Itse taidat olla tyhmä, jos väität Herman Li:tä kömpelöksi perustiluttajaksi. Nimeä joku nopeampi "tiluttaja"?
Michael Angelo Batio, Francesco Fareri, onhan noita... mutta kun musiikki ei edelleenkään ole olympialaiset, joissa hyvyys mitataan sillä kuinka nopeasti soittaa. Paska on paskaa esitysnopeudesta riippumatta.
Kyllähän itsekin silloin nuorena kloppina arvosti juuri näitä teknisesti taitavia supernopeita sällejä, eli silloin Eddie Van Halenia, Steve Vaita, Yngwie Malmsteeniä ja jopa Kirk Hammettia (tästä voittekin päätellä mistä vuosikymmenestä puhun). Mutta näin vanhemmiten kun on alkanut musiikista jotain ymmärtääkin, niin oudosti vaan on näkemykset muuttunut. Tätä mieltä olen nyt samoista herroista:
Yngwie Malmsteen: N + 1 levyä täynnä ihan samanlaisia biisejä (paitsi se cover-levy). Vähennetty asteikko + raiskatut barokkimelodiat, otos 3129641. Tekniikkaa ja nopeutta en voi moittia, mutta eikö hepulla ole ikinä mitään uusia ideoita? Olisi lopettanut viimeistään Trilogyyn, niin saattaisin ehkä arvostaa yhä.
Kirk Hammett: Pidetään loistavana kitaristina lähinnä siksi että sattuu soittamaan kuumassa bändissä. Teknisesti huippuluokkaa, onhan hän oppinut mestarilta (JS). Mutta onko siinä soitossa mitään tolkkua? Ei. Ainoat hyvät soolomelodiansa hän on lainannut muilta - vanhimmissa sooloissa Mustainen alkuperäisistä, myöhemmin (Load/Reload) vanhoilta blues-papoilta.
Steve Vai: Paskoja melodioita, mauttomia kikkailuja. Ärsyttävää musiikkia. Teknisesti kekseliäs kyllä.
EVH: Noh, EVH on toki yhä kova sana. Vaikka bändin biiseissä onkin maailman noloimmat sanoitukset (DLR:n syytä?).
Tänä päivänä sen sijaan löydän paljon enemmän ammennettavaa omaan soitteluun paljon vanhemmilta ukoilta. Jimi Hendrix, Jeff Beck, Steve Morse, "blues-papat" jne. Hevipuolelta nostaisin esiin Iommin, jonka nerokkuus kitarasoolojen säveltäjänä jää usein (täysin syyttä) hänen riffinikkarimaineensa varjoon. Ja tiluttaakin voi musikaalisesti - esimerkkinä vaikka Randy Rhoads, Marty Friedmann, Vinnie Moore ja monta muuta.
Tekniikkaahan vauhtitaiturien biiseillä voi hyvin kehittää. Mutta nimenomaan niinpäin, että yrittää soittaa jutut mahdollisimman
oikein eikä mahdollisimman
nopeasti. Kyllä se nopeuskin sieltä tulee sitten ajan kanssa, jos on tullakseen. Tämä vinkiksi lähinnä Batigolille, joka kirjoitustensa perusteella on vielä aika nuori kirjoittaja.
Tärkeämpää kuin kuinka nopeasti soittaa on se
mitä soittaa. Aina.