Kaikkien aikojen paras heavy-kappale?

  • 13 320
  • 120

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Rebel
Joo, Rainbow on kyllä niin kaukana heavystä, ettei mikään sitä taida ohittaa.

-Niin, se on itse asiassa progea. En puhu nyt siis popvaiheen Rainbowsta, vaan albumista Rising (-76?), jolta Stargazerkin löytyy. Mutta aika raskaalla kädellä soitettua se on anyway. Ja aika helvetin kovalla soittotaidolla. Punk ei koskaan muuten kolissut minulle, kuinkas sinulle? Epämusikaalisuudessa ei mielestäni ole juurikaan mitään hauskaa - ihan sama kuin kasaisi lätkäjoukkueen sokeista ja sanoisi, että perkele näissä on asennetta.

By the way, lasketaanko Jimi Hendrix heavyksi? Siinä on nerokkain ja rockmusiikkia eniten uudistanut muusikko kautta aikojen. Siis muusikko, biisintekijät erikseen.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
No punk on muhun kyllä pudonnut, mutta vähän uudemman kauden punk, eli tommoinen Dead Kennedys ja NOFX osasto, jossa osattiin myöskin pistää tekstit hyvinkin ironisiksi, ei niinkään anarkistisiksi. Siinä on muutenkin se soittotaito ollut hieman enemmän paikallaan.

Jimi Hendrix ei mielestäni ole heavyä, koska siihen mä lasken raskaamman musiikin, kuten nimikin kertoo. Esim. Deep Purple on myöskin tähän samaan sarjaan mielestäni laskettavissa.

Rock on sitten asia erikseen, melkein jokin AC/DC-tyyppinen musakin voi olla rockia. Heavyyn lasken eniten tommoisen Iron Maidenin ja perinteiset 80-luvun puolivälin takatukkamusiikin.

Sitten on vielä rankemmat metallimusiikin yhtyeet. Kuten Metallicasta alkaen johonkin Cradle of Filth ja Deicide tyyppisiin bändeihin.

Mutta kaikki nämä asiat ovat toki täysin mielipiteiden mukaan meneviä, mutta kukin tekee omat päätöksensä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rebel
...Rock on sitten asia erikseen, melkein jokin AC/DC-tyyppinen musakin voi olla rockia. Heavyyn lasken eniten tommoisen Iron Maidenin ja perinteiset 80-luvun puolivälin takatukkamusiikin.
...

Tämähän on hieman sama kuin jos väittäisin ettei 70-luvulla kaukalossa pelattu peli ollut jääkiekkoa, vaan jotain ihan muuta... Tai mäkihyppy ennen v-tyyliä ei ollutkaan mäkihyppyä... Kyllä Rainbow 70-luvulla oli ehdottomasti heavyä, miksei se olisi sitä enää? Iron Maidenin tulessa kehiin 80 -luvun alkupuolella sen sanottiin edustavan brittiläisen heavyn uutta aaltoa, nimenomaan erotukseksi tähän "old school" koulukuntaan...

Todella vaikea nimetä kaikkien aikojen heavy -biisiä, mutta sillä kokoelmalla kuuluu ehdottomasti olla Deep Purplen Child In Time.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Vanhus nimeää kärkikolmikon 1970-luvulta...

1. Deep Purple - Speed King
2. Uriah Heep - Easy Livin´
3. Black Sabbath - Paranoid
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti heavy


Tämähän on hieman sama kuin jos väittäisin ettei 70-luvulla kaukalossa pelattu peli ollut jääkiekkoa, vaan jotain ihan muuta... Tai mäkihyppy ennen v-tyyliä ei ollutkaan mäkihyppyä... Kyllä Rainbow 70-luvulla oli ehdottomasti heavyä, miksei se olisi sitä enää? Iron Maidenin tulessa kehiin 80 -luvun alkupuolella sen sanottiin edustavan brittiläisen heavyn uutta aaltoa, nimenomaan erotukseksi tähän "old school" koulukuntaan...

Todella vaikea nimetä kaikkien aikojen heavy -biisiä, mutta sillä kokoelmalla kuuluu ehdottomasti olla Deep Purplen Child In Time.



-Tässä puhuu asiantuntija, katsokaa vaikka nimimerkkiä;)

Mutta samaa mieltä ollaan täälläkin. Rainbow, Deep Purplen jatke, oli heavya uransa alkutaipaleella. Myöhemmin he ryhtyivät poppiorkesteriksi, mutta ei sekään heidän soitto/sävellystaitojaan vienyt. Deep Purplen Child in time on kova, mutta Speed King on kyllä kovin DP -tekele.

Itse asiassa, tarkkaan ottaen monet klassisen musiikin säveltäjät olivat aika heavya, mm. Wagner, Bach ja Stravinsky. Hendrix oli muuten suuri Stravinsky-fani.

Heavy on eräs rockmusiikin laji sen konservatiivisemmasta päästä, sillä siinä on aika paljon "sääntöjä", ihan kuin punkissakin. Minäkin soitin joskus eräässä punk-bändissä vähän aikaa, mutta sain kenkää koska osasin soittaa. Bändi on siis ihan levyttänytkin, ilman minua tosin.

Rockmusaa ja muuta musaa eniten uudistaneet, hurjimmat ja sääntöjä rikkovimmat tyyypit, mm. Hendrix, ovat vaikuttaneet kaikkeen jälkeensä tulleeseen musaan, myös heavyyn. Vaarallisuus -elementti on aidon rockmusan ydin minun mielestäni. Bändin/artistin lajista riippumatta. Tällä mittakaavalla Metallica on vaikuttavin bändi, minkä olen livenä nähnyt, vaikken niiden musasta sairaasti tykkääkään.
 

Evil Elvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikea valinta

Pitäisi kai sanoa parasta tällä hetkellä.
Danzig: Mother - tylyimpiä biisejä kautta aikojen.

Kotimaisista tulee mieleen:
Amorphis: My Kantele - sanat, tunnelma, melodia.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Jah, usemman biisin listauksia näkyi olevan paljon. Laitanpa minäkin.
  • jyystöosastosta Napalm Death - Suffer the Children
  • klassikoista Metallica - Call of Ktulu
  • Slayerilta Slayer - Seasons in the Abyss
  • kukkusatanisteilta Deicide - When Satan Rules His World :)
  • suomalaisista Sentenced - Moon Magick
  • white trash -metallin edustajista Pantera - Mouth for War
Perkele.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Paha valita...

...kun niitä on niin monta.
Tässäpä siis muutamia mielestäni hienoja biisejä.

Judas Priest: Britsh Steel -albumi, ei siltä levyltä voi nostaa yhtä ylitse muiden.

AC/DC: Rock´n´roll ain´t noise pollition, Highway to Hell

Van Halen: Jump

Anthrax: I´m the Law
 

liverpool

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues & Liverpool
Iron Maiden:Fear of the Dark
Metallica:Whiskey in the jar
Guns´n Roses:Welcome to the jungle
Cradle of Filth:Forest whispers my name

On niitä muitakin
 

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: D:A:D

Viestin lähetti finnishninja
Elikkä Disneyland After Dark: Riskin' it all

En kyllä heviksi uskaltaisi kutsua, mutta hienostihan tuo potkii joka tapauksessa. Intron kitarariffi on vain aika paljon velkaa Beatlesille.. mutta mitäs siitä. Aika moni on velkaa aika monelle.

Itse olen samoilla linjoilla useimpien kanssa. Legendaarisimmat biisit ovat syntyneet lähinnä bändien AC/DC, Metallica, Iron Maiden ja Kissin toimesta. Eikä sovi vähätellä yhtään Mötley Crüeta, Motörheadia, GN´R:ää, W.A.S.P.:ia ja Anthraxiakaan.
En minä kykene herran jumala yksittäisiä biisejä mainitsemaan... kunnon litaniahan tästä tuli näinkin.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Metallica: Lowman's lyric

Ainoa kappale, jota olen kuunnellut 12h repeatilla. Oli suoranainen shokki, kun se tuli lahjaksi saadulla reloadilla vastaan. Olin jo luopunut toivosta sen levyn suhteen.

Perintöprinssejä:

Type O Negative: Red water
Type O Negative: Love you to death
Pantera: Cemetary gates
Paradise lost: True belief
Hevinkelium: Avaja porttis ovesi
Alice in Chains: Down in a hole
Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: Lintu

Olenko erilainen metallisti? Yhtään ei ole näistä näkynyt.

Edit: Lintu jäi pois, häpeän syvästi enkä enää nosta päätäni. Enkä ole enää myöskään uniikki.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lähes 20 vuotta sitten sanoin, että häävalssini tulee olemaan
AC/DC:n For Those about to Rock. Mainittakoon, etten ole vielä naimisissa, mistäköhän johtuu?
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Paras hevibiisi?

Mahdotonta laittaa järjestykseen, mutta tässä ehdotonta eliittiä;

BLACK SABBATH: Paranoid
MOTORHEAD: Ace of spades
MOTORHEAD: Overkill
MOTORHEAD: Motorhead
MOTORHEAD: Bomber
MOTORHEAD: Iron fist
AC/DC: The Jack
AC/DC: Sin City
AC/DC: School days
AC/DC: Ride on
AC/DC: She`s got the balls
AC/DC: T.N.T
AC/DC: Highway to hell
AC/DC: Little lover
IRON MAIDEN: Run to the hills
IRON MAIDEN: Hallowed by the name
IRON MAIDEN: Number of the beast
IRON MAIDEN: The Clansman
GIRLSCHOOL: Emergency
HELLOWEEN: Starlight
HELLOWEEN: Warrior
STRATOVARIUS: Destiny
RAINBOW: I surrender
AMORPHIS: Elegy
AMORPHIS: My kantele
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kaikki täällä on jotain hirveitä powermetalhirmuja..

Itse lisäisin tuonne omaan listaani vielä seuraavat:
Covenant - Sulphur feast
Theatre of tragedy - Rose for a dead
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
lapsuuden ajan suosikki hevi

mm.
-black sabbath: sabbath bloody sabbath
-deep purple: perfect strangers
-iron maiden: aces high
-motorhead: ace of spades
-ac/dc: hells bells, highway to hell

eikä ne vieläkään huonoja ole.
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä muutama:

Children of Bodom-Silent night, Bodom night
Children of Bodom-Towards dead end
Motörhead-Overkill
Black Sabbath-Paranoid
Pantera-Great Southern Trendkill
Impaled Nazarene-Vitutuksen multihuipennus
Impaled Nazarene-I am the killer of Trolls
Stratovarius-Hunting high and low
Anal Cunt-Hitler was a sensitive man
 

ipaz

Jäsen
Omat heavysuosikkini menevät pääosin tuonne powerin ja sankarin puolelle...

IRON MAIDEN: Hallowed Be Thy Name
IRON MAIDEN: Rime Of The Ancied Mariner
IRON MAIDEN: Alexander The Great
IRON MAIDEN: Fear Of The Dark
STRATOVARIUS: Black Diamond
RAGE: Vain
HELLOWEEN: Eagle Fly Free
HELLOWEEN: Halloween
AMORPHIS: My Kantele (se selvempi versio)
RHAPSODY: Emerald Sword
LUCA TURILLI: Lord Of The Winter Snow

Ja sitä rataa...
 
Viimeksi muokattu:

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Nuo Moonspellit ovat loistavia. Lisäksi Symphony X:n "The divine wings of tragedy" on aivan uskomattoman loistava progressiivisen metallin tekele (pituuttakin taitaa olla 20:40).
Oletteko kuulleet kyseistä biisiä? Mitähän muuta niitä voisikaan olla.. Tässä vielä pari: Testament: Fall of sipledome, Slayer: Angel of death, Megadeth: Symphony of destruction, Metallica: One, Sepultura: Territory
jne..
 
Viimeksi muokattu:

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: D:A:D

Finnishninja, puhuit siis D.A.D:n rallista Riskin´ it all, ja minä sanoin että
Viestin lähetti Pebe

Intron kitarariffi on vain aika paljon velkaa Beatlesille.. mutta mitäs siitä. Aika moni on velkaa aika monelle.
Ja pieleen meni... sekoilin biiseissä. Sotkin sen saman levyn biisiin Bad craziness, sorry.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös