Mietiskelin tuossa tänä aamuna syntyjä syviä ja tulin huomaamaan, että KalPalla ei itse asiassa olekaan ensi kaudesta sopimusta turhan monen hyökkääjän kanssa. Itse asiassa ainoastaan heidän:
Jukka Voutilainen (2016)
Janne Kolehmainen (2015)
Kasperi Kapanen (2016)
Saku Kinnunen (2016)
Jyri Junnila (2015)
Joona Harjama (2015)
Heikki Liedes (2015)
+Henri Ikonen (2015), mutta tuskinpa tulee Kuopioon
Kyseinen litania ei itsessään aiheuta mitään riemunkiljahduksia ja itse asiassa meinasi lähinnä itkettää, kuten minulla tapana itkeä on, kun mietin millaisia peliesityksillä noilla äijillä on lupa odottaa, mutta onhan tuossa toisaalta aika hyvä tuollainen "ydin". Tuon joukon ympärille on hyvä rakentaa lisää, ellei siitä nyt jotain (lue: Kolehmaista) myydä keväällä muualle, jos tulkitaan viimeistenkin pudotuspelihaaveiden laukanneen liian kauas. No, eipä sekään mikään kuolinisku olisi, vaikka harmittaisikin vietävästi.
Siitä nyt ei varmaan pääse yli eikä ympäri, että tästä kaudesta tehdään jälleen tappiota ja pahasti kauden 2012-13 malliin. Pelaajabudjettia joudutaan varmasti jälleen pienentämään ensi kaudelle, mutta se nyt ei välttämättä ole ollenkaan huono asia, enkä ainakaan minä osaa pitää sitä minkäänlaisena kuoliniskuna menestymismahdollisuuksille. Se on nähty jääkiekossa miljoona kertaa, että joukkueen asenne ratkaisee enemmän kuin nimet selässä (ellei nyt toisella joukkueella ole aivan ylivertaisia pelaajia riveissään, kuten vaikkapa Sedinit vs. Suomi MM2013) ja jos ajatellaan, että KalPa joutuisi vaikkapa miljoonalla eurolla pienentämään budjettiaan (mihin en sentään usko), niin sillä tultaisiin kuulkaa aika lähelle SaiPan nykyistä pelaajabudjettia. Mahdollisuuksia koota kilpailukykyinen nippu siis on!
Olen rehellisesti aika yllättynyt (tietenkin positiivisesti), että Kinnunen solmi jatkosopparin. Hienoa, että nuori mies on valmis sitoutumaan joukkueeseen, vaikka tällä kaudella onkin mennyt aika lailla plörinäksi tämä touhu. Näin sen ei kuitenkaan ole tarvis olla KalPassa ensi kaudellakaan. Laukkanen on kehno valmentaja liigatasolle, mutta tuskin sitäkään käy kiistäminen, että pelaajamateriaali (nimenomaan hyökkäyksen osalta) on aika heikko tällä kaudella. Siitä puuttuvat täysin sellaiset 23-27-vuotiaat, juuri nyt breikkaamassa olevat mahdollisesti EHT-tason pelaajat, jotka veisivät omalla panoksellaan joukkuetta eteenpäin. Tuomas Tuokkolan Ilves pelaa hienoa jääkiekkoa, mutta materiaalin potentiaali on rajallinen ja missä Ilves onkaan nyt sarjataulukossa?
Suurin kysymysmerkki KalPan kannalta ensi kauden suhteen lieneekin se, kuinka tehokkaasti tänne saadaan pelaajia (ja nimenomaan tällaisia kehittyviä pelaajia koodinimellä "Erkinjuntti") houkuteltua, kun tässä vaiheessa voidaan kaiketi lähinnä luvata, että Jari Laukkanen valmentaa ensi kaudellakin? Olen aiemminkin ilmaissut huoleni sen suhteen, että tänne roudataan 6-7 kappaletta heikkiliedeksiä ja lukepithereitä ja olen edelleen huolestunut samasta asiasta, mutta odotukseni ovat vähän kohentuneet tämän Kinnusen jatkon jälkeen. Hyvällä tuurilla tänne voidaan saada hyvä nippu Ilomäen kaltaisia pelaajia, jotka hakevat isompaa roolia joukkueesta liikkuakseen eteenpäin urallaan.
Tietyllä tavalla olen jopa innoissani. Kerman on parantanut tällä kaudella, mutta sopimus päättyy viimein (ellei toimisto nyt mene sitä uusimaan, mikä olisi... hrrrr...). S. Kapanen, kiitos mutta näkemiin, viimein. Aika keskittyä toimistohommiin. Saarinen lähtee vihdoin, samoin Lammassaari, joka kyllä on hyvä pelaaja, mutta ei sovi ollenkaan tähän pelityyliin, jota Laukkanen koettaa peluuttaa. Kyllä näistä vaan vapautuu pätäkkää.
Lehkosellehan siellä varmaan yritetään kovasti jatkoa sorvata tällä hetkellä ja olisipa tärkeä palanen ensi kaudelle. Saapa nähdä mitä siitä tulee. Mitään huhuja Arsin muualle siirtymisestähän ei ole liikkunut, mutta ei myöskään jatkosta KalPan kanssa. Montrealiin tai edes AHL:ään pojulla ei varmaan ensi kaudellakaan vielä asiaa ole. Mutta jos käy niin että Arsi lähtee, niin lisää tilaa bujdettiin. Saapa nähdä miten Riekkisen kanssa käy, ei ole jatkosta ollut mitään juttua. Todella sääli jos lähtee, mutta ei nähdäkseni mitenkään korvaamaton palanen. Toki yksi "oma poika" vähemmän joukkueessa.