Nämä ovat juuri näitä miksi syytön, kunnes toisin todistetaan ei aina ole sitten kuitenkaan se paras mahdollinen lähestymistapa.
Kenet me sitten pernaveikko voisimme tuomita ilman todistetta? Pelaajan X joukkueesta Y, joka loukkasi naiserotuomaria Z vuonna 2002? Vai erotuomarikollegan A, joka ehdotteli naiskollegalleen sopimattomia vuonna 2008?
Minä en tuomitsisi todisteitta, vaan edelleen minulle olisi syytön se, jota ei ole syylliseksi tuomittu. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että en uskoisi moiseen ilmiöön. Kuitenkaan en voisi tuomita jääkiekkomiehistä X-prosenttia esimerkiksi sakkoihin vain siksi, että noin X-prosenttia miehistä keskimäärin rikkovat naisten oikeuksia.
Onko minulla todisteita väitetystä häirinnästä? No, eipä taaskaan ole, mutta maalaisjärki on kuitenkin tallella.
Millä tavalla tämä maalaisjärki konkretisoituu? Sitenkö, että osaat sanoa, että "kyllä sitä naisten oikeuksien rikkomista on kiekossakin, vaikka siitä ei todisteita olekaan"? Itse sanoisin aikalailla samaa. Kuitenkin kaikki ovat syyttömiä tässä asiassa, kunnes toisin todetaan. Vai pitäisikö jokaisen miespuolisen pelaajan jääkiekkolinsenssissä olla "sakkolisä naisten oikeuksien rikkomisesta", vaikka 20e/vuodessa?
Varsinkin, jos kerran ilmiantojakin on tapahtunut. Joku ihan todella huvikseen tekee ilmoituksen häirinnästä mitä ei koskaan ole tapahtunut? Nyt ihan oikeasti.
Eli syytetty pitäisi suoraan tuomita ilman todisteita? Jos sanot ei, kannatat periaatetta "syytön, kunnes toisin todetaan". Vastaat siis kyllä. Minä en.