Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 398 025
  • 6 052

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sarjan aikana kentällä kuuluu provosoida ja tulla provosoiduksi. Taiston tauottua pelaajat paiskaa kättä ja antaa rehdit tunnustukset toisilleen, ja niin pitäisi älytä tehdä myös katsomossa.

Ymmärrän kuitenkin joidenkin Ilvesfanien käyttäytymistä, siinä purkautui reilun parin vuosikymmenen turhautuminen eikä toiminta ollut rationaalista. Ts voittamisen kulttuurin puutetta. Jospa se tämän kevään myötä rantautuisi myös Ilveksen leiriin.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Samalla tavalla Oulussa 18 vuotta sitten pieni porukka buuasi Antti Aallolle ja palstalla tuota seliteltiin ihan samoilla perusteilla kuin nyt Mäenalasen kohdalla. Nyt täällä leirissä on helppo tuntea ylemmyyttä, kun on itse opittu voittamaan, eikä muistijäljissä enää ole konkurssit ja putoamistaistelut.
 

Rosmo

Jäsen
Paskan vitut ansaitse. Jos ensin itse hyppää ja filmaa kentällä ja vetää leikkauksella sen jälkeen meidän pelaajan niskoilleen alas ja kehtaa näytellä jäähyboxista sukellusliikettä kun huomaa itsensä mediakuutiolla niin ei ansaitse kuin buuaukset.

Tähän nyt laitan vielä että itse en reagoinut mitenkään kun Kärpät poistui jäältä. En taputtanut enkä buuannut.

Mitä tähän aiheeseen muuten tulee niin kyllä on ihan saatanan naurettavaa pienistä buuauksista valittaa jos fanipääty elää tunteella niin elää tunteella. Itkijöiden ei kannata kyllä mitään kv-urheilua ikinä katsoa.
Tasan tarkkaan näin.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä. Kyllä siinä koko Osasto buuasi Kärpille ja Sakulle.

Ei buuannut. Osastolla oli ihan oma chanttinsa menossa, kun Mäenalanen poistui koppiin.

Sebökin tilanteen lisäksi Mäenalanen myös räikeästi filmasi Lancasterin jäähyn, joten kyllä tuo kaveri buuauksensa ansaitsi.

Buuaaminen on nyt kumminkin aika pikku juttu törkyhuutojen rinnalla.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Jokainen tekee miten tekee mut ainakin itse pyrin kunnioittamaan vastustajan pelaajia. Pelaajat on ammattilaisia ja kättelee ottelun jälkeen vaikka varmasti tunteet ei kaikkia kohtaan ole lämpimiä. Samaa suosittelisin kannattajille, kyllä siellä kaikki jättää näissä peleissä jokaisen tipan kentälle. Yksittäisiä tilanteita voi läikkyä yli ja filmaamiset ja rottailut kaikin puolin on ikäviä mutta jos ei leimaa pelaajaa niin itse kyllä arvostan - myös vastapuolen kavereita.

Jotkuthan muutenkin suhtautuu niin että jos on maksanut lipusta niin pikku humalassa saa huutaa mitä tahansa ja muutenkin käyttäytyä miten tahansa. Jokainen meistä tekee ne omat ratkaisut miten käyttäytyy.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Osoittaa vain oman yksinkertaisuutensa, jos ei osaa olla ns. hyvä voittaja. Eiköhän se siihen kulttuurin puuttumiseen liity.

Heh jännää tämä yleistäminen ja epäilen, ettei reaktio olisi ollut tuossa tilanteessa sen ihmeellisempi muuallakaan. Mäenalanen myös aivan selkeästi itse provosoi yleisöä, joten tuskin hänkään tuota mitenkään ihmeellisenä reaktiona pitää. Niin ja selvyyden vuoksi itse en buuannut, mutta osittain ymmärrän näin toimineita.

Muuten Kärpille todella iso käsi hienosta sarjasta, ja varmasti sieltäkin tullaan ensi kaudella kahta kovempaa.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eihän siinä mitään yleistämistä ole, jos toteaa tuon buuaamisen olevan epäkypsää toimintaa. Kukin tavallaan toimii, mutta ei kannata siitä pahastua jos se oma toiminta paljastuukin monen muun silmissä täysin typeräksi.

Ja kyllä, Mäenalainen provosoi (ping @Micol ) mutta ne olivat pelin tiimellystä ja kun peli päättyy niin tuon tulisi kaiken järjen mukaan päättyä siihen.

Tarkoitinkin tuolla yleistämisellä viittausta kulttuuriin puutteeseen, eli yhtä kuin Ilveksen menestys. Tällä nyt en kumminkaan itse usko olevan asian kanssa mitään tekemistä.

Siitä tosin täysin samaa mieltä, että olisi saanut jäädä pelin päätyttyä tapahtumatta, koska 97% Kärpistä olisi tuossa vaiheessa ansainnut yleisöltä aplodit. Etenkin Pyörälä.
 
Viimeksi muokattu:

Myyntimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Paikalla oli yli 10 000 katsojaa ja jos nyt muutama kymmenen finninaamaa buuasi viisi sekunttia niin ei siitä kannata vetää kovin suuria yleistyksiä. Tyhmäähän kun mikä se oli ja harmittaa helvetisti hienon Kärppä- joukkueen puolesta. Toivottavasti tuosta nyt nämä buuajat parantaisivat Jatkossa.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Suuri myötähäpeä kyllä tuosta buuauksesta vaikka kyseessä taisikin olla aika pieni joukko joka siellä Kärpille tai Mäenalaiselle buuasi tuossa lopussa. Aika moni kuitenkin taputtikin vaikka tuo nyt buuauksen alle taisi ainakin lähetyksessä jäädä.

Iso peukunnosto Kärppien pelaajille jotka kuitenkin taputusten johtama tuon oman vaihtopenkin lähistöltä poistuivat pukusuojaan ja aika moni pelaaja kuitenkin faneille jakeli mailojaan.
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Miten ylin buuaus keskustelu liittyy kannattajatoiminnan lieveilmiöihin ja häiriökäyttäytymiseen? eikö buuamiselle voisi melkein sitten oman ketjun perustaa?
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Buuaus on kulttuuria. Tarvitaan pelaajia, jotka aiheuttaa tunteita. Kyllä sellaisia kädenlämpöisiä lampaan tissejä tuolla ihan tarpeeksi on. Negatiiviset tunteet kuuluu urheiluun. Ei niistä pelaajista tule hyviä jätkiä, kun sarja on ohi, vaan uran jälkeen pelaajilla mahdollisuus lunastaa tämä leima. Ei kannattajilla.

Turussa kyllä haetaan jonkun kissaeläimen negatiivinen temppu jonka jälkeen konsertti valmis, niin että pahimmat kukkahatut syö hatun koristeensa.

Viheltelemisiin.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Eiköhän Mäenalainen itse ole ihan tyytyväinen että pääsi osan kannattajista ihon alle noinkin pahasti. Selvästi aina kun kamera kääntyi häneen päin niin elehti Tampereella yleisölle aika paljon. Taisi näyttää kolmospelin jatkoajalla tuon korkean mailan jälkeen yleisön buuatessa ettei kuulu, seiskapelissä saatuaan jäähyn näytti jäähyboksista sukelluseleitä ja muutenkin sarjan ollessa Tampereella jokaisella mainostauolla mies kävi kurvailemassa Ilveksen faniporukan edessä. Itse ainakin voin sanoa että tykkään tuollaisista pelaajista ja vaikka konstit välillä ovatkin kyseenalaisia niin kyllähän Liiga tarvitsee lisää tuollaisia pelaajia jotka tuovat lisää tunnelmaa noihin ottelutapahtumiin.

Itse ainakin taputin niin Mäenalaiselle kuin Kärpille sarjan päätyttyä mutta ilmeisesti aika monelle katsojalle oli Mäenalainen päässyt niin pahasti ihon alle että meni buuaukseksi vaikka sarjan voittivatkin.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Mitä tähän aiheeseen muuten tulee niin kyllä on ihan saatanan naurettavaa pienistä buuauksista valittaa jos fanipääty elää tunteella niin elää tunteella. Itkijöiden ei kannata kyllä mitään kv-urheilua ikinä katsoa.
Tämähän on ihan normaalia toimintaa, mutta vain ja ainoastaan itse pelin ollessa vielä kesken. Ei siinä vaiheessa kun sarja on ratkennut ja hävinnyt osapuoli on poistumassa jäältä. Kourallinen paikallisia faneja osoitti tuossa vaiheessa moukkamaisuutensa ja kokemattomuutensa menestyksen hetkellä, mutta uskon kyllä että valtaosa paikallaolijoista kuuluu ns. siihen fiksumpaan siivuun eikä syyllisty moisiin rimanalituksiin.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Ilves-fanien tyylittömyys alkaa avautua muillekin joukkueille, kun joukkue pelaa vihdoin muitakin tärkeitä pelejä kauden aikana, kuin vain Tampereen paikallisia.
Tyylittömintä telkkarin kautta näki, oli nämä lukuisat maha-tifot, mitä katsomossa oli.
Luulisi että täällä kaupungistuneessa Suomessa osataan pitää vaatteet päällä julkisilla paikoilla
 

Puster

Jäsen
Oma viisi senttinen eilisen lopputapahtumista:

Oma paikkani on vierasjoukkueen vaihtopenkin takana rivillä 18. Loppukättelyiden aikana huomasin Sebökin jättäytyneen Ilveksen jonon viimeiseksi ja vaihtavan useampia sanoja jokaisen kärppäläisen kanssa. Vieruskaverille totesin, että Mäenalaisen kanssa puhuivat pitempään ja varmastikin tuosta tilanteesta.

Tämän jälkeen Mäenalainen poistui suht liukkaasti koppiin ja jostain alavasemmalta kuului vihellystä/buuausta. En tiedä kuinka tuo lähetykseen kuului mutta paikan päällä se oli varsin hetkellistä eikä ainakaan minulle jäänyt epäselväksi mihin tai kehen se kohdistui. Äänet ei todellakaan lähteneet Osastosta. Samaan aikaan suorastaan vitutti nähdä A-katsomosta lentävän se joku lelu ja pallo jäälle ja toivoin jonkun pelaajan polkaisevan ne rikki.

Omassa lähiympäristössä taputettiin koko tämän tapahtuman ajan. En taputtanut Kärpille enkä Pyörälälle, koska en havainnut tai noteerannut häntä tässä vaiheessa jäällä lainkaan. En taputtanut myöskään Mäenalaselle mutta hänet sentään kultakypärästä tunnistin. Taputimme 110% Ilvekselle.
 

Rosmo

Jäsen
Eiköhän Mäenalainen itse ole ihan tyytyväinen että pääsi osan kannattajista ihon alle noinkin pahasti. Selvästi aina kun kamera kääntyi häneen päin niin elehti Tampereella yleisölle aika paljon. Taisi näyttää kolmospelin jatkoajalla tuon korkean mailan jälkeen yleisön buuatessa ettei kuulu, seiskapelissä saatuaan jäähyn näytti jäähyboksista sukelluseleitä ja muutenkin sarjan ollessa Tampereella jokaisella mainostauolla mies kävi kurvailemassa Ilveksen faniporukan edessä. Itse ainakin voin sanoa että tykkään tuollaisista pelaajista ja vaikka konstit välillä ovatkin kyseenalaisia niin kyllähän Liiga tarvitsee lisää tuollaisia pelaajia jotka tuovat lisää tunnelmaa noihin ottelutapahtumiin.

Itse ainakin taputin niin Mäenalaiselle kuin Kärpille sarjan päätyttyä mutta ilmeisesti aika monelle katsojalle oli Mäenalainen päässyt niin pahasti ihon alle että meni buuaukseksi vaikka sarjan voittivatkin.
Loppui sekin tyytyväisyys Konnan maaliin. Kummasti oli pää painuksissa eikä enää tultukaan kannattajakatsomon eteen sirklailemaan.
 

Rosmo

Jäsen
Paikalla oli yli 10 000 katsojaa ja jos nyt muutama kymmenen finninaamaa buuasi viisi sekunttia niin ei siitä kannata vetää kovin suuria yleistyksiä. Tyhmäähän kun mikä se oli ja harmittaa helvetisti hienon Kärppä- joukkueen puolesta. Toivottavasti tuosta nyt nämä buuajat parantaisivat Jatkossa.
No ei se kyllä ollut edes tyhmää tai junttimaista kuten täällä nyt tunnutaan todettavan. Mäenalaselle siellä buuattiin ja täysin aiheesta.
 
Tämähän on ihan normaalia toimintaa, mutta vain ja ainoastaan itse pelin ollessa vielä kesken. Ei siinä vaiheessa kun sarja on ratkennut ja hävinnyt osapuoli on poistumassa jäältä. Kourallinen paikallisia faneja osoitti tuossa vaiheessa moukkamaisuutensa ja kokemattomuutensa menestyksen hetkellä, mutta uskon kyllä että valtaosa paikallaolijoista kuuluu ns. siihen fiksumpaan siivuun eikä syyllisty moisiin rimanalituksiin.
Tämä. Ja varsinkin kun jäällä ei tapahtunut mitään törkeää minkä takia pitäisi noin käyttäytyä.

Vähän on nykyajan ipafaneilla opettelemista käytöstavoista voiton hetkellä. Ehkä se siitä kehittyy.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No ei se kyllä ollut edes tyhmää tai junttimaista kuten täällä nyt tunnutaan todettavan. Mäenalaselle siellä buuattiin ja täysin aiheesta.

Se on ihan sama mitä mieltä sinä olet. Pudonneen joukkueen pelaajalle buuaaminen sarjan jälkeen on ihan vitun junttia ja helvetin huonoa voittamista. Taitaa tässä näkyä, että siitä edellisestä pudotuspelisarjan voitosta on 20 vuotta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Se on ihan sama mitä mieltä sinä olet. Pudonneen joukkueen pelaajalle buuaaminen sarjan jälkeen on ihan vitun junttia ja helvetin huonoa voittamista. Taitaa tässä näkyä, että siitä edellisestä pudotuspelisarjan voitosta on 20 vuotta.
Saako oman joukkueen pudottaneelle joukkueelle buuata?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös