Kahvia vai teetä?

  • 2 767
  • 34

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Kai minäkin nyt äänestyksen väsään, jos muutkin

Eli mitä juotte? Kahvia, teetä vai kaakaoa?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Teetä juon mieluummin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Teetä juon mieluummin.

Ja suosikkijoukkueena Pelicans. Miten lahtelaiset suhtautuvat teen juontiin, luulisi että Lahden jätkät ja mimmit olis enempi kahvin juojia. Vaan mistäpä sitä tietää.

Oon muuten joskus aikoja sitten käynyt Lahdessa Majakka-nimisessä tilassa nelostien vieressä. Join siellä kahvia.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kahvia toki. Teetä tulee juotua vain kipeenä, mutta koska olin viimeksi kipeänä vuonna 2015 huhtikuussa, niin ei ole ollut teelle tarvetta.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ja suosikkijoukkueena Pelicans. Miten lahtelaiset suhtautuvat teen juontiin, luulisi että Lahden jätkät ja mimmit olis enempi kahvin juojia. Vaan mistäpä sitä tietää.

Oon muuten joskus aikoja sitten käynyt Lahdessa Majakka-nimisessä tilassa nelostien vieressä. Join siellä kahvia.
Lahdessa aiemmin asuneena allekirjoittaisin kyllä tuon väitteen. Kyllä siellä kahvia juotiin enemmän kuin teetä. Teen juojia ehkä vähän ihmeteltiin ja katseltiin kummasti, mutta ei sen kummempaa. Todella paljon outoja katseita saavat kai ympäri Suomea ne, jotka eivät juo kumpaakaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vinkkejä otetaan vastaan, jos joku osaisi neuvoa paatunutta kahvinkuluttajaa teenjuontiin. Kaikki teet tuntuvat poikkeuksetta maistuvan lämmitetylle, värikkäälle vedelle.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ja suosikkijoukkueena Pelicans. Miten lahtelaiset suhtautuvat teen juontiin, luulisi että Lahden jätkät ja mimmit olis enempi kahvin juojia. Vaan mistäpä sitä tietää.

Oon muuten joskus aikoja sitten käynyt Lahdessa Majakka-nimisessä tilassa nelostien vieressä. Join siellä kahvia.
Teetä juon (ja Pelicansia kannatan). Harmittelen sitä, ettei täällä ole kunnon teetä tarjolla (siis kaupoissakaan). Yorkshireä pitää muistaa ostaa seuraavan kerran kehä kolmosen sisäpuolelta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Yksi sekakäyttäjä ilmoittautuu.. Aamu alkaa kupillisella kahvia muun aamupalan kera. Töissä menee aamupäivällä yksi kuppi vihreää (teetä) ennen lounasta. Lounaan jälkeen toinen kuppi kahvia ja työpäivän pituudesta riippuen mahdollisesti vielä toinen kuppi vihreää teetä. Kello seitsemän jälkeen en juo enää kumpaakaan, koska muuten se vaikuttaa yöuniin, ellein sitten ole pakko pysyä hereillä tavallista myöhäisempään.

Olen myös aikamoinen snobi sekä teen että kahvin suhteen. Perus Liptonit tai Twiningsit eivät tähän laatukategoriaan yllä ja kahveissa sama juttu. En yhtään ihmettele, että joillekin on jäänyt traumoja teen juomisesta, kun monella tutustuminen teehen on oletettavasti alkanut keltaisesta liptonista, joka jostain kumman syystä tuntuu pitävänsä asemansa suosituimpana teenä vuosikymmenestä toiseen? Se on niin kitkerää kuraa, ettei sitä pysty edes juomaan.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Kahvia tulee juotua 2-4 kuppia päivässä, teetä hyvin hyvin hyvin harvoin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vinkkejä otetaan vastaan, jos joku osaisi neuvoa paatunutta kahvinkuluttajaa teenjuontiin. Kaikki teet tuntuvat poikkeuksetta maistuvan lämmitetylle, värikkäälle vedelle.

Veden pitää olla kiehuvaa eikä taskulämmintä ja sitä pussia pitää ihan oikeasti pitää siellä useita minuutteja.

Se nimenomaan maistuu haalealle värivedelle, jos sen sillä lailla valmistaa. Guinness-tuopinkin voi kaataa väärin tai sitten sen voi tehdä oikein.

Ei kyse ole mistään hifistelystä vaan ihan siitä, että teetä ei voi saada puolessa minuutissa, vaikka niin se tehdään. Eihän kukaan syö raakaa kanaakaan sillä on opetettu kuinka saa salmonellan siitä. Ja possustakin saa taudin.

Silti raakaa teetä voi sujuvasti juoda. Siihen ei kuole eikä sen ole väliä, jos se maistuu tiskivedelle.
 

Jeffrey

Jäsen
Kahvia menee päivästä ja tilanteesta riippuen sellainen 0-5 kuppia. Joskus ajattelin teetä kokeilla kun olisi ollut kiva iltaisin juoda jotain lämmintä. Enpä sitten kuitenkaan marketissa kehdannut teetä ostaa. Kai sitä juo lähinnä hintit, naiset ja vasemmistolaiset.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaakao, tee ja Lidlin pikakahvi. Oikean kahvin juomisen lopetin 8-vuotiaana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kahvia menee pääsääntöisesti 2 kuppia päivässä. Aamupalan jälkeen ja sitten päivän lämpimän aterian jälkeen. Teetä en ihan noin säntillisesti juo mutta aika säännöllisesti kuitenkin. Mustaa irtoteetä hauduttelen aamupäivällä ja vihreää illalla. Vihreä tee on minusta vaan hiukan kinkkinen kun sen veden pitää olla aikalailla oikean lämpöistä että tulee hyvää. Liian kuumasta tulee kitkerää ja liian viileästä taas semmoista tiskivettä. Onnistuessaan on kyllä nautintoaine parhaasta päästä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vinkkejä otetaan vastaan, jos joku osaisi neuvoa paatunutta kahvinkuluttajaa teenjuontiin. Kaikki teet tuntuvat poikkeuksetta maistuvan lämmitetylle, värikkäälle vedelle.
Käy jossain teehuoneessa teellä. Osaavat tehdä hyvää teetä. Itse en ole jaksanut teen kanssa kotona säätää ja nyt kun ei satu olemaan teepannua tai edes sihtiä niin jäänyt vähiin teen juominen. Kahvia tulee juotua pari kertaa päivässä. Aamulla ja iltapäivällä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kahvia menee päivästä ja tilanteesta riippuen sellainen 0-5 kuppia. Joskus ajattelin teetä kokeilla kun olisi ollut kiva iltaisin juoda jotain lämmintä. Enpä sitten kuitenkaan marketissa kehdannut teetä ostaa. Kai sitä juo lähinnä hintit, naiset ja vasemmistolaiset.
Ja nynnyt. Kannattaa iltateeksi kuitenkin ostaa rooibos-teetä, siinä ei ole kofeiinia ja ainakin tämä Nordqvistin Sole Rooibos on myös erittäin maukasta.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Kahvia juon töissä 2-4 kuppia. Viikonloppuisin aamulla pari kuppia, vastajauhetuista pavuista.

Teetä sitten kotona päivisin/iltaisin.
 

Isaa

Jäsen
Kyllä kahvi teen päihittää isolla erolla. Useampia eri teelaatuja on tullut kokeiltua, ja vähemmistönä niistä on markettien pussivalikoiman tuotteet. Ei ole vielä sellaista merkkiä tullut vastaan, jota omatoimisesti tekisi mieli juoda.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
@Prof. Puck jo liippasikin läheltä mitä se teen ja kahvin juonti todella on. Makuasioista kun puhutaan, on helppo kiistellä. Minä olen molempien suhteen melkoinen kulinaristi, ja teetä ja kahvia ei pidä milloinkaan verrata keskenään. Itse karsastan tätä suomalaista kahvikulttuuria, jossa kahvia pitäisi ikäänkuin juoda usein ja ihan muuten vaan. Minusta kahvi ei mitenkään sovi välipalaksi tai tyhjää vatsaan, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka kahvin voimalla päivänsä viettää. Tee puolestaan sopii minun mielestäni myös tyhjään vatsaan, eikä se minulla aiheuta ruokahalun puutetta välittömästi nauttimisen jälkeen, kuten kahvi. Tämä on asia mikä johtaa tilanteeseen, minkä vuoksi saan välillä pahoja katseita. Noudatan säännöllistä ruokarytmiä, niimpä jos joku minulle kahvia tapaamisessa tarjoaa, kieltäydyn, mikäli tiedän että olen menossa ruokailemaan. Kahvi ei ole minulle mikään aperitiivi. Tässähän se suomalaisen kahvikulttuurin ydin onkin. Minne vain menemme, saamme kuulla, otatko kahvia? Katsastusasemalla, autokaupassa, pankissa, vakuutusyhtiössä, jos et ota, olet outo.

Olen siis aiemmin ollu myös kahvin suurkuluttaja, joka tauolla töissä, useita kuppeja, tämä sai kuitenkin voimaan pahoin. Kuten alussa totesin, olen kahvin suhteen tarkka. Nykyinen kahviannos on kaksi kerta päivässä, italialaista tummaa paahtoa. Aamupalan jälkeen, sekä lounaan jälkeen. Näissä tilanteissa kahvi ajaa ns. jälkiruuan asemaa. On suoranainen nautinto hellyytellä makuhermoja kahvin kera täyteen vatsaan. Tee on puolestaan aivan toisenlainen nautinto. Tee sopii ruokailujen väliin, sillä kuten totesin, se ei sotke ruokarytmiä. Teenä suosin kiinalaisia ja japanilaisia haudutettuja irtotavaroita, käytännössä eniten vihreää. Teeannos on iltaisin pakollinen, muuten riippuu päivästä, nautinko teetä kuinka paljon. Jos nämä autokaupan ja kahvihuoneen pannussa seisoneet ovat kahvien irvikuvia, niin samanlaisesti ovat melkeimpä kaikki pussiteet teen irvikuvia. Suosikaa ja haudutelkaa tekin teenne irtotavarasta. Kahvi ja tee ovat makunautinto, kuten viskit ja konjakit. Älkääkö siis ylittäkö kohtuuskäytön rajoja, älkääkä milloinkaan sortuko huonolaatuisiin jauheisiin, papuihin tai lehtiin. Sillä vääränlainen käyttö saattaa vahingoittaa makunystyröitänne pysyvästi. Muistakaa myös, että tee ja kahvi eivät milloinkaan kilpaile elintilastaan keskenään.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Molempi parempi. Eli molempia juon. Tosin kahvia keitän ehkä 2 kertaa vuodessa. Kaikissa pizzerioissa, missä kahvi kuuluu hintaan, juon sen kahvin. Muuten harvemmin keitän kahvia.

Mutta muuten juon teetä ja sitä menee ehkä 2-4 pussia päivässä.
 
Enimmäkseen tulee hörpittyä kahvia. Moccamasterilla suodatan töissä Juhla Mokkaa tai Costa Ricaa (onneksi yhä useammin tummempipaahtoista). Kotonakin lipitetään paljon suodatinkahvia, mutta enenevissä määrin kyllä valmistan kahvin Aeropressillä tai pressopannulla. Kahvimyllyn olen omistanut pari kuukautta ja on ollutkin ihan kovalla käytöllä.

Teestä jäi minullakin kammo, kun yritin joskus Liptonin tiikerin päiväunia kuppiin liotella. Sitten löytyivät Lidlin Rooibokset, ja nehän ovat vallan mainioita vaihtoehtoja kahville.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aamupalalla kaksi mukia kahvia ja sama satsi päivällisen jälkeen. Joskus lounaan jälkeen, jos on sopivasti keitetty valmiiksi töissä sitä. Normaalisti tummapaahtoista, muttei mitään aivan mustina laatua enää jaksa. Teetä ehkä kerran kuukaudessa, jos tekee mieli illalla jotain lämmintä. Keltainen Lipton pussista tietenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös