiekkokatsomoista poistettua. Jääkiekkokatsomo on kuitenkin kiekkokatsomo ja jos ajoittainen ruma kielenkäyttö jotakuta haittaa, niin tällaiselle henkilölle löytyy varmasti sopivampi paikka katsomosta. Jokainen Sikakatsomoon tuleva tietää mitä odottaa.

Kaikenlainen roinan heittely, sylkeminen yms. ei kuulu millään tapaa katsomoihin ja oman näkemykseni mukaan sitä ei harrasteta täällä yhtään sen enempää kuin missään muuallakaan. Seula-, ämmä- sika- yms. huudot kuuluvat taas kiekkokatsomoon kuin nenä päähän. Sikakatsomossakin olisi mukava kuulla useammin laulua ja jotain monimutkaisempia kannatushuutoja. Mutta katsomon luonteen takia se on kuitenkin paljon vaikeampaa kuin muualla. C5 ei ole millään tapaa organisoitunut - vaikka ihmisillä vakipaikat, kuten minullakin, ovatkin - toisin kuin muiden joukkueiden katsomot. Kyseessä ei ole mikään porukka, jossa kaikilla on fanipaidat ja laulujen virittely on organisoinnin myötä helpompaa. Tosin ihan mukavasti sitä laulua (korjaan, laululta kuulostavaa mölinää) täälläkin on kuultu.

Mihin lopputulokseen tässä nyt päästiinkään? Sikakatsomo on yksi Suomen parhaista "fanikatsomoista", jossa on ihan normaaleja kiekkokatsojia, mutta kielenkäyttö on astetta kovempaa. Suomessa on oma fanikulttuurinsa, joka on vielä aika lailla lastenkengissä. Tosin tuntuu, että kellään ei ole kiinnostusta kasvattaa sitä kulttuuria, vaan mieluummin kopioitaisiin se kulttuuri esim. Saksan kiekkokatsomoista tai jostain vastaavasta. Sikakatsomossa kulttuuria on jo 20 vuoden ajalta, se on meidän oma kulttuurimme, olemme siihen oikein tyytyväisiä. Tervetuloa tutustumaan! (ilmoita privalla, koska olet tulossa, niin voin varata paikat)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Dear kapa76...

Viestin lähetti mummi


Ei toki lue, senhän pitäis lukee jokaisen puusta laskeutuneen geeneissä!
Mutta toisaalta jos on pienenä kannettu metsässä verkkokassissa eikä nostettu kantojen kohdalla, niin eihän sitä voi vaatia ymmärtämään.
Eiks sulla oo mitään käyttäytymiskoodia - tai siis itse asiassa näkyypä hyvinkin oleman...

>>> HYVÄ MUMMI! Tuo "verkkokassissa metsään"-homma oli kyllä tähän asti viikon paras herja!

Itse tuosta Hesarin jutusta sanoisin, että olin aivan äimänä! Ei oikein tiennyt onko se kirjoitettu tosissaan, vai oliko tarkoitus "ovelasti" vinoilla tuosta HPK:n fanien käytöksestä. Vinoilun puolesta puhuu ainakin se, että jutun kirjoittajan mielestä oli esim. jääkoneen kuljettajankin solvaaminen hienoa huumoria. Tyyppi joka Sikakatsomosta herjasi jääkoneen kuskia, sanoi sitten huutamiselleen hienot perustelut: - No kun se oli ainoa tyyppi jäällä sillä hetkellä.... voi luoja....
 

Jantse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Fanikatsomot

Ohessa muutama ikuistetttu katsomo tänä syksynä.

Miksi ei:
- Hämeenlinna, oli huomattavasti parempaakin tekemistä. Sikakatsomolle kerran "nöf nöf nöf wii..."
- Lappeenranta, tyhjä katsomo
- Lahti, väärässä paikassa
- Pori, ei ole
- Rauma, välissä liian monta verkkoa
- Tampere, Tappara -ottelussa oli parempaakin tekemistä ja Ilvestä vastaan kun sai kameran käteen, oli katsomo jo tyhjä lukuun ottamatta kaiteella roikkuvia kakaroita.
 

Liitteet

  • fanikatsomot_2001.jpg
    fanikatsomot_2001.jpg
    56,4 KB · kertaa luettu: 641

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
RUMPU?

Mun mielestä Tapparan fanikatsomossa toi rumpu on toiminut hyvin. Siellähän on joskus ollut jopa kolmekin rumpumiestä. Rummun idea on toimia ikäänkuin metronomina, toimien katsojille oikean tapautusrytmin näyttäjänä. En sitten tiedä hakkaako se Blues-porukka pelkästään sitä rumpua, mikä kuulostaa kyllä aika typerältä, mutta Tapparan katsomossa rummun ääni yleensä hukkuu alkutahtien jälkeen Tap-para -huudon ja käsien hakkaamisen taakse.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Flonaldon kirjoituksessa kohtaukset IFK:n fanikatsomosta ovat lähes yhtä stereotypisiä kuin Hesarin jutussa luodaan sikakatsomostakin. Tapa, tapa huutoja en ole tähän päivään mennessä kuullut B1 tai B2-katsomoista. Molemmissa on takana kaksi kautta kausikorttilaisena ja lisäksi n.15 vuotta irtolipuilla. Jos istut Kerava-katsomossa(F1), niin siinä tapauksessa noita huutoja olet varmaan kuullutkin, se ei vaan ole se fanikatsomo.

Kannustushuutojen käyttöä ei normaalin joukkueen kannatuksen IFK tap tap tap, IFK tap tap tap lisäksi monikaan faniryhmä harrasta.

Kolme pystyn nimeämään, joilta lauluja löytyy: Shalalaan ja Oijoijoin Suomen katsomoihin tuojat IFK-fanit (näitä käyttää nykyisin hyvin paljon Jokereitten fanitkin), Kärpät-fanit (Leningrad Cowboys laulu, mikäs se nyt onkaan) ja Jokerit-fanit(J-O-K-E-R-I-T-huuto, Taistele Jokerit). Ainakin Ilves-ja Tappara-fanit ovat Jokereiden huutoja kopioineet, Taistele huutoja useammatkin.

Sitten pilkkahuudot:
Seulaa taitavat huutaa kaikki muuta paitsi Nordiksen asukit?

Yksittäisiä homo ja muita huuteluita varmasti kuuluu jokaisesta hallista.

Rasistisia huutoja harvemmin kuulee, mikä onkin erittäin positiivista, mielummin heitetään ne ulos, jotka rasistisia huutoja huutavat, kuin homottelijat.

Ugh, ugh, ugh-huudoista:
http://www.saunalahti.fi/base2/116/banneri2/pois_alta_janarit.gif
Onkos tuo kuvassa oleva nyt sitten se Pave?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Re: Mielenkiintoinen aihe

Viestin lähetti Milou
Palaten ihan aloitusviestiin, Abigailla oli mielestäni todella hyvä pointti jota ei olla huomioitu:
Tummensin tuosta tuon "ilman rumpuja". Itselleni on rummuista tullut mielipide, että ne eivät sopeudu lätkäkatsomoihin. Se kielii jotain hiljaisesta faniryhmästä ja rikkoo muutenkin äänen. Tällä kaudella en ole kaikissa liigapaikkakunnilla vielä vieraillut, mutta ainakin Espoon faniryhmästä jäi kolmen ottelun perusteella mielikuva, että ilman sitä saatanan rumpua kyseinen porukka olisi aika äänetön.

Olet oikeassa, että Bluesin faniryhmä on melko pieni ja äänetön toistaiseksi. Olen kerran istunut lähellä rumpua ja se tottavie riitti. Salonoja voisi hankkia LA-Areenalle kunnon mikrofonit. Onkohan vieraspelejä varten kehitetty minkäänlaisia äänentoistolaitteita?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
fanikatsomoista ja huudoista

- Pori, ei ole

Pitäisikö olla erikseen joku fanikatsomo? Meillä kun sattuu olemaan seisomakatsomo, mitä te elitistit Oululaiset ette vissiin ymmärrä. Faneja on yleensä koko seisomakatsomo "täynnä", poislukien sinne joskus eksyvät turistit (=vierasjoukkueen kannattajat) jotka yleensä hankkivat seuraavalla kerralla istumalipun. Porissa nämä kovimmat ja äänekkäimmät fanit menevät seisomaan, kun yleensä muilla paikkakunnilla seisomakatsomo on se minne menevät satunnaiset peleissä kävijät ja ne joilla ei ole varaa muille paikoille.

Minulla on sama periaate kuin Kapalla, eli jos maksaa lipusta on todellakin oikeus huutaa mitä haluaa. Jos katsomohuutajalle aletaan vaatia rangaistusta niin siinä vaiheessa myös pelissä olevista tappeluista yms. tapauksista on jaettava pahoinpitelytuomioita. Vastustajan tähtipelaajia KUULUU horjuttaa huutelemalla heille. Niitä kertoja on monia kun Jokerien tähti "Otto" hermostui Porilaisyleisöön eikä todellakaan saanut mitään aikaiseksi. Eikä todellakaan ole ainoa tähtipelaaja joka on hiillostettu tehottomaksi. On jokaisen oma asia mitä huutaa, mutta tietysti jotkut tekevät itsensä naurettavaksi huudoillaan ja toiset taas huutavat niin nokkelia että pelaajatkin nauravat. Jos joku haluaa huutaa pelaajaa homoksi niin mielestäni hänellä on lipun maksaneena siihen oikeus. Ja jos Porissa mentäisiin siihen että kaikki rivojen huutelijat saisivat porttikiellon niin yleisökeskiarvo saattaisi jo myötätunnostakin painua 2000 huonommalle puolelle.

Niin, itselläni ON lapsia ja olen ollut pelissä heidän kanssaan. Ja olen aina selittänyt että tuollainen huutelu kuuluu peliin. Ja kyllähän lapset oppivat jo pelkästään televisiosta enemmän rumia sanoja kuin jääkiekkopelissä. Ja 3-vuotias keskimmäiseni meni tässä jokunen kerta auton ratin taa ja oli ajavinaan autoa huudellen koko ajan "Vittu saatana". Olen kertonut että auton ratissa saa kyseistä kieltä käyttää, mutta kotona ei.

Suurin osa huuteluista on muuten median provosoimaa. Huumehuudot Karalahdelle tai "raiskaaja"-huudot Köllille ja Sakelle tai "tappaja" -huudot Janeckylle. Puhumattakaan kaikista juopoista ja läskeistä. Ja onhan kerran heiluteltu kenkääkin silloin IFK:ta valmentaneelle isä-Kapaselle. Ja onhan näitä kaikkia "Lepaus, mä oon nuss...ut sun muijaas" yms. huutoja jotka voittavat normaalin "nuija" huudon satanolla. JanJ:n koira on tehnyt jo sellaisia temppuja että ne jätetään kertomatta tässä :) (inside joke, jos joku ei tajunnut...)

EDIT:
Salonoja voisi hankkia LA-Areenalle kunnon mikrofonit. Onkohan vieraspelejä varten kehitetty minkäänlaisia äänentoistolaitteita?

Siis nyt en ymmärrä. Tarkoitatko että JS:n pitäisi hankkia äänentoistolaitteet siksi että fanien huuto kuuluisi niistä? Jos niin on niin v***u mitä pellejä olette. Fanit huutaa kurkkunsa käheäksi jos on tarvis. Siihen _ei todellakaan_ tarvita äänentoistolaitteita. Tapparalla ja Ilveksellä oli joskus näitä megafonipellejä joita me ainakin Porilaisten kesken naurettiin ihan avoimesti.
 
Viimeksi muokattu:

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: fanikatsomoista ja huudoista

Viestin lähetti korkki

Minulla on sama periaate kuin Kapalla, eli jos maksaa lipusta on todellakin oikeus huutaa mitä haluaa.

Monella tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin.

Ei tässä nyt ole kyse siitä, mitä kullakin on oikeus huutaa, vaan mikä kuuluu fanikulttuuriin ja mikä ei. Hyvät tavat eivät myöskään ole pahasta.
Ei suinkaan kaikkea saa huutaa, vaikka ostaisi kalleimman lipun. Herjaamisesta on pykäliä laissa ja esim. poliisilla on oikeus viedä teikäläinen asemalle, jos esim. uhkaat tappaa Tarja Halosen.
Olimme Porissa seisomakatsomossa joka erän tässä syksyllä (Ässät-Ilves, 6-1). Tunnelma oli kuin kirkossa ja n. 5-1 tilanteessa pari tyttöä rohkeni Ässät-huutoja virittelemään.

Itse en jaksa keskittyä haukkumahuutoihin, vaan oman joukkueeni kannustamiseen.
Tottakai aina välillä huutelen vastustajan pelaajille, mutta se ei suinkaan ole mikään päätarkoitukseni.
Myöskään rytmikkäisiin nuija-huutoihin en yleensä jaksa vaivautua.
Omien raivokas kannustus on kaiken a ja o, jos fanikulttuuria edes halutaan Suomessa kehittää. Laulut ja lorunpätkät ovat olennainen osa tätä.

Jos joku haluaa hallilla huudella pelkästään ryssä homo hurri paska vittua, niin en estele.
 
Viimeksi muokattu:

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Rebel
Jokerit-fanit(J-O-K-E-R-I-T-huuto, Taistele Jokerit). Ainakin Ilves-ja Tappara-fanit ovat Jokereiden huutoja kopioineet, Taistele huutoja useammatkin.



En halua tässä nyt aloittaa mitään "kuka keksi mitä ja milloin" väittelyä, mutta sanon vain, että olen huutanut "taistele jyppiä" jo divarissa, oten jos silloin on Jokereista joku käynyt ottamassa mallia niin se on vissi sitten.

Muutenkin tämä keskustelu on taas mennyt laidasta toiseen ja aika paljon asian vieressä, kuitenkin taas ollaan aiheessa, eli katsomokulttuurissa. Kyllähän jokaisessa kulttuurissa ivataan ja pilkataan vastustajaa. Olen itsekin joskus huudellut tuomarille tai vastustajan pelaajille asiattomuuksia, enkä sinänsä näe siinä mitään ihmeellistä. Kuitenkin jos katsotaan suuria fanikulttuureja kuten Englannin jalkapallon ympärillä pyörivää touhua on todettava, että sinne on pitkä matka.

Siellä kulttuuri on pisteessä jossa ivaamisesta ja pilkkaamisesta on tehty taidetta. On aika nerokkaasti sanoitettuja lauluja, ytimekkäitä lakanoita ja tottakai hiillostamista ihan perus vihellyksellä. Sielläkin varmasti on porukkaa jotka huutelevat sitä fägettiä, mutta se jää tämän muun mellakan varjoon. Suomessa on tarkoituksena päästä huutamaan "vittu sä oot seula" mahdollisimman hiljaisella hetkelä jolloin kaikki kuulee taas nerokkaan letkautuksen ja nauraa sille.

Jyväskylässä on muutamia henkilöitä jotka ovat seuranneet kiekkoa 35-vuotta ja istuvat omalla vakiopaikallaan vieraiden vaihtoaition takana. He osaavat piikittää nin turkasen pahasti pelaajia ja valmentajjia, että olen nähnyt jääpussien, hatsportin ja eristysnauharullien lentelevän vihaisesti kohti näitä veteraaneja. Silloin kun Summanen vielä oli HIFK:n valmentaja mies hiiltyi aivan totaalisesti kesken jonkun palaverin ja rupesi käskyttämään järjestysmiehiä ketä on pistettävä pihalle. Sama katsomonosa osti Tamille sadetakin, sai Levosen ja Korpin aina kuumenemaan, Jokeripenkiltä jääsateen ja muistaakseni KalPan paavolan istumaan penkille kun ei enää kestänyt olla luukkuvahtina. Kaikki tämä enkä koskaan kuullut heidän suustaan yhtään kirosanaa tai suoraa solvausta. Riittävällä ammattitaidolla varustetut kommentitkin riiittävät suurten kuohuntojen aikaansaamisesksi. Ja sitten voi tietysti huutaa puolet pelissä kuorossa seulaa....

Joku heitti siitä kun kortelainen väitti, että häntä syljettiin. Voin vakuuttaa koska olin siinä ottelussa istumassa aivan jäähyaition takana, että se mailan huitaisu katsomoon johtui pelkästään kutsusta "vähän saunomaan"

Seula huutoa oikein kuorossa en ole ainakaan vähään aikaan kuullut muualla kuin Hämeenlinnassa ja Pasilassa.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Re: fanikatsomoista ja huudoista

Viestin lähetti Ande


Monella tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin.

Ei tässä nyt ole kyse siitä, mitä kullakin on oikeus huutaa, vaan mikä kuuluu fanikulttuuriin ja mikä ei. Hyvät tavat eivät myöskään ole pahasta...

Usein kun eri aiheista keskustellaan niin joskus keskustelu hieman "rönsyilee" itse asian ympärillä kuten mielestäni tässä.

Tämän viestiketjun aihe on : Katsomokulttuuri suomessa. Mielestäni tämä kyllä sivuaa aihetta katsomokulttuuri suomessa ==> Miten kannattaja käyttäytyy.

Aiheeseen muuten liittyen (siis katsomokulttuuri suomessa) saan käsiini huomenna joululomille lähtiessäni mielenkiintoisen tutkielman (tehty tampereen yliopistossa) joka on tehty ässä kannattajien ja lukko kannattajien välisestä tunnoista ja muista asiaan liittyvästä. Odotan mielenkiintoista luku elämystä.

Joku muistaakseni sanoi aikaisemmin että saksassa meno on jääkiekkokatsossa eri tasolla (positiivisessam mielessä) kuin suomessa. Itse olen kuullut samaa kahdelta ystävältäni jotka ovat viettäneet useamman vuoden saksassa. Huvittavinta oli se kun kaveri kertoi (paikka saksassa en muista) että jos seisoit liian takana katsomossa niin jäälle ei nähnyt kunnolla kun oli niin sankka TUPAKAN savu :p. Aika velikultia nuo saksalaiset.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Re: fanikatsomoista ja huudoista

Viestin lähetti korkki

Siis nyt en ymmärrä. Tarkoitatko että JS:n pitäisi hankkia äänentoistolaitteet siksi että fanien huuto kuuluisi niistä? Jos niin on niin v***u mitä pellejä olette. Fanit huutaa kurkkunsa käheäksi jos on tarvis. Siihen _ei todellakaan_ tarvita äänentoistolaitteita. Tapparalla ja Ilveksellä oli joskus näitä megafonipellejä joita me ainakin Porilaisten kesken naurettiin ihan avoimesti.

Kuuleeko Ilmala? :D :D :D

Ja korkki, sitten kun olet pessyt suusi saippualla, niin voin kertoa, että et todellakaan ymmärtänyt. Voisitko Milou kertoa korkille mitä tarkoitin?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ja korkki, sitten kun olet pessyt suusi saippualla, niin voin kertoa, että et todellakaan ymmärtänyt. Voisitko Milou kertoa korkille mitä tarkoitin?

Voithan sinä itsekin kertoa, vaikka yksityisviestillä jos et tässä viitsi... Tarttis käydä useammin kuin pari kertaa kaudessa vieraspeleissä niin tietäisin tällaiset. Hartwallilla en ole vieläkään ollut kuin kerran, RHCP:n konsertissa. Ja Espoossa en kertaakaan (siis L-A:lla)...

ja miksi pesisin suuni kun en edes kiroillut, v***u ;)
 

Milou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisitko Milou kertoa korkille mitä tarkoitin?
Niin, minultakin meni nyt vähän ohi. Jos sitä yrität hakea, että Jokereilla olisi jotain saatanan mikkejä kannatusta voimistamaan, niin olet pahasti väärillä jäljillä. Mikrofoneja löytyy (vai löytyykö?) tietääkseni kentän laidalta nappaamaan tolpan kilahdukset yms. kuuluvaksi.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: Re: fanikatsomoista ja huudoista

Viestin lähetti kapa76
Joku muistaakseni sanoi aikaisemmin että saksassa meno on jääkiekkokatsossa eri tasolla (positiivisessam mielessä) kuin suomessa. Itse olen kuullut samaa kahdelta ystävältäni jotka ovat viettäneet useamman vuoden saksassa. Huvittavinta oli se kun kaveri kertoi (paikka saksassa en muista) että jos seisoit liian takana katsomossa niin jäälle ei nähnyt kunnolla kun oli niin sankka TUPAKAN savu :p. Aika velikultia nuo saksalaiset.


Niin, ja onhan se meteli vähän toista kun viisikintuhatta sakemannia laulaa yhteen ääneen "...Jeee deeee taaaksoooo sneeeeel...."
Sakemanneillahan on muutenkin paljon pitemmät perinteet tästä ryhmässä huutamisesta sekä joukkohysteriasta, joista ainakin jälkimmäisen kovimmat kulta-ajat lienevät olleet Aatun aikoihin. Kaikesta edellämainitusta huolimatta ryhmähuutamisen perinne elää ja voi hyvin tämänkin päivän saksassa.

Oman osansa tuonee myös sekin seikka että ainakin saksassa ja enklannissa saa heilua tuopin kanssa katsomossa, mielestäni etenkin tämä olisi tervetullut käytäntö tänne euroopan perukoillekin.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Musta kaiken oleellisen sikakatsomon toiminnasta todellakin kertoi se Zamboni-kaverin kohtelu...Ei voi mitään, ääliöitä ovat.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Katsaus esihistoriaan

Viestin lähetti Daespoo
Musta kaiken oleellisen sikakatsomon toiminnasta todellakin kertoi se Zamboni-kaverin kohtelu...Ei voi mitään, ääliöitä ovat.

Niin, pienenä knoppitietona tässä yhteydessä mainittakoon että Hämeessä oli älyllistä elämää jo silloin kun pk-seudun populaatio koostui pääasiassa ahvenista ja silakoista.

Asian tässä valossa ihmettelenkin mistä johtuu tämä jatkuva loanheitto Hämäläisten niskaan pöyhkeilevien nousukkaiden taholta..?

Täältä tähän
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hämäläiset ja Afrikkalaiset ovat vähän samassa veneessä, vedessä ollaan oltu kauan mutta airot puuttuu ja siksi kaikki muut on mennyt ohi jo kauan sitten.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Katsaus esihistoriaan

Viestin lähetti ervatsalo


Niin, pienenä knoppitietona tässä yhteydessä mainittakoon että Hämeessä oli älyllistä elämää jo silloin kun pk-seudun populaatio koostui pääasiassa ahvenista ja silakoista.

Huomatkaa imperfektin oikeaoppinen käyttö...
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Milou

Niin, minultakin meni nyt vähän ohi. Jos sitä yrität hakea, että Jokereilla olisi jotain saatanan mikkejä kannatusta voimistamaan, niin olet pahasti väärillä jäljillä. Mikrofoneja löytyy (vai löytyykö?) tietääkseni kentän laidalta nappaamaan tolpan kilahdukset yms. kuuluvaksi.

Jatkoajassa oli keskustelua tuosta mikrofoniasiasta jossain vaiheessa. Itse kiinnitin huomiota mikrofonin näköiseen esineeseen, joka roikkuu limuareenan katosta aivan tuon fanikatsomon yläpuolella. Voin tietysti olla väärässäkin. Jos joku tietää asiasta jotain, niin voisi vähän selventää asiaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
NHL:ssä Dallas Stars muuten pistää skobeihin ns. yleisön kohinaa jotta ihka uusi ja todennäköisesti Jaffa-Areenaakin kliinisempi American Airlines Center vaikuttaisi tunnelmaltaan parempana.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Daespoo
Musta kaiken oleellisen sikakatsomon toiminnasta todellakin kertoi se Zamboni-kaverin kohtelu...Ei voi mitään, ääliöitä ovat.
Heh. Vain paikalla olleet voivat tietää, oliko kyseisen lausunnon antajalla lausuntohetkellä kieli keskellä suuta, vaiko mahdollisesti poskessa. Jos tuo kertoo kaiken oleellisen niin oleellinen on se, että jokaisella taitaa olla oma käsityksensä Sikakatsomosta, ja jokaisen käsitykseen vaikuttaa muutama muukin seikka kuin itse Sikakatsomo.
;)
Juttu suljettu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös