Kannattajakulttuurin kehittäminen ja ”kehittäminen” SM-Liigassa

  • 112 586
  • 461

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
kakkonen kirjoitti:
Sehän oli vain kysymys. Ei kannustus, ei kehoitus vaan kysymys.
Tämä selvä. Katsoin viestihistoriaasi ja huomasin että tuo oli kyllä jostain toisaalta esitetty tuo idea. Järjetöntä kannattajakulttuurin matkimista. Vaikka ilmasto on muuttumassa Keski-Eurooppalaisemmaksi niin toivottavasti ihmisten luonteet eivät muutu.

Nuo saatanan huligaanit ovat jo pitkälti pilanneet jalkapallon euroopassa, toivottavasti eivät pilaa jääkiekkoa. Ensimmäisten tällaisten ilmiöiden rantautuessa Suomeen pitää heti ottaa todella kovat vastatoimet käyttöön. Väkivalta ei kuulu katsomoihin. Enkä ymmärrä sovittuja tappeluja á Nielikäinen & Helenius myöskään kentällä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
korkki kirjoitti:
Nuo saatanan huligaanit ovat jo pitkälti pilanneet jalkapallon euroopassa, toivottavasti eivät pilaa jääkiekkoa.

Eurooppalainen jalkapallo kärsii varmasti kovista onglemista kuten surkeista yleisömääristä, varsin perinteisesti kuumina pidetyt derdyt ovat hyvä esimerkki siitä miten peruskatsojat pelkäävät suorastaan ja koittavat välttää näitä otteluita. Myöskin huliganismi on hävittänyt tunnelman otteluista. Saksassa, Ranskassa ja Hollanissa voidaan vaan kateellisena katsella miten reiluhenkinen meno ja hyvä tunnelma löytyy tiistaisesta Saipa-Jyp -ottelusta.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Jaakko kirjoitti:
mukahauskaa
Jos nyt kuuntelit eilen esimerkiksi Lehkosuon ja Saarisen juttuja, niin eivät he kovin innoissaan noista lieveilmiöistä olleet ja kertoivat molemmat myös ihan henkilökohtaisia kokemuksia.

Huliganismi on ihan sairas ilmiö, eikä siitä ole syytä ottaa minkäänlaista mallia Suomeen. Itseäni jotkut rätit katsomossa eivät voisi vähempää kiinnostaa (nytkään), varsinkaan jos siinä tulee lieveilmiönä jotain väkivaltaista/muuten vaarallista käytöstä. Kaikkein sairainta on nämä vähättelyt nykyisistä tapahtumista, joissa verrataan tyyliin "aika pientä se on jos nyt paria jätkää lyötiin/ paikkoja vähän rikottiin, katsokaapa vaikka maan x fanien toimintaa".
 
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen samaa mieltä väkivallasta katsomossa kuin suurin osa jengistä, ne ovat uhka kaikelle viihtyvyydelle, esimerkiksi Jaffalassa on välillä sellainen fiilis ettei tiedä oikein uskaltaako siellä ollenkaan olla, tyttöystäväni Eeva sanoikin että käydään vaan kotihallissa pelejä katsomassa.

Jokerikannattajat ainakin on aika uhkaavaa porukkaa, varsinkin jos huomaavat punaista, en yhtään ymmärrä moista. Miksi pitäisi provosoida tai muutenkaan huudella ja syljeskellä toisia, joukkueet ne kentällä taistelevat eikä katsojat.

Joskus tosin ihan oikeesti naurattaa niiden pipot, ja muutenkin se jengi, minkä sille sitten voi. Jokerit on enemmän sellainen maalaisjengi, siksi kai niillä on myös omat tapansa, en tiedä? Tulipa sitten kirjoitettua ensimmäinen viesti jatkikseen. Ensikaudella sitten ne finaalit pelataankin toisessa paikassa, jossa on turvallisempaa!

Pastori punaisissaan
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Oikein kannattamisesta

Niin, tuli vielä tällainenkin mieleen, että UJ ja muut oikein fanittavat joukot ovat vetäneet muutaman linjauksen, jotka ovat mielestäni ristiriidassa:

1. Peruukit, kasvomaalaukset ja pelipaidat(?) ovat ei ei, mutta huivit, lakanat, liput ym. askartelunurkan tuotteet ovat okei. Molemmat huvittavat ainakin itseäni, peruskatselijaa.

(Liput suorastaan vituttavat, kun täydessä katsomossa saa varoa ettei osu leukaan.)

2. Rumpu on ei ei, mutta megafoni on okei. Molemmilla rytmitetään kannustusta ja molemmat vituttavat ainakin itseäni, peruskatselijaa.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
tuuski kirjoitti:
2. Rumpu on ei ei, mutta megafoni on okei. Molemmilla rytmitetään kannustusta ja molemmat vituttavat ainakin itseäni, peruskatselijaa.
Rumpu huutoja rytmittävänä elementtinä on hyvä asia jos fanimassa on niin iso että ei muuten pysy tahdissa. Ollaan mekin sitä rumpua välillä puolitosissaan pohdittu koska millään ei saada esimerkiksi eilen Eteläpäädyssä ollutta 1500 ihmisen fanimassaa pysymään tahdissa. Rumpu taas ainoana kannustusvälineenä on perseestä.

Yritä erottaa nämä kaksi asiaa ja on tämäkin miljoona kertaa täällä sanottu.

Ja tuossa kohdassa 1. en näe mitään ristiriitaa.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
tuuski kirjoitti:
Miksi et näe? Vai tarkoititko, että molemmat ovat ihan ok?
Jos joku haluaa peruukkia pitää matsissa niin mun puolesta pitäköön. Mä en sellaista päähäni kuitenkaan suostuisi laittamaan.

Tarkoitin sitä että mun mielestä peruukit vs tifot ovat kaksi täysin eri asiaa. Pahoittelut jos esitin asian sinulle liian epäselvästi.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
tuuski kirjoitti:
2. Rumpu on ei ei, mutta megafoni on okei. Molemmilla rytmitetään kannustusta ja molemmat vituttavat ainakin itseäni, peruskatselijaa.
Rumpu on varmaan sen takia ei ei, että yksikään ryhmä Suomessa ei käytä sitä rytmittämiseen vaan kaiken muun äänen peittämiseen. Joku matalaääninen rumpu olisi toimiva jos sillä lyötäisiin alkutahdit huutoihin/lauluihin ja sen jälkeen lopetettaisiin se paukuttaminen. Nämä mm. Kärppä-fanien käyttämien pärisevien rumpujen tuominen halleihin taas on ihan kuolleena syntynyt idea. Hyvin tosin peittää Kärppäfanien laulut jos tällainen sabotaasi on tarkoituksena.

Megafoni ihan eri asia. Itse en ainakaan kuule toiseen päähän hallia mitään ääntä megafonista, ts. se ei peitä mitään alleen, mutta rytmittää hyvin laulujen alut.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Tuomas kirjoitti:
Rumpu huutoja rytmittävänä elementtinä on hyvä asia jos fanimassa on niin iso että ei muuten pysy tahdissa.

Sama. Oulussa fanikatsomossa on muutama rumpu tahdittamassa hommaa. Ilman niitä yli 1000 hengen yhtenäisestä taputtamisesta/huutamisesta ei tulisi mitään.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Tuomas kirjoitti:
Jos joku haluaa peruukkia pitää matsissa niin mun puolesta pitäköön. Mä en sellaista päähäni kuitenkaan suostuisi laittamaan.

Tarkoitin sitä että mun mielestä peruukit vs tifot ovat kaksi täysin eri asiaa. Pahoittelut jos esitin asian sinulle liian epäselvästi.
Noniin, samaa mieltä siitä, että ei kiinnosta vaikka joku peruukkia pitäisikin tai askartelisi jotain katsomoon. Ymmärrän, että ovat eri asioita. Kumpaakaan en itse tekisi. Joistakin näistä viesteistä vaan kumpuaa sellainen, että toinen olisi jotenkin "oikein" ja toinen "väärin".

Hienointa "katsomotaidetta" on mielestäni se, jos jollain isolla porukalla on yhtenevä varustus, parhaana esimerkkinä vaikka Hollannin kannattajien oranssi meri futiksessa. Ja siellä on niitä peruukkejakin väriä tuomassa. Lätkässä noiden mainosjuttujen, ynnä koti- ja vieraspaitojen sekoittumisen, sekä niiden kalliin hankkimishinnan (vrt. käyttöön) takia ei saada samanlaista visuaalista elämystä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
charger kirjoitti:
Sama. Oulussa fanikatsomossa on muutama rumpu tahdittamassa hommaa. Ilman niitä yli 1000 hengen yhtenäisestä taputtamisesta/huutamisesta ei tulisi mitään.
Niin, Oulussa fanit nimenomaan tuovat kannustuksen (ottelun fiilistä nostattavien tapahtumien säestäessä) halliin. Pitkät sivut ovat varsin hiljaista osastoa, johon itsekin siis kuulun.

Tähän on Oulussa totuttu vuosien varrella. Rummut kuuluvat jotenkuten sieltä kannustuksen alta, jonka tahtiin pitkätkin sivut intoutuessaan taputtavat.

Itse asiassa, Oulussa on menty tuon rumpuhomman kanssa reilusti eteen päin. Joskus aiemmin siellä on ollut sellainen Muppet-shown rumpali, jolle itse rummun paukuttaminen oli se itse tärkein. Nyt siellä on homma hoidettu paremmin, metronomimaisesti. Eikä sitä erään (viime?) kauden rimanalitusta, kaksmetristä rumpua ole nähty.

Joskus harvoin Raksilassa kannustus on yhtenäistä, ilman rumpuja. Yleisimmin taputus menee ihmeelliseksi eritahtiin läpsyttelyksi ja kuivuu kasaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Punainen Pastori kirjoitti:
Olen samaa mieltä väkivallasta katsomossa kuin suurin osa jengistä, ne ovat uhka kaikelle viihtyvyydelle, esimerkiksi Jaffalassa on välillä sellainen fiilis ettei tiedä oikein uskaltaako siellä ollenkaan olla, tyttöystäväni Eeva sanoikin että käydään vaan kotihallissa pelejä katsomassa.

Jokerikannattajat ainakin on aika uhkaavaa porukkaa, varsinkin jos huomaavat punaista, en yhtään ymmärrä moista. Miksi pitäisi provosoida tai muutenkaan huudella ja syljeskellä toisia, joukkueet ne kentällä taistelevat eikä katsojat.

Joskus tosin ihan oikeesti naurattaa niiden pipot, ja muutenkin se jengi, minkä sille sitten voi. Jokerit on enemmän sellainen maalaisjengi, siksi kai niillä on myös omat tapansa, en tiedä? Tulipa sitten kirjoitettua ensimmäinen viesti jatkikseen. Ensikaudella sitten ne finaalit pelataankin toisessa paikassa, jossa on turvallisempaa!

Pastori punaisissaan


Joo o, varsinainen aloitus. Heh ei kovin hyvin mene jos tarvitsee jossain jäähallissa olla peloissaan. Aika hienosti provoamalla aloitit jatkoaika-kirjoittelusi.
 
macnevis kirjoitti:
Joo o, varsinainen aloitus. Heh ei kovin hyvin mene jos tarvitsee jossain jäähallissa olla peloissaan. Aika hienosti provoamalla aloitit jatkoaika-kirjoittelusi.

Ei ehkä.

Mutta kyllähän Punaskuukkelilla oli hyvä pointti. Itse satuin Hermes fanien keskelle divariaikoina (vahingossa, kun en tietänyt kuka on missäkin) ja hetken päästä huomattuamme tilanne, aloimme ystävälliseen sävyyn keskustella kumpi on parempi. Ei todellakaan ollut asiallista keskustelua, mutta kertaakaan ei tarvinnut pelätä tai huolestua. Jos taas Jokerifanien eteen tulee paikka vahingossa niin en usko, että selviää pelkällä hymyllä. Voin olla väärässä ja toivottavasti olen, mutta sen verran agressiivisen oloisia kavereita olen bongannut seasta, että ei lätkän seuraaminen ainakaan kovin leppoisaa olisi.

Eiköhän sieltä tule kohta joku ämmättelemään tai toteamaan, että sittenhän olemme onnistuneet. Väärin. Kannattajat ovat onnistuneet, kun oma joukkue saa kuudennen kenttäpelaajan ja vastustajalla tulee jännäkakka housuun. Mitään ei voiteta suuntaamalla energiaa vastakkaisiin faneihin. Se ei ainakaan paranna fanikulttuuria vaan päinvastoin vie sitä taaksepäin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Ei ehkä.

Mutta kyllähän Punaskuukkelilla oli hyvä pointti. Itse satuin Hermes fanien keskelle divariaikoina (vahingossa, kun en tietänyt kuka on missäkin) ja hetken päästä huomattuamme tilanne, aloimme ystävälliseen sävyyn keskustella kumpi on parempi. Ei todellakaan ollut asiallista keskustelua, mutta kertaakaan ei tarvinnut pelätä tai huolestua. Jos taas Jokerifanien eteen tulee paikka vahingossa niin en usko, että selviää pelkällä hymyllä. Voin olla väärässä ja toivottavasti olen, mutta sen verran agressiivisen oloisia kavereita olen bongannut seasta, että ei lätkän seuraaminen ainakaan kovin leppoisaa olisi.

Eiköhän sieltä tule kohta joku ämmättelemään tai toteamaan, että sittenhän olemme onnistuneet. Väärin. Kannattajat ovat onnistuneet, kun oma joukkue saa kuudennen kenttäpelaajan ja vastustajalla tulee jännäkakka housuun. Mitään ei voiteta suuntaamalla energiaa vastakkaisiin faneihin. Se ei ainakaan paranna fanikulttuuria vaan päinvastoin vie sitä taaksepäin.

No enpä usko, että kenenkään tarvitsisi Hartwall-areenalla olla peloissaan ainakaan sen puolesta, että joku fani tulee ja hakkaa. Onhan ne ultrasit vähän vajaita päästään, mutta tuskinpa nekään rupeaa hakkaamaan ketään jäähallilla sen takia, että sillä on Kärppien paita päällä. Eri asia on sitten ne jannut jotka menee riehumaan tarkoituksellisesti johonkin ifk-fanien pikkujouluihin.

Ja pastorin viesti saattoi jossain määrin olla asiallista aluksi, mutta sitten kun aletaan haukkua jokerifaneja maalaisiksi pipojen takia, ja se maalaisuus tekee heistä väkivaltaisia, niin terve.

Tuolla logiikalla jossain lappeenrannassa tai kajaanissa pitäs saada aina turpaan jos kävelee vieraspaita päällä, koska "ollaan niin prkleen maalaisia".

edit. Ja käsittääkseni Hermes-Sport-akselilla meno on aina ollut vähän hurjempaa :)
 
macnevis kirjoitti:

Käsitin itse vähän eri tavalla tuon pastorin viestin, mutta idea oli varmaan se minkä ymmärsin. Tuon maalaisjuttu lauseen ohitin ikään kuin automaattisesti.

Mutta Hermes oli käsittääkseni aika miellyttävä vastus aikanaan, enkä edes sport matseja jostain syystä muista. Toisaalta seuraamiseni ei uloittunut sarjataulukkoon millään tavalla, vaan tykkäsin käydä peleissä. Kova meno voi tarkoittaa montaa asiaa, mutta meillä päin se ei ollut vitun huutamista tai provoilua. Tai no.. olihan se nimenomaan provoilua, mutta pilke silmäkulmassa :D

Mutta kehittäminen sm-liigassa. Ehkä yksi iso askel olisi jonkinlainen yhteistyö fanien kesken. Mielestäni yksinkertainen vastakkain asettelu on väärä, kuten oikeastaan jokaisessa toimivassa jutussa. Ennen kaikkea se, että annetaan toisille tunnustusta eikä aleta pilkkaamaan väärästä kannatuksesta. Ei nimittäin vie eteenpäin fanitoimintaa, kun keskenään kyräillään tyyliin "nuo pitää noita typeriä pipoja, nuo maalaa naamansa, nuo laulaa tyhmiä lauluja, nuo tekee noita muovipalleroitaan". Voisi toimia paremmin sanoa vastaan tullessa, että mitä poro kuin sanoa mää vihaan sua. Jotain tuommoista ajatusta. Mutta siihenhän ei moni fanijärjestö varmasti rupea. Ainakaan tämän palstan perusteella tulee heti yksi mieleen, joka ei tykkää pitää hauskaa vaan irvistellä (muiden kanssa).
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Mutta kehittäminen sm-liigassa. Ehkä yksi iso askel olisi jonkinlainen yhteistyö fanien kesken. Mielestäni yksinkertainen vastakkain asettelu on väärä, kuten oikeastaan jokaisessa toimivassa jutussa. Ennen kaikkea se, että annetaan toisille tunnustusta eikä aleta pilkkaamaan väärästä kannatuksesta. Ei nimittäin vie eteenpäin fanitoimintaa, kun keskenään kyräillään tyyliin "nuo pitää noita typeriä pipoja, nuo maalaa naamansa, nuo laulaa tyhmiä lauluja, nuo tekee noita muovipalleroitaan". Voisi toimia paremmin sanoa vastaan tullessa, että mitä poro kuin sanoa mää vihaan sua. Jotain tuommoista ajatusta. Mutta siihenhän ei moni fanijärjestö varmasti rupea. Ainakaan tämän palstan perusteella tulee heti yksi mieleen, joka ei tykkää pitää hauskaa vaan irvistellä (muiden kanssa).

Onkohan tuota sitten muuallakin kuin jatkoajan keskustelupalstalla tuota kyräilyä? Heh, täällä nyt jengi kitisee mistä ikinä vaan keksii, joko siitä, että toiset jaksaa kannustaa vaikka oltaisiin tappiolla tai siitä ettei kannusteta kun ollaan tappiolla.

Itseni mielestä on ihan hienoa, että jokainen faniryhmä tekee omia juttujaan, kuten niitä naamamaalauksia tai sitten niitä hassunnäköisiä hattuja mitä Jokereiden kannattajat näyttää välillä pitävän.

Noista lauluista taas, no en itse erityisemmin välitä niistä missä täysin dissataan jotain toista joukkuetta tai kaupunkia, keskittyisi ennemmin kannustamaan omiaan. Tietysti hienoahan se olisi jos faniryhmät osaisi tehdä jotain yhteistyötä, mutta kovin heikolta ainakin tällä hetkellä vaikuttaa... siis omasta näkökulmastani. Tiedä sitten minkälaiset ne välit todellisuudessa ovat. Ja kateellisuus/ärsyyntyneisyys toisten menestyksestä yhdistettynä alkoholiin tuottaa sitten niitä ongelmia, jolloin ihmiset rupeaa turhan takia uhoamaan toisilleen.
 
macnevis kirjoitti:

Justiinsa näin. Eipä tässä kannata enää sinun kanssa jutella asiasta, kun voin aivan hyvin jutella itseni kanssa ko. asiasta. Harvemmin sattuu noin yksiin ajatukset.

Mutta tosiaan.. Kunhan saadaan ihmiset liikkeelle (itse saan itseni, rouvan ja aina välillä jonkun ylimääräisen mukaan) niin se on jo eteenpäin. Vaikka sitten huutaisi pelkästään tuomarille koko pelin. Kokeilkaapa muuten joskus huutaa tuomarille ilman kirosanoja ja ilman, että samaa lausetta käyttäisi. On nimittäin vaikeaa, mutta sen arvoista. Tuli kokeiltua kymmenkunta vuotta sitten ja lystiä oli. Toki muutaman kaljan voimalla.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
"Oikein kannattaminen"

Täällä näkee aika ajoin kummallisia kommentteja siitä mikä on oikein ja mikä on "väärin" kannattamista. Toiset kannattavat lauluja toiset simppelimpiä huutoja. Toiset tifoja(tai mitä lie) toiset ihan vaan lippuja. Sitten ollaan me keski-ikäiset ukkelit jotka eivät käytä fanipaitaa, ei lippuja eikä varsinkaan virittele "tifoja".

Mikä sitten on oikein ja mikä väärin kannattamista? Mielestäni kaikki nuo edellä mainitut ovat ihan oikein. On erilaisia tapoja kannattaa. On myös hyvä muistaa että eri ikäiset ihmiset kannattavat usein eri tavalla. IFK:n Max Mender kommentoi urheilukanavalla tätä varsin osuvalla tavalla. Hän totesi että heillä moni siirtyy nuoruusvuosien jälkeen B2:ta muihin katsomoihin, mutta yksi asia heillä säilyy. Se on IFK. Tätä kannattaminen on terveessä kannatuskulttuurissa.

Nuorille tifot ym. ovat tosi tärkeitä kun taas esim. allekirjoittanutta tuollaiset ei kosketa mitenkään. Minä menen halliin katsomaan peliä en jättikokoisia julisteita. Tällä en halua väheksyä noita tifoja. Monille, varsinkiin tekijöilleen ne tuottavat iloa, joten silloin ne on tehnyt tehtävänsä.

Loppukaneettina totean että kaikki kannattajat ovat seuralleen tärkeitä riippumatta pukeutuuko fanipaitaan tai maalaako naamansa seuran väreillä tai virittääkö jättijulisteita.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Justiinsa näin. Eipä tässä kannata enää sinun kanssa jutella asiasta, kun voin aivan hyvin jutella itseni kanssa ko. asiasta. Harvemmin sattuu noin yksiin ajatukset.

Mutta tosiaan.. Kunhan saadaan ihmiset liikkeelle (itse saan itseni, rouvan ja aina välillä jonkun ylimääräisen mukaan) niin se on jo eteenpäin. Vaikka sitten huutaisi pelkästään tuomarille koko pelin. Kokeilkaapa muuten joskus huutaa tuomarille ilman kirosanoja ja ilman, että samaa lausetta käyttäisi. On nimittäin vaikeaa, mutta sen arvoista. Tuli kokeiltua kymmenkunta vuotta sitten ja lystiä oli. Toki muutaman kaljan voimalla.

Ootkos muuten koskaan jutellut itsesi kanssa? Saattaa olla varsin mielenkiintoista. Seiskan ratikassa näkee aina niitä vanhoja miehiä joilla on paljon asiaa itselleen.

Joo vielä kun saataisiin muut ajattelemaan samalla tavoin. Heh tai sitten ei, erilaisiahan me kaikki ollaan. Toisille jääkiekko saattaa olla koko elämä, joten antaa provoilla rauhassa.

Itsellä oli muuten harvinaisen mielenkiintoista seuraa tiistain pelissä. Luokallani on sellainen venäläinen kaveri joka tykkää jääkiekosta hyvin paljon. Noh eilenkin se huusi Jokerit pienellä aksentilla kovaan ääneen ja näyttää fanittavan paljon "rankemmin" kuin itse. Ja kyseinen kaveri on asunut täällä 4kk. Mutta hienoa, että kannattaa ja käy otteluissa.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokaisella vieraspaikkakunnalla missä olen käynyt peliä tsiigamassa on löytynyt vähintään yksi, usein useampikin, sankari, joka haluaa tulla purkamaan Jokeri&Helsinki-vihaansa provoisoiden, riitaa haastaen ja joskus jopa uhkaillen. Siihen tottuu parin paikkakunnan jälkeen ja niille pelleille osaa nauraa jo menomatkalla. Areenalla en koskaan ole nähnyt Jokerifanin käyttäytyvän erityisen uhkaavasti. Eteläpäädyn röökimestallakin pyörii joka matsissa jengiä vastustajan värit päällä enkä koskaan mitään lähellekkään fyysistä kontaktia mennyttä tilanneta ole todistanut, vaikka useasti nämä vääräuskoiset kovasti yrittävätkin kännipäissään provosoida. En yritä väittää, että Areenalla ei olisi idiootteja, jotka käytävillä riitaa haastavat, mutta niitä on ihan joka hallissa. Voi olla, että Areenalla eniten, mutta siellä nyt usein on eniten ihmisiäkin.
 

lindros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
tuuski kirjoitti:
Noniin, samaa mieltä siitä, että ei kiinnosta vaikka joku peruukkia pitäisikin tai askartelisi jotain katsomoon. Ymmärrän, että ovat eri asioita. Kumpaakaan en itse tekisi. Joistakin näistä viesteistä vaan kumpuaa sellainen, että toinen olisi jotenkin "oikein" ja toinen "väärin".

Juurikin näin. Kysehän on tifokulttuurista, jota Jokerifanit mukailevat eurofutiskannattajien mukaan, eikä tifokulttuuriin kuulu peruukit naamarit yms. Se todella on heille oikein/väärin -asia, ja piste. He eivät sitä muuten tule perustelemaan, vaan menevät kulttuurinsa mukaan. Itse olen samaa mieltä siitä, että jos faniryhmällä on yhtenäinen elementti ulkoasunsa puolesta, niin se voi olla vaikka keltainen peruukki ja se on todella hienon näköistä sanoi nämä "katsomotaiteen ammattilaiset" mitä tahansa. Eikö käytännössä esim. 1000:sta keltaisesta peruukista saisi näyttävän tifon, kun sen voi toteuttaa 1000:lla ilmapallollakin. Vai onko ilmapallot jotenkin vähemmän lapsenmielistä? Ja kun peruukeista ja niiden hassunhauskuudesta puhutaan, niin kyllä tässä yhteydessä täytyy sanoa, että kyllä Jokereiden keltaiset kalastajalakitkin hymyn tuovat huulille. Liekkö ovat edes oikeutetuja tifokulttuurissa.
 

Benamy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HPK ja Hokki
Tiedä vaikka tällainen idea olisi jo heitetty ilmaan mutta jalkapallojoukkuekannattamisen sijasta kannattaisi ottaa mallia rugbyjoukkueiden kannattajista. Asuin muutaman vuoden Englannissa ja siellä tuli läheltä nähtyä molempien lajien kannattajien toimintaa ja täytyy sanoa että rugbyporukalla vaikutti olevan paljon hauskempaa.

Pari esimerkkiä:

Leicesterin viimeinen kotiottelu vanhalla stadionilla ennen sen purkua sekä putoamista valioliigasta. Keskustasta stadionille (n. 3 km) on poliiseja jalan, poliiseja autoissa, poliiseja hevosilla, poliisikoiria, poliiseja kameroiden kanssa, poliiseja videokameroiden kanssa. Johtui varmaan osittain siitä että muutama kuukausi aiemmin jokavuotinen YSTÄVYYSottelu oli päättynyt mellakointiin.

Seuraavana päivänä Tigers vastaan London Irish. Ei poliiseja mailla halmeilla, stadionilla mahtava tunnelma ja kaupungilla sama määrä porukkaa kuin edellisenäkin päivänä.

2004 Six Nations Wales-Italia Cardiffin Millenium-stadionilla. 70 000 juopunutta walesilaista hoilaa Tom Jonesin Delilahia, samoin kuin paikalle tulleet 2 000 italialaiskannattajaa. Pubissa pelin jälkeen kannattajat juovat yhdessä kaljaa muistellen pelin kohokohtia kun ovi aukeaa ja sisään astuu kaksi italialaiskannattajaa täysissä antiikin legioonalaisen sotisovissa, harjaskypärät ja kaikki. Hetken aikaa kaikki ovat hiljaa ja sitten alkavat nauramaan ja taputtamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös