HN kirjoitti:
- Jos Ilves on velvollinen maksamaan Elorannalle työsopimuksen mukaista palkkaa sopimusajan päättymiseen saakka, niin koskeeko Elorantaa vastaavan pituinen työvelvoite?
Ihan tähän yksittäiseen kohtaan vaan heitän jotain.
Asia on niin, että Elorannan ja Ilveksen työsopimus on purettu. Se tässä kai nyt on selvää. Eri asia on kuka purki ja miten.
Vanha ja kulunut työoikeudellinen fraasi on, että purettaessa työsopimus molempien osapuolten velvollisuudet (työnteko - palkanmaksu) lakkaavat välittömin vaikutuksin. Kuitenkin on sopimusvapauden rajoissa mahdollista sopia purkamisen vuoksi maksettavasta korvauksesta. Ilmeisesti tässä tapauksessa Elorannan sopimuksessa on sellainen klausuuli, joka ta:n purkaessa sopimuksen synnyttää Elorannalle oikeuden korvaukseen, joka on suuruudeltaan jäljelle jäävän sopimuskauden palkka. Teknisesti kysymys on siis korvauksesta eikä työsuorituksesta maksettavasta vastikkeesta, joka ilmeisesti hämärtää tätä asiaa. Elorannan työntekovelvollisuus on varmasti lakannut. Tämä on jo käsitteellinenkin välttämättömyys, jos Elorannalla olisi velvollisuus työntekoon, ei kyse olisi lainkaan purkamisesta. Ja selvennetäköön sen verran, että sopimuksessa on varmasti maininta siitä, että Elorannan erotessa itse ei korvaus lankea maksettavaksi (tästähän HN tavallaan jo mainitsi). Kuitenkin Ilveksen lausunnot julkisuuteen ovat mielestäni (ainakin implisiittisesti) osoittaneet, että seurankaan puolella ei katsota Elorannan itse sopimusta purkaneen.
Itse olen vajavaisten tietojen perusteella sitä mieltä, että Ilves on ottanut tietoisen riskin tehdessään tuollaisen sopimuksen. Pacta sunt servanda ja nyt siitä sitten kärsitään, tai ainakin riidellään. Ja jos potkujen aikaan on jotain alkuperäisestä poikkeavaa tuosta korvauksesta sovittu, niin se olisi ehdottomasti kannattanut saattaa kirjalliseen muotoon eikä jättää asiaa katkeroituneen valmentajan yhteistyökyvyn varaan.
Tietysti Elorannan yhteistyökykyyn vaikuttaa, kuten tuossa jotkut totesivat, hänen kiinnostuksensa alalla työskentelyyn. Sopimusriitoihin ajautuneet - riippumatta nyt siitä kuka on toiminut epäoikeudenmukaisesti - valmentajat eivät taida markkinoilla olla kovassa huudossa.
EDIT: ryhdyin sitten suunniteltua laajempaan höpinään. Jääköön nyt kuiteskin tuohon.