Mainos

Katri Ylander ja hyväntekeväisyys

• 10 477
  • 91

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Sananen vielä kissoista. Henkinen johtajani talonmies Sara Hämeenlinnasta on myöskin tässä kissa-asiassa arvostamani asiantuntija ja siteeraankin muutamaa keskusteluamme aihepiiristä.

"Mites sun kissat?"
"Ei ne oo mun kissoja, ne on Jumalan kissoja."

Pari vuotta myöhemmin...

"Ei näy kissoja?"
"Tuli poliisi ja sano, että on valitettu. Syö kuulemma linnut, onko lupa pitää kissoja? Vastasin, että on mulla metsästyslupa."

scholl

Jäsen
vilperi kirjoitti:
kumpi on tärkeämpi kohde hyväntekeväisyyskampanjalle? Nairobin asukit vai kodittomat lemmikit?

Mikäs Nairobin asukeilla nyt sitten on? Käsittääkseni Nairobilla ei mene huonosti Afrikan mittakaavassa. Suurempi ongelma saattaa olla pakolaisleirit Keniassa, missä on muiden maiden asukkaita. Huonot Nairobin alueet tuskin poikkeavat muiden suurkaupunkien tilanteesta. Tai voisin mainita heti vaikka kymmenen kaupunkia, missä tilanne on vähintään vertailukelpoinen.

vilperi kirjoitti:
Toisaalta itse olen sitä mieltä, että hoidettaisiin ensin oman maat asiat kuntoon. Täällähän on myös kodittomia, pitkäaikaistyöttömiä, joilla on asiat kurjasti, vakavasti sairaita ihmisiä, eli jospa keskityttäisiin ensin oman maan asioiden kuntoon laittamiseen?

Itse en ymmärrä tuota. Suomessa on kansalaisilla mahdollisuus hoitaa asiansa kuntoon. Toki jos joku haluaa käydä avustamassa vaikkapa naapuriaan tai sukulaisiaan niin se ei ole vapaassa maassa kiellettyä, mutta kuten sanottua niin täällä on sosiaaliturva ja jokaisella mahdollisuus ryhdistäytyä. Kaikki lisä siihen päälle lisää vain turhaa laiskottelua.

vilperi kirjoitti:
Tosin itse järjestäisin hyväntekeväisyyskampanjan, jossa kerättäisiin varoja meille köyhille opiskelijoille.

Pistää vihaksi tollainen paska. Opiskelijat tuntuvat olevan usein aikamoisia urputtajia. Opintolaina ja jos se ei riitä niin osa-aikaisduuni tassuun ja sitten valmistumaan jossain vaiheessa. Jos ei ole fyrkkaa niin turha sitä odotella mitään almuja, vaan ihmiset opiskelevat sen takia, että hankkivat osaamisen, jolla saa töitä ja sitä kautta rahaa.

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Kuten Ylanderista, myös nimimerkki schollista on ihmisillä usein vahvat mielipiteet ja nähdäkseni tämän aihepiirin mielipiteiden perusteella niihin voidaan lyödä isot plussat päälle. Poislukien tuo, että opiskeleminen olisi pelkkää rahan tekemisen harjoittelua. Voihan se olla sitä, mutta esim. itselleni se on pikemminekin rahan turhan kuluttamisen välttämisen harjoittelua. Ajatteleminen on harvoja asioita, joita ei veroteta. Ja vaikka verotettaisiinkin, niin ainahan sitä voisi salaa tuumailla. Aiheesta lisää tuossa toisessa aktiivisen oloisessa kulutustottumuskeskusteluketjussa.

J.Petke

Jäsen
Se on helvetin helppo täällä huudella kun saa valita syökö tänään paahtopaistia vai käykö ravintolassa tilaamassa sisäfilettä. Ja jos omat rahat loppuu niin voi käydä vaikka sitten sossussa ja sieltä saa sitten viimeisenä apukeinona elämiseen tarvittavat rahat. Ei täällä ole oikeasti varmaan kenelläkään oikeaa tajua siitä millaista on asua pakolaisleireissä ja juhlapäivä on se kun saa nyrkillisen riisiä syötäväkseen. Jos vaikka 5 euroa antaisi omista rahoistaan kuukaudessa hyväntekeväisyyteen niin voi rauhassa miettiä kuinka iso raha se on ihmisille joilla ei todellakaan ole mitään. Ennemmin minä autan Afrikkalaisia kuin kotisuomen deekuja ja narkkareita. En toki sano, että myös kotimaisten asioiden tukeminen ei olisi hyväksi mutta kyllä maailmalla on hieman isompiakin ongelmia. Sitä ei vaan täällä Suomessa tajuta, ja koska täällä ei ole oikeita isoja ongelmia niin pienistäkin tehdään sellaisia. Jos saisi valita pelastaako suomalaisen koiran hengen vai Mosambikilaisen lapsen hengen niin luulen, että moni tajuaisi tilanteen.

En tiedä onko suurin osa näistä mielipiteistä pelkästään provoilua vai mitä mutta minun mielestäni ihmishenget ovat tärkeämpiä kuin eläimet. Niin kauan kun oma perse on turvassa niin asiat on hyvin.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
vilperi kirjoitti:
Tosin itse järjestäisin hyväntekeväisyyskampanjan, jossa kerättäisiin varoja meille köyhille opiskelijoille.

Vaikka viestisi varmasti provo onkin, niin silti. Vittu mitä paskaa.
Juuri tälläisten paskahousujen takia lukion tai ammatillisen koulutuksen jälkeinen koulutus pitäisi olla maksullista. Ja helvetin kallista. Niin että ainoastaan hyvistä perheistä tulevat pääsisivät näihin ja loppuisi tämän ikuinen valitus.

Mene töihin ja ota opintolainaa niin ei ole raha ongelma.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
scholl kirjoitti:
Mikäs Nairobin asukeilla nyt sitten on? Käsittääkseni Nairobilla ei mene huonosti Afrikan mittakaavassa.

Mittakaavasta en sinänsä tiedä, mutta hyvä ystäväni oli Nairobissa vuosi sitten. Ulospäin kaikki on aivan kuin muuallakin, mutta totuus on sitten ihan siinä muutaman sadan metrin päässä niiden Vodafonen mainoskylttien takana ja tähän voi kirjoittaa kaikkien ylikansallisten firmojen nimet.

Ei niitä slummeja tajua, jos ei ole käynyt. Itse en ole (ja kaveri on kertonut), mutta näin Ajankohtaisen kakkosen raportin orpolapsien liimanhaistelusta. Se, jos jokin näistä asioista, oli koskettava.

Ohjelma muuten löytyy täältä (laillinen Ylen oma linkki modet huom.)

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suomalaisilla opiskelijoilla menee HELVETIN hyvin, missään muussa maassa tuskin saa yhtä paljon ilmaista fyrkkaa tassuun tekemättä juuri paskan vertaa. Käsittääkseni jopa kaikkien holhousyhteiskuntien äidissä Ruotsissa suurin osa opiskelutuista on lainaa kun Suomessa suurin osa tulee lähes vastikkeetta. Ja turpa kiinni niistä 20 opintoviikosta, jos tuon verran ei saa kasaan niin voi samantien lopettaa opiskelut ja mennä kaupan kassalle duuniin.

Kyllä alkaa vituttaan kun joku valopää itkee opiskelijoiden rahapulmista tässä ketjussa, Suomessa kukaan ei kuole nälkään ellei itse niin halua.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Pakko sanoa nyt sen verran, että minun tukien kerääminen opiskelijoille- ehdotus oli vain puolileikillä sanottu.

Nyt täällä on moni ottanut vaan valitettavan tosissaan tuon jutun. Se oli vain läppä...

Kyllähän se totuus on, että aika hyvinhän meidän opiskelijoiden asiat ovat. Itse en kyllä viitti opiskeluaikana töihin mennä, koska se on periaatekysymys, opiskelut kärsisivät ja olisihan se henkisesti ja fyysisestikin ainakin minulle raskastakin:D, joten ei kiitos. Otankin opintolainaa ja raha-asiani ovat hyvin. Kesätyöt ovat tietenkin asia erikseen.

Ja hyvinhän täällä onneksi kerätään rahoja esimerkiksi sairaille lapsille ja invalideille sun muille, joten unohtakaapas tuo lausuntoni opiskelijoista, se oli todellakin vain vitsiksi tarkoitettu.

Nairobi oli sitten taas huolimattomasti otettu esimerkki, Afrikan maasta mikä tuli ensimmäisenä mieleen.

Ja enhän ole rasisti? En suinkaan.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Juhaht kirjoitti:
Joskus sitä toivoisi, että ihmiset eivät näin näkyvästi alleviivaisi omaa typeryyttään, mutta näemmä se ei aina auta. No, kun on lusikalla saanut niin...

Itsestäsikö kirjoitat?

Ihan mielenkiinnosta kuitenkin on pakko kysyä: ne pakolaisena elävät ihmisetkö ovat tuohon jamaan itsensä sotineet? Kyvyttömyyteen tuottaa peruselintarvikkeita ei varmaan liity ympäröivän yhteiskunnan kyvyttömyys toimia? Vai luuletko perussuomalaisen pysyvän hengissä montakaan viikkoa jos ruoka pitäisi itse metsästää?

Sinänsähän tässä viherpiipertäjien ja muiden kettutyttöjen paskanjauhannassa tulee muistaa aina se perusfakta, että jos avunkohteeksi voi valita ihmisen tai eläimen, voittaa ihminen aina. Kuten aivan oikein onkin.

Sinä olet tätä mieltä, minä priorisoin toisin. Enkä ole viherpiipertäjä enkä kettutyttö. Enkä mielestäni jauha edes paskaa. Eikö tärkeintä kuitenkin ole se, että ihmiset auttavat niitä, jotka eivät itse pysty auttamaan itseään. Kukin valitkoon itse sen, jota haluaa auttaa ja muilla ei ole siihen nokan koputtamista.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kehitysmaita olisi helppo auttaa päästämällä esimerkiksi näiden maiden maataloustuotteet Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille. Mutta eihän tämä käy näille kahdelle 'kepulandialle'. Jäätteenmäkeläisten syytä tämänkin.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Alamummo kirjoitti:
Eikö tärkeintä kuitenkin ole se, että ihmiset auttavat niitä, jotka eivät itse pysty auttamaan itseään. Kukin valitkoon itse sen, jota haluaa auttaa ja muilla ei ole siihen nokan koputtamista.

Juuri näin. Ja kun minä pistän uuden auton tilaukseen niin minä autan autokauppiaita, jotka eivät pysty itseään auttamaan. Nälkään kuollut autokauppias on todella traaginen näky.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
J.Petke kirjoitti:
En tiedä onko suurin osa näistä mielipiteistä pelkästään provoilua vai mitä mutta minun mielestäni ihmishenget ovat tärkeämpiä kuin eläimet. Niin kauan kun oma perse on turvassa niin asiat on hyvin.

Muista en tiedä mutta ainakin minun kohdalla prioriteeteissa edelle ajaa ystävieni ja läheisteni ohella koirani - se on paljon arvokkaampi kuin joku orpopoika kaukana Suomesta.

Kuten jo aiemminkin todettua niin suuri joukko tuntemattomia ihmisiä on minulle yhdentekeviä - liekö olen sitten itsekäs tässä suhteessa. En kuitenkaan tunnustaudu täydellisen itsekkääksi vaan omalla tavallani autan ja tuen myös ihmisiä jotka ovat minulle käytännössä vain nimimerkkejä vailla sen kummempaa identiteettiä.

vlad.

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
vlad kirjoitti:
Muista en tiedä mutta ainakin minun kohdalla prioriteeteissa edelle ajaa ystävieni ja läheisteni ohella koirani - se on paljon arvokkaampi kuin joku orpopoika kaukana Suomesta.
vlad.
Siis ei saatana.
Mee jumalauta terapiaan tai johonkin. Joku vitun paskantava rakki versus ihminen?
Enempää en kommentoi,tulisi nimttäin pommin varmasti sanomista.

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
usko kirjoitti:
Siis ei saatana.
Mee jumalauta terapiaan tai johonkin. Joku vitun paskantava rakki versus ihminen?
Taidan sitten itsekin olla terapian tarpeessa. Varaatko mullekin ajan?

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tuosta koira vs tuntematon ihminen jutusta. Kun pari vuotta sitten kuulin että pappa oli lopettanut hirvikoiransa sen sairastuttua vakavasti tuli parikin kyyneltä silmäkulmaan. Uutisissa mainittiin että jossain päin maailmaa oli hukkunut joukko pakolaisia kun heidän kyhäämä "laiva" oli uponnut merellä. Tämän seurauksena minuun iski vitutus joka kesti n. 2 minuuttia kun mietin ja pohdin kuinka sekaisin tämä maailma on. Kyyneliä ei toki tullut silmään heidän puolestaan.

- tinke.80

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Vaikea kysymys kieltämättä. Oma lemmikki vai tuntematon ihminen? Tietenkin se oma lemmikki on huomattavasti tärkeämpi kuin kasvoton ihminen jossain toisella puolella maailmaa, koska harvoin ihmisestä voi pitää, jos ei edes tiedä kyseisen henkilön olemassaolosta. Mutta siinä (teoreettisessa)vaiheessa kun pitää laittaa lemmikin ja tietyn ihmisen henki vastakkain, kantani todennäköisesti kääntyisi ihmisen puoleen. Ihminen on kuitenkin aina ihminen, itsensä tiedostava olento.

Onneksi tälläistä tilannetta ei kuitenkaan ole näköpiirissä ja omien lemmikkien voi rauhassa antaa temmeltää.

Apa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,NFL,jalkapallo ja persoonat
usko kirjoitti:
Siis ei saatana.

Ihan hyvä ettet kommentoi enempää, sillä kaltaisesi paskaa suoltavan ihmisen vertaaminen koiraan loukkaa "rakkeja". Toivottavasti sinunkin kapea katsomuksesi joskus valaistuu.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
vlad kirjoitti:

Eli jos sinulla olisi mahdollisuus pelastaa koirasi tai kaukana Suomesta syntynyt orpopoika esim. palavasta talosta, sinä pelastaisit koirasi?

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on melko ihmeellinen tuo lemmikki vs ihminen- asetelma.

Jos asetetaan ihmiset ja lemmikit samoihin ryhmiin kuin tässä ketjussa on tullut esille, saadaan 1)omat lemmikit, 2)kodittomat eläimet, 3)pakolaiset ja muu roskasakki joka ei osaa huolehtia itsestään(suomalaisia ei lasketa koska ovat liian lähellä).

On erittäin mielenkiintoista huomata että kun avun tarvetta ilmenee, on järjestys sama kuin tuossa listassani. Tunnesiteet omiin elukoihin ymmärrän erittäin hyvin mutta tuo eläimen elämän ja hyvinvoinnin priorisointi ihmisen vastaavan ollessa kyseessä on jokseenkin ihmeellistä.

Apa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,NFL,jalkapallo ja persoonat
Ohmi kirjoitti:
Eli jos sinulla olisi mahdollisuus pelastaa koirasi tai kaukana Suomesta syntynyt orpopoika esim. palavasta talosta, sinä pelastaisit koirasi?

En ole Vlad, mutta tähän kysymykseen on aivan pakko vastata. Tietysti pelastaisin koirani. Tämmöiseen kysymykseen ei mielestäni voi vastata ellei a) omista koiraa b) ole omistanut koiraa. Niinpä "koirattomat" voivat pitää mielipiteensä omana tietonaan. Myöskään kysymyksen esittäminen tuossa muodossa ei mielestäni ole kovin fiksua, jos ei omaa kokemusta "koiranelämästä".

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sellaista se on. Minuun vaikuttaa emotionaalisesti paljon enemmän kun kuulen uutisissa bensan hinta nousee 5 senttiä kuin kuulisin naapurin kakkostyttöjen kuolleen liikenneonnettomuudessa.

Minun perseeni ja minun bensalaskuni.

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Apa kirjoitti:
En ole Vlad, mutta tähän kysymykseen on aivan pakko vastata. Tietysti pelastaisin koirani. Tämmöiseen kysymykseen ei mielestäni voi vastata ellei a) omista koiraa b) ole omistanut koiraa. Niinpä "koirattomat" voivat pitää mielipiteensä omana tietonaan. Myöskään kysymyksen esittäminen tuossa muodossa ei mielestäni ole kovin fiksua, jos ei omaa kokemusta "koiranelämästä".
????????

Omistan koiran enkä joutuisi arpomaan hetkeäkään pelastusjärjestyksen kanssa, ihminen ehdottomasti ensin.

EDIT: Editoidaan sen verran että ei mitenkään selvää että uskallusta yleensäkään löytyisi lähteä palavaan taloon.

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
Gunners kirjoitti:
Vaikea kysymys kieltämättä. Oma lemmikki vai tuntematon ihminen?

Jaa. Onhan vaikea kysymys...Maailiman suurin yksittäinen lihanostaja (McD) antaa vuosittain toimeksiantona teurastaa jokusen miljoonan elikon hampparipihveiksi ja Kiinassa taidetaan tälläkin hetkellä popsia Moppea naamariin kohtuu hyvällä appetiitilla. - Tuhansissa paikoissa.

- Ja jotkut ne kehtaa asian tässä valossa natkuttaa Aatun Auschwitz -barbeque kinkereistä. No, siinähän vain meni jokunen miljoona juutalaista, mutta nehän ei tainneet olla kenenkään "lemmikkejä". Joten so not? Moppe tai Mooses? Sama sille.

Itse asiassa vaadin Kiinan koirien jatkuvasta massamurhaamistesta välitöntä kansainvälistä interventiota sinne ja tänne.

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
Apa kirjoitti:
Ihan hyvä ettet kommentoi enempää, sillä kaltaisesi paskaa suoltavan ihmisen vertaaminen koiraan loukkaa "rakkeja".

Ilmeisesti tiesit nimimerkkiä valitessasi mitä se ruotsiksi tarkoittaa.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy