Kyllähän suomalaisia on siunattu kautta vuosikymmenten loistavilla tekstintekijöillä Helismaasta Sundqvistiin. Järjestykseen heitä on ainakin minun vaikea laittaa (ellei sitten aika-sellaiseen), eikä kai onneksi tarvitsekaan.
Muutama hajahuomio nyt kuitenkin.
A.W. Yrjänä kertoi jossain haastattelussa aikoinaan, että käänsi mielessään CMX:n tekstejä englanniksi, mutta lopputulos oli aikamoisen korni. Ehkäpä niin, sillä osa Yrjänän tekstien viehätyksestä on sanojen soinnissa, ei niinkään yksiselitteisessä sisällössä (jos kohta sitäkään on vaikea moittia, ainakaan silloin, kun mies on terävimmillään).
Jos joku kertoisi minulle Edu Kettusen musiikista ("vähän niinku länsirannikkoo, eaglesii, aika iisii, sit niinku tarinoita...") en todennäköisesti kiinnostuisi. Silti mies tekee mielenkiintoisia ja toimivia juttuja, joissa ehkä nimenomaan kalevalaisen alkusoinnun käyttäminen saa kuuntelijan koukkuun. (Sitä paitsi "Kone älä hyydy" on loistava suomalaisen miehen sielunmaiseman kuvaus. Ei Kettunen laula siinä autosta, hän laulaa elämästä.)
Absoluuttisen Nollapisteen Tommi Liimatta on kiehtova outolintu. Bändin musiikkia en aina jaksa — se on pahimmoillaan lähinnä kikkailua kikkailun vuoksi — mutta Liimatan ansioita tekstintekijänä on mahdoton kieltää. Outoja ja oivaltavia näkökulmia, hienoja kielikuvia ja runoilijan silmää arkeen. Liimatta taidettiin jo syntymäsairaalassaan rokottaa sulkakynällä.
Viikatteen K. Viikatteella on myös upea tulokulma suomen kieleen, ja lahjakas mies kun on, on osannut rakentaa tästä tulokulmasta suoranaisen brändin yhtyeelleen. Viikate soikin tämän hetken suomalaisbändeistä ehkä taajimmin iPodissani: osin toki sävellyksiensä ja kokonaissointinsa ansiosta, mutta siinäkään ei pidä väheksymän K. Viikatteen lyriikoita.
Yllämainittujen lisäksi on kehaistava myös paria naista. PMMP:n Vesala ja Maija Vilkkumaa osaavat parhaimmillaan suorastaan mykistävän hyvin kiteyttää joitain lapsuuden ja nuoruuden tuntoja. Osuessaan he tekevät sen raikkaammin kuin yksikään miespuolinen tekstittäjä — en tosin tiedä, onko tämä sukupuolikysymys vaiko pelkkää sattumaa, ja jos kyseessä on sukupuolikysymys, onko kyseessä minulle miehenä silkka eri perspektiivin tarjoama eksotiikka.