Minullakin on neljä nimeä, joista valita: Paavo Nurmi, Lasse Viren, Jari Litmanen ja Teemu Selänne.
Nurmesta kirjoitetut kirjat olen lukenut, kuten myös Virenistäkin kirjoitetut luin jo lapsena (ne, mitkä oli silloin julkaistu). Litmas-dokumentin katsoin ensi-illassa, Selänne-dokumentti minulla on DVD:nä. Mennanderin Teemu-kirjan ja ja Ilmari Selänteen vuonna 1993 kirja on myös tullut luettua. Kaikkiin olen siis perehtynyt melkoisen hyvin.
En enää - kuten joskus nuorempana - pidä Nurmeä kaikkien aikojen kovimpana suomalaisurheilijana. Kovahan se oli, josta syystä top4-paikalle hän omalla listallani pääsee. Mutta kun kilpailu oli silloin niin paljon köykäisempää, eihän Nurmi juossut koskaan kymmentä kilometriä edes alle puolen tunnin. En minä halua nykykytasolla Kalevan kisoissa mestaruudesta taistelevaa nimetä kaikkien aikojen parhaaksi urheilijaksi. Kaikki on suhteellista, mutta ei sillä sentään ihan kuuhun asti minun listoillani mennä. Nurmi on siis listallani sijalla neljä.
Teemu Selänne. Pitkä ura ja Sotshissa MVP. Fyysisesti kova laji. Paavo Nurmen olisi pitänyt olla vielä v. 1940 olympialaisissa (no eihän sodan takia ollut olympialaisia, mutta kuitenkin) jotta olisi ollut samanikäisenä olympiaurheilemassa ja Nurmihan oli mukana enää 1928. Los Angelesin kisoihin v. 1932 Nurmi ei päässyt, mutta mahdollisesti loukkaantuminen olisi kuulemma estänyt juoksemisen muutenkin. Maratonilla 43-vuotias tuohon aikaan olisi ollut ymmärrettävää, mutta 43-vuotias pelaaja nykypäivän NHL:ssä tuntuu minusta kovemmalta jutulta. Teemu on sijalla kolme.
Lasse Viren. Montrealin 5000 metriä on mielestäni kaikkien aikojen suomalainen urheiluteko. Dixon ja Quax ovat voittamassa, mutta niinpä vaan sisärataa juokseva loppukirissä hitaampi Viren voittaa neljännen kultansa. Lasse juoksi kuuleman mukaan treeneissä 5000 m ajassa 13,13, silloinen ME oli kolmisen sekuntia heikompi. Ja Lasse juoksi aikansa juoksemalla 50 m täysillä, 50 m löysäten jne. Veritankkausta saattoi olla, sehän kiellettiin vasta Virenin uran jälkeen, mutta siitä huolimatta hurja ukko ja jänisjuoksulla olisi voinut alittaa 13 minuuttia vitosella. Viren on listallani sijalla kaksi.
Jari Litmanen. Kuningas. Peliäly. Modernin ajan urheilija maailman kilpailluimmassa lajissa. Harvalla on pahaa sanottavaa Litistä. Litmanen on minun listallani kaikkien aikojen paras suomalaisurheilija.