Mainos

Katsastusmies - mulkvisti vai asiakaspalvelija?

  • 24 820
  • 60

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Omiani ei onneksi ole koskaan tarvinnut viedä, koska autot ovat toistaiseksi vaihtuneet melko nopeaan tahtiin.
Nyt syksyllä pitäisi viedä vaimon kauppakassi katsastettavaksi... tuskin mitään kovin raflaavaa löytyy, iskarit hieman epäilyttävät.

Se mikä kokemus aik. on, niin varsin hyvää ja nopeaa palvelua olen saanut, ei valittamista eikä turhaa pokkurointia.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
wilco kirjoitti:
Kyllä se sopii tänne sekin keskustelu, kun kerran valtio on määrännyt nämä määräaikaiskatsastukset. Toisinsanoen valtio voi tehdä ja on tehnytkin jo...

Että silleen...

Lähinnä tarkoitin veroteknisiä ratkaisuja ja puuttumista siihen ongelmaan, että suomalaiset ajelevat Euroopan vanhimmilla autoilla yhdessä kreikkalaisten kanssa.

Liekö jo Virossakin autojen keski-ikä nuorempi kuin Suomessa, vaikka Viro vapautui Neuvostoliiton ikeestä vasta parikymenntä vuotta sitten. Suomella on ollut aikaa kehittyä jo pian sata vuotta.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Itselläni on pääosin hyviä kokemuksia katsastuksista. Palvelu on ollut pääosin asiallista ja esim. viime kerralla nuori sälli antoi oikein vinkkejä uhkaavista vioista, että mihin kannattaa kiinnittää huomiota seuraavan vuoden aikana. Yhden kerran on kuitenkin käynyt niin järkyttävä kokemus, että tämä on syytä kirjoittaa muidenkin tietoon.

Tapahtuma sattui siis Mikkelissä muutama vuosi sitten. Ennen katsastusta tiesin reilun kymmenen vuoden ikäisessä autossani olevan ainoana vikana väljän alapallonivelen, jonka sitten vaihdatin tutulla korjaajalla ennen katsastusta. Hän oli myös käynyt koeajamassa autoa työn jälkeen ja todennut kaiken olevan kunnossa. Tuo korjaaja näkee autosta hyvin nopeasti jos jotakin on pielessä. Kertoi katsoneensa "pukilla" myös auton alle ja kaikki näytti olevan kunnossa.

No sitten katsastukseen saapuessani autoni otti käsittelyyn n. 35-vuotias naispuolinen päällisin puolin asiantunteva katsastaja. Hänen käytöksensä ei ollut kovin kohteliasta, mutta asiallista silti. Hän ajoi ensin autolla lyhyen ringin pihalla ja kurvasi sitten jarrutestiin, johon oli asemalla kaksi paikkaa. Heti alkuunsa homma näytti menevän pieleen, koska etujarrut olivat pahasti pielessä. Olin todella hämmästynyt, sillä ajossa en huomannut mitään ja tuttu korjaajakaan ei maininnut mitään niistä jarruista. Tuollaisen n.40-50% eron olisi kyllä ajossa pitänyt huomata puoltamisena jarrutuksessa.

Muutoin auto oli kunnossa ja sain sitten kuukauden aikaa laittaa pirssin kuntoon. No marssin sitten seuraavana päivänä tutun korjaajan luo ja hän oli aivan ihmeissään, kun kerroin katsastuksesta. Hän sanoi heti, ettei usko katsastajaan ja lupasi itse vievänsä auton sinne heti uudestaan. No uusintakatsastuksessa jarrut näyttivät olevan edelleen pielessä. Korjaajani sanoi heti katsastajalle, että teillä on oltava laitteessa vikaa, sillä tämän auton jarrut kyllä ovat kunnossa. No katsastusmies (uusinnassa siis eri katsastaja) vaihtoi auton toiseen jarrutesteriin ja kappas, jarrut näyttivät olevan täysin tasapainossa. Katsastusmies oli mykkänä ja länttäsi leiman paperiin.

Hieman vitutti jälkeenpäin se, että jouduin siis maksamaan turhaan uusinnasta katsastusaseman viallisen laitteen vuoksi (en viitsinyt mennä sinne enää huutamaan rahoja takaisin) ja näin turhaa vaivaa. Opetuksena oli myös se, että ei voi näköjään katsastusasemiinkaan luottaa. Ennen pidin niitä ehdottoman luotettavina. Kyseessä oli vieläpä hyvämaineinen sinivihreä asema, joka oli vasta muutaman vuoden vanha.
 

Pasanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Rodion kirjoitti:
Hyvä vaan, että turvallisuuspommit karsitaan yleisestä tieliikenteestä pois tiukalla seulalla. Tiukasti noudatetut katsastustarkastukset ovat loppujen lopuksi kaikkien yhteinen etu.

Katsastuksessa maksetaan mielestäni siitä, että puolueeton ja "haukkamainen" taho selvittää, onko ajoneuvo tieliikenneturvallinen.

Mutta katsastuksesta maksetaan aivan järjettömästi. Yli 50e viiden minuutin hommasta. Uusia hienoja koneita tulee, esim iskaritesti. Kun kysyin katsastusmieheltä että onko siinä jotain raja-arvoja millä hylätään niin ei ole. Kuulemma tapauskohtaisesti katsotaan. Eikö vanha käytäntö, painetaan jokaista kulmaa ja katsotaan jääkö höllymään olisi ajanut saman asian?

Tottakai on hyvä asia että on tiukat määräykset, mutta keskittyivät mieluummin turvallisuusasioihin kuin kaiken maailman ODB tms antureiden tutkimisiin.

Puolueettomuus; työkaverin Vectrasta oli joku ilmamäärämittari tms. rikki --> päästöt persiillään. Anturin uusiminen olisi maksanut satasia, helpommalla hän pääsi kun äidin miesystävä (autojobbari) kävi katsastamassa auton. Tosin tästä tuli ylimääräinen kustannuserä kun piti ostaa kossupullo mutta vastaavasti bensaa säästyi kun katsastus hoitui onneksi pelkän rekisteriotteen viemisellä.

Ja joustoa löytyy myös, takalokarin sisällä, renkaan yläpuolella todettiin reikä. Paikkasin, vein uusintakatsastukseen, hinta 17e. Kun ihmettelin hintaa niin täti vaan selitti että alustavikojen uusintakatsastus maksaa, on nosturikuluja ja vaikka mitä. Tädin vielä selittäessä katsastusmies käveli auton viereen ja kurkkasi että paikattu oli. En kerennyt edes maksaa kun homma oli hoidettu. Täti sitten sanoi ettei tiedä kehtaako tästä näin paljoa laskuttaa mutta kehtasi kuitenkin.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Oma kokemuksen mukaan, niin kauan kun ajat uudehkolla HMV-autolla (Toyota, Opel, Mazda, whatever) katsastus sujuu hyvin. Mutta sitten kun kurvaat pihaan jollain harrastevehkeellä alkaa ongelmat. Esim. meidän luukkulamppuisessa on sellainen "ominaisuus", että se kerää lunta umpioden ympärille talvella, ja kun luukut laittaa kiinni, valuu sulamisvesi jäähdyttimen molemmin puolin tallin lattialle. Inssi oli sitä mieltä että auto on päästänyt jäähdytysnesteet ulos. Selvennyksenä, yleensä ko. nesteen viskositeetti ei vastaa vettä ja on vihertävää...

Toiseen autoon oli ilmestynyt uutta hitsattavaa pohjaan 1,5kk aikana joka mulla meni sen kuntoon saamiseen ensimmäisen katsastuksen jälkeen.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Hinta on kyllä jo kohtuuton, voisihan sen vuosikatsastuksen niputtaa yhteen vaikka vuosittaisen autoveron kanssa, tuntuisi halvemmalta kun pääsisi ilmaiseksi katsastukseen ;)

Siis että maksetun autoveron jälkeen voisi mennä katsastukseen ihan ilman maksuja, katsastusasemat saisivat rahansa valtiolta tilityksinä sen mukaan moniko siellä on katsastanut.

Mitä tulee harrasteautoihin, niin meillä ei sitä ongelmaa kyllä ollut. Luukkulamput siinäkin, mutta on kyllä hyvässä kunnossa yli 30-vuotiaaksi jenkiksi :) Katsastus oli lähinnä tyyliin: ajolenkki aseman takapihalla, valot, nosturilla ylös ja vilkaisu, leima. Jarrudynoon ei menty, koska inssi itse totesi "ei viitsi kokeilla ottaako alustassa joku kiinni, hyviltähän nuo jarrut näyttivät".

Ei sillä, läpihan se olisi mennyt tiukemmastakin seulasta.

Lisätään vielä se, että meidän harrasteautolla ei kyllä talvella ajella...
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Rodion kirjoitti:
Mitä tulee harrasteautoihin, niin meillä ei sitä ongelmaa kyllä ollut. Luukkulamput siinäkin, mutta on kyllä hyvässä kunnossa yli 30-vuotiaaksi jenkiksi :) Katsastus oli lähinnä tyyliin: ajolenkki aseman takapihalla, valot, nosturilla ylös ja vilkaisu, leima. Jarrudynoon ei menty, koska inssi itse totesi "ei viitsi kokeilla ottaako alustassa joku kiinni, hyviltähän nuo jarrut näyttivät".

Ei sillä, läpihan se olisi mennyt tiukemmastakin seulasta.

Lisätään vielä se, että meidän harrasteautolla ei kyllä talvella ajella...

Ei hitto, miksei meillä ollut tuollaisia inssejä. Eipä tuossa meidänkään jenkissä ole mitään valittamista kunnon puolesta, mutta konttorilla oli sellainen "mikä harraste, ajaisit jollain oikealla autolla"-asenne.
 

Veijari

Jäsen
Tänään kannettiin 58€ katsastusasemalle ja sitä vastaan sai leiman kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Eivät nipottaneet edes haljenneesta tuulilasista, josta olin aivan varma että antavat korjauskehoituksen. No, hyvä näin.

Nuori katsastusmies oli muutenkin hyvin asiallinen ja antoi kahvilipukkeen aseman kahvilaan jossa luin päivän hesarin samalla kun auto käytiin läpi.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Veijari kirjoitti:
Tänään kannettiin 58€ katsastusasemalle ja sitä vastaan sai leiman kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Eivät nipottaneet edes haljenneesta tuulilasista, josta olin aivan varma että antavat korjauskehoituksen. No, hyvä näin.

Jos tuulilasissa on halkeama, joka ei ole kuskin näkökenttää selkeästi häiritsevä eikä ulotu reunasta reunaan (siis "halkaise" tuulilasia kahtia), se ei ole este leimalle. Näin itselleni katsastusmies sanoi, kun kävin muutama vuosi sitten faijan auton katsastamassa ja tällaisen pikkuvian olin itse huomannut.

Eipä itsellänikään ole katsastajista ainakaan Suomenojalla mitään erityisen pahaa sanottavaa. Drive-in on aivan loistava, sinne vaan jonoon odottamaan. Jostain jarruletkujen pullistumista on tullut korjauspyyntö, mutta toisaalta sen kyllä ymmärtääkin, jos jarruletkut alkaa olla riskirajalla.
 

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
Hauskoja kokemuksia katsastuksen osalta on kyllä monia, mutta päällimmäisenä mieleen tulee tämä:

Lähdin kaverin mukaan katsastamaan hänen juuri ostamaansa vm. 87 Honda Accordia. Oli kuulemma oston yhteydessä tutkinut auton kunnolla, eikä siinä mitään kummempia vikoja pitänyt olla.

Katsastajaukko ajoi auton ensimmäiseksi rullalle, jossa tutkitaan päästöt ja jarrut. Päästöt olivat suurinpiirtein kohdallaan, mutta jarruja testaillessa pamahti jarruletku.

Seuraavaksi auto nostettiin pukille. Kaverini oli vielä tässä vaiheessa suht. positiivisella mielellä, mutta hymy hyytyi, kun ukko repi läpimädän oikean helman kokonaan pois. Saatiin lisää yleisöä, kun toinen katsastajaukko tuli seuraamaan toimenpidettä. Hänen ensimmäinen kommentti oli "Elä niin kovasti kohtele, kun hajoaa koko auto."

Kun helmat oli saatu revittyä, siirryttiin eturenkaiden lokasuojiin, joihin ukko paukutti kevyesti molempiin isot reiät. Tässä vaiheessa ei enää pokka pitänyt vaan lähdin tupakalle ulos. Tupakan poltettuani tulivat katsastusmies ja kaverini ulos ja liimasivat etulasiin punaisen "AJOKIELLOSSA" tarran.

Auto jäi katsastusaseman pihaan ja asui siellä melkein 3 kuukautta, jonka jälkeen se hinattiin Palo-opistolle harjoituskäyttöön.
 

Mr.Big

Jäsen
Kävinpä tänään katsastamassa "vanhan uskollisen". Katsastusasemalla ei kauan mennyt aikaa. Juuri ja juuri ehdin kahvit juoda ja selailla päivän lehden, kun jo veivät autoa sisälle.
Menin sitten norkoilemaan vierelle. Erittäin mukava katsastusmies kaasutteli hetken aikaa, että sai pakokaasupäästöt kohdalleen. Kertoili, että seuraavat mahdolliset paikat korjaukselle olisivat pakoputken takimmainen pätkä ja eturenkaan alapallonivel. Edellisessä katsastuksessa palaneena olleeseen parkkivaloon ei ollut vieläkään tullut elämää.
Kahvipaketin lykkäsivät mukaan lähtiessä. Huolehtivat vielä, että olinko täyttänyt arpajaiskupongin odottaessani.
Mukavaa. 54 euroa maksoi toki.
En kyllä ikinä A-katsastukselle mene. Vaikka on kuinka parantunut palvelu, sain niistä vittu-urpoista aikanaan tarpeekseni. Lisäksi kyttäävät paljonko olen ajanut ja myyvät tätä tietoa eteenpäin. Ei minulta, ellen saa provikkaa.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aina kun olen paikallisella katsastuskonttorilla katsastanut niin aina on mennyt ensimmäisellä läpi. Viime vuonna kuitenkin tein toisin, ikävä kyllä.

Olin siis Porissa, ihan muuten vain(!) Muistin että voi vittu, auto pitäis katsastaa ja hurautin sitten yhdelle konttoreista. Sisällä oli sellainen mulkun oloinen kolmekymppinen oikein helvetin virallinen äijä. Kaikesta mistä täällä ei ole koskaan sanottu mitään niin mulkku piti kauhean saarnan.

Kuskin puolen alapallonivelessä oli kuulemma liikaa klappia ja vilkut olivat väärän väriset.

Seuraavana maanantaina tänne paikalliseen ja ilman mitään sanomista läpi!

Toki tuon pallonivelen sitten vaihdoin heti kun sellaisen sain.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Huolellista katsastusta..?

Alkuviikosta käydessäni öljynvaihdossa huomasin teini-ikäisessä Fordissani vänkärinpuolen vetoakselin suojakumien olevan paskana. Päätin kuitenkin mennä hakemaan tänään vikalistan katsastuskonttorilta, jotta ei tarvitse korjaamolla jatkuvasti ravata.

No Fordini pääsi katsastusmiehen käsittelyyn ja hän kehui autoa mm. nivelien kireyttä ja uudenveroisia päästöarvoja. Lopuksi mies kaivoi leimasimen taskustaan ja raapusti nimen alle! Olisipa pitänyt ilmeeni saada tallennettua, kun katsoin hänen toimiaan. Auto meni siis kehujen kera läpi, vaikka ei takuulla menisi hiukkasenkin huolellisemman katsastajan käsittelyssä.

Eipähän tuossa pitäisi muuta vikaa juuri ollakan, mutta jos ei perkele huomaa vetoakselin molempien suojakumien olevan lähes kokonaan halki, niin täytyy jo vakavasti epäillä hemmon pätevyyttä. Kyseessä oli n. 40-vuotias mieshenkilö helsinkiläisellä yksityisellä katsastusasemalla. Aiempien kokemuksieni mukaan noissa vihreissä A-katsastusasemilla ollaankin paljon tarkempia, mutta enpä olisi uskonut vastaavaa huolimattomuutta edes olevan olemassa. No kiitos kuitenkin. Säästin ainakin uusintamaksun ja vaivanpalkan. Suojakumit aion silti vaihtaa pikapuoliin.
 

mestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutu bros. Ilves. George Parros. Vaasan Sport
Tänään oli katsastus ja sehän meni helvetin hyvin vaikka hylätty sieltä tulikin:)Viat kun olivat vain vähäisiä ja ovat helposti korjattavissa; Jarrulevy edessä liian kulunut, takapuskurissa korjaamista, rekisterikilven toinen valo palanut sekä tarra tuulilasissa. Odotin tosiaan, että olisi voinut vakavimpiakin vikoja löytynyt, mutta hyvä näin. Renkaissa oli justiinsa se vaadittava 3mm. Hintaa katsastuksella oli 45euroa.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jape kirjoitti:
Eipähän tuossa pitäisi muuta vikaa juuri ollakan, mutta jos ei perkele huomaa vetoakselin molempien suojakumien olevan lähes kokonaan halki, niin täytyy jo vakavasti epäillä hemmon pätevyyttä.

Itse olen kerran ajanut auton katsastukseen niin, että olen tuupannut vetoakselin ulomman suojakumin paikoilleen siinä katsastusaseman pihassa. Siitä oli se kiinnike tms. poikki ja kumi irtosi aina, kun rattia käännettiin ääriasentoon.

Kumi paikoilleen, kädet aivan öljyssä tiskille maksua suorittamaan, käsien pesulle ja sitten tarkastajasedän viereen katsomaan auton tarkastusta. Pyysin vielä erikseen tarkistamaan tarkkaan tämän vasemman etupuolen (aiemmasta kolarista johtuen), josta vetarin kumi irti oli.

Samalla kerralla myös virta-avain jäi katsastustohtorin käteen -kun auto oli käynnissä. Tokaisi vain että ei tää näin pitäisi toimia. Myös käsijarru otti epätasaisesti ekalla vedolla. Toisella vasta tasottui lukemat kohdilleen. Olin aivan varma että hylky tulee. Ja vielä mitä, leima lappuun, kehoitus koittaa toisella virta-avaimella ja takaisin "radalle".

Näyttää toimivan hyvin tuo tyhmänä vieressä istuskelu ja kysely kaikesta mahdollisesta..Kerran jätin menemättä kyytiin ja silloin napsahti hylky.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vein autoni viime viikon lopussa katsastushuoltoon ihan Opelin merkkiliikkeeseen ja tänään vein autoni (Opel Corsa, vm. 2000) katsastukseen. Oikea takajousi oli katkennut. Eivät olleet sitten merkkiliikkeessä huomanneet sitä. Katsastusmies suositteli, että vaihtaisi sekä oikean että vasemman takajousen, kun ovat kuitenkin samanikäisiä. Nyt kun joutuu viemään auton jälkitarkastukseen, niin tulee taas lisäkustannuksia tälle lystille, jousien vaihdon hinnasta puhumattakaan. Katsastusmiehistä ja palvelusta katsastusasemalla ei ole ollut mitään huomauttamista näinä kolmena vuotena, kun olen vienyt autoni katsastukseen lähellä olevalle yksityiselle katsastusasemalle. Oikein ystävällistä on ollut palvelu katsastusasemalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vein autoni viime viikon lopussa katsastushuoltoon ihan Opelin merkkiliikkeeseen ja tänään vein autoni (Opel Corsa, vm. 2000) katsastukseen. Oikea takajousi oli katkennut. Eivät olleet sitten merkkiliikkeessä huomanneet sitä.

Mites muuten merkkiliikkeissä suhtaudutaan näihin tilanteisiin, saako jotain alennusta korjauksesta, katsastushuoltolaskusta tai jopa jälkitarkastuskustannuksista?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Vein jokunen viikko sitten autoni katsastettavaksi. Herra katsastusmies löysi kaksi vikaa; yksi alapallonivel on vähän löysä ja OBD-yhteyttä ei löydy ollenkaan. Alapallonivel vaihtoon. Eipä ollut iso homma, vaikka korjaaja sanoikin, että ei se kyllä edes löysä ollut, että liekö olisivat kaikki katsastajat siitä maininneetkaan. Sitten tuo OBD-yhteys. Tilasin ajan merkkiliikkeeseen mutta isäni sattui bongaamaan erään liikkeen, jossa avajaistarjouksena luvattiin tehdä ilmaiseksi tuo OBD-yhteyskartoitus. Sinne. Löytyihän se yhteys ja ihan ilman mitään korjaustoimenpiteitä. Sain liikkeestä lapun todisteeksi, että yhteys on. Katsastusmies ei edelleenkään sitä löytänyt, kuulemma toinen kerta hänen kahden kuukauden katsastusmiesurallaan kun niin kävi.

Kyllähän se vähän vitutti turhaan ajella sen vuoksi, ettei katsastusmiehen laite näyttänyt yhteyksiä. Kaikkiaan tämä jälkitarkastus osineen ja korjauksineen sekä jälkitarkastusmaksuineen tuli maksamaan kokonaista 18 euroa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Hyvä että ketju nousi ylös, olisi meinaan 1.6. mennessä saatava kiesiin leimaa. Samat viat siinä on joka vuosi, tai siis yksi vika. Käsijarru ei pidä. tämäkin hoituu todennäköisesti tunnin korjaustoimenpiteellä. Pientä kukkaa on helmoihin tullut vuoden aikana, mutta läpimätä se ei onneksi ole. Jos nyt saan leimalta läpi niin ensi keväänä saa alkaa nissan viettämään eläkepäiviä.

E: Perkele, ihan ohi aiheen. Tosiaan, Jyväskylän Q-katsastus on niin asiakasystävällinen mesta että siellä käytän vaikka kauempana sijaitseekin kuin oman kaupungin natsipaskojen pitämä A-katsastus. Hinnoissa päästömittauksineen eroa n. 40e, joten ehkä siinäkin hieman kallistuu Q:n eduksi. Tuttuun tapaan käyn kyllä amiksella ottamassa päästömittauksen kun ilmaiseksi saa, niin säästää senkin kympin sitten parempaan talteen!
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mites muuten merkkiliikkeissä suhtaudutaan näihin tilanteisiin, saako jotain alennusta korjauksesta, katsastushuoltolaskusta tai jopa jälkitarkastuskustannuksista?
Minä en osaa sanoa, että saako jotain alennusta mistään edellä mainituista. Ensi viikolle sain ajan takajousien vaihtoon. Kuulemma reilun puolen tunnin työ kaikkinensa. Näkee sitten, että saako alennusta. Varmaan täällä Jatkoajassa joku tietänee, että mikä on merkkiliikkeiden menettelytapa yleensä tällaisissa tilanteissa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Minä en osaa sanoa, että saako jotain alennusta mistään edellä mainituista. Ensi viikolle sain ajan takajousien vaihtoon. Kuulemma reilun puolen tunnin työ kaikkinensa. Näkee sitten, että saako alennusta. Varmaan täällä Jatkoajassa joku tietänee, että mikä on merkkiliikkeiden menettelytapa yleensä tällaisissa tilanteissa.
No kyllä mä ainakin tuon lisäkäynnin verran vaatisin rahaa takaisin huollosta, sen takiahan se huoltoon viedään että se menee katsastuksesta läpi.

Oman auton kävin juuri viime viikolla katsastamassa Raisioon juuri avatussa SF-katsastuksessa, jossa avajaistarjouksena oli katsastus vain 35€. Hyvin sujui, eikä mitään valituksia tullut. Toki auto on hyvässä kunnossakin, ainoastaan tuulilasissa on halkeama hanttarin puolella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No kyllä mä ainakin tuon lisäkäynnin verran vaatisin rahaa takaisin huollosta, sen takiahan se huoltoon viedään että se menee katsastuksesta läpi.
Joo ja periaaatteessa kuuluis mun mielestä saada siitä katsastushuollostakin jotain alennusta, olemattomasta jousten tarkastuksesta on kuitenkin periaatteessa jotain laskutettu.

Omalla kohdalla Kaarinan K1-katsastus toimi tänä vuonna ihan ok, eka auto meni asiallisin huomautuksin läpi, ja toinen kosla hylättiin iskarin ja alapallonivelen takia. Ekaa kertaa olin vienyt molemmat autot pajalle katsastushuoltoon, joten tuo kakkosauton hylsy hiukan kismitti. Korjauksen hoidin kuitenkin talkoovoimin, joten en lähtenyt mitään hyvityksiä penäämään, eikä pajalla iskaritesteriä tainnut ollakaan. Yleensä olen katsastanut pirssini ns. maaseudulla tutulla asemalla, jossa katsastuspalvelu on ollut aina reilua.

Tästä lähtien tod.näk. palaan taas tuttuun "jos vaikka menisi ykkösellä läpi" -menetelmään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mutta katsastuksesta maksetaan aivan järjettömästi. Yli 50e viiden minuutin hommasta.

Tottakai on hyvä asia että on tiukat määräykset, mutta keskittyivät mieluummin turvallisuusasioihin kuin kaiken maailman ODB tms antureiden tutkimisiin.

No jos pelkästä työstä laskutettaisiin, niin tietenkin se olisi silloin kallista, mutta jostain ne rahat täytyy saada rakennuksiin, lämpöön, laitteisiin jne. Tosin pidän kyllä tuota 50e vähän liian kalliina.

OBD-jutut ovat tärkeitä. Ne kertovat paljon siitä, missä kunnossa autosi on, kun puhutaan siitä miten paljon se saastuttaa ympäristöä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
A-katsastuksella käytellyt, kun huomasin, että siellä selviää korjauskehotuksella samankaltaisista pikkuvioista, joista esim: K1:llä saa hylsyn. Onneksi ajelen sen verran vanhoilla rouskuilla, ettei tarvitse tuota OBD-mittausta tehdä.
Maksan mielelläni sen pari kymppiä ylimäirääistä A-katsastukseen, kuin menen yksityiselle ja joudun joka kerta uusinta näytölle.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä katsastus kaikin tavoin on muuttunut kilpailun myötä. Enää ei sinne tarvitse asiakkaan mennä paskat housussa, vaan asemalla hymyilevät sekä toimiston henkilökunta että katsastusmiehet (ja -naiset) sekä asiakaskin jos saa leiman.

Toista se oli 80-luvun puolivälissä, kun minäkin autoilua aloitin ja vanhoja kärryjäni koetin läpi saada. Mutta silloinkaan ei huonoja kokemuksia ollut oikeastaan insseistä, vaan juuri niistä tiskin takana istuvista isoperseisistä ämmistä. Rauman katsastusasemalla oli yksi oikein helvetin tympeä ja vastenmielinen tapaus, jonka suurimpia huveja oli komentaa liian aikaisin ilmoittautumaan mennyt asiakas pihalle koko konttorista. Ikkunan viereisille tuoleille ei siis saanut jäädä odottamaan vuoroaan, vaan se 10 minuuttia piti odotella pihalla.

Tai en tiedä kävikö noin monelle muulle, mutta minulle ainakin kävi, tiedä sitten mistä johtui: oliko se tietty aika kuukaudesta vai eikö suht koht tylsällä kirveellä veistetty naamani vaan muuten miellyttänyt ämmän kuvatusta.

Mutta nykyään palvelu pelaa kaikin puolin. Hinnat vaan on karanneet käsistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös