Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 395 965
  • 6 052

PORTSARI_TKU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Asiaa on tutkittu ja kukaan TPS-kannattajien ydinryhmään kuuluva ei ole ollut jäällä laulamassa Maamme-laulua. Kyseessä on varmasti joku ”ulkopuolinen”.
Ok. Kuten aloitusviestissäni totesin, en tämän asian pohtimiseen löytänyt pikaisella etsimiselllä parempaa ketjua, siksi aloin tätä kysymystä pyörittämään tässä ketjussa. Vuosien saatossa Turussa on kansallislaulun esittänyt useampikin julkisesti Tepsin faniksi julistautunut henkilö, joka ei kuitenkaan kuulu kannatyajien ydinryhmään. Julkisuuden henkilöistä lähtien.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Minun mielestäni kansallislaulu kokee inflaation, jos sitä esitetään yksittäisissä kansallisen tason jääkiekko-otteluissa. Mielipidekysymys tämä tietysti.
Playoff-matsissa se on ihan ok, mutta jos sitä alettaisiin esittämään joka ikisessä ottelussa, niin se olisi jo liikaa. Ja kunhan on tasokas esittäjä, viimeksi kuulin sen Samu Haberin esittämänä toissa lauantaina. Kerran sen esitti 4 mieskuoron laulajaa, se oli jo ihan tasokasta kuultavaa :)
 

PORTSARI_TKU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Playoff-matsissa se on ihan ok, mutta jos sitä alettaisiin esittämään joka ikisessä ottelussa, niin se olisi jo liikaa. Ja kunhan on tasokas esittäjä, viimeksi kuulin sen Samu Haberin esittämänä toissa lauantaina. Kerran sen esitti 4 mieskuoron laulajaa, se oli jo ihan tasokasta kuultavaa :)
Itse näkisin, että vasta finaaleissa kansallislaulu voitaisiin esittää. Tietysti laulutaitoisen ja ei liikaa omia taiteellisia näkemyksiään kappaleesta esittävällä artistilla.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En koskaan ole ymmärtänyt, miksi tuo rantapallojen heittely alkoi yhtäkkiä herättää niin paljon närää. Jotenkin tuntuu, että kiekkotoimittajat tuota alkoivat rummuttaa, mistä sitten tiedostavimpien kannattajien välityksellä se levisi yleisemmäksikin mielipiteeksi. Kyseessä oli pelkästään suomalaiselle urheilu(jääkiekko)kulttuurille ominainen hassuttelu, joka oli mielestäni ihan mukava piristysruiske varsinkin, kun muuten ottelutapahtumissa apinoidaan jenkkejä yhä enemmän ja enemmän. Onhan se junttimaista joo, mutta niin on koko jääkiekon seuraaminenkin. Usein tätä perustellaan myös pelaajien kunnioituksella, mutta ainakaan niitä pelaajia, joita itse jollain tavalla tunnen (tai olen muuten vaan kuullut puhuvan asiasta), ei ne rantapallot hetkauta suuntaan eikä toiseen.

Muistan edelleen vuoden 2013 Jokerit-Lukko puolivälieräsarjan päätyttyä Raumalla Lukon voittoon, kun JP Jalo totesi lähetyksessä happamasti jotenkin, että "Nyt raumalaiset alkavat heittää jäälle rantapalloja, joka nyt sitten jonkun mielestä on ilmeisesti hauskaa." No niin on, senkin ankeuttaja. Itse en kyseisessä matsissa rantapalloa heittänyt jäälle (enkä ole koskaan) mutta pidän sitä silti ihan hauskana perinteenä, ja edelleen muistan mm. kun Filip Riska keräsi rantaleluja jäältä lapsille kotiin vietäväksi tuon Jokerit-sarjan jälkeen. Enkä usko, että silloisille Jokereiden pelaajille suurempia traumoja jäi.

Mitä Maamme-lauluun tulee, niin vähemmän on enemmän. Pleijarisarjojen ekoihin kotipeleihin riittää. Finaalisarjassa voi luikauttaa joka pelin alkuun. Jyrkkä ei NHL-tyylille, jossa joka runkosarjamatsinkin alkuun vetäistään kansallislaulu(t).
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En koskaan ole ymmärtänyt, miksi tuo rantapallojen heittely alkoi yhtäkkiä herättää niin paljon närää. Jotenkin tuntuu, että kiekkotoimittajat tuota alkoivat rummuttaa, mistä sitten tiedostavimpien kannattajien välityksellä se levisi yleisemmäksikin mielipiteeksi. Kyseessä oli pelkästään suomalaiselle urheilu(jääkiekko)kulttuurille ominainen hassuttelu, joka oli mielestäni ihan mukava piristysruiske varsinkin, kun muuten ottelutapahtumissa apinoidaan jenkkejä yhä enemmän ja enemmän. Onhan se junttimaista joo, mutta niin on koko jääkiekon seuraaminenkin. Usein tätä perustellaan myös pelaajien kunnioituksella, mutta ainakaan niitä pelaajia, joita itse jollain tavalla tunnen (tai olen muuten vaan kuullut puhuvan asiasta), ei ne rantapallot hetkauta suuntaan eikä toiseen.

Muistan edelleen vuoden 2013 Jokerit-Lukko puolivälieräsarjan päätyttyä Raumalla Lukon voittoon, kun JP Jalo totesi lähetyksessä happamasti jotenkin, että "Nyt raumalaiset alkavat heittää jäälle rantapalloja, joka nyt sitten jonkun mielestä on ilmeisesti hauskaa." No niin on, senkin ankeuttaja. Itse en kyseisessä matsissa rantapalloa heittänyt jäälle (enkä ole koskaan) mutta pidän sitä silti ihan hauskana perinteenä, ja edelleen muistan mm. kun Filip Riska keräsi rantaleluja jäältä lapsille kotiin vietäväksi tuon Jokerit-sarjan jälkeen. Enkä usko, että silloisille Jokereiden pelaajille suurempia traumoja jäi.
Jep, ihan samaa olen ihmetellyt. En ole koskaan pitänyt tuota pahana, vaikka olisin istunut katsomossa kannattamassa lomille lähtenyttä joukkuetta. Aina siihen on ollut helppo suhtautua kevyenä hassutteluna, joka on jopa saattanut keventää sitä harmitusta, että oman joukkueen pelit päättyivät tähän.

Kyllä tähän lajiin pientä huumoria mahtuu - myös niillä hetkillä, kun toisen joukkueen kausi päättyy.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi ikimuistoinen kannanotto tapahtui vuonna 1995 kun Nordiksen jäälle heitettiin broileri protestina huonoille peliesityksille., se tapaus on jäänyt pysyvästi verkkokalvoille.
En muista kuulleeni tällaisesta tapauksesta aiemmin. Ensimmäisenä tuli mieleen, että miksi jollain oli katsomossa broileri mukana?
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
En muista kuulleeni tällaisesta tapauksesta aiemmin. Ensimmäisenä tuli mieleen, että miksi jollain oli katsomossa broileri mukana?
On ollut varmaan harkittu teko, eikä siihen aikaan muistaakseni tehty mitään ruumiin- eikä kantamusten tarkasteluja. Sen muistan että halli repesi aika hyvin nauruun, en enää muista ketä vastaan matsi oli. Nehän oli synkkiä vuosia, paikalliskilpailija porskutti menemään vuodesta toiseen, eikä oikein millään meinannut tulla menestystä. Esimerkkinä vuoden 1995 play-offit Ässiä vastaan, kokonaista yksi tehty maali koko ottelusarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

ilves61

Jäsen
Mitä mieltä porukka on tästä ikivanhasta rantapallojen ja muiden kelluvien uimalelujen heittelystä otteluiden jälkeen kentälle? Entä kansallislaulun esittämisestä ennen ottelua? Minulle rantapallojen heittely on jo niin vanha ja nähty "hauska" tapa vittuilla pleijareista ulos tippuneelle joukkueelle ettei enää naurata. Olihan se joskus omastakin mielestäkin kovasti hauska temppu. Jokaiselle pelaajalle kesäloma koittaa jossain vaiheessa kevättä. Onko se sitten jotenkin pilkan ja vittuilun aihe, jos toisen joukkueen pelaajien loma alkaa viikkoa tai paria omaa lomaa ennen?
Toinen mielestäni kyseenalainen tapa on esittää kansallislaulu ennen ottelun alkua. Nyt niin tapahtui myös Turussa Tps-Ilves - ottelussa. Tietääkseni ekaa kertaa näissä pleijareissa. Muualla ilmeisesti joissain otteluissa Maamme on laulettu jo aikaisemmin. Minulle Maamme - laulu edustaa jotain paljon suurempaa kuin playoff-ottelu kansallisessa liigassa. Joskus kuan sitten Maamme - laulu muistaakseni esitettiin jokaisessa liigaottelussa. Ilmeisesti haluttiin tässäkin apinoida Pohjois-Amerikkaa ja sen yltiöisänmaallisuutta. Onneksi tämä käytäntö loppui nopeasti, siirtyen pelkästään playoffeihin. Ymmärrän kansallislaulujen esittämisen arvoturnauksissa eri maiden välisissä otteluissa. Siellä kansallishenkisyyttä on hyvä tapa korostaa kansallislauluilla. Kotimaiset liigaottelut ovat mielestäni turhan jokapäiväisiä eikä edusta ainakaan minulle mitään isänmaallisuutta.
Kuuluuko kansallislaulu ja rantapallojen heittely yksittäisiin jääkiekko-otteluihin?
Rantapallot mielestäni täysin turhia eikä mitenkään kovin hauskoja, mutta en niistä mieltä pahoita jos joku päättää niitä kentälle heittää.

Mitä tulee tuon Maamme-laulun hoilaamiseen pelien alussa, niin olen aina pitänyt sitä tyhmänä ja omituisena tapana. Ilves taitaa olla ainut, jonka peleissä tuota ei tällä kaudella ole kuultu. Siitä olen iloinen.
 

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
En koskaan ole ymmärtänyt, miksi tuo rantapallojen heittely alkoi yhtäkkiä herättää niin paljon närää. Jotenkin tuntuu, että kiekkotoimittajat tuota alkoivat rummuttaa, mistä sitten tiedostavimpien kannattajien välityksellä se levisi yleisemmäksikin mielipiteeksi. Kyseessä oli pelkästään suomalaiselle urheilu(jääkiekko)kulttuurille ominainen hassuttelu, joka oli mielestäni ihan mukava piristysruiske varsinkin, kun muuten ottelutapahtumissa apinoidaan jenkkejä yhä enemmän ja enemmän.
Täysin samaa mieltä tästä. Harmi jos tämä perinne on hiipumassa.

En tiedä onko tuossa taustalla oikeasti muka joku ajattelu, että kyllä nyt vastustajan pelaajat ja/tai kannattajat pahastuvat, kun noin kuittaillaan. Mitä sitten vaikka pahastuisivatkin, seuraavalla kaudellahan kuitenkin homma jatkuu. Ja ylipäänsä tunteita tämä koko liiga tarvitsee enemmän. En voi ymmärtää, miksi kaikki tunteita herättävät asiat pitää laimentaa sameaksi massaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Mitä tulee tuon Maamme-laulun hoilaamiseen pelien alussa, niin olen aina pitänyt sitä tyhmänä ja omituisena tapana.
Samaa mieltä. Maajoukkueturnauksissa tietysti paikallaan, mutta ei kuulu mielestäni Liiga-otteluihin. Yhdysvalloissa, josta tää tapa on kai omaksuttu, nationalismi on elimellisempi osa arkea, mutta Suomen kontekstissa tuo tuntuu mielestäni aika päälleliimatulta.

Rantapallojen ja -lelujen heittelyä pidän aika viattomana ja hauskana tapana, enkä ihan ymmärrä mikä siinä hiertää.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällähän oli jo aikaisemmin väittelyä tuosta rantapalloista ja silloin sitä pidettiin yhtä tyhmänä kuin hävinneelle joukkueelle buuausta. Omasta mielestä juurikin suomalaisten oma urheilukulttuuria, josta pitäisi pitää kiinni.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Tapparalle annettava posia ja ehkä myös meillekin. Kaksi kertaa ollaan nyt Nokialla vierailtu tässä playoff-sarjassa ja kummallakin kerralla kaikki järjestelyt ovat toimineet hienosti ja vieraskannattajat ovat saaneet olla rauhassa. Viime lauantainakaan ei tainnut mitään kummempaa häsmäkkää olla, kun Tampereelta oli saapunut enemmän väkeä?
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hegu

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Yksi vanha kettuilu oli "pysy aina pikkuveljenä"-biisin soittaminen Nordiksella aina Bluesia vastaan pelatun matsin päätyttyä :) Siinä oli vähän naljailun makua, harmi että Bluesille kävi lopulta huonosti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hegu
Suosikkijoukkue
KooKoo
Maamme -laulusta ei mitään jyrkkää mielipidettä, mutta hyväksyn kyllä sen juhlallisena seremoniana ennen kauden tärkeimpiä otteluita.

Sitä vastoin rantapallojen heittely on vastenmielistä. Ei ne minulle katsojana mitään aiheuta, mutta en hyväksy niitä pelaajien näkökulmasta. Siellä on varmasti annettu kaikki mitä lähtee ja ehkä vähän enemmän ja tällöin vastustajaa pitää kunnioittaa, eikä pilkata heittelemällä jotain kesälomanalku -muistutuksia.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Eihän tämä liity asiaan, mutta sanon kuitenkin. En pidä HIFK:n tavasta soittaa "maalilaulu" vastustajan tekemän byyrin jälkeen. Siinä Offspringin biisissä oli edes joku pointti, nykyisestä Ozzystä en löydä sitäkään.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Jos kansallishymni on pakko tuoda osaksi ottelua, pitäisi se olla vain kauden avauksessa, itsenäisyyspäivänä ja finaaleissa. Muissa tapauksissa esitettäköön maakuntalaulua
Tästä olen samaa mieltä, noissa kolmessa edellä mainitussa tilanteessa maammelaulu ja muissa play offs peleissä maakuntalaulu.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Minäkään en nyt tuota rantapallojen heittelyä ratkaisupelin jälkeen näe ainakaan minään häiriökäytöksenä - niin kauan kun niitä ei vaan pelin ollessa vielä kesken heitellä. Lapsellista se voi olla, mutta eipä tuosta nyt kannattaisi mieltä pahoittaa. Omakin joukkue on joskus kohteena ollut kuten vaikka 2013 Raumalla.

Taisi olla niin että mediassa nämä narsistiset, jumaltaudista kärsivät Vesa Rantanen ja J-P Jalo nämä aikoinaan nosti esiin paheksuttavana ja silloin tietysti oikeaoppisten fanien "sopulilauma" seurasi Veskua ja Pekkeä...
 
Tappara-kookoo sarjaa leimanneet kansainväliset käsimerkit nousseet uusiin sfääreihin viimeisessä ottelussa? Tällainen tuli vastaan interwebissä. Mitä hän tuolla tarkoitti. Toivottavasti ei sitä 40-luvulla viimeeksi nähtyä tervehdystä.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
Tappara-kookoo sarjaa leimanneet kansainväliset käsimerkit nousseet uusiin sfääreihin viimeisessä ottelussa? Tällainen tuli vastaan interwebissä. Mitä hän tuolla tarkoitti. Toivottavasti ei sitä 40-luvulla viimeeksi nähtyä tervehdystä.
Vai voiko olla, että yksittäiseen kuvaan jonkun käsi jää johonkin asentoon? Herätys!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös