Tästä kaikkien aikojen parhaasta on ollut vääntöä ties kuinka kauan, ja aina siihen on vaan minusta yhtä mahdotonta vastata jotain yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Eri aikakausia kun on ihan mahdotonta vertailla keskenään johtuen erilaisista kilpailutilanteista, erilaisista vaatimuksista ja niin monista muista muuttujista. Pohjimmiltaan kunkin aikakauden paras onkin ehkä se, joka parhaiten sopeutuu vallitseviin olosuhteisiin, sääntöihin, autoihin ja tilanteisiin. Mutta jottei asia olisi ihan niin helppo ja yksinkertainen, niin myös ihan puhtaasti tuurilla ja kyvyllä tehdä oikeita valintoja uran kannalta, sekä sillä miten hyvin kunkin aikakauden säännöt ja autot sattuu suosimaan minkäkinlaista kuljettajatyyppiä, on myös iso merkitys. Eli en tiedä voiko ihan aukottomasti edes sanoa että joku kuljettaja olisi edes sen oman aikakautensa paras?
Näissä äänestyksissä tahtoo korostumaan tietenkin nämä kuljettajat, joilla on eniten mestaruuksia. Ihan luonnollista toki että Schumacher ja Hamilton nostetaan aina esille tämän takia, mutta itse haluaisin yrittää katsoa kuitenkin vähän syvemmälle ja ottaa huomioon enemmän aikakauden kilpailuasetelmaa ja myös sitä, onko kuljettaja hankkinut suurimman osan menestyksestään yhdessä ylivoimaisessa tallissa vai pystynyt toistamaan menestyksen kahdessa tai useammassa tallissa. Myös sillä on merkitystä, minkälaisia tallikavereita kuljettajilla on ollut, ja mikä on ollut heidän asemansa tallissa.
Suoraan sanottuna en kyllä pysty sanomaan, että kuka olisi yksi kaikkien aikojen paras kuljettaja. Mutta haluaisin kyllä nostaa keskusteluun sellaisenkin nimen kuin Niki Lauda, joka otti kolme mestaruutta aikakausilla jolloin kilpailu oli ehkä tasaisimmillaan. Ja jolla oli tallikavereinakin Alain Prostin kaltaisia kavereita, ja pystyi heidät voittamaan. Vuoden 1976 mestaruuden menetti (minun mielestäni) huonommalle kuljettajalle koska menetti pari kisaa onnettomuuden takia ja teki oman valintansa tuon onnettomuuden seurauksena kauden viimeisessä kisassa. Lauda teki ehkä urallaan huonoja valintoja, hänellä oli myös huono tuuri tuon onnettomuuden suhteen, joten hänelläkin voisi olla helposti useita mestaruuksia enemmän. Onko Hamilton tai Schumacher niin paljon parempia kuljettajia kuin Lauda, kuin mitä mestaruuksien perusteella voisi päätellä? Minusta ei. En ole varma, että ovatko ylipäänsä parempia kuljettajia.
Myös sillä on merkitystä, mitä asioita lähtee painottamaan. Mitataanko ihan puhdasta luonnonlahjakkuutta auton ratissa? Autonkäsittelyä, kykyä ajaa huonoissa olosuhteissa? Mitataanko kykyä ymmärtää autoa ja tehdä autosta parempi? Mitataanko kykyä soveltua vaikka minkälaiseen traktoriin? Mitataanko halua tehdä töitä mestaruuden eteen? Mitataanko sosiaalisia taitoja, joilla saadaan hankittua tallin sisältä sellainen asema joka edesauttaa menestystä? Nuo kaikki, ja monet muut on sellaisia ominaisuuksia joita mestareilta vaaditaan. Tuskin on sellaista kuljettajaa, jossa nuo kaikki yhdistyy, mutta monesta yksinkertaisestakin mestarista saattaa löytyä useita noista ominaisuuksista. Heiltä on vaan saattanut puuttua se tuuri olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tekeekö se heistä kuitenkaan huonompia kuljettajia?
Tätä aihetta voisi pyöritellä loputtomiin, ja silti en pysty sanomaan kuka on kaikkien aikojen paras.