Kannettavat mp3-soittimet

  • 79 663
  • 504

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itselläni halussa Creativen Muvo V200. Erittäin tyytyväinen olen, tosin tilaa saisi olla enemmän kuin 128 megaa. ÄmPeeKolmosten bitratea voi sitten hieman pienentää, siitä ei äänenlaatu järkyttävästi kärsi ja tavaraa mahtuu heti enemmän. Hienomekaniikkaa sisältäviin laitteisiin sivullekirjoittaneella menee hermot aina, CD-soitin rullaa kengurubensalla ja yllättäen minidiscillä koin sitten saman.

Omasta mielestäni kannattaa tarkkailla eniten käytettävyyttä. Nappulat ovat itselleni ehdoton must, jonkinlainen vipu kyllä loikkii taskunpohjalla ihan miten sattuu. "Rulla" kyllä kelpaa oikein hyvin. Emolla on juuri tälläinen "vipu", eli biisi vaihtuu kun sitä kiskaisee eteen tai taakse ja äänenvoimakkuutta yms. säädetään kun painetaan vipua alas ensin. Muuten hyvä mutta se vipu voi sitten pompata ihan miten vaan kävellessä. Omassa soittimessani on erilliset nappulat volumelle, virran ja musan päälle/pois klikkaava nappula ja pieni rulla joka ei loiki taskunpohjalla. Toimii!
 

Puster

Jäsen
Finisher kirjoitti:
Vielä Pusterille kymysys soittimestaan. Onko soitin turhan "järeä", painoa taisi olla n.200g kun monet muut soittimet ovat puolta kevyempiä? Eli haittaako tuo "ylipaino" miten paljon?
Tuplasti kännykkää suurempi, joten kyllä sen taskunpohjalla huomaa. Mutta mukana tullut vyöklipsi on toimiva ja silloin ei paino tai koko juurikaan haittaa. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, itse en laitetta lenkkikaveriksi hankkinut vaan seuraksi pitkille lento- ja bussimatkoille sekä epämääräiseen musiikinkuunteluun epämääräisiin hetkiin. Näissä koko ei haittaa ja pitkäkestoinen akku on etu.
Lisäksi kun itsekään en ole mikään kaikista pienin, niin ei kaikkien tavaroidenkaan tarvitse miniatyyreja olla.

Aikaisemmasta viestistä jäi pois yksi laitteen heikkopuoli eli Random -nappulan toiminta. Jos namikkaa painaa, alkaa laite soittamaan kappaleita satunnaisessa järjestyksessä koko musiikkikirjastosta. Eli siis minun kohdalla joku kappale satunnaisesti noin kolmestatuhannesta. Tietenkin randomina voi kuunnella kappaleita esittäjän, levyn tai soittolistojen mukaan mutta tuon yhden nappulan painaminen kumoaa kaikki muut valinnat. Kiitos näppäinlukon ja mahdollisesti piakkoin tulevan softapäivityksen voi tuonkin ominaisuuden kanssa elää,
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noniin, taas olisi lenkkikaveriksi ämpäri-soitin hakusessa. Jotain MuVo fm-tyyppistä ajattelin. Varsinainen kysymys on, että kannattaisiko investoida Muvo Sport c100 256mb? Siinä on radio, ja ilmeisesti kestänee kosteutta paremmin kuin moni muu. Ei silti, että sateeseen menisin ikinä juoksentelemaan... Sen sijaan mikä siinä varsinaisesti kiehtoo, on muistin laajennettavuus muistikortin avulla. Nykykorteilla siihen on mahdollisuus saada siis 1.256 gigaa tavaraa. Isohan se on fyysiltä kooltaankin.

Kellään käytännön kokemuksia?

Creative MuVo Sport C100
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Serge kirjoitti:
Itse ostin kaksi viikkoa sitte Creative MuVo N200 (1GB) soittimen. Meni viikon päästä mp3-toisto paskaksi, perkele. Eikä ole edes ensimmäinen creative mikä leviää käsiin. Onko se tosiaan niin huono merkki vai käykö mulla tuuri...

