Liiga-patukat olivat legenda. Niiden aikakausi osui jonnekin 90-luvun alkuun. Muistaakseni olin neljännellä luokalla (90-91), kun tuo sarja tuli markkinoille. Silloin niistä löytyi vain joukkueiden logoja. Seuraavana vuotena oli sitten mukana jokaisesta joukkueesta ykköskentällinen ja näitä tarroja kerättiin julisteeseen. Koulussa meillä oli oikein suuri rinki, jonka kesken vaihdettiin tarroja. Rinkelinmäellä sain joskus kaksi kappaletta Petr Brizan tarroja, joista toisen vaihdoin jonkun tuntemattoman pikkupojan kanssa Markus Kettereriin.
Seuraavana vuonna tuli sitten markkinoille oikein kansio, johon mahtui jokaisesta joukkueesta n.20 pelaajaa. Silloin minä en enää keräillyt noita. Äiti ja isä eivät halunneet tuhlata enää rahojaan pojan kasvavaan harrastukseen.
Seuraavana vuonna kuluttaja-asiamies puuttui 'bisnekseen', jonka jälkeen käärepaperista hävisi teksti: "Kerää SM-liigapelureiden tarrat!"
Nuo suklaat maistuivat muuten aivan Kismetiltä.
Muistaako joku vielä 'Ralli'-jäätelöt? Kyseessä oli vaniljajäätelöä, jossa oli päärynähillosydän. Vitsi oli kuitenkin siinä, että jäätelö oli ralliauton muotoisessa muovikipossa. Noita syötiin pikkusiskon kanssa pienenä paljon. Nuo autot laitettiin silloin talteen ja niitä taisi kertyä kaksi tai kolme muovisäkillistä.
Pinkki-jäätelön muistan hyvin, vaikka olin vain 2-3 -vuotias, kun sitä oli markkinoilla. Mietin yli 15 vuotta, että "Mikä helvetti siinä vaaleanpunaisessa jäätelössä oli, kun aina naksui päässä sen syönnin jälkeen?!?". Sitten luin NYT-liitteestä kadonneista elintarvikkeista ja siellä selitettiin tuo mysteeri: paukkurakeet kuorrutuksessa.
Batman-purkka oli kova sana joskus 86-88. En muista pätkääkään, miltä tuo purkka maistui, mutta kyytipoikana tuli eräänlainen 'tatuointi'. Niitä sitten aina länttäiltiin otsaan ja käsiin kaikkien mehukestien jälkeen.
Muita:
-Pluto-karkit (R.I.P Vaari)
-Pyramidimuotoiset TRIP-mehut
-Amiraali-olut. Itse en juonut, vaan keräilin etikettejä. Isi hoiti juomapuolen. Oli oikein ylpeä, kun meillä oli yhteinen harrastus.
Niin, ja ihan nykyajasta:
-Vital-mehu: omena-vihreä tee-ginseng. En ainakaan ole noin vuoteen löytänyt sitä enää K-Market Tapsantorilta. Mielestäni oli kaikkein tehokkain pienen krapulan poistaja. Yhyy! Tapsa, hanki sitä taas!