Katsomokulttuuri Suomessa

  • 16 654
  • 159

C5-Jarppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,Maajoukkue mallia Suomi
Nyt kun asia on jo hiukan "jäähtynyt", olisi varmaan aika korjata muutama väärinkäsitys.
Kyseinen Hesarin toimittaja Ala-Kivimäki (oli muuten mukavanoloinen mies) ymmärsi muutaman asian väärin haastatteluaan tehdessään. Tahallaan vai ei, en tiedä, mutta luulen tietäväni. Ne vastaukset ja kommentithan olisi romuttanut jutun ytimen "törkeästä ja homottelevasta yleisöstä".

Homoahan siellä huudetaan, mutta niin huutaa jokapuolella Suomea yleisö. Itse olen yrittänyt päästä tältä asteelta hiukan ylemmäksi.

Zamboni-kuskin verbaalinen kohtelu: Juttuhan huudettiin julki katsomosta Hifk:n huoltajalle, joka kävi jäähyboksin luukulla jään poikki kyselemassa, kun tuomarit oli hiukkasen pihalla.
Edelleen hallin henkilökunta saa olla rauhassa, eli ei huudettu jääkoneenkuljettajalle, joka muuten on mukava mies hänkin.

Hesarista lähetettiin "verta ja sirkushuveja tiedossa"- tyyliin toimittaja ja kuvaaja paikalle. No, kaikki meni hyvin ehkä liiankin hyvin. Ei kohujuttua! Toimittaja itsekin sanoi, että tuskin tätä edes julkaistaan hiukan ennen kolmatta erää.
Seuraavan viikon alkupuolella oli sitten urheilullisesti vähän hiljaisempaa ja parempien juttujen puuttuessa Hesarin toimituksessa yritettiin rakentaa ko. törkyjuttu.

Onnistuttiinko vai ei, jokainen voi itse päätellä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Re: Re: Re: Katsaus esihistoriaan

Viestin lähetti Tarinankertoja


Lepaalla (hämmeenlinnan vieressä, jos toi maantiato ei niiku oo hallussa) on mm Linnavuori, jossa hämäläiset pualustautu kaikenmailman rosvoja vastaan jo joskus kivikaudella. Kyllä se vaan kuules niin onettä sitä asutusta tua hämppälinassa on kauemmin ollu kus tetitlill. Sinänsä hyödytöntä kekustelua... Mutta historia on mielenkiintosta ja mukavaa

Täysin otsikosta sivussahan tämäkin on, mutta kannattaa lukea lauantain Hesarin C-osan viimeisen sivun juttu Espoon asutuksesta. Aika kauas ajassa taakse päin mennään täälläkin päin....

Ja pieni musapähkinä loppuun:
Juice Leskinen on tehnyt biisin:

a)
Hämeenlinnaan
b)
Janakkalaan
c)
Espooseen
 

Kaljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Honka, Newcastle Utd.
Bluesin faneja ei todellakaan ole juurikaan 120 enempää. Siis niitä, jotka ovat jotenkuten säännöllisesti fanimatkoilla mukana. Aika monet näistäkin ovat silloin tällöin kotiotteluissa, irtolipuilla ja yleensä jommassakummassa päätybaarissa tai sitten muuten vaan katsomossa, ilman meteliä ja karkeloita. Vieraspeleihin (esim. ensi lauantai TPS-Blues, lähtijöitä n. 70 henkeä) he aika usein lähtevät, koska siellä on suurella porukalla hyvä fiilis. Mikseivät nämä samat kaverit sitten löydä kaikissa kotipeleissä siihen meidän päätyyn, huutamaan? Kun tän tietäisin, niin olisin asialle jo jotain yrittänyt tehdäkin. Nyt puhun siis fanien ydinporukan (n. 40 henkeä) ulkopuolisista faneista.

Rumpu on mun mielestä kohtuullisen hyvä keino rytmittää kannustusta ja luoda meteliä halliin. Ongelmana vaan on se, että meidänkin faneista niitä tosihuutajia on kotipeleissä ehkä 10. Muut on mukana puolet ajasta, tai silloin kun on tosissaan aihetta kannustaa.

Näin itsekin fanina voisin todeta, että Blues-faneilla on keskenään hemmetin hyvä henki ja kaikki (okei, ehkä kaikki pari satunnaisesti matkoilla mukana olevaa kuumakallea lukuunottamatta) voivat ja usein juttelevatkin erätauolla tuoppi kädessä kiekosta ja elämästä ja mistä vaan. Ongelma on edelleenkin se, että meitä on sen verran vähän.

Ehkä jonkunlaisen Blues-faniuden ja Espoolaisen kiekkokulttuurin muodostuminen (tyyliin "isältä pojalle HIFK") auttaa, mutta ei sekään ihan päivässä tapahdu. Sitä odotellessa, jutellaan kun tavataan ja koettakaa kestää.
 

liverpool

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues & Liverpool
Viestin lähetti kuningas


Totta, mutta jos kerrankin lähtisi iso fanijoukko Helsinkiin katsomaan peliä, ei tiedä jos vaikka se saisi lisää eloa joukkueeseenkin. Sen verran saamattomia esityksiä on Blues pelannut Helsingin halleissa.

No kootaan jengi kasaan ja lähdetään seuraavaan peliin Helsinkiin,tosin en usko että ihan tuhatta saatas mukaan
 

Bandana

Jäsen
No kootaan jengi kasaan ja lähdetään seuraavaan peliin Helsinkiin,tosin en usko että ihan tuhatta saatas mukaan

Tulkaa kaikki Blues-fanit sinne Bluesin fanikatsomoon niin lähtee varmasti paljon kovempi meteli. Paljon kivempi varmaan istua Blues-fanien keskellä.
 

n0lla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Espoon Oilers
Viestin lähetti Kaljami
Ehkä jonkunlaisen Blues-faniuden ja Espoolaisen kiekkokulttuurin muodostuminen (tyyliin "isältä pojalle HIFK") auttaa, mutta ei sekään ihan päivässä tapahdu. Sitä odotellessa, jutellaan kun tavataan ja koettakaa kestää.

Kyllä tällaista on jo osittain tapahtunut, kun olen seuraillut välillä että millaista porukkaa hallilla ja fanikatsomossa käy niin on tullut silmiin muutamia isä-poika "fanipareja".
 

threedee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sacramento Kings
Muistan tasan yhden kerran kun on Rinkulalla heitetty jotain jäälle, se oli eräässä play-off pelissä Jokereita vastaan kun eräs nuorehko mieshenkilö heitti sokeria (!) kentälle. Sekään ei tapahtunut edes sikakatsomossa. Tosin kyseisen katsomonosan läheltä on jäälle lentänyt mm. juomapulloja ja fläppitauluja, mutta vain ja ainoastaan vastapuolen valmentajan toimesta :)

Tämä keskustelu on muuten täysin ala-arvoista luettavaa.
 

ks1828

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannustus on vapaaehtoista ja sellaista kun itse kulloinkin haluaa

Joskus on saatava olla hiljaakin katsomossa.
Ei aina ja joka paikassa ole pakko kannustaa ja muutenkaan mölytä, jos ei siltä tunnu.
Joskus pelikään ei ole sellaista, että tekisi mielikään antaa tukea sille.
Fanikatsomossa syttyy aina kannustamaan kun on 400 muuta innottajaa, mutta istun muualla jos en jostain syystä halua huutaa. Esimerkiksi sisareni kanssa matseissa käydessäni me juttelemme kyllä pelistä ja taputamme parhaille suorituksille, mutta sisko kyllä veisi minut hoitoon, jos siellä hänen kanssaan istuessani huutaisin kurkku suorana kannustuksia.
Nautin kyllä hyvästä pelistä silloinkin kun en kannusta kaiken aikaa.
Eikö tämäkin ole ihan sallittua ja ymmärrettävää?
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On ollut tuolla yhdessä viestiketjussa juttua tuosta katsomokäyttäytymisestä. Ei siellä mitään niin ihmeellistä kyllä tapahtunut. Ihan sitä samaa menoa kuin muuallakin ja ennenkin. ensimmäisen erän istuin 102:ssa ja toisen Kärppä kannattajien keskellä. Tunteen purkaukset olivat puolin ja toisin ihan samanlaisia kuten playoff-jännityksessä kuulukin olla: ehkä tavallista hanakammin "kommentoidaan" peliä.

Kärpäsestä härkänen sanon minä. Riippuen siitä minkälaisen kuvan fanit haluavat itsestään antaa niin sen mukaan käyttäydytään. Yksittäiset negatiiviset tapaukset ovat asia erikseen mihinkä kaikki Jari Porttilat puuttuvat ja nostavat haloota.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Kaljami
Mikseivät nämä samat kaverit sitten löydä kaikissa kotipeleissä siihen meidän päätyyn, huutamaan? Kun tän tietäisin, niin olisin asialle jo jotain yrittänyt tehdäkin. Nyt puhun siis fanien ydinporukan (n. 40 henkeä) ulkopuolisista faneista.

Rumpu on mun mielestä kohtuullisen hyvä keino rytmittää kannustusta ja luoda meteliä halliin. Ongelmana vaan on se, että meidänkin faneista niitä tosihuutajia on kotipeleissä ehkä 10. Muut on mukana puolet ajasta, tai silloin kun on tosissaan aihetta kannustaa.


Huomasin vasta nyt tämän kirjoituksen. Kaljami, voin kertoa, että syy ainakin sille, miksi itse en koskaan istu Bluesin fanikatsomossa on juuri se rumpu. Pari kertaa olen yrittänyt ja kummallakin kerralla on korvilla ollut hupaisaa yrittäessään selvittää korvakäytävn kaiun takaa jotain muitakin ääniä.

Myös minun mielestäni rumpu on ihan jees juttu, se tuo halliin hiukan ääntä, mutta samalla se on vähän kaksipiippuinen juttu. Melkein vannoisin, että hallissa on hirveä määrä kaltaisiani faneja, jotka varmasti huutaisivat mielellään, varsinkin siellä fanikatsomon syövereissä, jossa muutkin meteliä pitävät. Kuitenkaan en sinne tule, niin kauan kuin niitä rumpuja siellä on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös