Mainos

Katsastusmies - mulkvisti vai asiakaspalvelija?

  • 24 815
  • 60

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Joustavat jopa - joskus. Mutta tämä taitaa olla kuitenkin historiaa:
Kasasin kerran erään vanhan jenkin ja meni katsastuksessa puhtain paperein läpi - melkein. Meinasi inssi, että vetokoukku puuttui! Minä tietenkin selittämään, ettei tällaisissa autoissa ole vetokoukkuja, yleensä. Hän näytti sitten minulle rekisteriotetta ja kyllä siinä vaan luki vetokoukku!
Inssi oli tosin fiksu jätkä, kehoitti minua juoksemaan konttoriin ja hakemaan erillisen lomakkeen muutokseen ja tarkistukseen, että se vetokoukku myös oli poissa. Hän kirjoitti sen heti. Homma otti 5 minuuttia ja evribadi häpi.
Normaalikäytäntöhän on että varaa vaan uusi aika...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vetokoukuista tulikin mieleeni huhhuhuhu, jonka mukaan joku katsastuskuningas oli hylännyt auton, jossa irrotettava vetokoukku oli katsastuksen aikana paikallaan ja peitti osittain rekisterikilven. Reilu peli, toivottavasti urbaanilegendaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vein autoni viime viikon lopussa katsastushuoltoon ihan Opelin merkkiliikkeeseen ja tänään vein autoni (Opel Corsa, vm. 2000) katsastukseen. Oikea takajousi oli katkennut. Eivät olleet sitten merkkiliikkeessä huomanneet sitä. Katsastusmies suositteli, että vaihtaisi sekä oikean että vasemman takajousen, kun ovat kuitenkin samanikäisiä. Nyt kun joutuu viemään auton jälkitarkastukseen, niin tulee taas lisäkustannuksia tälle lystille, jousien vaihdon hinnasta puhumattakaan. Katsastusmiehistä ja palvelusta katsastusasemalla ei ole ollut mitään huomauttamista näinä kolmena vuotena, kun olen vienyt autoni katsastukseen lähellä olevalle yksityiselle katsastusasemalle. Oikein ystävällistä on ollut palvelu katsastusasemalla.

Itse vaatisin kyllä uusintakatsastuksesta tulevan maksun verran alennusta työstä, jos olet vienyt auton katsastushuoltoon.

Ainakin Porissa saa K1 -asemilta alennusta, mikäli varaa ajan ja maksaa netissä. Tosin silloin pitää päästä tuomaan auto joko kymmeneltä tai kahdelta, mutta hinnasta putoaa 10€ pois eli kokonaiskustannukseksi tulee muistaakseni 35€ + 32€.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vetokoukuista tulikin mieleeni huhhuhuhu, jonka mukaan joku katsastuskuningas oli hylännyt auton, jossa irrotettava vetokoukku oli katsastuksen aikana paikallaan ja peitti osittain rekisterikilven. Reilu peli, toivottavasti urbaanilegendaa.
Luulenpa että ei valitettavasti ole mitään legendaa. Voihan hylsy tulla tuulilasissa paikallaan olevasta navigaattorin telineestäkin.

Mielestäni tuossa tapauksessa ei ole edes mitään ihmeellistä, ainakaan sen perusteella mitä laki rekisterikilven näkyvyydestä sanoo:

"1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse...<klip> ....siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä." Lähde: Finlex
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minä en osaa sanoa, että saako jotain alennusta mistään edellä mainituista. Ensi viikolle sain ajan takajousien vaihtoon. Kuulemma reilun puolen tunnin työ kaikkinensa. Näkee sitten, että saako alennusta.

Menettelytapa on sellainen, että jos asiakas ei alennusta vaadi huoltoa tilatessa, ei sitä tietenkään huollon jälkeen enää anneta.

Takajousien vaihto on oikeasti puolen tunnin homma, kunhan ensin hakee Motonetistä/Biltemasta yms. kaupasta jousipuristimen ja samasta paikasta ne jouset myös. Onnistuu tuon puristimen ja tunkin avulla ihan parkkipaikalla.

Hyvä sää ja pari asennusbisseä ja tuollainen homma on jopa mukavaa ajankulua.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mulla on kyllä ollut sellainen käsitys, että irrotettava vetokoukku on aina poistettava, jos ei ole kärryä vedossa. Siitä on mielestäni voinut saada jopa sakon ja maksettavaa on tullut myös koukulliselle, jos joku on kolaritilanteessa tuohon irrotettavaan koukkuun ajanut, vaikka koukullinen ei olekaan ollut kolarin syypää.

Poliisia tuskin kiinnostaa liikenteessä ruveta koukullisia jahtaamaan, mutta en ihmettele, jos paikallaan olevasta vetokoukusta tulee jotain marinaa katsastuksessa. Henkilökohtaisesti en myöskään ymmärrä miksi koukkua täytyy pitää perässä, jos sille ei ole käyttöä. No, sillä tavalla saa ainakin muutettua irrotettavan koukun kiinteäksi, kun koukku ruostuu kiinni.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Menettelytapa on sellainen, että jos asiakas ei alennusta vaadi huoltoa tilatessa, ei sitä tietenkään huollon jälkeen enää anneta.

Aivan. Ja ainoa ja oikea juttu tähän on se että alennus tulee ilman mitään suurempia neuvotteluja.

Muistuu mieleeni eräs toinenkin juttu:

Katsastin kerran vanhan Audi 80:n. Inssi löysi paljon ruostetta. Ei muuta kuin hitsaamaan. Homma otti tosin sen verran kauan, että jouduin katsastamaan koko auton uudelleen. Inssi hyväksyi kaiken, jonka olin korjannut, mutta löysikin yllättäen vielä yhden nivelen edestä, jonka vaati vaihdettavaksi. En puhunut ensin mitään, mutta sitten kun katsastus oli valmis, vaadin, että auto katsastetaan vielä kerran, heti ja samaan rahaan. Vetosin edelliseen katsastukseen, jonka kaikki viat oli nyt laitettu, eikä autolla ollut ajettu kuin takaisin kotiin ja nyt pitäisi taas varata uusi aika, menettää työaikaa ja sillee.

Äijä taisi pitää minua ihan hulluna ja naurahti ensin ja kieltäytyi tietenkin. Vedin avaimen pois virtalukosta ja sanoin: "En siirrä tätä autoa tästä, ennen kuin se katsastetaan uudelleen". Ja jatkoin: "En luota tähän paikkaan, koska vikoja näköjään menee ohi ja tämä saattaa olla jopa turvallisuudelle vaarallista".

Inssi pyysi odottamaan ja katosi konttoriin. Hän tuli takaisin muutaman minuutin kuluttua. Oli muuttanut paperin merkinnät. Nyt auto oli hyväksytty, mutta siinä oli sen nivelen korjausmääräys, mutta ei tarvinnut käydä näyttämässä.

Kerrankin pääsi niskanpäälle! Ennätin jo ajatella, että ennemmin sytytän sen saatanan auton palamaan siinä katsastusaseman edessä, kuin annan periksi ja tulen taas näyttämään!

Sen jälkeen en ole uskaltanut katsastaa autoa siinä paikassa:-)
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vein autoni viime viikon lopussa katsastushuoltoon ihan Opelin merkkiliikkeeseen

Ei kait kukaan oikeasti käytä autoaan katsastushuollossa? Heh. Tarkistus maksaa paljon enemmän kuin uusintakatsastus. Puhumattakaan siitä, jos joku töhö ei löydä katkennutta jousta silloin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luulenpa että ei valitettavasti ole mitään legendaa. Voihan hylsy tulla tuulilasissa paikallaan olevasta navigaattorin telineestäkin.

Mielestäni tuossa tapauksessa ei ole edes mitään ihmeellistä, ainakaan sen perusteella mitä laki rekisterikilven näkyvyydestä sanoo:...
[/I]

No mutta onhan se aivan älyvapaata mulkkumaisuutta että siitä tulee hylky ja kustannuksia, kun sen koukun voisi siinä paikan päällä ottaa pois.

Shejbal kirjoitti:
Mulla on kyllä ollut sellainen käsitys, että irrotettava vetokoukku on aina poistettava, jos ei ole kärryä vedossa. Siitä on mielestäni voinut saada jopa sakon ja maksettavaa on tullut myös koukulliselle, jos joku on kolaritilanteessa tuohon irrotettavaan koukkuun ajanut, vaikka koukullinen ei olekaan ollut kolarin syypää.

Poliisia tuskin kiinnostaa liikenteessä ruveta koukullisia jahtaamaan, mutta en ihmettele, jos paikallaan olevasta vetokoukusta tulee jotain marinaa katsastuksessa. Henkilökohtaisesti en myöskään ymmärrä miksi koukkua täytyy pitää perässä, jos sille ei ole käyttöä. No, sillä tavalla saa ainakin muutettua irrotettavan koukun kiinteäksi, kun koukku ruostuu kiinni

Mulla on ainakin ollut irrotettava koukku jo vuosia katsastuksessakin paikallaan, eikä mutinoita ole tullut. Uskoisin, että ratkaisevaa on, peittääkä koukku rekisterikilpeä, kuten Mikken lakitekstissäkin sanotaan. Varmaan rekisteriotteessakin saattaa tällöin olla asiasta maininta.
Kertaakaan en ole koukkuani irroittanut (enkä tod näk enää irrottakkaan, heh), koska siinä se paremmin säilyy kuin takakontissa kolisemassa, ja kun vedettävää on about viikoittain niin muita säilytyspaikkoja ei oikein ole.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No mutta onhan se aivan älyvapaata mulkkumaisuutta että siitä tulee hylky ja kustannuksia, kun sen koukun voisi siinä paikan päällä ottaa pois.
Joo, ja itseasiassa tuosta ei muuten sittenkään edes pitäisi tulla hylkäystä. Ainakin AKE:n "Katsastuksen arvosteluperusteet" dokumentin mukaan kaikista muista rekisterikilpeen liittyvistä vioista paitsi kokonaan väärästä kilvestä pitäisi tulla vain korjauskehotus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös