Rauhoitutaanpa nyt
Hyvät veljet, saanen vähän valottaa tätä asiaa, koska satun tästä nyt sattuneesta syystä jotain tietämäänkin.
Homma on nyt mennyt niin, että nämä kaksi ylimääräistä matkaa, jotka VEIKKAUS tajoaa, on ARVOTTU liitossa niin, että KooKoo- sekä Jokipo-fanit ne nyt saivat. Itse sain tämän postin tuossa jokunen päivä sitten ja tottakai olin hyvinkin kiitollinen fanien puolesta. En tätä asiaa huudellut kuin meidän yhdistyksen hallitukselle, koska arvasin minkälaisen paskasangon tämäkin asia joissain piireissä pamauttaa levälleen.
Hienoa, että joissakin piireissä asialla osataan iloita, mutta tuommoinen haistapaska -mentaliteetti ihan kaikissa fanikulttuuria koskevissa asioissa on taas tällä kaudella leimannut joitakin faniryhmien ääriaineksia, joka sitten pilaa muiden maineen. Tämä koskee niin käyttäytymistä peleissä, kuten myös täällä keskustelupalstoilla.
Minua suorastaan vituttaa seurata vuodesta toiseen tätä uhoamista, morkkaamista ja muiden "menetyksillä" ilkkumista. Mikä helvetti teitä vaivaa? Eikö oman joukkueen asioissa ole mitään mistä saa kicksejä, vai pitääkö sitä omaa elinpiirin ihanuutta tukea kaikenmaailman uhoamisella muille faniporukoille?
Minä olen nyt 2 vuotta hoitanut enemmän tai vähemmän fanihommia täälläpäin Suomea ja tietyllä tapaa olen ollut etuoikeutetussa asemassa, koska olen päässyt ajoittain myös ns. esiripun taaksekin ja saanut tietää asioita, jotka nyt ei ihan tavan tallaajalle edes täällä keskustelupalstoilla aukea. Tämä on positiivista ja mukavaa, mutta se tuo samalla myös vastuun tietyistä asioista. Se, että tätä homma hoitaessa saa aina tietyissä tapauksissa olla huolissaan siitä, miten omat faniporukan henkilöt pärjäävät vieraspeleissä (joskus myös kotona), onko paikkakunnalla turvallista ja niin edespäin, on kieltämättä semmoinen huolenaihe, jota kenenkään ei pitäisi kantaa. Anteeksi vain, mutta minulle on helvetin tärkeää se, että KAIKILLA osapuolilla olisi mukavaa ja turvallista peleissä. Valitettavasti tämä ei vain aina näköjään onnistu. Olenhan itsekin täysin syyttömänä nauttinut mm. vaasalaisesta poskihieronnasta täällä Joensuussa. Se, että sanotaan ongelmien johtuvan huonosta järjestyksen valvonnasta, on vastuun sysäämistä muille.
Jääkiekkoa oli erittäin mukava seurata vielä 3 vuotta sitten, niin sanottuna ummikkona, mutta nyt joissain tapauksissa hommasta on mennyt kokonaan se "jes, tänään peli!" -fiilis ja tilalle on tullut tuo kollektiivinen huoli siitä, että kaikki menisi hyvin. Ehkä kannan liikaa huolta asioista, mutta faniyhdityksen pj:nä tunnen olevani myös vastuussa siitä, miten meidän fanit a) käyttäytyvät b) miten heitä kohdellaan. 2 vuotta ja aika monta turhaa insidenttiä (eli kaikki) on tapahtunut meidänkin porukalle. Luojan kiitos kuitenkin useasti ottavana osapuolena... Sen enempää en aio tässä mitään tapauksia alkaa erittelemään.
Mutta kuitenkin, yhtään talvea en aio enää tämän jälkeen olla vastuussa, koska minun fiiliksien mukaan mestis-fanien joukossa eripuraisuus kasvaa edelleen ja homma on menossa koko ajan enemmän ja enemmän päin persettä. Se skenaario mikä tietysti olisi tällä kehityksellä se "mahtavin", olisi se, että 5 vuoden päästä Veikkausen tuilla matkataan pesäpallomailojen kanssa selvittelemään mestiksen faniporukoiden kovinta tappelijaa vuotuiselle Mestiksen kovin janari -gaalaristeilylle itämeren pohjaan.
Onneksi sentäs vielä Jukrifanien kanssa ollaan oltu ns. isoista asioista samaa mieltä ja vaikkakin olemme molemmat, SPM ja JSC, "päiväkerhotoimintaa", meillä on sentäs ollut helvetin mukavaa. Sanoi muut mitä tahansa.
Ääriaines liikkuu ja aiheuttaa aika paljon haloota näissäkin asioissa. Väkimäärän ei tarvitse olla suuri, mutta se voi saada paljonkin paskaa aikaan. Eri faniporukoiden johtajille heitän tässä porkkanaa, että savustakaa omistanne ulos ne, jotka aiheuttavat ongelmia - Ei matkoille mukaan jnejne. Ja se on kakkapuhetta, ettei kaikkia voi muka kontrolloida. Kyllä voi.
Mutta "jotain tartteis tehrä". Täällä päin maata on asenteet toistaiseksi vielä suht ok eikä pahemmin ilkuta muiden menetyksillä. Sitten kun viiri on Joensuun hallin katossa, niin saatanpa jopa hehkuttaa vähän paikallista jääkiekkoseuraakin.
Kiitos ja anteeksi. Saa lainata vapaasti ja vittuilla. I'll rest my case. (anteeksi kielenkäyttöni, mutta kaikki rumat sanat ovat vain alleviivauksien uudelleenmuotoiluja)
edit: Niin, ja jos ensi kaudella Veikkaus ja SJL ei tue Mestiksen faneja rahallisesti, niin kiitoskortti lähtee tässä tapauksessa muuanne kuin Pikelle Helsinkiin. Toivotaan, ettei tämän takia nyt jäädytetä lisää matkarahoja.