Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 397 350
  • 6 052

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Huppariin pukeutuminen tai aurinkolasien käyttäminen ei ole edes naamioitumista. Väittääkö joku tosissaan, ettei järjestyksenvalvojat löytäisi katsomosta tällaista yhtä henkilöä, jos tarve niin vaatisi?

Mitkä muuten mielestäsi ovat motiivit tälle pukeutumiselle? Minun arvioni mukaan kyse on juurikin tästä futis"kannattajien" larppaamisesta, jostain syystä joillain on kova tarve tällaiselle toiminnalle.
 
Mitkä muuten mielestäsi ovat motiivit tälle pukeutumiselle? Minun arvioni mukaan kyse on juurikin tästä futis"kannattajien" larppaamisesta, jostain syystä joillain on kova tarve tällaiselle toiminnalle.
Kunhan apinoidaan ja yritetään olla skenen mukaisesti cooleja. Yleensä kyse on teinipojista, jotka näyttävät ihan vitun vässyköiltä vielä kyseisessä asutuksessa. KooKoo - Pelicans-pelissäkin näkyi pari sellaista mopopoikaa pukeutuneena merkkituulariin ja ABC:ltä ostettuihin laseihin haastamassa myllyihin. Kyse on varmaan enemmän sellaisesta jännityksen hakemisesta, eikä mistään muusta..

Lippujen ryöstössä sama homma. Kouvolassakin Sportia vastaan aina se yksi vitun puttepossu saapuu joka vuosi lipunhakureissulle ja välillä alkoi tuntumaan jo, että vietetäänkö tässä jotain päivää murmelina. Sitten kun se lippu saadaan vietyä, niin rinkirunkataan jonkun piparin päälle jossain havumetsässä. Jee!
 
Viimeksi muokattu:

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mitkä muuten mielestäsi ovat motiivit tälle pukeutumiselle? Minun arvioni mukaan kyse on juurikin tästä futis"kannattajien" larppaamisesta, jostain syystä joillain on kova tarve tällaiselle toiminnalle.

En tiedä miten muualla on, mutta mielestäni huppari on hyvin yleinen vaatekappale eikä sen pukemiseen sen suurempaa motiivia tarvitse.

Jos käy katsomassa suosikkijääkiekkojoukkueensa peliä jäähallissa, niin ei silloin kyse ole mielestäni jalkapallofanista.

Mitä porilaiset asiantuntijat sanovat esimerkiksi piposta? Sehän peittää hiuksia aivan yhtä paljon kuin hupparin huppukin. Onko se ilmeinen merkki siitä, että aikoo käyttää silmitöntä väkivaltaa?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En tiedä miten muualla on, mutta mielestäni huppari on hyvin yleinen vaatekappale eikä sen pukemiseen sen suurempaa motiivia tarvitse.

Jos käy katsomassa suosikkijääkiekkojoukkueensa peliä jäähallissa, niin ei silloin kyse ole mielestäni jalkapallofanista.

Mitä porilaiset asiantuntijat sanovat esimerkiksi piposta? Sehän peittää hiuksia aivan yhtä paljon kuin hupparin huppukin. Onko se ilmeinen merkki siitä, että aikoo käyttää silmitöntä väkivaltaa?

Älä nyt viitsi, aivan tosissaanko väität, että katsomossa huppu päällä ja kaulaliina&aurinkolasit kasvojen peittona heiluvat nuoret miehet pukeutuvat näin mukavuus- saati muotisyistä..?

Mä olen nähnyt tätä toimintaa aivan tarpeeksi Suomessa ja ulkomailla.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Älä nyt viitsi, aivan tosissaanko väität, että katsomossa huppu päällä ja kaulaliina&aurinkolasit kasvojen peittona heiluvat nuoret miehet pukeutuvat näin mukavuus- saati muotisyistä..?

Mä olen nähnyt tätä toimintaa aivan tarpeeksi Suomessa ja ulkomailla.
Itse en naamioidu lätkämatseihin mutta välillä tekisi kyllä mieli, kun vierasreissuilla osuu katse siihen muka huomaamattomasti kannattajaryhmää kuvaavaan siviilipoliisiin/tmv. Ei sillä että minulla olisi mitään salattavaa, mutta en ihan luota siihen etteikö välillä menisi niin sanotusti lapsi pesuveden mukana. Esimerkiksi aikanaan minut on heitetty Hartwall-areenalta ulos koska joku toinen Lukon kannattaja oli käynyt jonkun Jokerifanin kraiveleihin kiinni, ja tämän vuoksi missasin yhden Lukon lähivuosien maukkaimmista vierasvoitoista.
En ole katkera, mutta kuitenkin.

E. Esimerkissä siis se pointti, että aina se ei mene niin että ainoastaan ne syylliset kärsii näissä tapauksissa. Vaikka eihän mitään kannattajarekisteriä tietenkään ole olemassa joten mitäs sitä huolestumaan...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse en naamioidu lätkämatseihin mutta välillä tekisi kyllä mieli, kun vierasreissuilla osuu katse siihen muka huomaamattomasti kannattajaryhmää kuvaavaan siviilipoliisiin/tmv. Ei sillä että minulla olisi mitään salattavaa, mutta en ihan luota siihen etteikö välillä menisi niin sanotusti lapsi pesuveden mukana. Esimerkiksi aikanaan minut on heitetty Hartwall-areenalta ulos koska joku toinen Lukon kannattaja oli käynyt jonkun Jokerifanin kraiveleihin kiinni, ja tämän vuoksi missasin yhden Lukon lähivuosien maukkaimmista vierasvoitoista.
En ole katkera, mutta kuitenkin.

Minun ymmärtääkseni aika monille naamiomiehistä tulee itse asiassa touhutippaa pöksyihin, jos poliisi/järkkärit käyvät jututtamassa tai kuvaamassa. Poliisi on "vihollinen", tällä ajatuksella luodaan sitä omaa (imo sairaalloista) identiteettiä jonain "kovien" kundin ryhmänä. Aikanaan stadikalla eivät päädyssä istuneet janarit meinanneet housuissaan pysyä, niin iso ja hieno asia oli saada mellakkavarusteisia poliiseja käymään omassa katsomonosassa.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun ymmärtääkseni aika monille naamiomiehistä tulee itse asiassa touhutippaa pöksyihin, jos poliisi/järkkärit käyvät jututtamassa tai kuvaamassa. Poliisi on "vihollinen", tällä ajatuksella luodaan sitä omaa (imo sairaalloista) identiteettiä jonain "kovien" kundin ryhmänä. Aikanaan stadikalla eivät päädyssä istuneet janarit meinanneet housuissaan pysyä, niin iso ja hieno asia oli saada mellakkavarusteisia poliiseja käymään omassa katsomonosassa.
Tjaa. Tämmöisestä en kyllä tiedä mitään, voi olla mahdollista. Halusin vaan ilmaista ettei se naamioituminen välttämättä tarkoita sitä, että on pahat mielessä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tjaa. Tämmöisestä en kyllä tiedä mitään, voi olla mahdollista. Halusin vaan ilmaista ettei se naamioituminen välttämättä tarkoita sitä, että on pahat mielessä.

Tämä toki pitää paikkansa. Silti palaisin takaisin noihin ylhäältä löytyviin viesteihin Turun suunnalta. Mielestäni on aikamoista älyllistä epärehellisyyttä lähteä vertailemaan peruukkia&kasvomaalia johonkin täydessä ultras-tällingissä peliin saapuvaan hupparihemmoon.
 

#18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total Sec
Lahessa on juhlittu maalia kannattajakatsomossa. Tästä seurauksena juhlintaan osallistuneita uhtaa porttikieto ainakin seuraavaa kotipeliin (pe 30.10 Pelicans - Saipa).

Ja tämä ei valitettavasti ole vitsi...

Myönnettäköön, että välillä meihemiä on esiintynyt, mutta olisiko kuitenkin lievää ylireagointia havaittavissa.

ps. vielä ei ole tietoa kuinka monella huligaanilla on ollut huppari päällään (tästä seurannee lisäsanktioita?)
 
Älä nyt viitsi, aivan tosissaanko väität, että katsomossa huppu päällä ja kaulaliina&aurinkolasit kasvojen peittona heiluvat nuoret miehet pukeutuvat näin mukavuus- saati muotisyistä..?

Kyllä ne pukeutuvat noin juurikin muotisyistä. Kyseessä on casual-muoti. Sinä et sinä ehkä pysty ymmärtämään, kato kun sä et kalkkis bonjaa, miten valtavalla tunteella tosikannattajat elävät mukana matseissa.

Mites nuo etenkin maajoukkueen peleissä esiintyvät peruukit ja vappunaamarit, aiheuttavatko samanlaista uhkaa kuin huppu?

Jos Suomen maaottelussa tulee vastaan ihminen, jolla on hassu peruukki ja sinivalkoiset kasvomaalit, pidän erittäin epätodennäköisenä sitä, että ko. ihminen perustaisi maailmankuvansa elokuviin Green Street Hooligans ja Football Factory kuten nämä huppari plus arskat -yhdistelmää suosivat casual-kannattajat. Siksi itse suhtautuisin huomattavasti suuremmalla varauksella niihin hupparipoikiin kuin peruukkipäihin.
 
Viimeksi muokattu:

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Jos Suomen maaottelussa tulee vastaan ihminen, jolla on hassu peruukki ja sinivalkoiset kasvomaalit, pidän erittäin epätodennäköisenä sitä, että ko. ihminen perustaisi maailmankuvansa elokuviin Green Street Hooligans ja Football Factory kuten nämä huppari plus arskat -yhdistelmää suosivat casual-kannattajat. Siksi itse suhtautuisin huomattavasti suuremmalla varauksella niihin hupparipoikiin kuin peruukkipäihin.

Näitä ei kuitenkaan saa erotella. Mikäli "naaminointi" kiellettään yhdessä niin se tulee tehdä kaikissa. Eikös Tapparalla-porukallakin ollut jotein orannsit lasit-naamiointia jonakin vuonna+ peruukkia?? Näin ollen mikäli heitä ei ulosteta hallista mutta jotkut muut ulostetaan vedoten naamiointiin, on se ihmisten asettamiseen eri arvoiseen asemaan joka siis on Suomessa kiellettyä kuten taitaapi olla aika monessa muussa maassakin.
 
Näitä ei kuitenkaan saa erotella.

Minä saan erotella niitä ihan vapaasti, koska en ole mikään viranomainen. Hassuihin peruukkeihin pukeutuneiden Suomi-fanien kanssa saatan ryhtyä esim. kaljajonossa jauhamaan paskaa, koska todennäköisesti ne ovat aika leppoista porukkaa. Tai ei se haittaa, vaikka olisi Ruotsin tai Kanadankin väreissä se peruukki. Sen sijaan casual-jannuille ei kannata varmaan puhua mitään, koska mun farkut ja tennarit on ihan väärää merkkiä eikä takissakaan ole katu-uskottavaa kompassia hihassa.
 

ss74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jokerit FC
Minä saan erotella niitä ihan vapaasti, koska en ole mikään viranomainen. Hassuihin peruukkeihin pukeutuneiden Suomi-fanien kanssa saatan ryhtyä esim. kaljajonossa jauhamaan paskaa, koska todennäköisesti ne ovat aika leppoista porukkaa

Väitän, että todennäköisemmin nämä keski-ikäiset peruukkipäät ovat jurripäissään painimassa seillä bissejonossa.
 

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näitä ei kuitenkaan saa erotella. Mikäli "naaminointi" kiellettään yhdessä niin se tulee tehdä kaikissa. Eikös Tapparalla-porukallakin ollut jotein orannsit lasit-naamiointia jonakin vuonna+ peruukkia?? Näin ollen mikäli heitä ei ulosteta hallista mutta jotkut muut ulostetaan vedoten naamiointiin, on se ihmisten asettamiseen eri arvoiseen asemaan joka siis on Suomessa kiellettyä kuten taitaapi olla aika monessa muussa maassakin.
Tämähän on yksi niistä asioista, mikä noissa huligaanilarppaajissa v*******kin. Heidän toimintansa ei vaikutukset eivät jää heidän omaan piiriinsä vaan vaikuttavat potentiaalisesti kaikkiin. Voihan olla, että jossain vaiheessa otetaan tiukempi kanta esim. noihin naamiointeihin ja samalla saatetaan joutua kieltämään sitten myös nämä karnevaalitamineet. Ei sillä että itse niitä käyttäisin, mutta kyllähän ottelutapahtumiin pitäsi saada enemmän väriä ja toimintaa. Standardoitu pukeutumiskoodi ei ainakaan edistä tällaista.
 
Lahessa on juhlittu maalia kannattajakatsomossa. Tästä seurauksena juhlintaan osallistuneita uhtaa porttikieto ainakin seuraavaa kotipeliin (pe 30.10 Pelicans - Saipa).

Ja tämä ei valitettavasti ole vitsi...

Myönnettäköön, että välillä meihemiä on esiintynyt, mutta olisiko kuitenkin lievää ylireagointia havaittavissa.
Väsynyttä kärjistystä. Ihan aiheesta siellä on sanomista tullut, eikä kyse todellakaan ole mistään ylireagoinnista. Mitään ongelmaahan maalien juhlinnan suhteen ei ole, jos nämä toisiaan tönivät kaverit vain lopettavat tuon tönimisensä.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Väsynyttä kärjistystä. Ihan aiheesta siellä on sanomista tullut, eikä kyse todellakaan ole mistään ylireagoinnista. Mitään ongelmaahan maalien juhlinnan suhteen ei ole, jos nämä toisiaan tönivät kaverit vain lopettavat tuon tönimisensä.
Ihan mielenkiinnosta... mitä siellä nyt on käytännössä tapahtunut? Näkökulmista riippuen varmasti hyvin erilaista mutta yritetään nyt...
 
Väitän, että todennäköisemmin nämä keski-ikäiset peruukkipäät ovat jurripäissään painimassa seillä bissejonossa.

No sinullahan on oikeus näkemykseesi. Ainakaan Montpellier'ssä noilla peruukkipäillä ei näkynyt minkäänlaista myllyhalukkuutta, vaan meininki oli oikein iloista ja rentoa. Liittyisikö jotenkin siihen, että heillä oli jokaisella rahaa ostaa ihan oma sämpylä, mikä teidän porukassanne ei taida aina olla ihan selviö.

Toki siellä Ranskassa ei näkynyt muutenkaan sellaista porukkaa, joilla penkkiurheilu menee niin syvälle tunteisiin, että vastustajan fanien kanssa ei pystytä kommunikoimaan kuin nyrkein tai keskisormin. Eikä ollut vaatteetkaan porukalla oikeaa merkkiä, ja suurin osa tuonne reissanneista tuskin edes tietää, mitä A.C.A.B. tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tämähän on yksi niistä asioista, mikä noissa huligaanilarppaajissa v*******kin. Heidän toimintansa ei vaikutukset eivät jää heidän omaan piiriinsä vaan vaikuttavat potentiaalisesti kaikkiin. Voihan olla, että jossain vaiheessa otetaan tiukempi kanta esim. noihin naamiointeihin ja samalla saatetaan joutua kieltämään sitten myös nämä karnevaalitamineet. Ei sillä että itse niitä käyttäisin, mutta kyllähän ottelutapahtumiin pitäsi saada enemmän väriä ja toimintaa. Standardoitu pukeutumiskoodi ei ainakaan edistä tällaista.

Mutta se ei ole mielipide-kysymys. Olisi melko luonnotonta, että toisille olisi eri säännöt kuin toisille. Samanlaisesti voisi alkaa sitten naamankin perusteella eväämään kulkua halliin ja sen jälkeen koko touhu alkaisi kaatumaan omaan nokkeluutensa ja se olisikin sitten syrjimistä kuten on tuo "oikeanlaisen" naamarin käyttökin
 
Mielestäni tuon netti-sivun pohjalta voi todeta, että arvot on kohdallaan

On kyllä hulvatonta tekstiä. Siellä haukutaan peruukin päähänsä pukevia junteiksi, mutta itse ei osata edes kirjoittaa suomea auttavasti. Englannista nyt puhumattakaan:

Bullshit!! As far as we´re concerned, such don´t exist!

Melkoinen saavutus on myös se, että samaan tekstiin on saatu ympättyä kaksi näin päinvastaista näkemystä:

1. Jos häviämme, olemme pettyneitä. Jos häviämme tärkeän ottelun, monet meistä kelaavat ottelua päässään epätoivoisesti viikon. Jos putoamme sarjasta tai häviämme ratkaisevan karsintapelin, en halua edes miettiä sitä, mitä jotkut meistä voisivat tehdä!

2. Tämä ei tietysti tarkoita sitä että elämäsi täytyisi pyöriä Sportin ympärillä. Jos järjestät koko elämäsi jääkiekkojoukkueen ympärille epäilemme, että mielenterveytesi saattaa olla uhattuna. Ja rehellisesti sanottuna, se olisi myös aika säälittävää.


Kaksi sanaahan tuosta tulee hakematta mieleen: elämäm koulu.
 
Viimeksi muokattu:

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta se ei ole mielipide-kysymys. Olisi melko luonnotonta, että toisille olisi eri säännöt kuin toisille. Samanlaisesti voisi alkaa sitten naamankin perusteella eväämään kulkua halliin ja sen jälkeen koko touhu alkaisi kaatumaan omaan nokkeluutensa ja se olisikin sitten syrjimistä kuten on tuo "oikeanlaisen" naamarin käyttökin
Niin olemme samalla puolella tässä. Pointtini olikin, että kun joku saa käyttäytymisellään aikaan linjanmuutoksen tässä naamioitumisen hyväksymisessä, niin sitten kaikki kärsii.

Edit: tarkennus tekstiin.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Voi nyt hellanlettas. Mitään ei ole tapahtunut eikä naamioituneet ole hakanneet ketään jäähallilla. Muistaakseni alun perin joku porilainen pahoitti mielensä lahtelaiskannattajan hupparista ja siinä se. Pitääkö nyt laittaa jo adressit.com tulille ja ehdottaa naamioituskieltoa varmuuden vuoksi kaikille?

Voisi taas keskittyä asiaan. Suomalaisen urheilukatsomon ongelma on edelleen se, että tunnelma on liian heikkoa. Liian harva ihminen näyttää tunteitaan ja käyttää ääntään. Siinä on iso ongelma ja kehittämisen varaa. Sen sijaan turhan moni on kitisemässä kaikesta, vaikka mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Jatkuvan kyräilyn ja sääntöyhteiskunnalle kumartelun sijaan haluaisin saada vielä joskus ystäväni olueni katsomoon.
 

Bacon

Jäsen
Lahden nerokkaat pojat ilmeisesti kivittäneet SaiPan toista fanibussia. Kolikot jäällä ja nyt tuo. Kylläpäs siellä suunnalla tuntuu ahdistavan.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lahden nerokkaat pojat ilmeisesti kivittäneet SaiPan toista fanibussia. Kolikot jäällä ja nyt tuo. Kylläpäs siellä suunnalla tuntuu ahdistavan.

Ei yllätä. Hieman naurahdin kun kameramies kuvasi Pelicansin fanikatsomoa. Lommoposkisia nuoria poikia pirikiikarit päässä. Noh, kyllä se siitä, ajan kanssa.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei yllätä. Hieman naurahdin kun kameramies kuvasi Pelicansin fanikatsomoa. Lommoposkisia nuoria poikia pirikiikarit päässä. Noh, kyllä se siitä, ajan kanssa.

Vanhuksiako siellä pitäisi olla? Ja mitä ylipäätänsä on väliä kannattajien iällä tässä kohtaa? Mitä nyt muistelen katselleeni, niin onhan siellä eri ikäistä kaveria mukana.

Toki heittely on tuomittavaa, jos näin on käynyt. On sitten lommoposkinen poika tai varttuneempi SaiPan fani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös