Maalivahdeista on ollut aika vähän puhetta. Mitä fiiliksiä teillä kannattajilla on kaksikosta?
Itse olen ainakin hieman epäluuloinen. Nieminen on torjunut varsinaisena ykkösvahtina viimeksi B-junnuna. Ei ollut FPS:ssa missään nimessä huono, mutta ei myöskään noussut mitenkään esillekään. Nauseda puolestaan pelannut hyvillä tilastoilla junnuissa, mutta ei ole koskaan ollut ykkösvahtina, eikä myöskään pelannut minuuttiakaan miesten sarjoissa.
Mun mielestä lähtötilanne on se, että joukkueessa on hyvän tason kakkosvahti ja lisäksi potentiaalinen kakkosvahti.
Vai voisiko olla sittenkin niin, että joukkueeseen etsitään edelleen ykkösvahtia esimerkiksi lainamiehenä liigasta?
Niin, en ole varsinaisesti eri mieltä maalivahtien tilanteesta. Periaatteessa meillä on tällä hetkellä, kuten sanoit, hyvä kakkosvahti sekä potentiaalinen kakkosvahti. Kuitenkin tilanne on, että molempien pyrkimys on eteenpäin uralla ja nyt Niemiselle olisi tarjolla sitä isompaa vastuuta ykkösvahtina. Nausedalta puuttuu kokemus miesten tasolta, mutta junnuissa ollut vakuuttava, näin ollen varmasti antaa painetta Niemiselle "taustalta", enkä epäile, etteikö riitä kakkosvahdiksi hyvinkin.
Aika näyttää miten käy, mutta nyt kun Hokilla on melko kova puolustus, niin en ole huolissani maalivahdeistakaan. Pakistoon on heittää neljä kovaa ukkoa (Mikkola, Tiuraniemi, Henriksson, Holtinkoski), kolme Mestiksessä jossain määrin testattua ja vähintään kohtuulliseksi todettua, sekä vielä selvästi kehittymässä olevaa puolustajaa (Yli-Suutala, Kyllönen, Heikura). Seitsikon päälle on sitten vielä tuotu Mykkänen haastajaksi. Mykkänen on kuitenkin osoittanut U20 liigassa ihan hyviä otteita, joten voi hyvinkin napata paikkansa pelaavasta kokoonpanosta nopeastikin. Ja tietysti on jo useammalta vuodelta Haloselle tuttu mies, joten ei ole mikään täysi arpa.
Vertailun vuoksi Hokki-pakkien tilastot U20 Liigasta ovat olleet seuraavanlaisia:
Veli-Matti Tiuraniemi, 71 ottelua, 10+31=41 pistettä, 0,58 ppg, 12min jäähyjä, +/- tilastossa +42
Aapo Holtinkoski, 146 ottelua, 25+47=72 pistettä, 0,49 ppg, 70min jäähyjä, +/- tilastossa -23
Jesper Henriksson, 137 ottelua, 18+48=66 pistettä, 0,48 ppg, 76min jäähyjä ja +/- tilasto +26
Niko Mikkola, 90 ottelua, 7+27=34 pistettä, 0,38 ppg, 8min jäähyjä, +/- tilastossa +10
Joel Mykkänen, 104 ottelua, 12+26=38 pistettä, 0,37ppg, 44min jäähyjä, +/- tilastossa +9
Santeri Yli-Suutala, 120 ottelua, 7+33=40 pistettä, 0,33 ppg, 34 min jäähyjä, +/-tilastossa +25
Henri Kyllönen, 33 ottelua, 1+0=1 pistettä, 0,03 ppg, 6 min jäähyjä, +/- tilastossa +2
Eemil Heikura, 7 ottelua, 1+4=5 pistettä, 0,71 ppg, 8 min jäähyjä, +/- tilastossa -2
Roolit, joukkueet ja kaudet ovat olleet tietysti erilaisia keskenään, joten suoraa vertailua turha tehdä, mutta jos tuosta nyt edes vähän osaisi johtopäätöstä tehdä, niin kyllä Mykkäsestä voidaan odottaa ihan kelpo peluria.
Hyökkäyksestä minä toistaiseksi olen eniten huolissani. Tosin toivottavasti huoleni on turha. Kuitenkin oman näkemykseni mukaan joukkueessa on tällä hetkellä vain 6 varmasti hyvää mestis-tasoa olevaa hyökkääjää. Sitten on Eetu Selänne, joka on vuoden Mestistä pelannut ja on varmaankin riittävä johonkin sopivaan rooliin. Kaikkien muiden osalta ollaan enemmän tai vähemmän siinä tilanteissa, että katsotaan onko heistä Mestis-pelureiksi, vaikka muutamista olen itsekin aika innoissani ja uskon heidän roolinsa täyttävän. Toisaalta myös try-outilla olevista ainakin Kemppainen ja Malmi vaikuttaa omaan silmään kiinnostavilta.
Harjoitusringissä (tryoutit mukaan lukien) tällä hetkellä 19 hyökkääjää, joista taitaa kolme pystyä ikänsä puolesta pelaamaan vielä junnuissa (vai kaksi?). 16 hyökkääjääkin olisi melko iso rinki Mestiksessä, joten oma odotusarvoni on, että try out-nelikosta enintään kaksi jatkaa.
Viikon päästä (16.8.) ensimmäinen harjoitusottelu Hermestä vastaan vieraissa, siitä vajaa viikko eteenpäin (22.8.), niin pääsee jo näkemään Kajaanissakin miltä joukkue ja sen peli näyttää.