Muutaman pelin koettanu nyt katsoa vähän tarkemmin, pelitapaa silmällä pitäen. Onko KalPan pelitapa nyt niin puhki scoutattu, että pitäisi pikkuhiljaa alkaa jo miettimään muitakin kuvioita? Tuo ei vaan tällä hetkellä toimi. Ei löydy sitä kiekon ylöstuojaa joka veisi kiekon yli hyökkäys-sinisen ja sitä kautta saataisiin niitä Virran haluamia pitkiä hyökkäyksiä pyöritettyä, joka tuo vastustajalle herkästi jäähyjä tai KalPalle maalipaikan.
Hyökkäyksiin lähdöt omasta päästä eivät toimi.. Lukko sai kovalla karvauksella KalPan avauspelin aivan sekaisin, ok, umpisurkeitä Ässiä vastaan homma toimi, mutta se peli oli Ässiltä jopa niiden tasoon nähden karkeaa alisuorittamista. Näin olen kuullut siis, en itse ottelua kyllä nähnyt. Sitten vastaan tulee SaiPa, joka ei karvaa läheskään Lukon veroisesti, vaan pääosin käyttää 1-2-2 keskialueen träppiä, tämä johtaa siihen että se pari ensimmäistä pakki-pakki passia jopa ajoittain onnistui, mutta sitten liike ei riitä edelleenkään siihen kiekon ylös viemiseen, vaan edelleen sitä ammutaan päätyyn ja mennään luistelukilpailua sen perään.
On nähty että KalPa pystyy siihen kiekkokontrolliin perustuvaan klap-klap-klap pelisysteemiin, mutta mikä on että nyt homma tökkii ja pahasti? Harhasyöttöjä tulee todella runsaasti ja varsinkin sellaisten harhasyöttöjen määrä, joka johtaa vaaralliseen tilanteeseen omassa päässä, on mielestäni kasvanut huolestuttavan paljon. Onko pelisysteemi nyt muiden joukkueiden tiedossa jo niin hyvin, että sen toteutus ei enää vaan onnistu, onko syynä loukkaantumiset, onko pelaajat vaan jostain syystä väsyneitä tai haluttomia, vai jopa useampi tai kaikki nämä yhdessä?
Mitä tehdä?
Ja nämä vain minun näkemyksiä muutaman pelin tarkemman seuraamisen jälkeen.. En ole mikään analyytikko, vaan vasta opettelen peliä katsomaan muutenkin kuin maalintekokilpailuna, mitä se tietysti loppupeleissä onkin. Kommentoikaa, korjatkaa, lytätkää nämä amatöörimäiset analyysit, mutta kunhan keskustelua syntyisi.