Mainos

Kahden tonnin kännykkälasku...

  • 9 619
  • 25

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ystäväni 12-vuotias poika onnistui tekaisemaan yli kahden tonnin kännykkälaskun pelaamalla Maple Story Europe-nimistä verkkopeliä. Googlella en löytänyt vastaavia tapauksia...Sattuuko kenelläkään jatkoaikalaisista olemaan olemaan tietoa ko. pelistä?
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Tämähän vaikuttaa samankaltaiselta kuin joku HabboHotelli. Skidit tilaa krääsää kännykällä tajuamatta seurauksia. Alle 18-vuotiailta pitäisi kieltää tommoiset roolipelit ym, koska eivät osaa erottaa todellisuutta kuvitellusta. Eikö alaikäisen kännykkäliittymään saa jotain rajoitusta jolla tommoisen vahingon pystyisi estämään?
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jep, mutta Habbosa on ilmeisesti kuitenkin jonkinlaisia rajoituksia puhelinkustannusten suhteen. Tässä ei näytä olevan mitään, 2268 euron lasku läjähti kuukaudessa!

Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lisäys

Täsmennyksenä vielä: kännykässä oli kaikki mahdolliset estot päällä. Niistä ei olut mitään apua...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.

Ei sitten yhtään mikään.
Jos vanhemmat ovat niin dorkia etteivät tajua laittaa lastensa kännykkään mitään viihderajoituksia tai saldorajaa, niin heikoilla hangilla ollaan.

Mikä on Teboilin vastuu jos ajan heidän bensiinillä ylinopeutta liikenteessä?

Täsmennyksenä vielä: kännykässä oli kaikki mahdolliset estot päällä. Niistä ei olut mitään apua...

Katos. Miten tämä edes toimii? Lähetetään jotain viiden euron tekstiviestejä vai toimiiko nettiyhteyden kautta?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.
No ei kyllä ole mitään vastuuta. Liittymä on vanhempien nimissä, kun alaikäisellä ei omaa liittymää voi ollakaan, ja vanhempien tehtävänä on kasvattaa lapset. Ja hommata niitä saldorajoituksia tai valvoa puhelimen käyttöä.

Paska nakki, mutta kannattaa miettiä tällaiset etukäteen.

edit:

Täsmennyksenä vielä: kännykässä oli kaikki mahdolliset estot päällä. Niistä ei olut mitään apua...
Tässä tapauksessa operaattori on korvausvelvollinen koko saldorajan ylimenevästä summasta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.

Minkälaisesta huijauksesta on kyse?

Olettaen, että huijaksesta ei ole kyse; Liittymän haltijan velvollisuus on huolehtia ja valvoa omaa liittymäänsä. Jos lapselle annetaan käyttöön liittymä, jossa ei ole esimerkiksi palvelunumeroestoja, saldorajoja tai lapsen kanssa ole tehty pelisääntöjä selväksi, niin silloin on minusta huoltaja töpännyt.

Ymmärrän toki, että tuollainen lasku vituttaa ja aiheutaa taloudellistakin huolta monissa perheissä.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Katos. Miten tämä edes toimii? Lähetetään jotain viiden euron tekstiviestejä vai toimiiko nettiyhteyden kautta?

En tullut kysyneeksi toimintatapaa. Kyse oli jonkinlaisesta pisteiden ostamisesta, suurin kerralla laskutettava summa taisi olla 20 euroa. Asiasta on jätetty kysely Soneralle, vasytausta eimole tullut...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En tullut kysyneeksi toimintatapaa. Kyse oli jonkinlaisesta pisteiden ostamisesta, suurin kerralla laskutettava summa taisi olla 20 euroa. Asiasta on jätetty kysely Soneralle, vasytausta eimole tullut...
Selvitin asiaa kaverilta joka on toiminut asiakaspalvelussa.

Saldoraja päivittyy parin tunnin välein. Tässä välissä saldoraja saattaa ylittyä. Jokainen ostos kuitenkin tarkistutetaan erikseen, että mahtuu saldorajan puitteisiin. Eli mikäli tässä kahden tunnin periodissa ei ole käytetty koko kahta tonnia, niin lasku on aiheeton ja korvausvelvollisuus on operaattorilla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Tässä tapauksessa operaattori on korvausvelvollinen koko saldorajan ylimenevästä summasta.

Pienessä präntissähän taitaa nuo vastuut lähteä pois. Saldorajoitukset eivät koskaan kulje reaaliajassa, joten eivät aina pidä paikkaansa.

Riippuu toki tapauksesta, mutta yleensä operaattorit tulevat näissä vastaan.

Saldoraja päivittyy parin tunnin välein. Tässä välissä saldoraja saattaa ylittyä.

Ei ole mitään kahden tunnin sääntöä. Jotkut palvelut palauttavat tiedon hitaammin kuin muut, esimerkiksi viihdepalvelut päivittyvät todella hitaasti. Samoin ulkomailla tapahtuvat puhelut.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Mielenkiintoista olisi selvittää, mikä on puhelinoperaattorin (Sonera)vastuu tällaisessa huijauksessa. Laskuttajanahan operaattori osallistuu rahastukseen, tai ainakin tekee sen mahdolliseksi.

Jos minä lähetän kirjepommin, niin mikä on postin vastuu?

Asiahan on täysin selvä. Mikäli viihde-esto on ollut päällä, muttei toiminut, niin ongelma on operaattorin. Epäilen kuitenkin, että "kaikki estot" eivät olleet päällä.

Kaverini lapsen kännykkä hajosi ja lähetteli itsestään parin tonnin edestä MMS-viestejä. Aika selvittely siinä oli, mutta loppujen lopuksi ei joutunut maksamaan senttiäkään (Elisa).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ei ole mitään kahden tunnin sääntöä. Jotkut palvelut palauttavat tiedon hitaammin kuin muut, esimerkiksi viihdepalvelut päivittyvät todella hitaasti. Samoin ulkomailla tapahtuvat puhelut.
Siis eikös tekstariostot toimi siten, että asiakas lähettää operattorille tekstiviestin, jolla tilaa tiettyä palvelua, operaattori lähettää asiakkaalle sen verran maksullisia tekstareita kun on tarvis ja operaattori laskuttaa palveluntarjoajalta tuon summan. Eli operaattorilla on tiedossaan tuo tekstarin hinta välittömästi, joka pitäisi mennä näinollen saldorajaan. Operaattorin ja palveluntarjoajan välinen maksuliikenne kulkee sitten ihan omassa aikataulussaan, eikä kuulu asiakkaalle.

Ulkomaanpuhelut ovat asia erikseen, koska tapahtuvat ulkomailla suoraan asiakkaan toimesta. Kun toimitaan kotimaassa, lähetetään tekstiviestit paikalliselle operaattorille (tai ainakin tässä tapauksessa ilmeisesti pakko toimia niin, koska todennäköisesti ulkomaarajoituskin on ollut päällä), jolloin laskutuksen tulisi olla lähes reaaliaikaista (eli tuossa n. kahden tunnin nurkilla).
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kyllähän tällaiseen on täydellinen ratkaisu: prepaid. Ladataan jälkikasvulle 10e puheaikaa viikoittain, niin jää yllätykselliset puhelinlaskut tulematta.

Vanhempien tyhmyyttä / naiviutta.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka olet liittymää hankkiessa pyytänyt kaikki mahdolliset estot, niin silti niitä ei kaikkia ole estetty, tai otettu huomioon.
Esimerkkinä oman pojan liittymä, hankkiessani sitä pyysin kaikki mahdolliset estot liittymään. Poika kerran kysyi voinko tilata koneesta limua, vastasin "senkus tilaat, ei onnistu, kun on estot", poika päätti kokeilla onnea, ja kas kummaa limua tulla tupsahti koneesta.
Meikäläinen kyselemään Dna:lta kuinka tämä on mahdollista, niin vastaus oli "no just tätä ei ollut pyydetty erikseen esoihin". Vaikka nimenomaan pyysin kaikkia mahdollisia maksullisia palvenumeroita.
Lopputuloksena on, tilaaja maksaa, jos niitä ei ole erikseen jokaista mahdolista erikseen huomattu pyytää estoihin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Liittymä on vanhempien nimissä, kun alaikäisellä ei omaa liittymää voi ollakaan, ja vanhempien tehtävänä on kasvattaa lapset. Ja hommata niitä saldorajoituksia tai valvoa puhelimen käyttöä.

No tottakai vanhemmat ovat vastuussa lasten kasvatuksesta, mutta tuo "vanhempien vastuulla" -kommentti on ulkopuolisena vaan niin hemmetin helppo aina heittää. Lapset keksivät eri asioihin kiertoteitä, eivätkä osaa ottaa huomioon syitä ja seurauksia.

Tässäkin tapauksessa 2000 puhelinlaskua on hyvin voinut edeltää asenne-saarnaa siitä, ettei puhelimella harrasteta tuollaisia juttuja, mutta ohjeet ovat menneet puolikuuroille korville. Kantapään kautta sitten jopa puhelimen poistoon käytöstä.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itsellä oli joskus tällaiset estot, mutta silti jotkut palvelunumerot päästivät läpi. Esimerkiksi liigapörssit ja muut eivät toimineet, mutta limpparikoneisiin pystyi soittamaan. Eli näköjään eivät ole ihan sataprossanen suoja.

Tarkistin asian, liittymään oli pyydetty estot päälle nimenomaan periaatteella "kaikki mahdolliset".

Mitä tällaiseen "liiketoimintaan" muuten tulee, niin lasten ymmärtämättömyyteenhän koko bisnes perustuu. Mitä muuta ymmärtämättömän hyväksikäyttö on kuin huijausta...

Mikä on Teboilin vastuu jos ajan heidän bensiinillä ylinopeutta liikenteessä?

Jos minä lähetän kirjepommin, niin mikä on postin vastuu?

Tätä tilannetta kuvaa kyllä paremmin se, että jätän käyvän auton parkkipaikalle ovet selällään ja joku kymmenvuotias lähtee sillä ajelulle.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Jälkiviisaana on helppo olla. Tuskin siinä mitään prepaideja käy mielessä, jos vanhemmat luulivat - tietenkin - että nämä estot myös toimivat.
Toki saldorajoihin pitäisi voida luottaa mutta eihän tämä nyt sentään mikään ainutlaatuinen tapaus ole. Lehdistä saa vuosittain lukea tällaisista tapauksista meiltä tai maailmalta, joten aika tynnyrissä saa elää, jos ei tiedä tällaisten olevan mahdollista.
 

Kapo

Jäsen
Nuorilla lapsilla noitten pelien houkutus voi olla niin suuri ettei mitkään etukäteissaarnat ja annetut joojoo-lupaukset paina mitään. Varsinkaan kun rahan arvo ei ole vielä ihan näpeissä.

Omalla kohdalla pysyttiin sentään alle satasen Habbohotellilaskuissa jotka maksoin kiltisti.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tällaisten tapausten varalta kannattaa pitää ne liittymien käyttäjätiedotkin ajan tasalla. Nuori henkilö ei ole pätevä sopimusosapuoli mm. kännyköiden tekstiviestipalveluiden tilaajana joten jos voidaan osoittaa että tekstarit joilla palvelua on käytetty on lähetetty vaikkapa alaikäisen lapsen kännykästä niin sopimusta ei ole syntynyt ja lähetetty lasku aiheeton. Tästä on kuitenkin oltava yhteydessä palvelun tuottajaosapuoleen. Esimerkiksi käyttäjätiedot (nimi ja syntymäaika) voivat olla riittävä osoitus siitä että liittymä on ollut sellaisen henkilön käytössä joka ei ole pätevä tekemään luottokauppaa matkapuhelimellaan. Se on sitten tuottajaosapuolen ongelma järjestää riittävä valvonta palveluihinsa joilla varmentua siitä että tilaajalla on oikeus tehdä luottokauppaa tai huoltajansa suostumus palveluiden käyttöön.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa varmaan ensin lähteä siitä, että nyt luetaan se koko sopimus tarkkaan läpi. Sen jälkeen sieltä sitten etsimään vastauksia esim. seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on sovittu? (tietysti)?
- Mitkä saldorajaukset ovat voimassa?
- Kuka on liittymän käyttäjä, toisin sanoen, tiesikö operaattori käyttäjän olevan tenava, vai onko vain aikuinen mainittu?

- Alaikäinen saa tehdä tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä oikeustoimia. Yli 2000e ei mielestäni ole tavanomainen ja merkitykseltään vähäinen.

Näistä on riidelty aiemminkin; tosi nopeasti hakemalla löysin yhden ratkaisun, niitä lienee useampiakin. Siis kuluttajariitalautakunnasta ratkaisu. Samasta instanssista löytynee lisää. Lisäksi voitte ottaa yhteyttä paikalliseen kuluttajaneuvojaan.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nuo ns. "sisältöpalvelut" laskutetaan aina tietyllä viiveellä, mutta aika vaikea kuvitella että tuollainen kaksi tonnia olisi muhinut pitkään tuolla laskulla. Todennäköistä lienee että sieltä on esimerkiksi yhden päivän aikana tilailtu hieman mitä sattuu ja homma on lähtenyt käsistä. Operaattorihan tulee yleensä vastaan, esimerkiksi jos asiakkaan laskutus on parin päivän aikana noussut huomattavasti tavalliseen nähden, voidaan liittymä laittaa kiinni ja olla yhteydessä asiakkaaseen. Erikoiselta kuulostaa kyllä tuo summa.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nuo ns. "sisältöpalvelut" laskutetaan aina tietyllä viiveellä, mutta aika vaikea kuvitella että tuollainen kaksi tonnia olisi muhinut pitkään tuolla laskulla. Todennäköistä lienee että sieltä on esimerkiksi yhden päivän aikana tilailtu hieman mitä sattuu ja homma on lähtenyt käsistä. Operaattorihan tulee yleensä vastaan, esimerkiksi jos asiakkaan laskutus on parin päivän aikana noussut huomattavasti tavalliseen nähden, voidaan liittymä laittaa kiinni ja olla yhteydessä asiakkaaseen. Erikoiselta kuulostaa kyllä tuo summa.

Poika kertoo pelanneensa koko laskutusjakson (koukussa!) ja lasku on kertynyt jonkinlaisesta "pisteiden" ostamisesta - eli käytännössä on myyty taivasta ja tyhjää vajaavaltaiselle. Tätä sitten nimitetään "sisältöpalveluksi"... Ilmoittelen täällä, kun jotain vastausta saadaan Soneralta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Monissa maissa jopa aikuisiässä olevat ihmiset käyttävät pelkkiä prepaidliittymiä ja sopimusliittymät ovat lähes pelkästään firmojen juttuja. Suomessa kuitenkaan ei ole kulttuuria prepaidien käyttämiseen - maailman ensimmäinen kännykkäkansa on tottunut alusta asti sopimusliittymiin.

Itse hankkisin lapselleni pelkästään prepaid-liittymän, niin ei pääsisi hölmöilemään. Muksu ei välttämättä hiffaa, joten vanhemmat ovat vastuussa. Oma mielipiteeni on se, että skidille kännykän kuuluu olla pelkkä yhteydenpitoväline. Jos sitten esim. kännykkäsurffaamiseen on tarvetta, voi ainakin täällä Euroopassa ostaa flatrate-nettipaketin myös prepaidiin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monissa maissa jopa aikuisiässä olevat ihmiset käyttävät pelkkiä prepaidliittymiä ja sopimusliittymät ovat lähes pelkästään firmojen juttuja.
Esim. Venäjällä tämä prepaid-liittymien käyttö johtuu siitä, että operaattorit eivät anna laskutusliittymiä ellei asiakas ole tunnetusti varakas. Kun luottoa siihen, että asiakkaat maksavat jälkikäteen laskunsa ei ole, ei ole myöskään mitään syytä antaa luottoa asiakkaille. Prepaid-liittymät eivät siis ole asiakkaiden valinta, vaan operaattoreiden.
 

J.Petke

Jäsen
Esim. Venäjällä tämä prepaid-liittymien käyttö johtuu siitä, että operaattorit eivät anna laskutusliittymiä ellei asiakas ole tunnetusti varakas. Kun luottoa siihen, että asiakkaat maksavat jälkikäteen laskunsa ei ole, ei ole myöskään mitään syytä antaa luottoa asiakkaille. Prepaid-liittymät eivät siis ole asiakkaiden valinta, vaan operaattoreiden.

Tämä on tilanne monessa ns. köyhemmässä maassa. Itsekin aikoinaan menin Malesiassa katsomaan, että josko sitä avaisi itselleen liittymän. Juttelin jo myyjän kanssa ja hän kertoi, että pitää ensin tehdä useamman sadan euron talletus, jotta liittymän saa käyttöönsä. Päädyin käyttämään prepaideja mitkä toimivat kyllä paremmin kuin hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös