Katsomoetiketti

  • 5 049
  • 40

janitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletteko törmänneet ja oletteko yhtä tympääntyneet näihin tyyppeihin jotka alkavat valua hallista ulos jo 3 erän puolivälin jälkeen. Huippu peli tässä suhteessa oli edellinen blues matsi.
Isät raahaa itkevää mukulaa ulos hallista ottelun ratkaisuhetkillä koska haluavat välttää ruhkan ?, ja siinä sivussa jää muilta näkemättä ne jännimmät hetket siinä tylsässä matsissa.
Voisin hyvin kuvitella kun jonkun elokuvan loppuhuipennuksen aikana alkaisin vetää takkia niskaan ja nostattaisin koko penkkirivin ylös ravatessani autolleni ruuhkaa välttämään että saisin niskaani aikamoisen ryöpyn.
Pientä pelisilmää edes luulisi löytyvän ettei 15 sekunttia (mitä hyötyä?) ennen loppusummeria ruveta sekoilemaan kun toinen joukkue yrittää tasoitusta ilman maalivahtia jne.
porttikielto halliin tuollaisille tanopäille.
 
Viimeksi muokattu:

foobar

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turkulaisessa oli joku viikko sitten juttua henkilöstä jolla on ollut TPS kausikortti pisimmän aikaa. Taisi mainita, että pelejä on jäänyt näkemättä kymmenkunta sekä jokaisesta ottelusta viisi viimeistä minuuttia.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Jokainen tietysti taplaa tyylillään, mutta kieltämättä muutamaa minuuttia ennen loppusummeria hallista pois kiirehtivä katsoja menettää - kuten todettua - pelin herkullisimmat hetket.

Yhtenä, joskin kyseenalaisena syynä tähän ovat hallin kehnot liikennejärjestelyt. On aika painajaismainen tilanne joutua keskelle autoviidakkoa pelin jälkeen ihmisten kiirehtiessä pois parkkipaikalta. Jos vielä itse ottelu on päättynyt kotijoukkueen tappioon, keittää moinen jonottaminen monella ylitse.

Itse olen ratkaissut ongelman viihtymällä hallissa vartin kauemmin. Ruuhkaa on tosin vielä silloinkin, mutta kuitenkin vähemmän. Ryntäämällä autolle heti ottelun jälkeen päätyisi kuitenkin mahdollisesti samaan ruuhkahuippuun.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kieltämättä nykyisen kiekkoilun aikana mieli tekisi lähteä usein jo eka erän jälkeen, mutta jokin tiedostamaton vietti pakottaa istumaan pelin loppuun saakka ja vielä pistää raahautumaan taas seuraavaan kotipeliin, jotta voisi taas vikistä täällä pelin surkeudesta.

Jokainen maksava asiakas on kuitenkin oikeutettu käyttämään pääsyoikeutensa niin kuin parhaaksi näkee, muut kuitenkin huomioiden. Joku seuraa pelin paikallaan viimeiseen summerin soittoon asti, joku istuu mielummin baarissa koko pelin ajan.

Sen verran olettaisin kuitenkin ainakin vakikatsojilta, että odottaisivat pelikatkoa ennen kuin lähtevät sinkoilemaan autoilleen. Joskus kieltämättä harmittaa, kun nelihenkinen perhe alkaa tehdä lähtöä joskus jopa jännittävän pelin loppuhetkillä. Takana istuvalta saattaa hyvinkin mennä toista minuuttia tehokasta peliaikaa sivu suun, kun iskä ja äiska pakkaavat Jessen ja Miirun oheistarvikkeita juuri pelin hektisimmillä hetkillä.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Lahdessa on myöskin törmätty tähän samaan ongelmaan. Kai se on vaan hyväksyttävä että joillekin vaikkapa se viimeisen sekunnin tasoitusmaali ei ole elämää suurempi asia.

Viestin lähetti foobar
Turkulaisessa oli joku viikko sitten juttua henkilöstä jolla on ollut TPS kausikortti pisimmän aikaa. Taisi mainita, että pelejä on jäänyt näkemättä kymmenkunta sekä jokaisesta ottelusta viisi viimeistä minuuttia.

Jostakin lehdestä (kiekkolehti?) luin pari vuotta sitten juuri jostakin turkulaisesta kiekkojännäristä, joka on Tepsin peleissä käynyt jo iät ja ajat. No ei siinä mitään, mutta minun silmissä pohja äijän uskottavuudelta romahti siinä vaiheessa kun tuli puheeksi pelistä lähteminen. Oikein väliotsikkona luki "peli kestää 58 minuuttia" ja herra itsekin sanoi lähtevänsä aina pelistä pari minuuttia aikaisemmin ja kuuntelevansa loppuhetket autossa radiosta. Sanonpa vaan että on siinäkin näköjään rakas joukkue jos on pakottava tarve päästä pelistä kotiin sen 5 minuuttia aikaisemmin. Istuikohan Tepsin kultavuosina pitkän jatkoajan sattuessa autossa tunnin, pari kuunnellen peliä?
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Katsomossa ei ole mitään varsinaisia valmiita ja ehdottomia normeja ole. Yleensä tietenkin kannattaa muistaa, se että ei se katsomo kovin paljon eroa siitä miten voi käyttäytyä vaikka keikalla tai muussa julkisessa paikassa. Katsomolle on hyvin tärkeää ns. katu-uskottavuus.

Sillä ei ole kovin paljon väliä mitä siellä katsomossa huutelee. Pari asiaa olisi syytä kuitenkin muistaa. Vaikka en kiroilua, tai muuta sellaista tuomitsekaan, niin hyvä maku huudoissa on aina paikallaan. Jos pelaaja on ajanut kännissä, niin siitä on hyvä muistuttaa, mutta lähiomaisen kuolemasta tai muusta vastaavasta kannattaa pysyä visusti hiljaa. Kuulostaa myöskin varsin tyhmältä, jos huuto on ajoitettu väärin. Esimerkkinä tästä voisi ottaa, että ”seulaa” on turha huutaa maalivahdille, joka on pitänyt joukkuetta pystyssä ja ei todellakaan mitään kovin helppoa maalia päästä. Nuijan huutaminen kuorossa selvän tilanteen jälkeen kannattaa unohtaa, sillä siitä saa sen vaikutuksen, että eihän nuo nyt mitään kiekosta tajua.

Provokatiiviset huudot ja laulut ovat aina paikallaan, mutta pitää muistaa vaan olla itse provosoitumatta. Kannattajien tarkoitus on kuitenkin viime kädessä auttaa oma joukkue voittoon. Kolmeen asiaan voi vaikuttaa: omaan joukkueeseen, vastustajaan ja tuomariin. Omia pääsääntöisesti kannustetaan, vastustajaa ärsytetään ja tuomaria psyykataan.

Yleisesti kannattaa muistaa, että jokainen edustaa omaa joukkuettaan katsomossa. Joten kannattaa asennoitua sen mukaan. Liian humalassa ei kannatta olla. Muutama kalja ja positiivinen nousu on vielä ok, mutta sitten kun kotona ei muista ottelusta mitään, niin voi harkita kannattiko matsiin lähteä. Tosin voi hallin baarissakin olla hauskaa.

Älä ole pelle pelissä, jos et muuten ole. En ole koskaan ymmärtänyt, sitä että minkä takia, jotkut pukeutuvat matsiin kuin olisivat polttareissa. Maajoukkueen peleissä on aina jotain tahvoja, koko sinisessä uima-asussa tai hiihtohaalarissa. Itse en koe tällä mitään muuta pointtia, kun sen, että kuvataan Telkkariin. Luulisi uusiakin kannattajia tulevan helpommin, jos meno on hyvää ja katsomo ei ole täynnä pellejä. Myöskään Tapparan sun muiden oranssit peruukit ovat minusta lähinnä mauttomia.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Viestin lähetti Jaakko
Älä ole pelle pelissä, jos et muuten ole. En ole koskaan ymmärtänyt, sitä että minkä takia, jotkut pukeutuvat matsiin kuin olisivat polttareissa.

Tuohan tuo vain lisäväriä katsomoon ja piristää tunnelmaa. Ei kaikkien tarvitse istua puvut sliipattuina solmiot suorina tuppisuuna katsomossa. Siellä voi pitää myös hauskaa ja yksi keino siihen on hauska puketuminen. Minua ainakin hymyilyttää usein katsellessani esim. maajoukkuepelejä, kun katsomosta löytyy jos minkälaista kostyymiä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Ei siellä tarvitsekkaan puku päällä olla, jos ei nyt ole jossain yritystilaisuudessa, mutta aika paljon mahtuu vaatetusta tuon puvun ja Suomi MM-hörhön väliin. Minusta ei kyllä pelissä tuo tunnelmaa se, että sillä että on perukki päässä ja jotain typerää päällä. Tunnelmaa tuo enemmän se, että kannustaa. Kyllä sitä näkyvyyttä voi tehdä muullakin tavalla kuin näyttää dorkalle. Pelipaita ja kaulahuivi ja seisoo matsin laulaen ja huutaen, niin näyttää katu-uskottavammalta ja paremmalta. Tosin, jos joku mies haluaa pukeutua välttämättä naiseksi tai muuten vaan todella erikoisesti, niin en sille mitään voi, mutta ei minun siitä tarvitse pitää.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Jaakko
Minusta ei kyllä pelissä tuo tunnelmaa se, että sillä että on perukki päässä ja jotain typerää päällä. Tunnelmaa tuo enemmän se, että kannustaa. Kyllä sitä näkyvyyttä voi tehdä muullakin tavalla kuin näyttää dorkalle. Pelipaita ja kaulahuivi ja seisoo matsin laulaen ja huutaen, niin näyttää katu-uskottavammalta ja paremmalta. Tosin, jos joku mies haluaa pukeutua välttämättä naiseksi tai muuten vaan todella erikoisesti, niin en sille mitään voi, mutta ei minun siitä tarvitse pitää.

Näin erilaista se maku. Minä taas mielummin katselen katsomossa mitä erilaisimpiin asuihin ja kummajaisiin pukeutuneita pellejä, kuin tps-pipoon pukeutuneita tasapäisiä tavalllisia suomalaisia tallaajia. On pelkästään ppsitiivista että katsomosta löytyy kaikenkarvaista ja väristä hiihtäjää tunnelmaa luomaan, se kun piristää kummasta tätä Suomalaisten mököttävää ja juroa kansan ilmettä.

K
 

Sippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, HCD, Trojans, Sissiryhmä
Olisko jotain ideaa?

Ajattelin tuossa kun luin, niin kun tullaan katsomoon kesken erän, niin ylhäällä oleva järjestyksenvalvoja pitää huolen, että katsomoon ei mennä muuta kuin pelikatkoilla. Olisi hyvä, mutta tiedän että toteutus on täysin mahdotonta, jos sama saataisiin toimimaan toisinpäin. Itseäni harmittaa usein se, että ihmiset lähtevät kesken tilanteen pois, ja muutaman kerran on jäänyt joku maalikin näkemättä, kun ihmiset ryntäävät pois.
 

Judge

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool FC
Viestin lähetti Jaakko
Sillä ei ole kovin paljon väliä mitä siellä katsomossa huutelee. Pari asiaa olisi syytä kuitenkin muistaa. Vaikka en kiroilua, tai muuta sellaista tuomitsekaan, niin hyvä maku huudoissa on aina paikallaan. Jos pelaaja on ajanut kännissä, niin siitä on hyvä muistuttaa, mutta lähiomaisen kuolemasta tai muusta vastaavasta kannattaa pysyä visusti hiljaa.

IMHO kännissä ajelu, tuomiokin, on siviilioikeuden asia ja sellaisesta ei huudella pelaajalle. Kuten ei IMHO Karalahden huumesekoiluista eikä Helmisen verosotkuista. Siviilioikeus antaa tuomionsa.

Itsekin ole kaikenlaisa vuosien varrella huudellut, mutta ex-Lumikin ohje pitää, henkilökohtaisuuksiin (AKA siviiliasioihin) ei mennä. pelissä tehdyistä saa huutaa, mutta ei siviilisasioista. Jaa, mahtoiko Lumikki ihan kaikkia noita opettaa mutta sinne päin, ja sillä ohjenuoralla mennään jatkossakin.

Toisaalta katsomossa, muille katsojille tilanteesta riippuen voi huudellakin, mutta toisen katsojan koskemattomuus on pyhä. Jos sanat loppuvat, niin tappio niellään, sitä ei nyrkeillä saa oijottua.

Kuulostaa myöskin varsin tyhmältä, jos huuto on ajoitettu väärin. Esimerkkinä tästä voisi ottaa, että ”seulaa” on turha huutaa maalivahdille, joka on pitänyt joukkuetta pystyssä ja ei todellakaan mitään kovin helppoa maalia päästä. Nuijan huutaminen kuorossa selvän tilanteen jälkeen kannattaa unohtaa, sillä siitä saa sen vaikutuksen, että eihän nuo nyt mitään kiekosta tajua.

Viestin lähetti Jaakko
Myöskään Tapparan sun muiden oranssit peruukit ovat minusta lähinnä mauttomia.

Entäs Rauskin peruukki?
 

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Seula on mielestäni huutona muutenkin varsin tyhmä ja kulunut. Mielestäni pitäisi ottaa ilo irti siitä, että oman joukkueen sarakkeessa oleva luku suurenee eikä alkaa kuittailemaan vastustajille.
 

Annamaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Juha Salminen
Seula on mielestäni huutona muutenkin varsin tyhmä ja kulunut. Mielestäni pitäisi ottaa ilo irti siitä, että oman joukkueen sarakkeessa oleva luku suurenee eikä alkaa kuittailemaan vastustajille.

Voisiko asian paremmin sanoa.

Hauska pukeutuminen sopii katsomoihin siinä tapauksessa, että siinä on jokin teema tai idea. Kun esim. iso porukka pukeutuu jonkin teeman mukaan, se näyttää hyvältä. Sen sijaan taannoin muistan erikoisesta pukeutumisesta huonon esimerkin Oulusta, kun TPS pelasi pleijareita Kärppiä vastaan. Eräät Kärppä-fanit olivat pukeneet ylleen kesähattuja, joulukuusenkoristeita, vappurekvisiittaa ja kaikkea muuta mitä kellarista oli sattunut löytymään. Lopputulos oli surkuhupaisa. Suurimmalla osalla Kärppä-faneista oli pukeutumisessaan ideaa, mutta nämä onnettomat näyttivät siltä kuin olisivat eka kertaa kiekkokatsomossa.

Jos minä saisin päättää, asennuttaisin katsomoihin joka penkkiin turvavyön, joka mahdollistaa seisomisen ja muun hyppelyn, mutta estää katsomosta poistumisen ennen ottelun päättymistä. Mitä HE*VETIN JÄRKEÄ on tulla edes peliin, jos on niin kiire autolle, että on lähdettävä katsomosta 5 minuuttia ennen ottelun loppua, oli tilanne mikä tahansa kentällä?? Täytyy olla kotona mahtava sohva, jos on niin kiire takaisin kotiin, että ainoa ratkaisu on lähteä kesken pois. Tätä ajattelumallia en ole koskaan ymmärtänyt enkä ole koskaan kuullut yhtään niin hyvää selitystä, että voisin hyväksyä asian, muuta kuin poikkeustilanteessa. Syvä halveksuntani tällaisia ihmisiä kohtaan.
 

Groucho

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Annamaila


Jos minä saisin päättää, asennuttaisin katsomoihin joka penkkiin turvavyön, joka mahdollistaa seisomisen ja muun hyppelyn, mutta estää katsomosta poistumisen ennen ottelun päättymistä. Mitä HE*VETIN JÄRKEÄ on tulla edes peliin, jos on niin kiire autolle, että on lähdettävä katsomosta 5 minuuttia ennen ottelun loppua, oli tilanne mikä tahansa kentällä?? Täytyy olla kotona mahtava sohva, jos on niin kiire takaisin kotiin, että ainoa ratkaisu on lähteä kesken pois. Tätä ajattelumallia en ole koskaan ymmärtänyt enkä ole koskaan kuullut yhtään niin hyvää selitystä, että voisin hyväksyä asian, muuta kuin poikkeustilanteessa. Syvä halveksuntani tällaisia ihmisiä kohtaan.

Kaupunkilehti Turkulaisessa oli taannoin jutunpätkä miehestä jolla on TPS:n vanhin kausikortti (ensimmäisen kerran TPS:n kausikortteja myytiin vuosien 1972-74 hujakoilla). Mies on katsomouransa aikana joutunut omien sanojensa mukaan jättämään väliin vain 5-10 TPS:n kotiottelua. ”Niin, ja jokaisesta ottelusta neljä viimeistä minuuttia”.

Annamailan tavoin minun on täysin mahdotonta ymmärtää kyseistä toimintaa. Onko viidentoista minuutin ajansäästö kotimatkassa tosiaan niin tärkeätä, että pelin loppuhetkien väliin jättäminen on perusteltua?
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti Groucho
Annamailan tavoin minun on täysin mahdotonta ymmärtää kyseistä toimintaa. Onko viidentoista minuutin ajansäästö kotimatkassa tosiaan niin tärkeätä, että pelin loppuhetkien väliin jättäminen on perusteltua?

Turkuhallissa nämä aikaisinlähtijät muodostavat melkein jo oman ruuhkansa liikenteelle. Mahtavaa ajansäästöä!
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
En itsekkään ymmärrä näitä jotka lähtevät kesken pelin kotiin. Olen itse lähtenyt kerran pois pelistä ennen pelin päättymistä, mutta syynä minulla oli se, että viimeinen bussi jolla pääsin silloiselle asuinpaikkakunnalleni lähti sillai, että oli pakko lähteä reilusti ennen pelin päätöstä pois, etten joutunut kävelemään reilua 30 kilometriä, kun ei peruskoululaisella oikein ollut varaa taxiin. Nämä jotka lähtevät paria minuuttia ennen pelin päätöstä välttääkseen ruuhkan ovat kyllä oma lukunsa ja niin kuin tuossa on muutama jo sanonutkin saavat toiminnallaan oman ruuhkansa aikaiseksi. Jotkut ovat sentään tajunneet sen, että jos odotat 15-20 minuuttia ottelun päättymisen jälkeen ennen kuin lähtee hallilta pääsee tästä ruuhkasta on melkein kokonaan selvitty ja hallilta pääsee nopeammin ja vähemmällä kiroamisella pois.
 

Judge

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool FC
Viestin lähetti Jykke1978
En itsekkään ymmärrä näitä jotka lähtevät kesken pelin kotiin. Olen itse lähtenyt kerran pois pelistä ennen pelin päättymistä, mutta syynä minulla oli se, että viimeinen bussi jolla pääsin silloiselle asuinpaikkakunnalleni lähti sillai, että oli pakko lähteä reilusti ennen pelin päätöstä pois, etten joutunut kävelemään reilua 30 kilometriä, kun ei peruskoululaisella oikein ollut varaa taxiin.

Juu, itsekin olen kerran joutunut poistumaan ottelusta ajoissa, syynä armeijan loman loppuminen. jaisi jäädä joku 5 minuuttia vajaaksi ottelu, ulko-ovella kuulin tasoitusmaalin ja autossa voittomaalin jatkoajalla. päivämäärä 13.10.02, TPS-Lukko.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Minun puolesta katsomosta saa häipyä milloin lystää, mutta sen verran pelisilmää pitää olla, että liike alkaa vasta pelikatkosta. Itse ampaisen kuin tykin suusta aina jommalle kummalle erätauolle n. 18min. jälkeen seuraavasta pelikatkosta. Tämä on huomioitu jo lippukassalla ottamalla aina reunapaikka. Mikään ei ole turhauttavampaa, kuin jumittaa pitsa/karkki/bisse/vessa-jonossa puolet erätauosta. Kylmä kiitos sille apinalle, jonka päätöksestä puolet E-katsomoiden takana olevista kioskeista on kiinni. Siinä on leikki kaukana, kun väkeä on yli 9000.

Pelin jälkeen ei ole kiirettä mihinkään, vaan katsomossa kökitään summeriin saakka. Elyseen parkkipaikalla on hyvää aikaa kuunnellla radiosta lehdistötilaisuus ja muiden pelien loppuhuipennuksia samalla wappaillen tuloksia auton lämmetessä.

Tuosta kesken pelitapahtumien alkavasta liikkestähän voisi alkaa huomauttamaan kuuluttajan toimesta ihan säännöllisesti. Käsiohjelmastakin voisi pyhittää muutaman neliösentin käytösvinkeille.

edit: nih
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Elyséelle voisi järjestää ottelun jälkeen jotain tapahtumaa. Sekin auttaisi ruuhkassa, että osa porukasta jäisi vähän pidemmäksi aikaa norkoilemaan hallille. Ehkä muutama nakki ja pari kolpakollista oluttakin saataisiin näillä järjestelyillä aikaiseksi.

*Reaaliaikainen tulospalvelu hallin näytölle ja ainakin sportin valkokankaalle.

*Ottelun maalit ja parhaat palat voisi sen jälkeen näyttää vielä samoilta näytöiltä

*Lehdistötilaisuuden voisi laittaa tulemaan edelleen samoilta tauluilta.

*Jos ei muuta, niin ainakin AA soimaan ämyreistä hallilla.

*Joskus siellä joku bändikin on Elyséellä ollut, mutta ei mitään ole vähään aikaan kuulunut. Sekin olisi ihan hyvää viihdettä pelin jälkeen.

Nuo auttaisi ainakin nyt aluksi ainakin.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Mikkelissä ollaan ilmeisesti sitten edistyksellisiä, kun paljon yleisöä vetävissä peleissä kuten pleijareissa yleisöä muistutetaan etiketistä: eli katsomoon mennään tai sieltä poistutaan vain pelikatkojen aikana. Ja seisomakatsomossa myös seistään, jotta kaikki mahtuvat.


Terveen järjen käyttö on erittäin sallittua katsomossa. Siellä ei olla yksin, joten katsojat eivät voi ajatella vain itseään. Jos ruuhkan haluaa välttää, niin lähteköön sitten pelikatkolla.

Katsomohuutelu on myös oma taiteenlajinsa. Hyvin ajoitettu ja osuva huuto voi pelastaa huononkin ottelun. Kuorossa mölytyt nuija- ja imuri-huudot eivät paljoa tunnelmaa nosta.

Joukossa on myös voimaa. Esimerkiksi: Aikanaan mestiskarsinnoissa Jukureiden päätykatsomo hiillosti SaPKo:n Seppo Aksilan täysin sekaisin. Viidennessä ja ratkaisevassa pelissä tunnelma oli jotain sanoinkuvaamatonta. Kaiken kruunasi täpötäydessä Mikkelin jäähallissa raikuvat huudot: Seepppoooo...Seeepppooo...Seeepppooo.

Ja, jotta viesti ei menisi ihan Mestikseksi, niin sananen TPS-faneista. Omien kokemuksieni mukaan he eivät juuri poikkea Emä-Suomen joukkueiden faneista. Suurin osa on mukiinmenevää sakkia, mutta mukana pyörii myös muutamia humalaisia fasisitisikoja, jotka vannovat oman joukkueen ylemmyyden nimeen. röh.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Itse olen meinannut kerran elämässäni lähteä pois katsomosta kesken matsin. Tämä tapahtui vuonna 1990 vanhalla kupittaalla.
Matsi oli TPS:n ja Ilveksen välinen kolmas loppuottelu jossa Ilves meni toisessa erässä jo 3-0 johtoon. Silloin kyllä keitti pahemman kerran ja olin viittä vaille valmis hilpaisemaan kotiin jo toisessa erässä. Onneksi en sentään ollut niin typerä sillä matsi oli ja on edelleen yksi ikimuistettavimmista matsesta. Ari Vuori nimittäin teki heti perään kahdessa peräkkäisessä vaihdossa maalit ja yht äkkiä tilanne olikin 2-3.
Kolmannessa erässä sitten "Lätty" Hirsimäki tasoitti pelin. Mal Davis teki voitto osuman 4-3 ja "Lätty" Hirsimäki vielä niitin 5-3.
Harvoin on kiekko matsissa ollut sellainen tunnelma ja kotiin lähtiessä yhtä mahtava fiilis kuin silloin. Kyllä olisi jälkeempäin harmittanut jos olisin sortunut poikamaiseen hätäilyyn ja hilpassut kotiin kesken kaiken. Peli oli muuten ensimmäinen kiekko ottelu turussa jossa yleisöaalto kiersi läpi katsomon.

Tähän ihmisten poukkoiluun kesken pelin ja kotiin lähtemisestä ennen pelin loppua voin heittää kommentin kokemuksesta.
Olin pari vuotta sitten katsomassa Madison Square Gardenissa NY-Ranersien ja Philalephian välistä ottelua. Pelin alusta 3 erän puoleen väliin asti koko ajan joku oli joko tulossa katsomoon popcornien, hampurilaisten tai kaljan kanssa tai sitten vastaavasti menossa hakemaan jotain näistä. Toisin sanoen koko ajan oli joku näkökentän edessä siten että matsin seuraamisesta ei tahtonut tulla yhtään mitään.
Tilanne kuitenkin muuttui kolmannen erän puolessa välissä.
Silloin nimittäin porukat lähtivät kotiin kun olivat saaneet ahdettua mahansa täyteen roskaruokaa.
Tämäkö on sitä paljon mainostettua asiantuntevaa NHL kiekko kulttuuria?
Suurimmalle osalle ihmisistä peli näytti olevan sivuseikka ja oheistapahtumat ja syöminen on se kovin juttu. Mainittakoon että kolmannen erän puoli välissä peli oli vierasjoukkueelle vain 3-2 joten matsi ei ollut missään tapauksessa vielä ratkennut.
No täytyy sanoa että olen ollut katsomassa pelejä myös Montrealissa ja siellä kulttuuri on asiantuntevampaa siinä suhteessa että ainakin suurin osa ihmisistä istuvat aloillaan ja seuraavat peliä loppusummeriin asti.
 

Groucho

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@ Centre Bell

Kyseinen TPS-Ilves-matsi on ehdottomasti paras koskaan näkemäni jääkiekko-ottelu. Tunnelma varsinkin kolmannessa erässä oli aivan käsittämätön (ja se kupittaata kiertänyt aalto oli muuten ensimmäinen laatuaan missä tahansa urheilutapahtumassa Suomessa). Kyseisestä matsista voidaan todeta vielä sen verran, että Lätty Hirsimäki istui kaksi ensimmäistä erää viltissä mistä takanani istunut voimakasääninen Lätty-fani ei suuremmin pitänyt (”Lätty kentälle prkl!” huudot raikasivat takanani taukoamatta kaksi erää). Kolmannessa erässä Jortikka vihdoin päästi Hirsimäen kentälle (taisi olla Stan Jaakkolan tilalle Tirkkosen ja Pikkarin viereen) ja loppu onkin turkulaista kiekkohistoriaa. Unohtumaton ilta!

TPS-Ilves 5-3 (Viides loppuottelu 1990)

01.14 Marshall (Summanen) 0-1
18.01 Siltanen (Nieminen) 0-2

26.21 Syrjänen (Hiltner) 0-3
27.36 Vuori (Narvanmaa-Tjumenev) 1-3
29.02 Vuori (Tjumenev) 2-3

48.26 Hirsimäki (Tirkkonen) 3-3
52.17 Davis (Hirsimäki) 4-3
58.10 Hirsimäki (Tirkkonen) 5-3

Ketterer 8+13+6=27
Tammi 13+12+14=39

(edit: ottelupöytäkirja)
 
Viimeksi muokattu:

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rakkaat finaalikatsojat, hyvät mustavalkoiset. Nöyrin pyyntöni.
Mikäli tunnelman ylläpitäminen Arenalla ei finaaleissa kiinnosta, toivon hartaasti että valintanne osuu jonnekin muualle kuin B-päätyyn. Olisi hienoa, kun koko pääty olisi se tunnelmaa luova osa eikä pelkästään B2.

Ja muistakaa, että tämä oli vain ja ainoastaan pyyntö. Minulla ei ole valintoihin mitään vaikutusvaltaa.

Kiitos.
 

pygmalion

Jäsen
Viestin lähetti Juha Salminen
Rakkaat finaalikatsojat, hyvät mustavalkoiset. Nöyrin pyyntöni.
Mikäli tunnelman ylläpitäminen Arenalla ei finaaleissa kiinnosta, toivon hartaasti että valintanne osuu jonnekin muualle kuin B-päätyyn.

Kiitos huolenpidostasi. Minun ja seurueeni valinta osuu kutakuinkin niin kauas B2-katsomosta kuin mahdollista. Siellä tulemme ylläpitämään hillityn keskiluokkaista charmiamme, ja lupaamme olla riehaantumatta.
 

Muerte

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti pygmalion
Kiitos huolenpidostasi. Minun ja seurueeni valinta osuu kutakuinkin niin kauas B2-katsomosta kuin mahdollista. Siellä tulemme ylläpitämään hillityn keskiluokkaista charmiamme, ja lupaamme olla riehaantumatta.
Heh, minäkin lupaan olla mölisemättä. The UKK:sta voisin ottaa lainaksi jonkun nimeltä mainitsemattoman Varpusen käyttämät käsiraudat ja sitoa kädet pylvääseen, etten edes taputa. Taidankin oikeastaan koko ottelun ajan keskittyä kaatamaan olutta Kärppä-kannattajien niskaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös