Nimimerkki Kissa Jansson on lopettanut kirjoittelun keväällä ja käväissyt palstalla tilastojen mukaan viimeksi 21.7.
Näistä "kirjoittanut keväällä, käväissyt joskus kesällä jne" -tapauksista sen verran, että olen itsekin sellainen, tai ainakin pyrin olemaan, mutta aina ei vain pysty vastustamaan palstan vetoa. Pyrin kyllä ihan tietoisesti pitämään kesäkuukausina jääkiekosta ja palstakirjoittelusta taukoa.
Sapattikuukausien tarkoitus on yksinkertaisesti nollata pää jääkiekosta ja varmistaa se, että kiekkokevään synnyttämä ähky katoaa ja syksyllä voi sitten aloittaa taas vereksin voimin ja uudestisyttyneen kiekkokipinän voimin. Tuleehan niitä uutisia välillä kuikuiltua, minkäs sille voi, mutta olen sen itsestäni huomannut, että jos ei yhtään ota taukoa edes esimerkiksi koko heinäkuuksi, niin sitten syksyllä on nihkeämpää ja vaikeampaa taas innostua uudesta kaudesta.
Sitä on niin helppoa mennä siihen, että odottaa jotain siirtouutisia suurin piirtein juhannusaattona ja pohtii jotain tryout/treenimiehien kombinaatioita ajankohtana, jolloin kauden alkuun on vielä pari kuukautta. Tämä saattaa johtaa sitten siihen, että ylireagoi suhteettomasti johonkin harkkapelin tulokseen tai siihen, että joku neloskentän puurtaja ei saanutkaan jatkosopimusta, jolloin kausi on luonnollisesti jo täysin pilalla ja valmentaja pitää vaihtaa, koska heinäkuinen neppailuhöntsä päättyi tappioon rankkareilla.
Oma syklini menee siihen, että isoin piikki taittuu TuTon kauden päättyessä, sen jälkeen seurataan Mestiksen pelit ja liigakarsinnat loppuun. Sitten pienimuotoinen löysäily ja kenties lyhyt irtiotto (SM-liigapelit harvoin kiinnostavat edes pleijarivaiheessa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta). Tämän jälkeen alkaa voimien kerääminen kauden huipennusta eli MM-kisoja varten.
MM-kisojen aikanahan olen tunnetusti melkoisen aktiivinen MM-osiossa ja ketjuissa alusta loppuun. Sen jälkeen alkaakin irtaantuminen, sillä maajoukkueosioiden toisinaan ylitsevuotavan massiivinen negatiivisuus tuppaa tympäännyttämään. Viime kultakevään jälkeenhän minulle riitti, kun MM-kullankin jälkeen väännettiin sivu- ja viikkotolkulla joukkueen ja valmennusjohdon vioista ja jankutettiin jostain Timo Jutilan synneistä. Päätin ennemmin nauttia MM-kullasta ja alkavasta alkukesästä muilla keinoin ja otin JA-paussin. Maajoukkueosioon en olekaan kirjoittanut riviäkään kevään jälkeen koska en jaksa pohtia mitään Sotshin olympialaisten 2014 ketjukokoonpanoja tai muutakaan vastaavaa, mutta eiköhän siellä taas toukokuussa nähdä.
Eli jos ja kun joku jatkoaikalainen on kadonnut erityisesti kevään jälkeen, niin syy voi olla jokin vastaava. Harva täältä kokonaan katoaa, ellei sitten tule jotain uskonnollista herätystä ja uusi hengellinen koti Al-Shaabab kieltää jääkiekon (kuten se kieltää jalkapallon, josta rangaistaan kuolemalla).