Kannattajamulkaisu 2012

  • 19 779
  • 49

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Lappeenrannassa seuran toimitusjohtaja kävi viime kaudella kättelemässä kannattajaporukan pelin jälkeen. Seura arvostaa meidän duunia, me arvostetaan seuran duunia. Muu on tässä asiassa minulle aika toissijaista.

Kiitokset maston juurelle kunnianhimoisen ja Suomen mittakaavassa jopa uraauurtavan(?) julkaisun tekemisestä. Aina löytyy arvostelijoita, aina löytyy hymistelijöitä, tekijät ovat vähemmässä.

EDIT: En voi tietenkään puhua kuin omasta puolestani, mutta minä laitan toivoni seuratasosta ja -menestyksestä riippumattoman kannattajakulttuurin luomisessa esimerkin voimaan ja tuleviin sukupolviin. Kisapuistossa junnut katsoo aika tarkasti, mitä seisomakatsomossa tapahtuu. Nettikirjoittelun voima on hyvin rajallinen, onhan kaikilla jo valmiiksi sementoituna oma oikea näkökanta asiaan.

Aivopestään siis nappulat meidän hommiin mukaan ennen kuin ne ehtivät oppia istumaan käsiensä päällä.

Tämä viesti meni nyt vähän ketjun aihetta liipaten...
 
Viimeksi muokattu:

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Jos sitten koko läpyskästä paistaa läpi vain ja ainoastaan koko muun yleisön halveksiminen, niin en voi sitten muuta todeta kuin että menipähän päin vittua koko paska. Välillä tosin myös tuntuu, että sieltä rivien välistä jotkut näkevät asioita joita sinne ei edes ole piilotettu. Kun kannattajaryhmien toimintaa ylistää, niin se tulkitaan kaikkien muiden jääkiekon seuraajien alentamiseksi.

Ehkä pitää ensi kerralla koostaa jonkinlainen Tavallisen Jääkiekkokatsojan Katsaus 2014, jossa esitetään kuvia istuvista mustatakkisista katsojista, vertaillaan yleisömääriä ja suhteutetaan niitä paikkakunnan väkilukuun sekä yritetään löytää liigahalleista se katsomosektori, jossa suurin osa tavallisista jääkiekkokatsojista lähtee aktiivisimmin mukaan taputuksiin ylivoimapyörityksen aikana.

Noh, ensinnäkään en olesanonut että siitä paistaa läpi AINOASTAAn tuo. Asiaahan tuossa on vaikka kuinka paljon, ja hyvää asiaa onkin.

Ja haluan sanoa että arvostan suuresti sitä työtä mitä eri faniryhmissä on tehty kannattajakulttuurin kehittämiseksi, enkä todellakaan vastusta tifoja, kakskeppisiä, chantteja tai mitään muutakaan.

Mutta mutta. Muiden hallilla olevien halveksiminen ei edistä sen kannatusryhmän kasvua. Ja minun mielestäni tuosta paistaa halveksunta läpi, eikä se johdu faniryhmien hienon toiminnan kehumisesta.

Ja mä en ymmärrä mitä saavutetaan vastakkainasettelujen rakentamisella saman seuran kannattajien sisällä? Jotain futishulinointia vastaavaa? Jotain muuta, mitä?
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Mutta mutta. Muiden hallilla olevien halveksiminen ei edistä sen kannatusryhmän kasvua. Ja minun mielestäni tuosta paistaa halveksunta läpi, eikä se johdu faniryhmien hienon toiminnan kehumisesta.
Jaa jaa. No, ei voi mitään.
Ja mä en ymmärrä mitä saavutetaan vastakkainasettelujen rakentamisella saman seuran kannattajien sisällä? Jotain futishulinointia vastaavaa? Jotain muuta, mitä?
En nyt tiedä mihin tässä viitataan, mutta ei kai missään tarkoituksellisesti rakenneta vastakkainasetteluja saman seuran sisällä, mutta asiat voivat helposti siihen ajautua kun ajatusmaailmat törmäävät ja kyse on aika tunne/mielipidevoittoisesta toiminnasta.
 

surfa

Jäsen
Jaa jaa. No, ei voi mitään.

Tähän kyllä tiivistyy melko hyvin fiilis mikä tuon läpyskän läpilukemalla sai.

Jos tuon tarkoitus oli saada uutta osalistujakuntaa niin suuria toiveita ei ehkä kannata elätellä. Jos taas tehdä selväksi mitä mieltä muiden mielipiteistä ollaan, niin tuossahan se on kuudella sanalla varsin hyvin sanottu.

Onneks ei oo pakko. Mitään. Koskaan.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tähän kyllä tiivistyy melko hyvin fiilis mikä tuon läpyskän läpilukemalla sai.

Jos tuon tarkoitus oli saada uutta osalistujakuntaa niin suuria toiveita ei ehkä kannata elätellä. Jos taas tehdä selväksi mitä mieltä muiden mielipiteistä ollaan, niin tuossahan se on kuudella sanalla varsin hyvin sanottu.

Onneks ei oo pakko. Mitään. Koskaan.
Ei voi mitään, jos rivien välistä ja sanavalinnoista välittyy jokin teema, jota ei ole ollut edes tarkoitus esille tuoda. Toki tietoisestikin käytettyjä termejä on mukana ja osa niistä on vahvasti latautuneita ilmaisuja, mutta tarkoitus ei ollut niillä sinänsä halventaa vaan erotella eri tyyppejä toisistaan. Koska nyt vain on fakta, että on erilaisia tyyppejä, kuten "ultras-huligaani", kausikortilla käyvä peruskatsoja ja niin edelleen. Jaottelu ei kuitenkaan ole se pointti.

Ehkä pitää ensi kerralla ottaa vähän maailmaa syleilevämpi ote ja hieman kärjistetysti varmistaa, että kaikki ihmiset tulevat erikseen mainituksi positiivisen sävyyn.

Tuli siellä lahtelaisyleisöäkin kehuttua. Ylipäätään Lahessa on ollut uskollinen ja aktiivinen yleisö vuosien ajan. Ei ehkä yhtä asiantunteva aina kaikissa asioissa kuin vaikkapa Tampereella tai Nordiksella, mutta uskollista lätkäkansaa aina runsain määrin paikalla meni miten meni, ja lopulta sehän se on kaiken ydin. En digannut lärpyttimistä ja toivottavasti tulevaisuudessa pärjätään ilman niitä, mutta se on vain minun mielipiteeni. Ei minulla ole mitään oman kotihallini yleisöä vastaan. Jos Pelicansille halutaan liigan paras kotietu, siihen ei riitä yksin "perusyleisö" tai yksin Kannattajakatsomo, vaan molemmat yhdessä.

Toki toivon että ääntä lähtisi vielä enemmän, kaikki tulisivat ajoissa erätauoilta myös lauantaisin, katsoisivat matsit loppuun asti ja jäisivät katsomoon kiittämään joukkuetta voiton jälkeen, jopa buuaisivat ja viheltäisivät kovempaa silloin kun omalla joukkueella on löysä vaihde päällä. Se olisi vielä kertaluokkaa voimakkaampaa Kiekkokaupungin kulttuuria kuin mitä nyt on.

Siinä sivussa kannattajaryhmien toiminta on vähän oma saarekkeensa. Parhaimmillaan Latvala-tifossa, huonoimmillaan vain huonoa käytöstä. Toivottavasti silti yhtä kasvavaa ja nousujohteista kuin tähänkin asti. Siinä uskon käytännön tason työn voimaan, en niinkään näihin kirjallisiin kannanottoihin. Näissä kun voi olla niinkin, että on aivan sama mitä minä sanon, joku sieltä aina löytää rivien välistä omia merkityksiään ja tulkitsee kaiken halveksunnaksi.

Tein mm. kokonaiset artikkelit vimpeliläisestä pesäpalloyleisöstä ja KalPan kannattaja Susi-Jussista, jotka molemmat edustavat hyvinkin erilaista ja osin jopa päinvastaista tyyliä kuin kannattajaryhmä johon itse kuulun. Kaikki samalla asialla oman joukkueensa tukena, mutta aivan eri tyylillä, niin kuin pitääkin. On vain makuasia, miten kannattamisen laajan käsitteen alla arvottaa eri yksityiskohtia.
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Siinä sivussa kannattajaryhmien toiminta on vähän oma saarekkeensa. Parhaimmillaan Latvala-tifossa, huonoimmillaan vain huonoa käytöstä. Toivottavasti silti yhtä kasvavaa ja nousujohteista kuin tähänkin asti. Siinä uskon käytännön tason työn voimaan, en niinkään näihin kirjallisiin kannanottoihin.
No nämä nyt on vähän mielipideasioita. Joku arvostaa toisenlaista kannattamista ja toinen toisenlaista. Esimerkiksi mielestäni Raumam Boja tifo oli hienompi kuin tuo Ääriliikkeen masinoima Latvala-tifo. Ja sitten mitä tulee tuohon negatiivisuuteen, niin mielestäni pahimmillaan se on jopa vandalismia ja väkivaltaista käytöstä. Esimerkkinä viime kaudella (pudotuspeleissä) jopa virkavalta joutui puuttumaan Pelicans kannattajien käytökseen Jyväskylässä. Sellainen ei ole missään tapauksessa hyvä asia.

Mutta jos haluaa olla pioneeri, joutuu taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Saa kritiikkiä osakseen ja joskus jopa henkilökohtaisuuksia. Mainetta tulee harvemmin vaikka joskus asiat menisikin toivottuun suuntaan. Lieveilmiöt (myös se onneton radioselostaja) pitäisi kitkeä pois toiminnasta ennen kuin ne juurtuvat skeneen. Myöhemmin niiden kitkeminen tulee olemaan moninverroin vaikeampaa.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
No nämä nyt on vähän mielipideasioita. Joku arvostaa toisenlaista kannattamista ja toinen toisenlaista. Esimerkiksi mielestäni Raumam Boja tifo oli hienompi kuin tuo Ääriliikkeen masinoima Latvala-tifo.
Niin, puhuin Lahen mittakaavassa. Joku jossain muualla on varmasti tehnyt hienommankin tifon joskus.

Ja sitten mitä tulee tuohon negatiivisuuteen, niin mielestäni pahimmillaan se on jopa vandalismia ja väkivaltaista käytöstä. Esimerkkinä viime kaudella (pudotuspeleissä) jopa virkavalta joutui puuttumaan Pelicans kannattajien käytökseen Jyväskylässä.
Meinaat, että siellä oli vandalismia ja väkivaltaista käytöstä, johon virkavalta puuttui? No, ite en voi kaikkea tietää kun vietin kaiken ajan katsomossa, jossa en ainakaan havainnut tällaista.

Lieveilmiöt (myös se onneton radioselostaja) pitäisi kitkeä pois toiminnasta
Tuskinpa niin tyhmiä ollaan, että koko Lahen rakastamaa radioselostajaa/ottelukuuluttajaa kitketään, olivat vastustajien kannattajat mitä mieltä tahansa. Mies kun on pienemmässä mittakaavassa tarjonnut ihan yhtä ikimuistoisia selostusmuistoja kuin mitä Mertarannalta kelailtavat YouTube-pätkät ovat.

Muuten toki tuosta lieveilmiö-kohasta pääpiirteittäin samaa mieltä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Niin, puhuin Lahen mittakaavassa. Joku jossain muualla on varmasti tehnyt hienommankin tifon joskus.
Ok, minä ajattelin asian koskevan yleisesti Suomessa tapahtuvaa toimintaa.

Meinaat, että siellä oli vandalismia ja väkivaltaista käytöstä, johon virkavalta puuttui? No, ite en voi kaikkea tietää kun vietin kaiken ajan katsomossa, jossa en ainakaan havainnut tällaista.
Kuten myös tuo kommenttini oli yleistä. Jos nyt otetaan tuo yksittäinen tapaus, niin hävityn ottelun jälkeen järjestyksenvalvonta ei ihan toiminut ja joku paikallinen pääsi vähän provoisoimaan. Oikeasti siis vähän. Minä olisin tuossa tilanteessa vastaanottavana osapuolena nauranut provoajan tyhmyydelle, mutta siellä nyt alettiin tsänttämään "Jyväskylä on paska kaupunki" sun muut scheissea, joka ei todellakaan kannatuskulttuuriin mielestäni kuulu. Ja kun järjestyksenvalvonta yritti tilannetta rauhoittaa, ei toteltu. Poliisien käskyttämiseen ei reagoitu kuin huutamalla lisää törkeyksiä ja tästä syystä, ihan aiheesta mielestäni, poliisien toimesta yksi "sankari" siirrettiin virkavallan toimesta pois hallista. Tämä oli yksi esimerkki lieveilmiöistä mitkä pitäisi kitkeä pois.

Tuskinpa niin tyhmiä ollaan, että koko Lahen rakastamaa radioselostajaa/ottelukuuluttajaa kitketään, olivat vastustajien kannattajat mitä mieltä tahansa. Mies kun on pienemmässä mittakaavassa tarjonnut ihan yhtä ikimuistoisia selostusmuistoja kuin mitä Mertarannalta kelailtavat YouTube-pätkät ovat.

Muuten toki tuosta lieveilmiö-kohasta pääpiirteittäin samaa mieltä.
En tiennytkään, että Lahdessa arvostetaan Radio Jyväskylän Lievemaata (jolla on Lieveilmiö Productions Oy niminen firma ja tästä syystä on saanut myös haukkumanimien "Lieveilmiö"). Mun mielestä saatte ottaa miehen kokonaan itselleen sinne Lahteen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Jos nyt otetaan tuo yksittäinen tapaus, niin hävityn ottelun jälkeen järjestyksenvalvonta ei ihan toiminut ja joku paikallinen pääsi vähän provoisoimaan. Oikeasti siis vähän. Minä olisin tuossa tilanteessa vastaanottavana osapuolena nauranut provoajan tyhmyydelle, mutta siellä nyt alettiin tsänttämään "Jyväskylä on paska kaupunki" sun muut scheissea, joka ei todellakaan kannatuskulttuuriin mielestäni kuulu. Ja kun järjestyksenvalvonta yritti tilannetta rauhoittaa, ei toteltu. Poliisien käskyttämiseen ei reagoitu kuin huutamalla lisää törkeyksiä ja tästä syystä, ihan aiheesta mielestäni, poliisien toimesta yksi "sankari" siirrettiin virkavallan toimesta pois hallista. Tämä oli yksi esimerkki lieveilmiöistä mitkä pitäisi kitkeä pois.
Totta. Kieltämättä siinä vähän tuntui, että ihmeen paljon jäi matsista vielä energiaa porukalle.


En tiennytkään, että Lahdessa arvostetaan Radio Jyväskylän Lievemaata (jolla on Lieveilmiö Productions Oy niminen firma ja tästä syystä on saanut myös haukkumanimien "Lieveilmiö"). Mun mielestä saatte ottaa miehen kokonaan itselleen sinne Lahteen.
Kunnon väärinymmärrysten kavalkadi :D Luulin, että kyse Pelicansin radioselostajasta, joka on sekin aika mielipiteitä jakava hahmo välillä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Tartutaanpas muutamaan kommenttiin täällä:

"Oikeinkannustamisesta ja väärien kannattavien halveksunnasta." No jaa, kaikki ovat toki arvokasta porukkaa hallilla jne. Ite sanoisin kuitenkin että tuo hiljaa istuvien makkaransyöjien porukka on vastaa edelleen yli 90 prosenttia liigahalleissa käyvistä ettei nyt niin pahitteeksi ole, jos sitä loppua vähän keskimääräistä enemmän nostetaankin esille. Se on kuitenkin se osa, joka meillä Suomessa on vielä lapsenkengissään - kun taas esim. Saksassa tai Sveitsissä saattaa jopa 60-70 prosenttia katsojista olla sellaisia jotka meillä laskettaisiin HC-faneiksi, siis siihen alle kymmenekseen kuuluviksi.

Itse olen kulkenut tien hallillle satunnaisesti eksyvästä hiljaisesta ihmettelijästä seisomakatsomolaiseksi ja tuon tien kulkeminen kesti minulta sellaiset 20 vuotta. Jokaisella pääsylipun hallille lunastaneella on oikeus olla siellä miten haluaa eikä kukaan periaatteessa ole toista parempi. Sen verran nyt kuitenkin rohkenen moralisoida, että kun joukkueiden Fan Clubi ry:t myyvät jäsenilleen halpoja kausareita, niin kyllä jokaisella sellaisella istuvalla on mielestäni moraalinen velvoite osallistua kannustamiseen.

Kovaan kannustamiseen ja ylilyönteihin. Niinhän se on, että aika usein ne kulkevat käsi kädessä. Hyvä kannustus ei tietenkään edellytä ylilyöntejä tai huono käytöstä. Toisaalta täysin vaitonaisesta katsomosta harvoin tulee ylillyöntejä. En oikein keksi siihen muuta syytä kuin sen että ottelutapahtumissa eletään tunteella jolloin adrenaliinitaso kohoaa. Se yhdistyy usein alkoholiin ja useimmiten nuoreen ikään, jossa tunnetaso heittelee minunlaistani keski-ikäistä enemmän. Rohkenen kuitenkin väittää, ettei Suomessa ole huligaanikulttuuria - siis sellaista, että ottelutapahtumissa notkuisi mukana jengiä joita ei itse urheilu kiinnosta vaan ainoastaan rettelöinti. En ainakaan minä ole havainnut.

Tietynlainen provoiluhan sinänsä kuuluukin katsomotoimintaan. Saa kai sitäkin laulaa että "Jyväskylä on paska kaupunki" vaikka itse olenkin asiasta eri mieltä. Onhan noita aika kekseliäitäkin vittuilulauluja eri porukoilla ja hyvä niin. RD-kypärätkin olivat minusta hauskoja. Ja Jyväskylässähän jo maalilaulukin perustuu vastustajalle vittuiluun.

Olisin halunnut lopettaa johonkin muuhun teemaan, mutta nyt loppuu aika kesken. Eipä siis muuta tällä erää.
 
Viimeksi muokattu:

surfa

Jäsen
"Oikeinkannustamisesta ja väärien kannattavien halveksunnasta." No jaa, kaikki ovat toki arvokasta porukkaa hallilla jne. Ite sanoisin kuitenkin että tuo hiljaa istuvien makkaransyöjien porukka on vastaa edelleen yli 90 prosenttia liigahalleissa käyvistä ettei nyt niin pahitteeksi ole, jos sitä loppua vähän keskimääräistä enemmän nostetaankin esille. Se on kuitenkin se osa, joka meillä Suomessa on vielä lapsenkengissään - kun taas esim. Saksassa tai Sveitsissä saattaa jopa 60-70 prosenttia katsojista olla sellaisia jotka meillä laskettaisiin HC-faneiksi, siis siihen alle kymmenekseen kuuluviksi.

Saksan puolesta on sen verran kiekkokokemusta, että kävin aikanaan jonkun pelin Berliinissä katsomassa siinä vanhassa ladossa. Siis ennen O2 areenan rakentamisen aloittamistakaan siinä vanhassa peltihökötyksessä ja joo, olihan siellä tunnelmaa.

Siitä voikin sitten olla montaa mieltä oliko se tunnelma jotenkin absoluuttisen hyvä juttu. Neljällä sivulla katsomoissa vieri vieressä rumpusankareita paukuttamassa, lisäksi humalaisia saksalaisia tupa täynnä ja meteli sen mukainen. Akustiikka kun sitten oli vielä sen peltihallin mukainen, niin sitä voi sitten jokainen arvata kuinka kivaa siellä oli. Vähimmäisvaatimus kyseiseen tilaan on korvatulpat, mieluusti peltorit, sillä ilman mitään varustusta korvat tinnitti pari päivää kyseisen tapahtuman jälkeen. Yritä siinä sitten pitää pää jotenkin kasassa peittämällä korviaan ja vieressä seisovat Güntherit kyselee, että onko joku vialla kun et oikein näemmä pääse tunnelmaan mukaan.

Niin, no tämä tietysti on sitten juuri sitä toista ääripäätä, mutta tuossa tapahtumassa ei kyllä mitään järkeä ollut. Pelitapahtumista ei nimittäin juurikaan jäänyt mieleen.

Plussaa siitä, että känninen saksalainen lähinnä ihmetteli mikä vaivaa, kun taas suomalainen olis kaivanu kasan senttejä taskusta ja viskonu niillä naapuria.

Tuon kokemuksen perusteella käyn lätkämatsissa mieluummin Suomessa. Ei ole ihmisiä varten tuo meininki enää ei.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Saksan puolesta...

Mä en ole siellä käynyt lätkää katsomassa, mutta futista kylläkin. Kyllähän siellä olut virtaa ja laulu raikaa mutta meidän urheilukatsomoissa niin tuttua känniörveltämistä en juurikaan ole havainnut. Ruotsissakin on muuten myös kiekkokatsomoissa melkoisen fanaattista meininkiä, tosin siellä sitä hulinointiakin toisinaan piisaa.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
...meidän urheilukatsomoissa niin tuttua känniörveltämistä...

Siis onko suomalaisissa urheilukatsomoissa laajamittaista känniörveltämistä? En ole havainnut, paitsi ehkä joskus joissain vierasfaniryhmissä jolloin pitkä linja-automatka on tehnyt tehtävänsä. Mutta harvemmin niistäkään on mitään suurempaa haittaa ollut muille katsojille, mitä nyt ehkä itse sähläävät itsensä ulos hallista mutta eikö tällaista sitten tapahdu missään muualla kuin Suomessa? En oikeasti voi tehdä vertailuja koska olen käynyt urheilutapahtumissa paikan päällä vain koti-Suomessa, joten jos jollain on oikeasti vertailupohjaa ulkomailta niin olisi mielenkiintoista kuulla. Känniörvellysongelma Suomessa kuulostaa vaan jonkun keksimältä myytiltä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei meillä Porissa ainakaan mitään älytöntä ördäystä näe. Totta kai viikonloppupeleissä on kännikalojakin, mutta ei siinä mitassa että voitaisiin puhua ongelmasta. Olen siis samaa mieltä, känniörvellysongelma on ainakin jääkiekon osalta myytti, ihmiset haluavat nähdä pelin vaikka pienessä kännissäkin. Tilanne on toinen kuin vaikka jossakin festareilla joissa kaikki eivät ole niin tarkkoja siitä tuleeko kolmen päivän aikana nähdyksi ainuttakaan bändiä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Siis onko suomalaisissa urheilukatsomoissa laajamittaista känniörveltämistä?

Useimmiten sitä ei olekaan fanien keskuudessa vaan baarien puolella ja yllättävän usein myös aitioissa, eli siellä jossa istuu porukkaa jolle itse pelillä ei ole niin suurta väliä. Espoossa yleensä idiottimaisinta meininkiä saavat aikaan päädyn ravintolaan eksyneet satunnaiset äijäporukat.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä palailtu taas tuttujen aiheiden äärelle. :) Huomasin vasta tänään, että mulkaisulle olikin perustettu oma otsikkonsa.

Täällä tunnutaan aina vetoavan siihen, miten KOKO halli saataisiin mukaan kannustukseen. Toki kaunis ajatus, mutta turha kuvitella onnistuvan kun ei se onnistu rajojen ulkopuolellakaan. Mielummin sitä kuuntelee suuren aktiivisen kannattajamassan jatkuvaa metelöintiä (pienempään halliin vaikka se 400-500 henkeä) kuin odottelee sitä ihmettä kun koko halli herää 2x ottelussa horroksestaan huutamaan joukkueen nimeä ja sitten ollaan taas suurimman osan ajasta hiljaa. Juuri päättyneissä kotikisoissa tämä ankeus oli taas hyvin nähtävillä Suomen peleissä eikä se ole perusteltavissa pelkästään millään lippujen hinnoilla, sillä halvemmat liput eivät olisi tuoneet mukanaan monipuolisempaa kannattamista.

Ja kun tuota hommaa kävi Saksassa taas vilkaisemassa, niin esim. Düsseldorfissa (Fortuna Düsseldorf - 1. Union Berlin) ottelussa oli ~30 000 katsojaa. Fortunan fanipäädyssä joitakin tuhansia chänttääjiä. Union Berliinillä ehkä 1000:n pintaan. Silti ottelussa oli helvetin kelpo tunnelma suomalaisen näkökulmasta, vaikka stadionilla ammotti 20 000 tyhjää istumapaikkaa. Meno olisi ollut melkoisen latteaa, jos Fortunan päädyssä oltaisiin vain keskitytty 1-2:een huutoon, jotta kaikki lähtisivät mukaan. Simppeleitäkin huutoja sieltä kajahti, mutta niihin koko stadioni lähti tosiaan ehkä korkeintaan sen muutaman kerran mukaan ottelun aikana, joten ei se pelkkä simppeliyskään ole tae yhtään mihinkään, vaan halu ja tahto itse tekemiseen.

Ja mitä täällä mainittiin jäätävästä rumpuesimerkistä Saksalaisen kiekkoulun puolelta, niin ainakin futispuolella on homma pelittänyt hienosti käymissäni otteluissa eikä kannattamista ole raiskattu liiallisella rummun käytöllä. Enkä usko, että se kiekon puolellakaan on joka paikassa sellaista. Saksalainen kiekko-ottelu on kokematta, joten sellaiseenkin olisi hyvä joskus vielä päästä - videopätkien varassa on menty tähän asti.

Tulevaisuudessa Suomessa tulee olemaan tärkeää, että nämä organisoidusti kannattavat ryhmät tulevat jatkamaan kasvuaan, jolla taataan hyvä runko yleistunnelmalle. Monessa paikassa tämä tarkoittaa vielä ryhmän koon kymmenkertaistamista, jossain taas tuplaamisella päästäisiin kelpo tuloksiin. Siihen sitten päälle vaitonaisempien katsojien innostumisen hetket, jonka perusteella katsellaan, mitä tulee lopulta jäämään missäkin viivan alle.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Ja kun tuota hommaa kävi Saksassa taas vilkaisemassa, niin esim. Düsseldorfissa (Fortuna Düsseldorf - 1. Union Berlin) ottelussa oli ~30 000 katsojaa. Fortunan fanipäädyssä joitakin tuhansia chänttääjiä. Union Berliinillä ehkä 1000:n pintaan.

Viime syksynä kun olin Union Berlinin matsissa raikui laulu myös sivustalla - ei pelkästään fanipäädyssä. itse olin siellä sivustalla ja tuntui siltä että ympärillä todella moni osallistui siihen, ja nekin loput jotka eivät itse laulaneet heiluttivat tahdissa kaulaliinoja tai taputtivat - eli osallistuivat fanitoimintaan kyllä. Tuostahan ei jää silloin ulos kuin vieraspääty ja toinen sivusta jossa on istumapaikkoja (melko vähän). Yleisöä oli noin 17 000. Väitän kyllä että tuo "1000 pintaan" on reilusti alakanttiin arvioitu.

Union Berlinin katsomosta on muuten yli 80 prosenttia seisomakatsomoa. Siellä on tosin samaa probleemaa kuin Synergia-areenalla: sinne myydään enemmän lippuja mitä sinne mahtuu väkeä. Kun itse siellä seisoskelin oli niin ahdasta etten meinannut mahtua edes paikallani kääntymään. Sain taiteilla tosissani että sain otetuksi rotsin päältäni kun tuli kuuma.
 
Viimeksi muokattu:

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuostahan ei jää silloin ulos kuin vieraspääty ja toinen sivusta jossa on istumapaikkoja (melko vähän). Yleisöä oli noin 17 000. Väitän kyllä että tuo "1000 pintaan" on reilusti alakanttiin arvioitu.

Kyse oli siis Fortunan kotiottelusta, jonne oli saapunut Union Berliinin kannattajia. Tuo ~1000 kannattajaakin erittäin kelvollinen määrä kun ottaa huomioon, että peli alkoi sunnuntaina klo 13 ja etäisyys Düsseldorfin ja Berliinin välillä on ~560km suuntaansa. Tosin en osaa sanoa, että millaisia kannattajamääriä UB noin normaalisti saa vierasotteluihinsa.

Union Berlinin katsomosta on muuten yli 80 prosenttia seisomakatsomoa. Siellä on tosin samaa probleemaa kuin Synergia-areenalla: sinne myydään enemmän lippuja mitä sinne mahtuu väkeä. Kun itse siellä seisoskelin oli niin ahdasta etten meinannut mahtua edes paikallani kääntymään. Sain taiteilla tosissani että sain otetuksi rotsin päältäni kun tuli kuuma.

Kävin katsastamassa samaisena vkl:na myös lauantaina Borussia Dortmund - Borussia Möchengladbach, missä kotijoukkue varmisti mestaruutensa. Sain kuin sainkin paikkani Südtribünesta (Euroopan suurin seisomakatsomo) ja meno sielläkin oli melkolailla "tiivis". Meteli tuosta katsomonosasta oli paikoitellen niin jäätävää, ettei pysty hirveästi sanomaan sivukatsomojen osallistumisesta, mutta kyllä sielläkin näytti elämää olevan. 10 000 paikalle saapunutta Möchengladbachin kannattajaa tietysti toivat kelvollisesti myös oman lusikkansa soppaan.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Kyse oli siis Fortunan kotiottelusta, jonne oli saapunut Union Berliinin kannattajia.

Sorry, luin liian hätäisesti. Luulin että kävit molempien kotiotteluissa.

Mutta tosiaan tuosta chänttäämisestä ja niiden "vaikeudesta": tässä yksi esimerkki Unionin kotimatsista. Sama matsi jossa olin viime syksynä ja kuvakin juuri siitä katsomonosasta (tämä EI siis ole varsinaista fanikatsomoa).
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hui kamalaa, miten vaikeata! *hjymiö* Hyvän kuuloinen ralli muutenkin ja hienosti aktivoidutaan tosiaan sivustastakin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Huhujen mukaan Vimpeli-artikkeli on Vimpelissä kahvila Nelimarkan pöydillä tulostettuna. Niin suuren arvostuksen saanut.
Jos näin on, niin ei voi muuta sanoa, kuin että kannatti kirjoittaa. Olkoonkin, että kyseessä ei ole jääkiekkokulttuuria käsittelevä teksti.
 

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos näin on, niin ei voi muuta sanoa, kuin että kannatti kirjoittaa. Olkoonkin, että kyseessä ei ole jääkiekkokulttuuria käsittelevä teksti.

Nostan hattua tehdystä työstä. Tämä on juuri sitä toimintaa mikä kasvattaa ja ylläpitää kannattajakulttuuria. Tekijämiehet ovat aina vähissä. Keep up the good work!
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Ei vittu, Esko Seppänen kopioi Urheilulehteen mun Vimpeli -road tripin. "Lätkäjätkä Vimpelissä". Sentään vähän eri tulokulma haastatteluineen ynnä muineen, mutta muuten koko teema ja muutamat sanavalinnat aika yks yhteen.

En tiiä pitäskö olo olla ylpeä vai takapuoleen pantu. Ehkä olen vähän molempia.
 
Suosikkijoukkue
KalPa /naisjoukkue
Ei vittu, Esko Seppänen kopioi Urheilulehteen mun Vimpeli -road tripin. "Lätkäjätkä Vimpelissä". Sentään vähän eri tulokulma haastatteluineen ynnä muineen, mutta muuten koko teema ja muutamat sanavalinnat aika yks yhteen.

En tiiä pitäskö olo olla ylpeä vai takapuoleen pantu. Ehkä olen vähän molempia.

Eipä tarvitse varmaan takapuoliasioita miettiä yhtään. Yleisesti ottaen tässä maailmassa vain hyvää nimittäin kopioidaan. Kiitos artikkelista, virkistävää vaihtelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös