Kahvia vai teetä?

  • 2 772
  • 34

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aamulla menee kuppi suodatinkahvia, sillä saa päivän käyntiin (tummapaahtoa jos mahdollista). Päivällä keittelen espressoa, jos keittimen äärellä olen. Liikkeessä ollessa päivisin pitää tyytyä suodatinkahviin, koska espresso on hävyttömän kallista mistään kodin ulkopuolelta ostettuna.

Iltaisin juon usein teetä. Yhdessä vaiheessa join vihreää teetä aamuisin tyhjään vatsaan, mutta siitä tuli kyllä todella huono olo ja lopetin sen välittömästi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahvia en juo ollenkaan, koska en pidä sen mausta. Teetä joskus ja silloinkin vain vihreää teetä. Toki olen myös valkoista ja keltaista teetä maistanut, mutta niiden saatavuus Suomessa on heikko ja hinta hyvin kallis.

Teen hauduttamisesta voi tehdä omanlaista taidettakin, mutta tietyillä perusohjeilla pääsee jo hyvin lähelle vihreän teen aitoa makua:
1. Älä käytä kiehuvaa vettä. Oikea lämpötila teen hauduttamiseen on n. 80-90 astetta eli kun kaataa veden kuppiin niin odottaa hetken ennen teepallon lisäämistä (hifistelijät käyttävät metallisen teelusikan/pallon sijaan sellaista bambusta valmistettua härpäkettä)
2. Älä hauduta liian pitkään. Pari-kolme minuuttia on riittävästi
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ja sitten tuohon ernestipotsin teenkeiton ABC:hen voi vielä lisätä sellaisen itsestäänselvyyden (joka ei näköhavaintojen perusteella kuitenkaan olevan itsestäänselvyys..) että sitä teepussia (jops pussiteetä käyttää, jota en siis suosittele) ei sitten lusikan avulla rutisteta kuivaksi sinne teen sekaan. Sillä tavalla teestä saa kitkerän katkeraa. Toinen juttu myös se, että sitä suositeltua haudutusaikaa kannattaa noudattaa myös "ylöspäin", eli kuinka kauan teetä kannattaa hauduttaa, sillä ylihauduttamalla seuraus voi jälleen olla katkera keitos. Teen maku on kuitenkin(kahviin verrattuna) herkempi ja vivahteikkaampi, jonka moni onnistuu tulkitsemaan vetiseksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
1. Älä käytä kiehuvaa vettä. Oikea lämpötila teen hauduttamiseen on n. 80-90 astetta eli kun kaataa veden kuppiin niin odottaa hetken ennen teepallon lisäämistä (hifistelijät käyttävät metallisen teelusikan/pallon sijaan sellaista bambusta valmistettua härpäkettä)
2. Älä hauduta liian pitkään. Pari-kolme minuuttia on riittävästi
Täältä tulen nyt pätemään sen verran että Lapsangia haudutan nimenomaan kiehuvaan veteen ja 5-6 minuuttia. No mutta se onkin mustaa teetä. Myös vihreään olen käyttänyt samanlaista haudutusaikaa, mutta en kyllä ainakaan 90 asteiseen veteen laittaisi, koska siitä tulee minun mielestäni liian kitkerää silloin. Vaikuttaisi minusta että tuossa 70-80 asteen välissä on paras. Tulee paljon parempaa minusta kun antaa hautua pidempään ja varsinkin tuon Lapsangin kohdalla eron huomaa ihan selvästi että teestä tulee pehmeämpää ja parempaa kun antaa hautua vähintään 5 minuuttia.

Mutta itse kokeilemallahan nämä parhaiten oppii, että mikä tuntuu hyvältä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vihreät teet n. 70 asteiseen veteen ja pari minuuttia haudutusta. Mustat teet 90-95 astetta ja 3-4 minuuttia. Yrttihaudukkeet sitten kiehuvaan veteen ja yli 5 minuuttia haudutusta. Pussitee ei ole kunnon teetä nähnytkään ja kelpaa lähinnä biojätteeksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toki olen myös valkoista ja keltaista teetä maistanut, mutta niiden saatavuus Suomessa on heikko ja hinta hyvin kallis.
Valkoista teetä saa lisäämällä lämpimään veteen maitoa. Keltaista teetä saa, no, juuri niin, ja se on useimmiten kehonlämpöistä. Edellistä olen maistanut, jälkimmäistä en, mutta ei kumpikaan erityisen kallis tai eksoottinen ole.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Kahvia ehdottomasti. Aamulla 2-3 kuppia ja päivän aikana saman verran tai ei ollenkaan, riippuu ihan mitä on päivän ohjelmassa. Teetä en ole ikinä oppinut juomaan muuta kun rommin ja hunajan. Mutsi ja anoppi jaksavat snobbailla jo tässäkin keskustelussa ilmitulleilla tavoilla teen keittämisen kanssa, mutta ei ne keitokset ole uponnu minulle sen kummallisemmin kun se ihan perus Liptoni.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Normaalisti kahvia, nyt kipeänä tullut korkattua Nordqvistin "Seikkailu" -kokoelmahässäkkä josta löytyy pari pussia varmaankin kymmentä erilaista teetä. Aiemmin ei ole tullut juotua kuin mustaa ja vihreää, nyt selvinnyt että rooibos (josta kyllä tiedän ettei ole oikea tee, vaan ihan eri yrttejä) kelluu kupin pinnalla siinä missä muut uppoavat pohjalle ja valkoinen tee on helvetin kitkerää vaikka tuoksuu ihan hyvältä.
 
Nykyään enemmän saikkaa kuin kahvia, koska närästys. Sitä paitsi vihree jasmiinitee on oikeesti jopa hyvää
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös