Mainos

Katsastusmies - mulkvisti vai asiakaspalvelija?

  • 24 814
  • 60

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsastusmies-mulkvisti vai asiakaspalvelija

Jaahas, tänne kokemuksia katsastuksesta, varmasti monella on "hauskoja" tarinoita ko.toimenpiteestä. Täällä voi myös keskustella julkisen ja yksityisen katsastuksen eroista, hinnoista jne. Omalta kohdaltani silmiinpistävää vittuilua on tapahtunut aika vähän, sekin silloin 80-luvun lopulla, jolloin katsastusmies muistutti lähinnä miliisiä. Asiakaspalvelu on julkisella puolella parantunut kilpailun vuoksi, mutta kaveripiirissä kuulee silti aika ajoin katsastusmiesten uunoiluista.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Autohan on tullut katsastettua vain kerran, ja ihan hyvää palveluahan siellä saa. Ainoat huonot palvelut saa nimenomaan sieltä tiskin takaa, mukatärkeältä toimistonhoitajalta.

Ehkä katsastusmiestenkin on mukavampi tarkastella uudehkoja autoja kun näitä tuunattuja ritsoja.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Jos haluaa hyvää palvelua kannattaa valita yskityinen katsastusasema. Saa kupin kahvia, keksipalan ja pääsee katsomaan halutessaan katsastusta ja saa hyvää tietoa auton kunnosta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
... ostan uuden auton uutena... vaihdan sen seuraavaan uuteen autoon ennenkuin mitään naurettavia katselmuksia tulee edes ajankohtaiseksi.
Näin on menty "arkiajokin " suhteen jo lähes 20 vuotta.
Kesää tallissa odottava "harraste", 70-luvun Opel Manta on sitten jo ihan eri asia.

Viddu mikä porvari!
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Eipä ole poikiin lähiaikoina törmännyt, mutta hassu reissu ammoisilta ajoilta tuli mieleen.

Kaverilla oli joku tunti muistaaksni ja ei sitten päässyt viemään autoaan uusinta katsastukseen(hommalla oli kiire kun kerran piti olla viimeinen mahdollinen päivä). Homman piti olla helppo ja katsastusmiehen piti katsoa vain yksi paikka autosta(en enää muista mikä). No, tilannehan selvisi siksi, että kupla olisi pitänyt käydä näyttämässä jo paria päivää aiemmin ja tästä johtuen koko auto meni uudelleen syyniin. Setä alkoi sitten luetella vikoja: liian leveät renkaat vanteille, sähköjohdot persiistä (hässäkkä tavarasäiliössä, kuplassahan edessä).. jne . Ainut mikä taisi olla kunnossa oli se paikka mikä piti uudelleen katsastaa. Siinä sitten lopuksi seisoskelin auton hattuhylly kädessä ja toivoin että saisi nyt edes rakkineen pois ajaa ettei tarvisi kävellä. Äijä vittuli siihen malliin että alun huvittuneisuuskin kääntyi vitutuksen puolelle ja kun sille sanoin ettei tämä ole mun, niin kekkuilu sen kuin yltyi. Eli tarinan opetus: älä KOSKAAN katsasta muiden autoja!
 

scholl

Jäsen
Nykyään on se hyvä, ettei tarvitse enää autoja katsastuttaa. Entisaikaanhan uusikin auto piti jo seuraavana vuonna katsastaa ja siitä eteenpäin vuosittain. Se oli todella ärsyttävää. Vaikka aika oli varattu niin Hakuninmaalla joutui silti jonottamaan siinä pihalla valtavan kauan. Se oli todella veemäistä. Kunnon sosialistista monopolia. Asiakaspalvelua ei ollut, vaan kuittailivat ja toivoivat, että nuoren miehen autossa rekisterikilven valo olisi palanut ja siitä pääsisi kirjoittamaan otteen taakse.

Joku yli 10 vuotta sitten avasivat jonnekin Itäväylän perukoille pienemmän katsastusaseman, joka oli vähän niinkuin autonpesu eli pääsi melkein jonottamatta. Se oli jo parempaa palvelua. Myöhemmin on tullut yksityisiäkin katsastusasemia, mutta niistä ei todellakaan ole kokemuksia, kun autoja ei ole tarvinnut katsastuttaa.

Hyvä, että tilanne on muuttunut ja se voi olla nykyään asiakaspalvelua. Ennen se ei sitä ollut, vaan muistutti jonkinlaista välimuotoa kgb:stä ja sak:sta.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Viime keväänä työkaverin ollessa katsastamassa autoaan kävi
huvittava episodi edellä olevalle miehelle.

Kyseisellä herralla oli vm 88-90 oleva jenkkirauta, ja jotenkin oli vaikuttanut siltä, että kyseinen merkki ei kuulunut katsastusmiehen suosikkiautoihin. Km oli paukutullut vasarallaan auton alustaa lujenevalla voimalla minuuttitolkulla, ja asiakas totesikin ettei autoa tiemmä ole tarkoitus sentää hajoittaa.

Km viittasi kintaalla asiakkaan kehoituksiin ja sai kun saikin vasaran menemään läpi pohjan ja totesikin auton alustan olevan ruosteessa. Tästä asiakas suivaantui ja pyysi km vasaraa lainaksi, no km sen antoikin hieman ihmetellen asiakkaan käteen. Asiakas tepasteli sitten muina miehinä auton eteen ja paukautti kaikin voimin vasaran konepellin läpi ja totesi, että kyyyllä kenepelti vaikuttaa myös puhkiruostuneelta.

Että tämmöstä täälläpäin suomenniemeä.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Mr.Bletch
Viime keväänä työkaverin ollessa katsastamassa autoaan kävi
huvittava episodi edellä olevalle miehelle.


Sama urbaanilegenda on kiertänyt ympäri Suomea ainakin jo 90 luvun alussa...

Oma kommellukseni sattui Turkkusessa katsastaessani Suzuki Altoa, jo kolmannen kerran takajarruista. Ei mennyt läpi ja keisari vittuuntui. Kiljaisin että saatanan paska ja monotin auton takalokasuojaan suht lujaa ja kelpo lommokin siihen tuli. Katsastusmies otti siinä vaiheessa pakkia aika lailla.. Tais luulla että seuraava potku osuu häneen..

K
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Iceberg
Jos haluaa hyvää palvelua kannattaa valita yskityinen katsastusasema. Saa kupin kahvia, keksipalan ja pääsee katsomaan halutessaan katsastusta ja saa hyvää tietoa auton kunnosta.

Ei Suomessa käsittääkseni toimi enää kuin vain yksityisiä katsastusasemia. Vanhoilta Suomen Autokatsastuksen (Sauk) (nykyään A-Katsastus) asemilta, jotka omistaa nykyään yksityinen sijoitusrahasto, saa myöskin ilmaista kahvia, saa katsoa katsastuksen alusta loppuun mukana ja katsurit kertovat paljon muutakin auton kunnosta.

Suurin osa niistä toisten yksityisten katsastusasemien katsureistahan on vanhoja Sauk:n katsureita.

Siinä vaiheessa kun Sauk yksityistettiin 90-luvun lopulla, käytiin firman sisällä suuri asenteellinen muutoskampanja kaiken maailman konsulttien voimin. Jouduttiin muun muuassa ohjeisiin muuttamaan käsite 'hallintoalamainen' käsitteeseen 'asiakas'.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Osuipas ajankohtaiseen paikkaan.

Wanhoilla enemmän tai vähemmän paskoilla autoilla ikäni ajaneena on noita kokemuksia tullut kyllä keräiltyä. Muutos -70-luvulta tähän päivään on asiakaspalvelussa kyllä ollut melkoinen.

Eilen kuitenkin keräsin taas yhden 'hylätty'-kupongin autoni hanskalokeroon muistoksi. Pääsyy: tuulilasi. Ei muuten mitään, mutta sama särö, joka ei kahtena edellisenä vuonna ollut mitään häirinnyt olikin nyt yht'äkkiä näkökentässä. Tuli sinne etupallonivelen väljyyttä yms. muutakin, kommentilla "Pistetään nyt nuokin, kun täytyy tuon lasin takia hylätä".

Aikanaan on auto hylätty mm. toimimattoman rattilukon takia, vieläkään en ymmärrä, miten tuo liikenneturvallisuuteen vaikutti.

Samaten rekisteriotteeseen tehty merkintä 'Lampunpesimet korjattava' oli ko. autossa aika vittumainen. Nimittäin tyyppivika, lampunpesijän sulake paloi aina talvella kun ne pikkusulat jäätyivät lamppuun kiinni ja lampunpesuri yritti toimia aina tuulilasiakin pestäessä.

Appiukolla oli aikanaan vanha Toyota Corona tms, jossa oli ns. itsesäätyvät jarrut. Sitä ei saanut katsastettua kuin emännän hyvinmuodostunut pikkusisko kun pisti päälleen lyhyen hameen ja kireän T-paidan.

Törkein minulle tehty temppu on jostain 25 vuoden takaa. Amazoniin piti leimaa silloin nöyrästi kerjätä. Tampereen katsatuskonttori oli silloin Lakalaivassa eikä mitään jarrudynamometrejä vielä tunnettu. Herra katsastusinsinööri sitten kelasi 60 km/h vauhtia jyrkähköön alamäkeen ja veti käsijarrun kunnolla päälle. Naps. Vaijeri poikki. Hylätty.

Nykyään pääsääntöisesti hienoa palvelua. Kertovat tietämistään tyypivioista ja muutenkin vähän jo ennaltaehkäivästi mitä saattaa tulla eteen. Kahvi on kyllä yleensä ollut melko pahaa.

t. hanu
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Onneksi kuulun siihen ikäryhmään joka kerkesi katsastaa autonsa "wanhaan hyvää aikaan". Silloin katsastusmies oli heti jumalasta seuraava. Siis ylöspäin.
Ah niitä ihania odotus hetkiä omaa vuoroa odotellessa autossa istuen konttorin pihalla. Silloin tuntui että vatsa on täynnä perhosia. Katsastus asemilla oli vaihtelevat käytännöt "asiakkaan" sisään kutsumisessa. joilakin asemilla kuulutettiin vuoronumero ja toisilla oli numerotaulu. tietenkin kuulutus oli hiljaisella ja kuului epäselvästi ja numerotaulusta oli aina muutama lamppu palaneena joten piti arvuutella olisiko tämä oma vuoro. Katsastustapahtuman aikana ei paljoa keskusteltu vaan kuulakärkikynä teki merkintöjä kaavakkeeseen. Mikäli auto ei läpäissyt katsastusta sait listan käteen ja hyvin pintapuolisen selityksen vioista. Tarinat 5-6 kerran näytöistä ovat jääneet elämään jos erehtyi sanomaan jossain asiassa vastaan katsastusmiehelle.
Nykyään on kahvit ja pullat. Katsastusmies hakee auton pihalta ja palaute auton kunnosta on asiallista. Korjattavat kohteet näytetään selvästi ja kerrotaan mahdollisista tulevista remonteista. Itse pidän ainakin iskaritestausta todella hyvänä systeeminä. Eteenpäin on menty
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti hanu
Aikanaan on auto hylätty mm. toimimattoman rattilukon takia, vieläkään en ymmärrä, miten tuo liikenneturvallisuuteen vaikutti.

Joskus käsittääkseni on sattunut vakaviakin onnettomuuksia, kun toimimaton rattilukko on yhtäkkiä mennytkin jumiin kesken ajon. En tiedä sitten, että onko tuossa juuri tuon syyn takia tiukat säännöt. Pitää toimia täysin, tai...

Itse olen pari kertaa käynyt tarkastuttamassa autoni. Tai oikeastaan porukoiden kakkosauton, joka hankittiin silloin kun minä tulin ajokortti-ikään. Ensimmäisellä kerralla vilkun sulake toimi vielä kun käännyin katsastusasemalle. Kun katsastusmies kokeili, ei toiminut enää. Hylätty. Jarruista tuli silloinkin sanomista.

Toisella kerralla meni muistaakseni läpi, mutta jarruissa oli jotain huomautettavaa. Jarrusylinteri oli silloin syynä.

Katsastusmiehet olivat kummallakin kerralla sangen asiallisia. Ei mitään valittamista. Kauhutarinat isukin nuoruuden ajoilta on kyllä kuultu moneen kertaan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti HABS #11
Itse pidän ainakin iskaritestausta todella hyvänä systeeminä. Eteenpäin on menty
Näin on. Pakollinen iskareiden testaaminen ei voi olla vaikuttamatta myös onnettomuustilastoihin sillä aikaisemmin iskareiden kunto on ollut lähinnä käyttäjän oman arvion varassa. Jo huonokuntoiset (ei siis välttämättä suinkaan loppu olevat) iskarit voivat heikentää ajo-ominaisuuksia niin että tiukassa paikassa ero saattaa olla jopa ratkaiseva onnettomuuden synnyn kannalta. Tätä eroa on itse käyttäjän usein vaikea havaita, sillä iskarit heikkenevät käytössä samalla kun käyttäjä mukauttaa omaa ajotyyliään kuluviin osiin sopivaksi ihan alitajuisesti. Yleensä tavallinen käyttäjä havaitsee iskareiden huonon kunnon vasta kun osat ovat jo todella huonossa kunnossa.

Itse olen saanut ihan asiallista palvelua katsastuksen yhteydessä vaikka -82 Ford Escortin kanssa jouduinkin asioimaan katsatusasemalla hieman oveluutta hyväkseni käyttäen. Tiesin jo etukäteen että kaikenlaista vilunkia autossa on mutta pakko oli katsastaa vaikka suunnitelmissa olikin auton vaihto lähiaikoina. Pistin Detroit Red Wings -lippiksen väärin päin päähän ja pilottitakin niskaan ja totesin jokaisen pikkuvian kohdalla vain asiantuntevasti "aijjaa, niinpä onkin no mä katon ton vaikka illalla kotona...". Kaikenlaista listalle kertyi kuten jarrujen säätämistä ja ajovalojen suuntaamista. Suunnitelma kuitenkin puri, uskottelin katsastusmiehelle onnistuneesti että osaisin korjata itse kaikki viat vielä saman päivän aikana ja kaveri hyväksyi auton ajokuntoon. Virheellistä tässä tilanteessa oli vain katsastusmiehen käsitys autonkorjaustaidoistani, jotka ovat juuri nollatason yläpuolella. :)
 
Viimeksi muokattu:

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
No niin, pitäisi varmaan kiittää tämän päivän katsastusmiestä joka sai listallaan meikäläisen lähes raivon partaalle. Kiittää lähinnä siksi, että rakkauteni alkoi rakoilla kesäautooni tämänpäiväisen vikalistan nähdessäni ja näin ollen päässäni olen päätynyt ratkaisuun hylätä tuo monta rakasta muistoa käsittävä Peugeottini.

Todellisuudessa se, että pitää kesäautoa (yleensä n. 20v-ikäistä) jolla ajetaan muutama tuhat kilsaa kesässä ja seisotetaan talvet, saa katsastusmiehen kädet suorastaan syyhyämään ja syynäys on sen mukaista. Etenkin kun virallinen katsastusajankohta on ylitetty reippaasti seisonnan takia, on hylkytuomio aivan saletti. Ja löytyyhän wanhasta autosta vikoja, kun vaan hakee. Tämän kertaiset vaan sattuivat niin pahasti, että korjaus saa jäädä. Tiedä sitten ketä palvelee nykyinen touhu, jossa koitetaan hankkiutua eroon hiukankin vanhemmista autoista. Ainakin itselle vielä nuorehkona kaverina uudehko auto tuntuu vieraalta asialta. Silloin kun oltiin mopo/kevari-iässä (n. 10v sitten), oli kaikilla nuorilla joku väsätty Escortti tai Kadetti. Ei sellaisia nykyään näe, mikä on tavallaan sääli, sillä autojen kanssa pelatessa moni nuori pysyy poissa pahan teosta ja oppii hiukan väsäämään.
Vähän karkasi juttu käsistä mutta sallittakoon herkässä mielentilassa...

Mutta sanottakoon tuosta autoni hylänneestä jannusta vielä sen verran, että aika jäykkä kaveri oli kyseessä. Kun hän kertoi mitkä on ne pahimmat viat (ihan kun en olisi itse tajunnut), sanoin hänelle että taidan ajaa auton suoraan Stenan linjalle. Kaverilla ei ilmekään värähtänyt. Saatanan kone.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tällainen pointti vielä, että mitä helkkaria siinä tarkastuskortissa on yleensä eritelty jälkitarkastus- ja korjauskehotus-osat? Viimeksi katsastusmies sanoi, että myös kehotus-osassa olevat asiat on korjattava. Nämäkin kun kuulemma naputellaan jonnekin tietokantaan ja poliisin ratsiassa nämä korjaamattomat pikkujutut aiheuttavat seuraamuksia.
 

Huuhkaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koska hankin ensimmäisen oman auton vasta vähän vanhempana, niin en ole katsastanut autoa tuohon aikaan jolloin ei ollut yksityisiä asemia.Nykymenosta sitten jo onkin kokemusta ja minua on aina palveltu erittäin hienosti. Jopa silloin kuin olisi jo voinut antaa hylätyn. Tässä juttua parista katsastuskerrastani.

Muistaakseni ensimmäisen kerran kun olin katsastamassa autoni, niin siinä oli jokin valoista rikki (en enää muista mikä) ja koska olin kuullut näitä hirmutarinoita katsastuksesta, niin olin jo varma, että ei mene läpi. Mutta katsastusmies vain totesi, että onhan se voinut vaikka minun ajaessani katsastusasemalle mennä rikki, joten eihän tästä mitään hylkäystä tule.

Toinen tarina samaisella autolla meni niin, että työpaikkani oli katsastusaseman vieressä, joten menin sitten katsastukseen suoraan töistä. Kaikki oli muuten ihan OK, mutta pakokaasumittauksista se ei mennyt läpi, vaikka katsastaja yritti kaasutella sitä jonkin aikaa. No hän kysyi olinko tullut jostain läheltä ja koska vastasin myöntävästi, niin hän sanoi, että käyppä pienellä kierroksella vähän lämmittämässä ajopeliäsi ja tule sitten uudestaan mittaukseen. Kaiken lisäksi hänen työaikansa loppui, joten hän sanoi, että joku muu katsastaja tekee tuon mittauksen uudelleen kun tulen takaisin. No ajelin vartin verran ja sitten takaisin halliin. Joku toinen yhtä ystävällinen katsastaja teki mittauksen ja nyt autoni meni läpi.

Melkein joka kerta kun olen autoni katsastanut on joitain pikkuvikoja ollut (viimeksi oli etuvalot suunnattu aivan poskelleen), mutta koskaan ei hylkästä ole tullut. Myöskään aikaa katsastukselle en ole koskaan varannut, vaan mennyt vaan asemalle ja sanonut, että haluaisin katsastaa autoni. Maksimi odotusaika on ollut alle 10 minuuttia.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Ensi viikolla koittaa jälleen kerran Katsastusmiehen tuomionpäivä. Tähän asti herra on piristänyt vappuani antamalla kulkuneuvolleni vuoden jatkoaikaa.

Äskettäin katsastin ratsun omatoimisesti päällisiltä puolilta ja ei mennyt läpi. Paitsi helmoista. Molemmissa helmoissa ja toisessa takapyörän kotelossa yksi pingispallon mentävä reikä. Toista helmassa ammottavaa koloa saa kyllä suuremmaksikin takomalla. Lisäksi rekisterikilven valo on jo kolmatta vuotta putkeen lomilla.

Ilmeisesti kittaamalla "uutta peltiä" voisi saada vuoden jatkoaikaa? Vai mitä sanoo alan ekspertit? Hitsiä en ole pitänyt kädessäni yläasteen lätkämaalin hitsausyrityksen jälkeen, joten massalla on pärjättävä.

Palataan asiaan siis ensi viikolla.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti yellow
Tällainen pointti vielä, että mitä helkkaria siinä tarkastuskortissa on yleensä eritelty jälkitarkastus- ja korjauskehotus-osat? Viimeksi katsastusmies sanoi, että myös kehotus-osassa olevat asiat on korjattava. Nämäkin kun kuulemma naputellaan jonnekin tietokantaan ja poliisin ratsiassa nämä korjaamattomat pikkujutut aiheuttavat seuraamuksia.

Paskapuhetta. Nuo korjauskehoitukset toki kirjataan (ainakin yhden) katsastusfirmojen omiin tietokantoihin, mutta nykyään ne eivät välity edelleen AKE:lle, joka on se paikka mistä poliisit ajoneuvon tietoja kyselevät. AKE:lle välittyy ainoastaan ns. päätiedot eli katsastuksen tulos, suoritusaika ja -paikka jne.

Voivathan ne pikkujutut tosiaan aiheuttaa poliisin toimesta seuraamuksia, mutta katsastuksen korjauskehoitukset eivät ole toistaiseksi heidän nähtävissä. Tietenkin kuuliainen kansalainen antaa poliisille tässä vaiheessa nähtäväksi tarkastuskortin ja kärsii seuraamukset.
 
Viimeksi muokattu:

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Itsellä ei sinällään ole mitään huonoa sanottavaa katsastusmiehiin. Ehkä niihin ihmisillä on samanlainen ennakkoasenne kuin poliisiinkin, että perkeleet ovat juuri minua vastaan...? Tänään kävin juuri auton katsastaan ja juttelin siinä samalla tavallisia katsastusmiehen kanssa. Nykyäänhän voi katsastaa jo nelljä kuukautta ennen viimeistä määrättyä päivää. Paljon kuulemma tulee ihmisiä myöhässäkin ja kai tämä tulee perusluonteesta että käydäänpä sitten kun ehditään tai jaksetaan. Itse nyt satuin olemaan lomalla ja ajattelin joutessani käydä samalla katsastuksessa, pari kuukautta ns etuajassa. Pirun kallista tuo kyllä on, 50 €, mutta vuoden päästä uudestaan on mentävä...

P.S. Näppikselle kaatui ohrapirtelöä pari viikkoa sitten, joten joutuu hieman miettimään mitä näppäimiä voi käyttää...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tommy kirjoitti:
Autohan on tullut katsastettua vain kerran, ja ihan hyvää palveluahan siellä saa. Ainoat huonot palvelut saa nimenomaan sieltä tiskin takaa, mukatärkeältä toimistonhoitajalta.

Ehkä katsastusmiestenkin on mukavampi tarkastella uudehkoja autoja kun näitä tuunattuja ritsoja.

Ei siis mennyt läpi ja ajelet katsastamattomalla romulla.

Ehkä kuitenkin kannattaisi kuitenkin jo kanssakulkijoitakin ajatellen hankkia laillinen auto tai vaihtaa julkisiin.

Että silleen...
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Eilispäivänä katsastin oman kiesini tutulla katsastusasemalla. Kyseisessä puljussa on kolme vakituista katsastajaa. Yksi heistä ylitärkeä natsi, toinen on äärimmäisen mukava ja ymmärtäväinen vanha setä, kolmas on Timo Harakan näköinen, mukavalta miekkoselta vaikuttava heppu. Aiemmin olen ollut tekemisissä mukavan vanhan sedän kanssa ja toisinaan tämän natsin kanssa, eikä hänestäkään ole ollut pahaa sanottavaa.

Hieman pelonsekaisin tuntein katsastukseen menin, sillä minulla oli aavistukseni auton mahdollisista vioista. Ensimmäiseksi kävin maksamassa katsastusmaksuni konttorin viehättävälle, joskin kärttyisän oloiselle nuorelle blondille.

Siirryin odottelemaan autoni apukuskin paikalle. Timo Harakan näköinen katsastus-setä hyppää kuskin paikalle. Hän ottaa rekisteriotteen käteensä ja hurauttaa pirssini vauhdilla kynnyksen yli sisään halliin ja jo alkaa heti vittuilu "Tämähän on kuin kivireki, onko tässä madallus-sarja?" Ensimmäisenä hoppaani koetellaan jarrutesterissä. "Harakka" venkslaa iäisyyden jarruja masiinan rullilla, ikään kuin koettan saada lukemat väkisinkin pieleen ja sanomistahan takajarruista / käsijarrusta sitten tulikin.

Sitten heitetään pieni lenkki hallin takana. Samalla reissulla tämä katsastaja kiinnittää huomion apukuskin puoleiseen pyyhkijään, joka tuntuukin olevan elämää suurempi asia "Mitenkäs se noin repsottaa?" vastasin ystävällisesti sen särkyneen autoa pestessäni. Sitten siirrytään takaisin sisään halliin. "No niin, voit lähteä ulos autosta" Vuorossa on pakokaasu ja iskari-testit. Kumpiakaan tuloksia äijä ei vaivaudu minulle kertomaan (olivat kohdillaan), enkä niitä jäänyt itsekään kyselemään. Harvinaista kyllä, tämä katsastaja innostui myös nykimään turvavöitä, niitä kun ei kukaan ole aiemmin testaillut.

Loppuhuipennuksena ajopelini nostetaan nosturille. Vittuuntuneen oloinen Harakka takoo pohjaa metallisauvallaan ja raastaa ruostuneen puoleista oikeaa helmakoteloa. Sanottavaa löytyy myös vasemman puoleisesta alapallosta.

Auto hilataan alas ja on tuomion luvun aika. "Kyllä tässä on nyt vähän laitettavaa ja auto on tämän päivän jälkeen ajokiellossa, kunnes korjaukset on tehty" Tarkoituksenani oli katsastaakin auto kuun lopussa, että olisin saanut kuukauden lisäaikaa mahdollisten remonttien korjausta varten. Selvisikin, että 29.8 olikin se viimeinen päivä, jotta olisi sen 30-päivää lisää ajoaikaa saanut.


Ei siis läpäissyt kivirekeni katsastusta, mutta virkailijan kyrpiintynyt olemus pani vituttamaan. Vaikka edellinen autoni kerran hyllytettiin natsi-katsastajan toimesta, osasi hän sentään olla asiallinen.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itselläni on lähinnä hyviä kokemuksia katsastuksesta. Viime vuonna tosin meinasi palaa käämit, kun katsastusmies heti rekisteriotteen saatuaan huomasi, että olin päivän myöhässä katsastuksesta. Oikeammin viimeinen katsastuspäivä oli ollut edellisenä päivänä, joka oli sunnuntai. AKE:n nettisivuillakin mainitaan nämä erikoistapaukset, jolloin ko. päivän ollessa lauantai tai pyhä viimeinen katsastuspäivä siirtyy seuraavaan arkipäivään.

Siinä se sitten katseli autoa ja marmatti tuosta päivästä, "tämä ei nyt ole kyllä virallista" ja "pitäisi kyllä hylätä" yms. muuta nerokasta. Olin tuon säännön aamulla ennen lähtöä tarkistanut, joten olin suhteellisen varma oman mielipiteeni oikeellisuudesta. Pidin turpani kiinni siihen saakka, kunnes leima lötkötti paperin nurkassa. Sanoin, että tuntuu olevan eri säännöt suunnittelijoilla ja tekijöillä ja viittasin AKEn sivuihin. Katsastusmies rupesi vielä ämpyilemään, että se koskee vain uusintatarkastusta. Koska sivujen tieto koski/koskee ihan tavallista määräaikaistarkastusta, heitin vielä jotain ammattitaidosta ja lukemisen opettelusta ja ennen poislähtöä neuvoin vielä oikelle sivullekin.

Tarkoitukseni ei siis varsinaisesti ollut ylimielisesti nöyryyttää tuota miestä, kyllä se tarkastuksen teki ihan asiallisesti. Olisi vain saanut jättää ne katsastuksen ajan kestäneet päivämääräpäivittelyt ja hylkäysuhkaukset sikseen, niin olisi jäänyt parempi kuva.

Tietysti tuon auton olisi voinut käyttää aikaisemminkin katsastuksessa, mutta sitä kun on sellainen kuin on ja jättää kaikki viime tippaan. Tänä vuonna pitänee viedä hieman aikaisemmin, kun ei tuo viimeinen päiväkään osu lauantaille/pyhälle.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Hyvä vaan, että turvallisuuspommit karsitaan yleisestä tieliikenteestä pois tiukalla seulalla. Tiukasti noudatetut katsastustarkastukset ovat loppujen lopuksi kaikkien yhteinen etu.

Katsastuksessa maksetaan mielestäni siitä, että puolueeton ja "haukkamainen" taho selvittää, onko ajoneuvo tieliikenneturvallinen.

Se, että voisiko valtio tehdä jotain sen eteen, ettei näitä turvallisuuspommeja teillämme liikkuisi niin paljoa, on jo sitten eri keskustelun aihe.

lisäys: Sellainen oma kiva kokemus, että erästä muuttoautona Suomeen tuotua autoani katsatettaessa vain yhden kerran neljästä alkoi inssi valittamaan sivuvilkkujen puutteesta. Totesin, ettei ne siinä ole olleet koskaan, on muuttoauto. Inssi sitten sanoi, että pitäisi näkyä rekisteriotteessa lupa sille ettei niitä ole. Tähän totesin, että minkäs minä sille voin, en ole sitä lupaa pois kumittanutkaan.

Se riitti, hyväksytty leima tuli ja jotain muminaa.

Lisäksi noista korjauskehoituksista sen verran, että jos rekisteriotteeseen merkkaavat vaikka "oik. jarruvalo korjattava" ja seuraavan kerran poliisien pysäyttäessä se sama jarruvalo on pimeänä, niin hyvin todennäköisesti sakot rapsahtavat.
 
Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Rodion kirjoitti:
Se, että voisiko valtio tehdä jotain sen eteen, ettei näitä turvallisuuspommeja teillämme liikkuisi niin paljoa, on jo sitten eri keskustelun aihe.

Kyllä se sopii tänne sekin keskustelu, kun kerran valtio on määrännyt nämä määräaikaiskatsastukset. Toisinsanoen valtio voi tehdä ja on tehnytkin jo...

Että silleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös