Kajaanissa kesällä taas kahdet isot festarit. Kajaanifest (Palorinne ja Hokin tapahtuma?) Heinäkuussa Popedan johdolla liikuntapuistossa. Voi olla parempi paikkana tuo liikuntapuisto, toivotaan nyt edes sään suosivan ettei pakkaselle jää tänävuonna tulos?
Toinen tapahtuma Kesäkuussa (eri järjestäjän toimesta) Kainuun musiikkijuhlat, joka marssittaa jälleen eturivin kuumimmat artistit Kajaaniin. Riittäneekö väkeä molempiin? Heinäkuu suosii Palorinteen tapahtumaa, mutta musiikkijuhlat on kyllä isompi ja valovoimaisempi. Nyt sais Jouko taikoa hatustaan jotain spesiaalia tuohon omaan tapahtumaan Popedan rinnalle!
Itse veikkaan, että kyllä väkeä riittää molempiin. Yksipäiväinen Kajaanifest on vähän sellainen varman päälle pelattu homma. Kaikessa kuitenkin näkyy se, että viime vuonna mentiin isolla - ja hommat meni vähän pieleen valitettavasti ihan järjestelyistä lähtien ja sitten sää pilasi loput. Nyt sitten lähdetään rakentamaan uudestaan pienestä. Silti todennäköisesti enemmän voitettavaa kuin hävittävää tällä kertaa. Popeda, The 69 Eyes, Herra Ylppö ja Irina varmaankin vetävät Kainuussa ihan kivasti väkeä. Jotenkin tuntuu, että Etta on otettu vääriin bileisiin. Toisaalta samainen Etta on ainoa tämän festarin tarjonnasta, joka minua kiinnostaisi, mutta ei taas ole yksistään 50-60€:n lipun hinnan arvoinen.
Pidän kuitenkin peukkuja jo ihan Hokin vuoksi, että kajaanilaisia ja kainuulaisia tämä tapahtuma kiinnostaisi.
Vaan eipä kyllä taida minua kiinnostaa Musiikkijuhlat sen enempää tänä vuonna. Ajankohta on todellinen riski, kun katsoo nyt pihalle. Vaikka 2kk on pitkä aika, niin nyt kun on toista metriä lunta ja 10 astetta pakkasta, niin pahalta näyttää Kainuun kesän alun suhteen. Artistit sielläkin tuntuu olevan sellaisia että vetää varmaankin mukaansa suurta yleisöä, jos säät ovat edes kohtuulliset. Uhkakuvana kuitenkin on, että artisteista riippumatta saattaa käydä sellainen "Kajaanifest 2022, päivä 1"-efekti, että katsojia on kylmään ja vesisateeseen lähtenyt ehkä 100. Tällä tosin ei sinänsä ole mitään suoraa vaikutusta Hokkiin, niin se ei kuulu tähän keskusteluun mitenkään. Toivon tällekin juhlalle menestystä, mutta oikeastaan vain sen vuoksi, että ehkä kesällä 2024 siellä olisi taas minullekin jotain nähtävää ja kuunneltavaa.