Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.
Täsmennyksenä vielä: kännykässä oli kaikki mahdolliset estot päällä. Niistä ei olut mitään apua...
No ei kyllä ole mitään vastuuta. Liittymä on vanhempien nimissä, kun alaikäisellä ei omaa liittymää voi ollakaan, ja vanhempien tehtävänä on kasvattaa lapset. Ja hommata niitä saldorajoituksia tai valvoa puhelimen käyttöä.Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.
Tässä tapauksessa operaattori on korvausvelvollinen koko saldorajan ylimenevästä summasta.Täsmennyksenä vielä: kännykässä oli kaikki mahdolliset estot päällä. Niistä ei olut mitään apua...
Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.
Katos. Miten tämä edes toimii? Lähetetään jotain viiden euron tekstiviestejä vai toimiiko nettiyhteyden kautta?
Selvitin asiaa kaverilta joka on toiminut asiakaspalvelussa.En tullut kysyneeksi toimintatapaa. Kyse oli jonkinlaisesta pisteiden ostamisesta, suurin kerralla laskutettava summa taisi olla 20 euroa. Asiasta on jätetty kysely Soneralle, vasytausta eimole tullut...
Tässä tapauksessa operaattori on korvausvelvollinen koko saldorajan ylimenevästä summasta.
Saldoraja päivittyy parin tunnin välein. Tässä välissä saldoraja saattaa ylittyä.
...
Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.
Siis eikös tekstariostot toimi siten, että asiakas lähettää operattorille tekstiviestin, jolla tilaa tiettyä palvelua, operaattori lähettää asiakkaalle sen verran maksullisia tekstareita kun on tarvis ja operaattori laskuttaa palveluntarjoajalta tuon summan. Eli operaattorilla on tiedossaan tuo tekstarin hinta välittömästi, joka pitäisi mennä näinollen saldorajaan. Operaattorin ja palveluntarjoajan välinen maksuliikenne kulkee sitten ihan omassa aikataulussaan, eikä kuulu asiakkaalle.Ei ole mitään kahden tunnin sääntöä. Jotkut palvelut palauttavat tiedon hitaammin kuin muut, esimerkiksi viihdepalvelut päivittyvät todella hitaasti. Samoin ulkomailla tapahtuvat puhelut.
Liittymä on vanhempien nimissä, kun alaikäisellä ei omaa liittymää voi ollakaan, ja vanhempien tehtävänä on kasvattaa lapset. Ja hommata niitä saldorajoituksia tai valvoa puhelimen käyttöä.
Itsellä oli joskus tällaiset estot, mutta silti jotkut palvelunumerot päästivät läpi. Esimerkiksi liigapörssit ja muut eivät toimineet, mutta limpparikoneisiin pystyi soittamaan. Eli näköjään eivät ole ihan sataprossanen suoja.
Mikä on Teboilin vastuu jos ajan heidän bensiinillä ylinopeutta liikenteessä?
Jos minä lähetän kirjepommin, niin mikä on postin vastuu?
Toki saldorajoihin pitäisi voida luottaa mutta eihän tämä nyt sentään mikään ainutlaatuinen tapaus ole. Lehdistä saa vuosittain lukea tällaisista tapauksista meiltä tai maailmalta, joten aika tynnyrissä saa elää, jos ei tiedä tällaisten olevan mahdollista.Jälkiviisaana on helppo olla. Tuskin siinä mitään prepaideja käy mielessä, jos vanhemmat luulivat - tietenkin - että nämä estot myös toimivat.
Nuo ns. "sisältöpalvelut" laskutetaan aina tietyllä viiveellä, mutta aika vaikea kuvitella että tuollainen kaksi tonnia olisi muhinut pitkään tuolla laskulla. Todennäköistä lienee että sieltä on esimerkiksi yhden päivän aikana tilailtu hieman mitä sattuu ja homma on lähtenyt käsistä. Operaattorihan tulee yleensä vastaan, esimerkiksi jos asiakkaan laskutus on parin päivän aikana noussut huomattavasti tavalliseen nähden, voidaan liittymä laittaa kiinni ja olla yhteydessä asiakkaaseen. Erikoiselta kuulostaa kyllä tuo summa.
Esim. Venäjällä tämä prepaid-liittymien käyttö johtuu siitä, että operaattorit eivät anna laskutusliittymiä ellei asiakas ole tunnetusti varakas. Kun luottoa siihen, että asiakkaat maksavat jälkikäteen laskunsa ei ole, ei ole myöskään mitään syytä antaa luottoa asiakkaille. Prepaid-liittymät eivät siis ole asiakkaiden valinta, vaan operaattoreiden.Monissa maissa jopa aikuisiässä olevat ihmiset käyttävät pelkkiä prepaidliittymiä ja sopimusliittymät ovat lähes pelkästään firmojen juttuja.
Esim. Venäjällä tämä prepaid-liittymien käyttö johtuu siitä, että operaattorit eivät anna laskutusliittymiä ellei asiakas ole tunnetusti varakas. Kun luottoa siihen, että asiakkaat maksavat jälkikäteen laskunsa ei ole, ei ole myöskään mitään syytä antaa luottoa asiakkaille. Prepaid-liittymät eivät siis ole asiakkaiden valinta, vaan operaattoreiden.