Huomenna ois tarkotus raahata se takaisin kauppaan.


Noniin, nyt on huollosta saatu uusi kone kuten arvelinkin. En tosin saanut MuVoa vaan jonkun Zen Nano Plus-nimisen laitteen. Laite on niin ulkoisesti kuin toiminnoiltaan täysin sama kuin huoltoon viemäni MuVo N200. Nyt on mennyt pari viikkoa moitteetta, eli siinä mielessä menee suhteellisen hyvin.
 

Hack

Jäsen
Nyt olisi semmoinen tilanne, että jonkinlainen mp3-muisti/kovalevy-soitin pitäisi hommata ja budjetti olisi noin 150€, eli minkäslaista soitinta arvon jatkoaikalaiset suosittelisivat? Muistia saisi olla mieluiten ainakin 1gb..
 

MikkoT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Canadiens
Zen Nano Plus 1Gb

Onkos kellään kokemusta tuosta soittimesta? Sisältää vissiin ainakin FM-radion tuon MP3-toiston lisäksi, eikä hintakaan päätä huimaa (169.00 €).
Olisi kiva kuulla kommentteja!
 

Miguel

Jäsen
Juha Salminen kirjoitti:
Nappulat ovat itselleni ehdoton must, jonkinlainen vipu kyllä loikkii taskunpohjalla ihan miten sattuu. "Rulla" kyllä kelpaa oikein hyvin. Emolla on juuri tälläinen "vipu", eli biisi vaihtuu kun sitä kiskaisee eteen tai taakse ja äänenvoimakkuutta yms. säädetään kun painetaan vipua alas ensin. Muuten hyvä mutta se vipu voi sitten pompata ihan miten vaan kävellessä. Omassa soittimessani on erilliset nappulat volumelle, virran ja musan päälle/pois klikkaava nappula ja pieni rulla joka ei loiki taskunpohjalla. Toimii!

Eiköhän jokaisessa vivulla varustetussa mp3-soittimessa ole näppäinlukitustoiminto. Näin äänenvoimakkuuden tai biisin ei pitäisi vaihtua itsestään soittimen ollessa taskunpohjalla.

Siitä huolimatta en suosittele kovinkaan lämpimästi näitä navi-tikkuja. Oma soittimeni on reilun vuoden ja vanha ja kovia kokenut, eikä ohjainvipu tottele niin jouhevasti kuin pitäisi. En syyttele valmistajaa, koska laite on pari kertaa pudonnut kolisten kovalle lattialle. Sanoohan sen maalaisjärkikin, ettei kolikkopuntin kokoista vehjettä ole suunniteltu kestämään kolhuja. Patterikotelon luukku pitää teipata jotta se pysyy kiinni, ohjainvipu toimii heikosti ja radion kuuluvuuskin tuntuu heikentyneen. Eiköhän se ole aika harkita vakavissaan uutukaisen hankkimista.

512mb ei enää riitä. Pidemmillä evakkoreissuilla jää helposti kaipaamaan jotakin tiettyä musiikkia, vaikka valittavaa on noin kymmenestä levyllisestä. Lisäksi jatkuva levyjen vekslaaminen on, no, ei nyt työlästä, mutta aavistuksen turhauttavaa. Sitä paitsi mikäs siinä isompia ostaessa, kun hinnat ovat nykyisin aika kuluttajaystävällisiä.

Olen kiinnittänyt vahvasti silmäni Creative Zen Microon. Mainoslauseet ja käyttäjien kommentit tässä ketjussa antavat ymmärtää, että laite sopisi minulle vallan hyvin.

Onko Zen Microissa ilmennyt mitään tyyppivikoja? Kuinka hyvin näppäimet tottelevat? Sopiiko lenkkikaveriksi? Ainakaan Verkkokauppa.com ei näemmä tarjoa suojakoteloa tai vyöklipsiä. Mieluiten ostaisin Suomesta, jotta mahdollisen vian ilmetessä ei tarvitsisi menettää hermojaan. Mahtaako kyseistä tuotetta löytyä muualta kuin verkkokaupasta?
 

Pushead

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miguel kirjoitti:
Onko Zen Microissa ilmennyt mitään tyyppivikoja? Kuinka hyvin näppäimet tottelevat? Sopiiko lenkkikaveriksi? Ainakaan Verkkokauppa.com ei näemmä tarjoa suojakoteloa tai vyöklipsiä. Mieluiten ostaisin Suomesta, jotta mahdollisen vian ilmetessä ei tarvitsisi menettää hermojaan. Mahtaako kyseistä tuotetta löytyä muualta kuin verkkokaupasta?

Ainoana vikana mielestäni on huono radio, sekä itselläni "hajosi" tuo liitäntä johon kuulokkeet menevät, mutta tuo taitaa mennä enempi käyttäjän piikkiin ;)

Tuossa tulee mukana muovinen "suojakotelo" & vyöklipsi. Nämä ei kyllä ainakaan minua hirveästi vakuuttaneet...

Tuossa kuva setistä http://www.itzoo.com/lib/mp3/Zen_Micro.files/image004.jpg

Kuvassa kotelon sisällä vyöklipsi jonka saa koteloon kiinni http://www.itzoo.com/lib/mp3/Zen_Micro.files/image010.jpg , tai vaihtoehtoisesti tuollainen ständi... http://www.itzoo.com/lib/mp3/Zen_Micro.files/image009.jpg
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Creative MuVo TX SE 512

Itse ostin muutama viikko taaksepäin otsikossa mainitun soittimen. Hintaa Bulldog Netstoressa pyydettiin 80€ ja täytyy kyllä sanoa, että on hinta/laatu -suhde kohdillaan. 512MB on electro-luxusta ja patterin käyttöiäksi lupailtiin sellaista 15 tuntia keskimäärin. Suosittelen lämpimästi.
 

Miguel

Jäsen
Pushead kirjoitti:
Tuossa tulee mukana muovinen "suojakotelo" & vyöklipsi. Nämä ei kyllä ainakaan minua hirveästi vakuuttaneet...

Mutku Verkkokauppa.com sanoo seuraavaa:

Pakkaus sisältää soittimen lisäksi kuulokkeet, ladattava Li-Ion akku, USB2.0-kaapeli, ohjekirja ja ajuri/ohjelmisto-cd.

Tämän tuotteen hinta ei sisällä hyvitysmaksua ja se toimitetaan suoraan Verkkokauppa.comin Tallinnan varastosta.

Ei mainintaa suojakotelosta tai vyöklipsistä. Eli mistä mahdat olla tuotteen ostanut? Tilannut joltakin ulkomaiselta sivustolta?

Vyöklipsin ja suojakotelon ei tarvitsekaan olla kummoisia. Kunhan ajavat asian lenkillä/salilla/tms., jos jalassa on taskuttomat shortsit tai housut.
 

Pushead

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miguel kirjoitti:
Mutku Verkkokauppa.com sanoo seuraavaa:

Ei mainintaa suojakotelosta tai vyöklipsistä. Eli mistä mahdat olla tuotteen ostanut? Tilannut joltakin ulkomaiselta sivustolta?

Vyöklipsin ja suojakotelon ei tarvitsekaan olla kummoisia. Kunhan ajavat asian lenkillä/salilla/tms., jos jalassa on taskuttomat shortsit tai housut.

Ihan kotimaasta (olisikohan ollut Musta Pörssi) hankittu laite. Veikkaisin että nuo tulee kyllä jokaisen laitteen mukana, mutta joku muu laitteen omistaja voi varmasti vielä varmistaa...
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli sitten maanantaina tilattua uusi I-pod suoraan Applelta. Malli on uusi 30-gigainen. Päädyin I-podiin runsaan lisävarustevalikoiman ja ominaisuuksien takia. Tätä mallia sai myös mustana mikä oli plussaa. Tilasin samalla camera-connectorin, jolla saa siirrettyä kameralta kuvat I-podiin. 30-gigaa tuntui riittävältä, sillä minulla on tällä hetkellä mp3:sia n. 15 gigaa. Tulevaisuudessa ajattelin hankkia universal-dockin ja Apple remote-kaukosäätimen ja yhdistän laitteen vahvistimeen.

Onko muuten kokemuksia miten kauan tuotteiden toimitus Applelta kestää? Tulevat ilm. Hollannista? Order status näyttää, että tilaus olisi jo lähtenyt. Olisi kiva saada laite viikonlopuksi, koska joudun istumaan junassa yhteensä yli 10 tuntia.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Pushead kirjoitti:
Ainoana vikana mielestäni on huono radio, sekä itselläni "hajosi" tuo liitäntä johon kuulokkeet menevät, mutta tuo taitaa mennä enempi käyttäjän piikkiin ;)
Tähän sen verran, että ei välttämättä mene tuon kuulokeliitännän hajoaminen ollenkaan käyttäjän piikkiin. Kyseessä on Creativen (ja ilmeisesti jossain määrin Applenkin) vehkeitä vaivannut tyyppivika, joka aiheuttaa liitännän hajoamista ihan normaalikäytössä. Vika johtuu yksinkertaisesti siitä, että kyseinen liitäntä (joka on tietenkin ulospäin törröttävänä osana laitteen eniten rasitukselle altistuva osanen) on kiinni koneen rungossa ts. piirilevyssä vain ja ainoastaan juotoksen avulla. Todella suuren luokan perseilystä suunnittelussa on siis kyse, varsinkin kun huomioi että vikaa, ja samanlaista "järeää" kiinnitystä esiintyy jo aiemmissa malleissa. Sadat käyttäjät ovat valittaneet kyseisestä viasta Creativen foorumeilla.

En ole aivan viime aikoina seurannut keskustelua valmistajan palstalla, mutta ainakin kesällä lukiessani asiasta (oman soittimeni kuulokeliitännän hajottua täysin normaalin käytön seurauksena) sain selville, että ilmeisesti uudemmissa malleissa tuota vikaa ei enää pitäisi esiintyä, mutta minulla ei ole mitään havaintoa siitä, miten tällaisen toimivan soittimen voi tunnistaa. Ehkäpä mainitulle foorumille on ilmestynyt jotain tunnusmerkkejä kiinnostuneille. Takuuhan tietenkin pelaa, joten viallisen tilalle saa uuden soittimen, ja ainakin minulle suoraan luvattiin, että lähettävät sellaisen "joka varmasti toimii jatkossa".

Itselläni on tosin suurelta osin Creativesta riippumattomista syistä ollut suuria ongelmia itse takuupalautuksen kanssa, sillä pakettia on palloteltu eri maissa firmalta toiselle ja näiden kommunikaatiossa vastaanottajan kanssa on ollut käsittämättömiä puutteita. Kuukauden kuluessa siitä kun lähetin tuotteeni Creativelle tuote on mennyt Irlantiin, vaihdettu, lähetetty Suomeen, käynyt ovellani poissaollessani, maannut Postissa Pasilassa 3 viikkoa ja lähetetty eilen takaisin Irlantiin - ilman että olisin saanut miltään firmalta mitään kunnollista suullista tai kirjallista ilmoitusta laitteen saapumisesta tai edes siitä, mikä taho hommaa milloinkin hoitaa. Saas nähdä joudunko odottamaan vielä toisen kuukauden ennen kuin laite taas pyörii jossain täällä päin.

Itse laite on kuulokeliitännän toimiessa kyllä ihan mainio pikku vekotin; 5 gigaa riittää ainakin meikäläiselle peruskäytössä kaupungissa ihan hyvin, valikot ovat suht loogisia ja hipaisunäppiksen lievään yliherkkyyteenkin tottuu kohtalaisen nopeasti. Akku tyhjenee kyllä mulla ainakin aika nopeasti, mutta sen vaihdettavuudesta laite saa plussaa. Äänenlaatu on ihan ok, joskin (niin kuin useimmissa vastaavissa laitteissa tuppaa olemaan) aavistuksen metallinen, mikä ei tietenkään haittaa jos kuuntelee muutenkin enimmäkseen metallia :)
 

tumppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp. Kärpät
JimmyConway kirjoitti:
Onko muuten kokemuksia miten kauan tuotteiden toimitus Applelta kestää? Tulevat ilm. Hollannista? Order status näyttää, että tilaus olisi jo lähtenyt. Olisi kiva saada laite viikonlopuksi, koska joudun istumaan junassa yhteensä yli 10 tuntia.

Jep, Hollannista tulevat. Itse tein aikoinani tilauksen eräs maanantai-ilta puoli ysi, ja paketti saapui työpaikalle seuraavana keskiviikkona iltapäivällä. Eli alle kaks vuorokautta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
grace kirjoitti:
Itse ostin muutama viikko taaksepäin otsikossa mainitun soittimen. Hintaa Bulldog Netstoressa pyydettiin 80€ ja täytyy kyllä sanoa, että on hinta/laatu -suhde kohdillaan. 512MB on electro-luxusta ja patterin käyttöiäksi lupailtiin sellaista 15 tuntia keskimäärin. Suosittelen lämpimästi.

Hulluilta Päiviltä irtosi 59 eurolla eli ei paha. Ainoa miinus toistaiseksi on vakiokuulokkeet, joiden korvanapit ovat helvetin isot. Tai sitten mulla on huomattavan pienet korvat.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
JimmyConway kirjoitti:
Onko muuten kokemuksia miten kauan tuotteiden toimitus Applelta kestää? Tulevat ilm. Hollannista? Order status näyttää, että tilaus olisi jo lähtenyt. Olisi kiva saada laite viikonlopuksi, koska joudun istumaan junassa yhteensä yli 10 tuntia.

Itse itseäni lainaten; Pieni tarkennus toimitustapaan, se camera-connector tulee Hollannista Flextronics Logistics bv:n kyydillä ja itse mp3-soitin näytti lähteneen Shanghaista Kuehne & Nagelin rahtina. Ilmeisesti soitin on niin uusi, että niitä ei ole vielä tarpeeksi Euroopan varastoissa. Hieno systeemi, asiakkaan ei tarvi välittää mistä tuote lähtee. Osto tapahtuu yhdestä paikkaa ja nämäkin tuotteet olivat samassa "ostoskorissa" vaikka fyysisesti eri puolilla maailmaa. Logistiikan opiskelijana ei voi kun ihastella!

Ps. viikolopuksi en kyllä sitä saa :(
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Osaakos joku täältä suositella, minkälaista soitinta sitä kannattaisi ostaa? Sellainen hakusessa, joka on "koneella ladattava", eikä siis kuluta paristoja. Mistä kannattaa ostaa, missä liikkeet sijaitsevat? Asun itse Helsingissä, eli mistään Inarilta en ihan heti lähde soitinta hakemaan. :)
 

Veijari

Jäsen
Gepardi kirjoitti:
Osaakos joku täältä suositella, minkälaista soitinta sitä kannattaisi ostaa? Sellainen hakusessa, joka on "koneella ladattava", eikä siis kuluta paristoja. Mistä kannattaa ostaa, missä liikkeet sijaitsevat? Asun itse Helsingissä, eli mistään Inarilta en ihan heti lähde soitinta hakemaan. :)

Itse ostaisin iPodin tai iPod nanon. Muistitilaa on riittävästi riippuen kumman mallin valitset (2G-60G), on kompaktin kokoinen ja tyylikkään näköinen. Ladataan ja synkronoidaan usb 2.0:n kautta. Voi liittää näppärästi piuhalla vaikka sterkkoihin ja kuunnella halutessa musiikkia isompien ämyreiden kautta. Voit ladata mp3:n lisäksi vaikka valokuvia tai liikkuvaa kuvaa laitteeseen.

Hesassa tuotetta myy esim Stockmann josta sen saa vaikka vipillä jos ei ole pätäkkää millä mällätä.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Veijari kirjoitti:
Itse ostaisin iPodin tai iPod nanon. Muistitilaa on riittävästi riippuen kumman mallin valitset (2G-60G), on kompaktin kokoinen ja tyylikkään näköinen. Ladataan ja synkronoidaan usb 2.0:n kautta.

iPod on hieno laite, mutta iPod Nano:ssa on tyyppivikana hyvin helposti naarmuuntuva näyttö, joten Nano kannattanee jättää kaupan hyllylle.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
oliwa kirjoitti:
iPod on hieno laite, mutta iPod Nano:ssa on tyyppivikana hyvin helposti naarmuuntuva näyttö, joten Nano kannattanee jättää kaupan hyllylle.
Ja soitinhan on käyttökelvoton, kun näyttö on naarmuilla? Vaikutttaako se jälleenmyyntiarvoon, vai miksi se pitää kosmeettisen haitan takia jättää ostamatta?

Vilkuilin juuri äskettäin kaverin Nano-soitinta. Oli kyllä herkullisen oloinen peli.
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Veijari kirjoitti:
Itse ostaisin iPodin tai iPod nanon. Muistitilaa on riittävästi riippuen kumman mallin valitset (2G-60G), on kompaktin kokoinen ja tyylikkään näköinen. Ladataan ja synkronoidaan usb 2.0:n kautta. Voi liittää näppärästi piuhalla vaikka sterkkoihin ja kuunnella halutessa musiikkia isompien ämyreiden kautta. Voit ladata mp3:n lisäksi vaikka valokuvia tai liikkuvaa kuvaa laitteeseen.

Hesassa tuotetta myy esim Stockmann josta sen saa vaikka vipillä jos ei ole pätäkkää millä mällätä.

Kiitokset tiedoista. Itse tuossa selailin myös nettisivustoja, mutta ajattelin myös täältä kysäistä, josko jollain olisi ihan varteenotettavia suosituksia ja tässähän sellainen tuli. Onko tietoa, maksaako esim. iPod 4G (eikös tällainen olekin olemassa?) Stockalla paljonkin enemmän kuin näissä jossain pienissä alaan erikoistuneissa liikkeissä?

Muita varteenotettavia ehdokkaita iPodin lisäksi?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
oliwa kirjoitti:
iPod on hieno laite, mutta iPod Nano:ssa on tyyppivikana hyvin helposti naarmuuntuva näyttö, joten Nano kannattanee jättää kaupan hyllylle.
Nojuu, noita Class Action Suiteja nyt nostellaan vähän joka asiasta jenkeissä. Lähes jokainen iPod-sarjan soitin on jonkinlaisen hyökkäyksen kohteeksi joutunut. Samasta materiaalista se Nano on tehty kuin perus iPodkin, ei sen helpommin naarmuunnu.

Ja mitä ostamiseen tulee, kannattaa osto suorittaa Applestoresta (apple.fi) tai Verkkokaupasta niin välttää veromaksut.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ruutiveijari kirjoitti:
Ja mitä ostamiseen tulee, kannattaa osto suorittaa Applestoresta (apple.fi) tai Verkkokaupasta niin välttää veromaksut.

Netistä melkein kannattaa tilata niin välttää sen yksityisen kopioinnin hyvitysmaksun eli ns. kasettimaksun, joka on 15 euroa noissa soittimissa. Verkkokauppa ja Applestore pystyy kiertämään ne, koska tavara tulee suoraan ulkomailta. Itse tilasin sen tavallisen 30 gigan iPodin Applelta. Toimitus kestää kyseisessä mallissa tällä hetkellä, koska tuote on uusi ja sitä ei ole Euroopan varastoissa. Jos et halua tilata netistä, tuolta Applen sivuilta löytyy lähimmät jälleenmyyjät
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ah, tarkemmin katsottuani käsittääkseni 4GB-soittimet ovat kaikki iPod nanoja ja sitten nämä normaalit iPodit ovat 30GB ja 60GB. Onko näin?

Applestoressa 30GB-soitin näyttäisi olevan 329€ ja 4GB nano 269€. Ovatko hinnat muuallakin about samaa luokkaa, ja eikö tällöin kannattaisi ostaa tämä 30GB iPod?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös