Mainos

Kallein baari-iltasi?

• 18 728
  • 58

tolppa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse miellän tarjoamisen vilpittömänä eleenä ilman takaisin maksun odotusta. Olen myös sopinut kaverin kanssa hakuvuoroista paikan menetyksen pelossa, mutta tuota en luokittelisi tarjoamiseksi.

Ennätys baari-illan menoihin lähes 250€ sisältäen juomat, pelipöydät, sapuskat ja taksit.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma ennätykseni tuskin on yli 300€.

Tarjoamisesta tekee kuitenkin mieli lausua muutama sana. Käytännön kokemukseni on, että vähän liian usein tarjoamisesta jää ainakin jollekin vähän huono fiilis. Pahimmassa tapauksessa kaikille, kun joku on katkera kokiessaan maksaneensa liikaa, ja toiset siitä, että heitä syytetään siipeilysta, vaikka omasta mielestään ovat hoitaneet osuutensa. Suurin osa ihmisistä tuntuu olevan sitä mieltä, että juuri he itse ovat tarjonneet enemmän kuin ovat saaneet, ja jotkut muut vetävät välistä. Joko siitä valitetaan heti samana iltana, tai asiaan palataan myöhemmin. Loppujen lopuksi varmimmin kaikki ovat tyytyväisiä, kun jokainen maksaa itse.

Edellä mainitusta huolimatta mielestäni pöytään voi hyvin hakea kaverille sanomalla, että "mä haen ekat, maksa sä seuraavat." Aina on toiminut - enkä muista, jos joskus ei. Samaten isommalle porukalle se, että loppulasku jaetaan tasan kaikkien osallistujien kesken. Yllättävän hyvin on onnistunut Suomessakin, että tarjoilija jakaa laskun esim. kahdeksaan saman suuruiseen osaan. Silloin kukaan ei arvioi omaa osuuttaan liian alhaiseksi. (Tosin tulee helposti juotua enemmän kuin normaalisti, koska jokaiseen kierrokseen pitää osallistua, kun kerran joutuu maksamaankin - mutta se on eri juttu...)

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yllättävän hyvin on onnistunut Suomessakin, että tarjoilija jakaa laskun esim. kahdeksaan saman suuruiseen osaan.

No totta helvetissä tuo toimii. Voihan sitä nöyryyttää asiakaspalvelijaa niin paljon kuin haluaa. Varsinkin maassa missä tippaaminen ei kuulu kulttuuriin.

On aivan puhdasta vittuilua ruveta jakamaan kahdeksaan osaan. Muutamaan osaan nyt vielä voikin sillä ollaanhan Suomessa ja se kuuluu tarjoilijan normaaleihin työtehtäviin. Tarjoilijaa sinänsä ei voisi vähempää kiinnostaa, koska tuntipalkka on sama, mutta hänellä olisi myös parempaakin tekemistä kuin säätää.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No totta helvetissä tuo toimii. Voihan sitä nöyryyttää asiakaspalvelijaa niin paljon kuin haluaa. Varsinkin maassa missä tippaaminen ei kuulu kulttuuriin.

On aivan puhdasta vittuilua ruveta jakamaan kahdeksaan osaan. Muutamaan osaan nyt vielä voikin sillä ollaanhan Suomessa ja se kuuluu tarjoilijan normaaleihin työtehtäviin. Tarjoilijaa sinänsä ei voisi vähempää kiinnostaa, koska tuntipalkka on sama, mutta hänellä olisi myös parempaakin tekemistä kuin säätää.
Tuskin se asiakaspalvelija sitä rupeaa päässä räknäilemään, eikä kahdeksikon laittaminen laskimella jakoviivan alle sen kauemmin aikaa vie kuin vaikka kakkosen. Useamman hengen laskuttaminen vie toki hetken pidempään (kun jokainen kaivaa kortin taskusta vasta sillä hetkellä kun tarjoilija jo tarjoaa maksupäätettä ja pin koodikin on luonnollisesti luntattava jostain), mutta ei sekään vallan ylitsepääsemättömältä tunnu. Ihmeellistä ajatella että kyseessä olisi jonkun lainen nöyryytys/kyykyttäminen. "Kattokaa ny kun se joutuu tekemää työtäsä, hahaa."

Tippaamiskulttuuri taas on jotain mikä ei suomalaiseen yhteiskuntaan ole missään vaiheessa iskostunut, enkä ainakaan itse osaa sitä kaivata. Tippaamisen funktion ymmärtää paremmin sellaisissa paikoissa, joissa tarjoiluhenkilökunnan palkka on niin kehno, että tipit muodostavat merkittävän osan palkkaa. Mielestäni suomisysteemi on kuitenkin rehellisempi, hyvästä toiminnasta palkitaan. Eihän se asiakaspalvelukokemus kuitenkaan ole loppupeleissä muuta kuin mitä ravintolassa odottaa saavansa, sama kuin kaupan kassalla tai parturissa pitäisi tipata ihan vaan sen takia että joku on palvellut sinua.

Suomalaisen tippaamis(tippaamattomuus)kulttuurin luulisi jopa kelpaavan individualisteille, kerrankin jotain mitä ei ole tasapäistetty.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä oon ihan amatööri tässä porukassa. Johtunee siitä, etten juo juurikaan väkeviä enkä pelaa uhkapelejä. Bissellä on tosi hankala saada kulumaan yli 50 € pelkkiin juomiin. Syömisiä en laske, kun sitä pitää harrastaa päivittäin joka tapauksessa. No mun suurin syömälaskukin on tän ketjun keskitasoa, eli unohdetaan koko juttu. Taksikulut voinee ehkä laskea mukaan. Oisko joskus palanut peräti satanen.

Jos taas ajattelee boksin ulkopuolella, niin yksi terassikeikka generoi puolen millin laskun, markkoina tosin. Kaveri oli myymässä kaksiotaan, mutten ollut lämmennyt ajatukselle. Kaljalasin ääressä mieli muuttui ja ostin kämpän pois. Ei se silti puolta milliä maksanut tuokaan keikka, kun myin kämpän voitolla pois.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eihän se asiakaspalvelukokemus kuitenkaan ole loppupeleissä muuta kuin mitä ravintolassa odottaa saavansa, sama kuin kaupan kassalla tai parturissa pitäisi tipata ihan vaan sen takia että joku on palvellut sinua.

Tarkoitan juuri sitä homman kestoa. Eli sitä (vitun) säätämistä. On kaikille helpompaa, kun lähdetään vain pois siitä tilanteesta ja sumplitaan myöhemmin. Eikun niin, sittenhän vasta on helvetti irti.

Harvoin, mutta joskus on sitäkin nähty, että sama asiakas marketin kassalla maksaa samoja ostoksiaan eri kuiteille. Ei siis käteinen & kortti -yhdistelmä, mutta voitko ottaa nuo ensin tähän ja maksan ne erikseen. Ja otatko sitten nämä tähän toiselle kuitille.

Syynä voi olla vaikka se, että ei halua maksaa kahta euroa jostain mikä työnantajan pitää maksaa. Enemmänhän siitä on vaivaa itselle ja muille takana odottaville asiakkaille alkaa perimään hiluja työnantajalta. Ottaa ne rahat pois vaikka kirjoittelemalla Jatkikseen työajalla tai pitämällä röökitaukoja.

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tarkoitan juuri sitä homman kestoa. Eli sitä (vitun) säätämistä. On kaikille helpompaa, kun lähdetään vain pois siitä tilanteesta ja sumplitaan myöhemmin. Eikun niin, sittenhän vasta on helvetti irti.

Harvoin, mutta joskus on sitäkin nähty, että sama asiakas marketin kassalla maksaa samoja ostoksiaan eri kuiteille. Ei siis käteinen & kortti -yhdistelmä, mutta voitko ottaa nuo ensin tähän ja maksan ne erikseen. Ja otatko sitten nämä tähän toiselle kuitille.

Syynä voi olla vaikka se, että ei halua maksaa kahta euroa jostain mikä työnantajan pitää maksaa. Enemmänhän siitä on vaivaa itselle ja muille takana odottaville asiakkaille alkaa perimään hiluja työnantajalta. Ottaa ne rahat pois vaikka kirjoittelemalla Jatkikseen työajalla tai pitämällä röökitaukoja.
Entäpä jos vaikka tekee useamman vanhuksen ostokset kerralla? Tuskin voi mennä takas liikuntakyvyttömän vanhuksen luo ja sanoa, että nyt meni Maire tällä kierroksella koko kylän liikuntaesteisten ostokset sun piikkiin? Lasken tehneeni kaupan kassalla yli 500.000 kauppaa. En muista tapausta, että kukaan olisi vittuillakseen halunnut jakaa laskun. Aina on ollut ihan järkevä syy. Liian pieni otanta?

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä oon ihan amatööri tässä porukassa. Johtunee siitä, etten juo juurikaan väkeviä enkä pelaa uhkapelejä. Bissellä on tosi hankala saada kulumaan yli 50 € pelkkiin juomiin. Syömisiä en laske, kun sitä pitää harrastaa päivittäin joka tapauksessa. No mun suurin syömälaskukin on tän ketjun keskitasoa, eli unohdetaan koko juttu. Taksikulut voinee ehkä laskea mukaan. Oisko joskus palanut peräti satanen.

Jos taas ajattelee boksin ulkopuolella, niin yksi terassikeikka generoi puolen millin laskun, markkoina tosin. Kaveri oli myymässä kaksiotaan, mutten ollut lämmennyt ajatukselle. Kaljalasin ääressä mieli muuttui ja ostin kämpän pois. Ei se silti puolta milliä maksanut tuokaan keikka, kun myin kämpän voitolla pois.
Melko lailla sama. Omiin juomiin saattoi joskus markka-aikaan upota ihan noteerattava summa, mutta ei silloinkaan mitään älyttömyyksiä. Silti jotain 500 markkaa saattoi kadota kurkusta alas illassa pahimmillaan, sisältäen narikat, snagarit ja taksit. Satunnaisia tarjottuja oluita tms. lukuunottamatta minulla ei ole ollut tapana juottaa naisia, kavereita ja siipiveikkoja, mutta sellaisessa touhussa tiedän muutaman tyypin hävittäneen liukkaasti isojakin rahoja.

Tämän vuosisadan puolella en ole yleensä juonut ulkona monellakaan kympillä per ilta. Euroaikana en ole varmasti juonut satasen edestä pelkkiä prosenttijuomia illassa, pois lukien muutamat viinit ruokailujen yhteydessä. Ei noita baari-iltoja niin kovin usein ole edes kohdallani ollut. Tosiaan jos baari-iltaan lasketaan mukaan myös ruokailu, niin tilanne luonnollisesti muuttuu jonkin verran paikasta ja viineistä riippuen.

Välilliset rahanmenot ovat taas ihan oma juttunsa. Huoneisto- ja kiinteistökauppoja en ole toistaiseksi tehnyt kapakassa, mutta jotain pienempää olen ostanut ja myynyt ohranjyvä silmässä. Firman rahoilla tehtyjä juttuja ei oikein voi tähän laskea, mutta yhden projektin tekemisestä olen tehnyt suullisen sopimuksen asiakkaan kanssa baarissa. Molemmilla oli reilusti promilleja ja kellokin oli paljon. Ihan tietoisesti kaupat silti tehtiin, ja projekti hoidettiin aikanaan myös maaliinsa. Vaan toisinkin on käynyt. Viime vuosikymmenellä eräs etäämpää tuttu tyyppi kertoi baarissa myyvänsä auton kuomullista peräkärryä. Varsinaisesti en ollut sellaista vailla, mutta kun kärryn hinta putosi puhellessamme melkoisen mukavasti, niin ajatelin että ostetaan kärry pois. Kättä lyötiin päälle ja sovittiin, että saan hakea kärryn lähipäivinä, jolloin tuon sovitut 600 euroa käteistä mukanani. Kuten arvata saattaa, niin tyyppi oli tullut katumapäälle. Hän ei ollut muistavinaan koko kärrykaupasta mitään, kun soitin sopiakseni noudosta. En jaksanut kinata asiasta sen enempää, kun kyse oli kuitenkin siitä, että kaverin harkinta oli pettänyt juovuksissa. Tuollainen peräkärry on kuitenkin aika likvidiä omaisuutta, ja siitä saa helposti suunnilleen markkinahinnan jossakin huutonetissä tai nettivaraosassa. Sopimamme hinta olisi ollut selvästi alle tuon tason.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy