Kallein baari-iltasi?

  • 18 341
  • 58

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vähän reilu kymppitonni euroissa. Siihen liittyi sopivasti viinaa ja uhkapelejä. Nöyrästi seuraavana aamuna pankin tiskille maksamaan ylitettyä luottorajaa. Töissä saan kuulla vielä vuosienkin jälkeen tuosta illasta.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kallein taitaa olla 300 euroa Tampereen kesässä, tuohon ei ollut yhtään pohjia ja koko päivä puolestapäivästä eteenpäin juotiin vain ja ainoastaan ravintola-annoksia. Tuohon taisi kyllä sisältyä parin kympin siipisatsi ja kebabrulla pilkun jälkeen mutta muuten pelkkää juomaa. Normaalit baari-illat alkavat yleensä vasta 22-24, joten baariin harvemmin menee yli satasta, yleensä 50 euroa riittää hyvin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
1998 erään firman palkintomatkalla Pariisissa. Meitä oli 10 hengen joukko matkalla ja palkitsevan firman TJ maksumiehenä. Ensimmäinen ilta aloitettiin Champs Elysees luona olevassa yökerhossa, olisiko ollut L`Arc? aivan riemukaaren alla/vieressä. Valtava kompleksi 3 kerroksessa. Jokaiselle pullo vodkaa pöytään, jääkulho ja tuoremehua. Kalliita sikareita tarjottimet täynnä, taisivat maksaa 500 frangia kappale.
En tiedä paljonko oli joutunut maksamaan että meidät ohjattiin yli 100 ihmistä käsittävän jonon ohi tuonne.
Tämän tyyppistä menoa jatkui 4 päivää, päivällinen aina 1 tai 2 Michelin tähden paikossa.
Mutta tuosta baari-illasta, laskin silloin aikanaan että ei 5-6000 markkaa/hlö riittänyt, eli varmaakin yli 1000€ per nuppi paloi vain tuolla yökerhossa.
En uskalla edes kuvitella mitä tuo 4 päivän reissu maksoi...
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
5 markkaa baari-illasta ei kuulosta kovinkaan pahalta.

Viinaan ei yleensä saa menemään rahaa paljoakaan, mutta oheistoiminta, kuten blackjack vie yleensä "entisen" pelinarkin viimosetkin pennoset. Senpä takia pub-tyyliset ravintelit ovat lähellä juopottelevan sydäntä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No jopas on topicci :D

Taitaa olla vajaat 1500e summa jonka iltaan on saanut poltettua... Normisti menee se 200-300e.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Silti kaipaisin Suomeen tarjoamiskulttuuria, sellaista, että tämä kierros nyt minun piikkiin. Suomessa, jos erehdyt tarjoamaan, niin kukaan ei koskaan osta sinulle yhtään mitään takaisin päin.

Mitäs tarjoamista se on, jos odotetaan takaisin tarjoamista? Tarkoitan tällä pikkukaupunkilais- ja porvallista tapaa, jossa A käy ostamassa kaksi bisseä, ja puolen tunnin päästä A:n kaveri B tekee saman. Vakiolause illan mittaan: kummas vuoro se on. Jälkeenpäin meuhkataan kahvitunnilla isoon ääneen "tarjottiin toisille koko ilta".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitäs tarjoamista se on, jos odotetaan takaisin tarjoamista?
Mulle on käynyt isolla kirkolla puolitutun ulkomaalaisen kanssa nuoruudessa tilanne missä olin täysin pers auki ja viimeisetkin rahat juotu sinä iltana. Tämä ulkomaalainen sitten kiikutti pöytään juomista pyytämättä, totta helvetissä join, mutta olin äimänkäkenä kun tunti myöhemmin kundi ihan vakavissaan alkoi vaatimaan mua ostamaan juomista hänelle. Yritin selittää että en tiennyt mistään sanattomista sopimuksista ja en olisi juonut jos tämä olisi lopputulos. Vitutti niin paljon marmatus että ostin sitten pankkikortille miinukselle ja otin itsellenikin samaan vitutukseen vielä muutaman.

_
 

Baldrick

Jäsen
Kaikista kallein baari-iltani on jossain 250€ hujakoilla. Normaalisti menee se 70-100 euroa. Ennen meni muutama kymppi enemmän, mutta nykyään asun keskustassa, niin ei tarvitse taksia maksaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitäs tarjoamista se on, jos odotetaan takaisin tarjoamista?

No sillä lailla se nyt vain sivistysmaissa menee ja jos ei se ihan tasan mene, niin ei sen väliä ole. Suomessa yksi jää pitämään pöytää ja neljä lähtee tiskille ostamaan itselleen juomaa. Neuvottelemalla on pieni mahdollisuus, että joku tuo myös paikan varaajalle. Tai sitten hän voi käydä hakemassa, kun muut palaavat. Järkevämpää olisi, että yksi tai kaksi käy hoitamassa ne juomat pöytään, mutta eihän se käy, kun ollaan niin tarkkana omista senteistään.

Eihän se suoranaista tarjoamista olekaan eikä pidäkään olla vaan pääasia, että homma toimii ja juomaa riittää. Kummasti suomalaisetkin innostuvat tarjoamaan, kun ollaan vaikka kisareissulla Itä-Euroopassa missä on alle euron tuopit.

Toisaalta vielä useammin noissa käy niin, että ollaan siinä syöty ja juotu ja on laskun maksun aika. Summa on vaikka 20000 jotain paikallista monopolirahaa ja sitten siitä puuttuu tonni mikä olisi vaikka pari euroa. Sitten ei vain sitä keneltäkään löydy ja aletaan sanomaan kuinka en ottanut jotain shottia enkä koskenut siihen leipään. Jos kaikki vain laittaisivat siihen pottiin reilusti, mutta ei, vaan aina se jää vajaaksi. Joku laittaa viiden tonnin setelin ja ottaa tietenkin siitä jonkun tonnin setelin vielä itselleen. Ettei vain tulee maksettua mitään ylimääräistä.
 

Snagari

Jäsen
Kallein baari-ilta on varmaan 250-400e välillä. Ei siis ole mitään ylilyöntituhlausta päässyt tapahtumaan, osittain siksi että loppuu tililtä rahat tarpeeksi ajoissa. Normaali-ilta on sellainen ~70 euroa. Taksiajeluilla menee sitten jo yli satasen.

@pernaveikko tuossa hyvin tiivistikin suomalaista sielunmaisemaa kun ollaan niin saatanan tarkkoja niistä omista rahoistaan. Meikäläinenkin voi olla usein se pienilompakkoisin porukassa mutta kyllä silti tulee tarjottua juomaa ja nimenomaan niin että ei se ilta mene pilalle jos "häviää" tarjoamisistaan muutamia kymppejä. Pihit ihmiset vituttaa yli kaiken.
 

motamoro

Jäsen
@pernaveikko tuossa hyvin tiivistikin suomalaista sielunmaisemaa kun ollaan niin saatanan tarkkoja niistä omista rahoistaan. Meikäläinenkin voi olla usein se pienilompakkoisin porukassa mutta kyllä silti tulee tarjottua juomaa ja nimenomaan niin että ei se ilta mene pilalle jos "häviää" tarjoamisistaan muutamia kymppejä. Pihit ihmiset vituttaa yli kaiken.

Olen hieman erimieltä.

Mun mielestä on ihan ok "tarjota" siten, että vuoroperään haetaan kaikille juomat jos on vaikka 4 henkeä seurueessa. Tai jos on useampi niin sieltä sitten jokainen ottaa itselleen ns. tutkaparin jonka kanssa vuorottelee, ettei tosiaan kaikkien tarvitse joka kerta lähteä ostamaan sitä yhtä juomaa. Kuitenkin siinä tapauksessa olisi joku rotta mukana joka luikenee paikalta saatuaan 5 ilmaista kierrosta ja oma 40 euron satsi olisi vuorossa.

Sitten taas tuollainen oikea tarjoaminen on ainakin yhden tutun puolesta melko ärsyttävää, tai oikeammin sen seuraukset. Monesti parin minuutin jutustelun jälkeen tarjoaa jollekin juoman "Sä oot hyvä tyyppi, saanko tarjota juoman". Ei siis edes mitään pillunvonkaustarjoamisia vaan ihan miehillekin tarjoamisen ilosta. Sitten saa kuulla viikolla valitusta miten rahat on loppu kun on pieni palkka ja muuta. No miksiköhän. Sitten jos mainitsee että älä tarjoile, ei ketään sitä sulta odota niin saa osakseen murjotusta, ihan kuin se olisi meidän vika että tarjoaa rahansa.

Muutenkaan en ihan ymmärrä tätä alkoholin tarjoamisen nostamista erityisasemaan. Miksei sitten samalla tarjottaisi myös matsilippuja tai muuta mikä liittyy yhteiseen kivaan ja olisi siten rinnastettavissa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
@pernaveikko tuossa hyvin tiivistikin suomalaista sielunmaisemaa kun ollaan niin saatanan tarkkoja niistä omista rahoistaan. Meikäläinenkin voi olla usein se pienilompakkoisin porukassa mutta kyllä silti tulee tarjottua juomaa ja nimenomaan niin että ei se ilta mene pilalle jos "häviää" tarjoamisistaan muutamia kymppejä. Pihit ihmiset vituttaa yli kaiken.

Minusta tuossa tiivistettiin lähinnä, anteeksi yleistys, naisten toiminta ko. tilanteissa tai sitten kaveripiiri on vain tuolta osalta aika perseestä, jos homma toimii noin. Yleensähän ainakin oman ystäväpiirini kanssa noissa tilanteissa ei kukaan ole köyhä tai kipeä ja ihan normaalitapa on hakea vuorotellen ns. pöytä täyteen. Loppupeleissä nuo menevät pitkässä juoksussa kuitenkin lopulta aika tasan. Nykyisin tulee myös sen verran harvoin baarissa käytyä, että se on siinä konkurssissa aika sama meneekö satanen enemmän tai vähemmän. Lisäksi eihän tuo vuorotellen hakeminen ole mitään tarjoamista, vaan sovittu diili. Ei kai kukaan yli 25-vuotias oikeasti ole niin juntti, että jokainen hakee juomia itselleen? Jos ihan vain tarjotaan, niin sitten tarjotaan ja ei siinä vaiheessa todellakaan odoteta jotain vastatarjoamista. Tuolla tarjoamisella olen omat kalleimmat iltani saanut aikaan ja lopulta melko maltillisissa noin 500€ olen pysynyt.
 
Viimeksi muokattu:

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Ainahan sitä voi huutaa pöydästä, että ''Lisää tärpättiä pöytään!'', niin ei tarvitse kenenkään nousta, kun kyyppari kantaa ne perille. Toinen vaihtoehto on istua tiskillä siinä kulmassa, missä on sanomalehdet ja tiskin takana televisio. Se baarimikko on kuitenkin katsomassa töllöä siinä, joten juomat saa samantien, kun on vanhat tyhjentänyt. Nojoo, ehkä nämä ovat enemmän päiväsajan juttuja, mutta sillon on aina mukavampaa muutenkin, kun ei ole juhlakansa vielä paikalla, niin konfliktit loistavat poissaolollaan.

Mutta noin yleisesti olen sitä mieltä, että naiset ja homot vahtaa paikkoja ja rahoja. Siksi ei kannata käydä paikoissa, joissa on naisia ja homoja. Punoittavia ruusuja ei lasketa naisiksi, koska ne on enemmän miehiä kuin moni muu ja hienoja miehiä ovatkin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei oo koskaan mennyt suuria summia, kun lähes aina on tullut otettua hyvät pohjat. Varmaankin joku 150€ on lähellä totuutta, mutta yleensä ei ole mennyt lähellekään tuota. Tuohonkin summaan on sitten sisältynyt blackjackin peluuta, syömistä ja taksilla ajelua.
Nykyisin en enää missään yökerhoissa käy, jos jossain käyn niin poikkean pubissa. Tänä vuonna olen kahdesti käynyt lähibaarissa ja ekalla kerralla sinne meni 5€ ja tokalla kerralla 12,50€.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksei sitten samalla tarjottaisi myös matsilippuja tai muuta mikä liittyy yhteiseen kivaan ja olisi siten rinnastettavissa.

Olen ajat sitten lopettanut minkään matsilippujen ostamisen porukalle. Syitä on kaksi. Ensinnäkään kukaan ei kuitenkaan lähde ilman helvetinmoista säätämistä ja sitten myös se olkoonkin hieman suomalainen, mutta koko lailla periaatteellinen seikka.

Liput ovat vaikka 27 euroa, niin kukaan ei lyö kolmeakymppiä kouraan. Monet sen sijaan antavat ihan pokkana 25 euroa, kun ei nyt satu olemaan kolikkoa, mutta eihän se nyt niin tarkkaa voi olla. Eihän se olekaan tarkkaa silloin, kun siitä itse hyötyy. Se nyt vielä käykin, jos ostetaan kolme 8,5 euron mukia. Silloin se todellakin on tasaraha, mutta nuo ihmeelliset venkoilut yksinkertaisesti vituttavat.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Hieman yli miljoonan.

Tosin tämä tapahtui parin kaverin kanssa Minskissä MM-kisojen aikaan.

Euroissa "ennätys" lienee siellä 200€ nurkilla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä sitä nyt niin hirveästi yleensä mene kun kaljaa tykkään juoda ja muutenkin koitan vältellä sellaisia pinnallisia paikkoja, enkä mä ole mikään naisille tarjoava nysverö. Lisäksi tykkään asua julkisten kulkuyhteyksien varrella ja mäkkisafka on ruokavalioni perusta. Ruotsinlaivoilla ehkä on mennyt joku satku per ilta kun on tullut syötyä ja juotua. No joskus parikymppisenä nyt saattoi mennä enemmän kun en pahemmin hintoja katsellut ja jossain tuli takseillakin seikkailtua.

Vuosi sitten Tallinnassa kadotin täyden reppuni ja pari vuotta sitten Vilnassa lähti maksullisten kanssa homma vähän käsistä kun vaikka kuinka monta taluttelin minne lie porttikonkeihin, vaikka tiesin ettei mulla enää edes seiso, mutta suht halvaksi kait noikin tuli.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vuosi sitten Tallinnassa kadotin täyden reppuni

Niin tosiaan. Kyllähän siitä tuli yli tuhannen euron loppulasku, kun kadotin reppuni, missä oli muunmuassa passini, ulkomaalaisella saarella missä ei ole Suomen edustustoa. Epäilen repun jääneen nimenomaan pubiin, mutta mistäpä sitä tiesi missä sitä oli ollut. Soittelin kyllä löytötavaratoimistot ja poliisilaitokset läpi vielä senkin jälkeen, kun joku olisi jo palauttanut, jos aikoisi niin tehdä.
 
Olen ajat sitten lopettanut minkään matsilippujen ostamisen porukalle. Syitä on kaksi. Ensinnäkään kukaan ei kuitenkaan lähde ilman helvetinmoista säätämistä ja sitten myös se olkoonkin hieman suomalainen, mutta koko lailla periaatteellinen seikka.

Liput ovat vaikka 27 euroa, niin kukaan ei lyö kolmeakymppiä kouraan. Monet sen sijaan antavat ihan pokkana 25 euroa, kun ei nyt satu olemaan kolikkoa, mutta eihän se nyt niin tarkkaa voi olla. Eihän se olekaan tarkkaa silloin, kun siitä itse hyötyy. Se nyt vielä käykin, jos ostetaan kolme 8,5 euron mukia. Silloin se todellakin on tasaraha, mutta nuo ihmeelliset venkoilut yksinkertaisesti vituttavat.

Minä taas ostan usein matsilippuja kavereille, eikä ole kyllä tällaista ongelmaa tullut vastaan, että joku pihtaisi paria-kolmea euroa. Välillä voi ulkomaanreissujen yhteydessä joutua maksua muutamia viikkoja odottamaan, kun pistää porukalle viestiä että "matsiliput, hotelli ja lennot oli yhteensä xxx euroa, tilinumero FI06 jne.", mutta kyllä ihmiset sitten sopivan tilipäivän tullen maksavat ihan täyden hinnan.

Tosin jos lippu Ilveksen peliin maksaa vaikka 27 euroa ja ostan kavereillekin sellaiset, niin otan matsiin myös vaihtorahaa mukaan.
 
Mun mielestä on ihan ok "tarjota" siten, että vuoroperään haetaan kaikille juomat jos on vaikka 4 henkeä seurueessa. Tai jos on useampi niin sieltä sitten jokainen ottaa itselleen ns. tutkaparin jonka kanssa vuorottelee, ettei tosiaan kaikkien tarvitse joka kerta lähteä ostamaan sitä yhtä juomaa. Kuitenkin siinä tapauksessa olisi joku rotta mukana joka luikenee paikalta saatuaan 5 ilmaista kierrosta ja oma 40 euron satsi olisi vuorossa.

Minusta on mukavaa ryypiskellä sellaisella porukalla, jossa ei ole tällaisia rottia. Silloin ei tarvitse kymmenenkään ihmisen ryhmässä kenenkään hirveästi laskeskella sitä, jäikö joku juomien ostelussa nyt kymmenen euroa häviölle tai voitolle, kun kukaan ei kuitenkaan tarkoituksella sniiduile. Joku hakee ruokakaupasta muutaman litran vodkaa ja lantringit, joku toinen ostaa katukahvilasta koko porukalle viiniä, jne.

Muutenkaan en ihan ymmärrä tätä alkoholin tarjoamisen nostamista erityisasemaan. Miksei sitten samalla tarjottaisi myös matsilippuja tai muuta mikä liittyy yhteiseen kivaan ja olisi siten rinnastettavissa.

Siksi että matsilippuja ostetaan yleensä selvin päin, ja selvin päin raha tuntuu tietenkin arvokkaamalta kuin kännissä.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Analyysi

Tiedän muuten ihmistyypin, joka pyöristää 27 euroa pokkana 25 euroon. Hienoja ihmisiä. Nämä ovat usein niitä ihmisiä, joiden kuukausitulot on ihan helvetilliset. En mielelläni ole heidän kanssaan tekemisissä, enkä päästä heitä kotiini, koska heillä on myös tapanaan "lainata" asioita. Noloa on sitten mennä tuollaisen elintasopummin luo ja nähdä oma todella tärkeä kirja tuommoisen vitun hintin hyllyssä. Mutta annas olla, kun näiltä lainaa jotain niin ovat nopeasti muistuttelemassa takaisinannosta. Ihan kuin se olisi unohtunut. Varkaat.

Niin: missä on esim. taiteilija X:n päiväkirjat, jotka sain vaivalla hankituksi tai harvinainen uusintapainos vanhasta kulttuurijulkaisusta? Olen nähnyt tuon jälkimmäisen pummin hyllyssä ja edellisen "lainaaja" kävi luotani hakemassa ne DVD:t, jotka olisin kyllä palauttanut. Taiteilija Y:n muistelmien kanssa luovutin ja sanoin lahjoittavani ne "lainaajalle" ja hankin itselleni toisen kappaleen. Sitten se, kun sanoo, että tämän voin myydä, niin pokkana otetaan teos vastaan ja häivytään maksamatta. Sitä kymmentä euroa (hyvin pieni summa kaikille, alisumma) olisin tarvinnut.

Se nyt vielä puuttuisi että lähtisin näiden kusipäiden kanssa raflaan. Varmaan lopuksi myisivät orjaksi kun olisivat ensin tyhjentäneet lompakon. Totta kai olen heidän mielestään "rahanahne" kun joskus olen hieman asiasta huomauttanut. Minulle on kunnia-asia, että lainat hoidetaan ja palautetaan ja esineestä maksetaan, eli ilmeisesti olen kapitalisti. Niin, ei näitä ongelmia ole ollut kuin vasemmistolaisten kanssa, siis "vasemmistolaisten", näiden kirottujen paskojen, jotka eivät duunarista välitä yhtään.

Lopputulema

Ravintolassa en tarjoa mitään, edes nyrkkiä, sillä kontekstini ihmisiltä ei saa milloinkaan mitään takaisin. Ja tällä dokauskokemuksella rahaa viinaan menee jo ilman pummejakin riittävästi. Useita satoja euroja on mennyt useasti, kun laskee mukaan oheishuvit ja -kulut.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kallein ilta taisi olla joulun jälkeen vuonna 2007, kun ensin mentiin Alkon kautta (30€) Jokereiden peliin (n. 25€ + julkinen liikenne 5€), josta sitten julkisilla keskustaan (n. 5€). Siellä sitten pääsyliput gangsta-rap iltaan (arvio 20€), jossa sitten höyläsin korttia 250€ edestä. Ilta päätyi taksiin Helsingin keskustasta Hakunilaan (n. 35€) ja itseasiassa putkaan, joka taas tiesi vielä parin euron kuluerää seuraavana "aamuna" (päästivät pois kello 17). Mitä tuo nyt tekee, minä siis maksoin kaiken, kaveri rullasi mukana sen minkä pystyi. Tekeekö tuo nyt sitten semmoiset 370€ + se seuraavan päivän sisäinen bussilippu parisen euroa. Aika kallista etten sanoisi, tosin ei mitään verrattuna noihin muutamiin mitkä tähän kirjoitelleet.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Parisuhteessa nuo baari-illat tulee todella halvoiksi nykyään. Silloin 18v pienellä setelinipulla sai 240e tuntumaan pieneltä rahalta. Toki kavereita riittää aina, kun shottitarjotin pöydässä. Tarkkaa määrää en tiedä, yleensä loppuillasta ollaan jo hyvin nakitjamuusi. Tai oltiin.
 

Kip#37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Matt Generous
Mulla ei ole kalliita iltoja, kun oon niin saatanan nuuka ja humalassa vielä nuukempi, mutta taannoin oltiin stadin ytimessä vähän fiinimmässä anniskelupaikassa noin kymmenen hengen yksityistilaisuudessa ja meinasin, että nyt otetaan pojat vähän viskiä. Tarjoilijalla oli kiire ja sanoi, että ottakaa itse ja merkatkaa ylös mitä olette ottaneet. Kaveri siinä vielä reteesti ilmottautui maksajaksi. No kaivelin kaapista jonkun 27 vuotiaan mallasviskin ja tarjoilija merkkas tussilla viivan siihen kohtaan, mikä oli pullon sen hetkinen täyttöaste(osapuilleen puoli pulloa 0,7 litran lekasta). Maisteltiin se siinä sitten loppuun saakka ja sen verran nousussa, oltiin, että viskillehän tuo maistui, ei sen kummemmalta. Kaveri vilautti tarjoilijan saavuttua visaa lukijassa ja homma oli sillä bueno. Iltaa jatkettiin pitkälle seuraavan päivän puolelle. Kolmen viikon päästä kaveri soitteli, että tuli vetästyä jonkinasteiset pohjat baari-illan kustannuksissa, kun visalaskulla oli puoli pulloa viskiä ja hintaa osapuilleen 650 euroa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös