Viestin lähetti heavy
Tämähän on hieman sama kuin jos väittäisin ettei 70-luvulla kaukalossa pelattu peli ollut jääkiekkoa, vaan jotain ihan muuta... Tai mäkihyppy ennen v-tyyliä ei ollutkaan mäkihyppyä... Kyllä Rainbow 70-luvulla oli ehdottomasti heavyä, miksei se olisi sitä enää? Iron Maidenin tulessa kehiin 80 -luvun alkupuolella sen sanottiin edustavan brittiläisen heavyn uutta aaltoa, nimenomaan erotukseksi tähän "old school" koulukuntaan...
Todella vaikea nimetä kaikkien aikojen heavy -biisiä, mutta sillä kokoelmalla kuuluu ehdottomasti olla Deep Purplen Child In Time.
-Tässä puhuu asiantuntija, katsokaa vaikka nimimerkkiä;)
Mutta samaa mieltä ollaan täälläkin. Rainbow, Deep Purplen jatke, oli heavya uransa alkutaipaleella. Myöhemmin he ryhtyivät poppiorkesteriksi, mutta ei sekään heidän soitto/sävellystaitojaan vienyt. Deep Purplen Child in time on kova, mutta Speed King on kyllä kovin DP -tekele.
Itse asiassa, tarkkaan ottaen monet klassisen musiikin säveltäjät olivat aika heavya, mm. Wagner, Bach ja Stravinsky. Hendrix oli muuten suuri Stravinsky-fani.
Heavy on eräs rockmusiikin laji sen konservatiivisemmasta päästä, sillä siinä on aika paljon "sääntöjä", ihan kuin punkissakin. Minäkin soitin joskus eräässä punk-bändissä vähän aikaa, mutta sain kenkää koska osasin soittaa. Bändi on siis ihan levyttänytkin, ilman minua tosin.
Rockmusaa ja muuta musaa eniten uudistaneet, hurjimmat ja sääntöjä rikkovimmat tyyypit, mm. Hendrix, ovat vaikuttaneet kaikkeen jälkeensä tulleeseen musaan, myös heavyyn. Vaarallisuus -elementti on aidon rockmusan ydin minun mielestäni. Bändin/artistin lajista riippumatta. Tällä mittakaavalla Metallica on vaikuttavin bändi, minkä olen livenä nähnyt, vaikken niiden musasta sairaasti tykkääkään.