Bay kirjoitti:
Muistaako joku tutkimusta, joka julkaistiin muistaakseni jossain iltalehdessä jokunen vuosi takaperin? Siinä oli tutkittu eri hyväntekeväisyysjärjestöjen rahanjakoa eli paljonko todellisuudessa meni kerätystä rahasta avun tarvitsijoille ja paljonko jäi matkan varrelle. Parhaimmillaan (tai huonoimmillaan) yli 90 % rahasta oli kadonnut ennen varsinaista hyväntekeväisyyskohdetta.
Itse olen tehnyt periaatepäätöksen että en anna rahaa kuin sotaveteraaneille, siinä ainakin voisi kuvitella että hallinnointikulut yms. ovat alhaisia koska keräyksen hoitavat varusmiehet. En minä välitä rahoittaa jotain heimopäällikköä tai byrokraattista keräysorganisaatiota.
Todellista veijo-esson baarin filosofiaa puhtaimmillaan. Oikeastiko pystyt asian noin itsellesi perustelemaan ja vielä uskomaan siihen - lähteenä 'iltapäivälehden' julkaisema artikkeli? Totuus on aina tarua ihmeellisempää...
Voin kertoa muutaman asian kaikille aiheesta (avustusjärjestöjen toiminnasta)kiinnostuneille, sen verran tiukassa nämä pahimmat idiotismit tuntuvat iltapäivälehdistä tiedon ammentavan kansan suussa elävän. Ja mainittakoon, että en omaa minkäänlaisia taloudellisia intressejä asiaa kohtaan, päinvastoin; Toimin harrastukseni kautta vapaaehtoisena näissä hommissa, ja kuten aina harrastuksilla on tapana, se maksaa.
Hallintointikuluilla (puhun nyt näistä 'tunnetummista ja eniten parjatuimmista' suomalaisista ja kansainvälisistä avustusjärjestöistä) pyritään varmistamaan myös se, että apu todellakin menee perille. Kyseisten avustusjärjestöjen työntekijät pyrkivät kaikin keinoin varmistamaan, että avustuskohde/yhteistyökumppanit kohdemaassa ovat oikeasti paitsi luotettavia, myös kaikin tavoin ammattitaitoisia. Ei ole olemassa (valitettavasti) 'taivaallista kassaa' jolla tämä työ tehtäisiin ilman kuluja. Eli tämäkin työ maksaa rahaa, ja jostain se on kerättävä. Samoin erilaiset mainoskampanjat, markkinointimateriaali ym. Elämän suuria lainalaisuuksia on se, että hyvästä joutuu aina - myös avustustyössä - maksamaan. Jos hyvällä hallinnolla ja pätevillä työntekijöillä varmistetaan se, että avustus todellakin ohjautuu sitä tarvitseville, niin esimerkiksi 15-30% hallintointikulut ovat hyvinkin kohtuulliset, noin esimerkin omaisesti.
Henkilökohtaisesti suhtaudun lähtökohtaisesti varauksella sellaisiin avustusjärjestöihin, joilla ei ole kunnollista organisaatiota takana. Monesti tällöin on vaarana, että joko liikkeellä ollaan sinisilmäisellä/naiivilla asenteella, jolloin huijatuksi tulemisen vaara moninkertaistuu ja avustusrahat todellakin päätyvät jonkin korruptoituneen 'heimopäällikön' Land Cruiserin rahoittamiseen. Toinen ongelma näillä 'ruohonjuuritasolla' toimivilla avustusjärjestöillä on se, etteivät ne omaa riittävästi (kompetenssin lisäksi) kontakteja ja verkostoja paikallisiin viranomaistahoihin, joka puolestaan voi jarruttaa avustustyötä tai sen tehokkuutta.. Toinen (epätodennäköisempi, mutta todellinen) vaihtoehto on, että rahat todellakin päätyvät jonkin nilviäisen selkärangan omaavan henkilön taskuihin, jolla omatunto ei kolkuta napata rahoja paitsi apua kipeimmin tarvitsevien nimissä, myös juuri niiltä hyväuskoisilta, jotka haluavat auttaa, mutta joita vit***aa maksaa suuria 'hallinnointikuluja'.
Mikä sitten on sopiva määrä hallinnointikuluihin, niistä niin kovin rakkaista ja raskaalla työllä ansaituista avustuseuroista? Tähän on vaikea antaa mitään yksiselitteistä määrää, mutta olen henk. kohtaisesti valmis hyväksymään kaiken 15 - 50% välillä. Alle 15 % hallinnointikulut laittavat epäilemään, kuinka ammattitaitoisesti hommaa pyöritään, yli 50% summa alkaa haiskahtamaan jo siltä, että hommassa _voi_ olla vahva (sivu)busineksen maku. Kuitenkin on syytä muistaa, että mitä akuutimmasta avustuskohteesta on kyse, sitä suuremmat ovat myös hallinnointikulut. Vaikka avustusjärjestöt itse toimisivatkin pienillä resursseilla, niin monet tahot, joihin he joutuvat turvautumaan avun perillesaamiseksi (logistiikka ym) veloittavat palveluistaan markkinaperusteisesti. Markkinaperusteisuuteen kuuluu, että mm. kuljetusliike ei kovin pienillä korvauksilla lähde liikuttamaan kalustoaan sodan/luonnonkatastrofien keskelle ilman takeita hyvästä voitosta. Lisäksi mitä kiireisemmällä aikataululla olet liikkeellä, sen korkeammaksi - tässä tapauksessa sivukustannukset - kohoavat. Tämä - kysynnän ja tarjonnan laki - pitäisi olla ymmärrettävissä ihan veijo-esson baarin filosofiallakin?
Sen verran vielä tarkennuksena, että tämä puheenvuoro ei ollut suunnattu pienten avustusjärjestöjen toimintaa vastaan. Sieltäkin löytyy kerrassaan erinomaisesti johdettua toimintaa, olen nähnyt asian 'paikan päällä'. Rajoitteet on kuitenkin syytä pitää mielessä heidän toimintaa glorifioitaessa. Kaikenlaisia toimintamuotoja tarvitaan; pieniä ja 'ketteriä, kuin myös byrokraattisempia/vaikutusvaltaisempia. Aivan samalla tavalla kuin missä tahansa (työ)organisaatioissa.