K-Vantaa - Sport La 19.2.2005

  • 9 809
  • 74

Ma-kE-69

Jäsen
Suosikkijoukkue
KiVa
Tässä Tuopin vastaus aiheeseen

Käytöksestämme 19.2.2005 ottelussa Kiekko-Vantaa – Sport

Keskustelu haloota herättäneestä apinoinnistamme on ajautunut täysin väärille urille. Myönnän että kyseinen toiminta on mautonta ja hyvän maun vastaista, mutta se että siihen liitetään jo rasismi on täysin tuulesta temmattu provosointi, jolla tehdään kärpäsestä härkästä.

Apinointimme alkoi tosiaan Mattilan laitataklauksesta, ja epäilen vakaasti ettemme ole ainoita lajissamme jotka yhdistävät Mattilan ja Apinan samaan lauseeseen. Se että apinointimme jäi päälle ja se jatkui myös silloin kun herra Dhaphale sai jäähyn, oli puhdas sattuma eikä liity millään tapaa herra Dhaphalen etniseen taustaan. Voin lyödä vetoa että vaikka jäähyyn olisi luistellut itse Juha Jussin poika pohjamaalta, olisimme jatkaneet mautonta apinointiamme.

Tarkoituksemme ei missään tapauksessa ollut loukata herroja Mattilaa ja Dhapahalea, ja mikäli herrat tästä pahoittivat mielensä pyydän heiltä nöyrimmin anteeksi ja olen valmis henkilökohtaiseen anteeksipyyntöön herroilta.

Juudas näkee tilanteen turhan musta valkoisesti, tahallisesti tai tahattomasti. Tyhmyydestä on vielä pitkä matka rasismiin. Trifoliumilta pyydän anteeksi että joutui häpeämään omiaan kotimatsissa, mutta se että yhdisti, vaikkakin huumorimielessä, toimintamme sekä KKK:n on lähes yhtä mautonta kuin apinointimme. Castillon provosointi ja yleistys on kovaa luettavaa. Se että minä en osaa käyttäytyä, ei tarkoita että kukaan Kiekko-Vantaa fani olisi tai käyttäytyisi rasistisesti. Rasismi ei kuulu sen enempää jääkiekkoon kun muuallekkaan. Toistan itseäni sanomalla kyse ei ollut rasismista, vaan puhtaasta tyhmyydestä ja ajattelemattomuudesta. Mielestäni on kovin tekopyhää tuomita ainoastaan apinointi, varsinkaan kun se ei kohdistunut pääasiallisesti Dhaphaleen. Väkisin tulee tunne että asioissa halutaan nähdä rasismia, mikä on kovin surullista. Minun tulee toki katsoa peiliin käytöksestäni, mutta jos lähdetään kärjistämään asiaa yhtä rajusti kuin Juudas ja Castillo, pitäisi katsomoista kitkeä myös tuomarin nuijittelu sekä jäähyn ottaneen pelaajan sioittelu. Siinä löytyy sitten muitakin joiden pitäisi katsoa peiliin. Juudakselta ja Castillolta pyydän anteeksi loukkaavaa käytöstäni, mutta pyydän myös samalla suhteellisuuden tajua.

Positiivista palautteesta on kuitenkin se että voimme taas palauttaa mieliimme kannustuksen päätarkoituksen. Eli omien kannustamisen, eikä vastustajan mollaamisen, mihin se joskus tarkoituksettomasti menee.

Tuomas Heiman
Ruutanat
 

Bowman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia, Sport
Rasismiako?

Näyttää vantaalaisilla olevan sama ongelma kuin muillakin. Fiksujen kirjoittajien on yritettävä selittää oman joukkueen typerimpien kannattajien ( siis pienen murto-osan kannattajista) käytöstä muuksi kuin mitä se todellisuudessa on ollut. Tätähän ovat joutuneet väliin vaasalaiset ja muutkin harrastamaan.

Suurin osa kannattajista käyttäytyy varmasti asiallisesti missä tahansa koti- tai vierasottelussa. Sehän on selvää. Aina kuitenkin löytyy joku tollo, joka ei pysy nahoissaan. Tällaisten vuoksi sitten yleistetään ja pidetään asianomasen joukkueen kaikkia kannattajia samanlaisina.

Rasismi on kuitenkin niin vakava asia, että sitä koskevat syytökset ja Vantaan tapahtumat pitäisi tutkia tarkemmin. Tähän kirjoitukseen aiheen antoivat speksin ontuvat selitysyritykset.
 

Scotty

Jäsen
Rasismia?

Maailmalla kyseessä oleva käyttäytyminen mielletään rasismiksi. Esimerkiksi Espanja-Englanti jalkapallo maaottelussa Madridissa espanjalaiset äärioikeistokannattajat elehtivät ko. tavalla Ashley Colen ollessa pallossa.

Se tuomittiin pitkin Eurooppaa kovin sana kääntein. Taisi jopa Espanjan hallitus pyytää anteeksi asiaa Englannilta

Tässä haiskahtaa rasisimi. Olen samaa mieltä tässä mendietan kanssa.

Sportin pelaajilla on viisi eri äidinkieltä ja jopa useita ruotsinkielisiä. Onhan jo pelkästään se supisuomalaisilla etnisesti homogeenisilla alueilla ärsytyskynnyksen ylittävää.

Lienee turha mainita mitkä väestöryhmät rasismiin syyllistyvät. Sen mainitseminen voi olla luokkaavaa.

Viestin lähetti mendieta
Mikä on rasismia ja mikä ei on vaikea määritellä. Tässä tapauksessa nimim. juudas mielsi tuon rasismiksi. Voimme vain kuvitella minkä tummaihoinen Aniket Dhadphale mieltää.
Minusta Aniketia ei voi luokitella tummaihoiseksi. Kanarian saarilta paalaava savolainen (joka ei siis ole istunut vain ikkunapöydässä) on yhtä ruskea.

En usko että kotimaassaan USAssa Aniket mielletään mustaksi/tummaksi ja näin ollen hän ei ole ehkä ymmärtänyt käytettyä elekieltä vaikka se olisikin ollut tarkoitettu hänen ruskealle ihonvärilleen?

Se, että me suomalaiset keskenämme nimittelemme toisiamme heimojen mukaan (savolaiset, pohjalaiset jne.) on viatonta.

Ruotsinkieliset jo loukkaantuvat rantaruottalais- termistä ja se vähän haiskahtaa rasismilta? Vaasan enemmistökieliset tuskin tuosta epiteetistä pahastuvat - sehän on vain hieman koominen.

Romaneihin ja ulkomaalaisiin, etenkin tummaihoisiin ei pitäisi pilkkaa kohdistaa, se on nimenomaan rasismia.

Yleisesti ottaen ei juuri puusta pudonnella Suomen kansalla, jonka kulttuuri on perin nuorta ja jonka sydämensivistys laajoissa kansakerroksissa perin ohutta, ole varaa ylemmyydentuntoon mitään muuta kansakuntaa kohtaan.

Sitähän voi vaikka käydä Pietarissa, Tallinassa tai Maspalomasissa seuraamassa härmäläisten touhuilua....ja miettiä kuinka mahtavasta kännykkäkansasta onkaan kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Vousku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Soprt
Re: Rasismia?

Viestin lähetti Scotty

Ruotsinkieliset jo loukkaantuvat rantaruottalais- termistä ja se vähän haiskahtaa rasismilta? Vaasan enemmistökieliset tuskin tuosta epiteetistä pahastuvat - sehän on vain hieman koominen.

Nimenomaan käsittääkseni suomenruotsalaiset eivät hirveesti olkaa kohauta, jos heitä rantaruotsalaisiksi taikka hurriksi haukkuu (mikä ei tietenkään ole oikein). Se on lähinnä tämä/me juntti- vaasalaiset, jotka kiehahtaa noista ruotsalaisuus- vihjailuista. Typerää, sanon ma.

Voin tietysti olla väärässäkin.

Itseäni ainakin harmittaa, etten paremmin opiskellut toista kotimaista, vaikkakin nytten sitä alan vähäsen jo hallitsemaankin.

No eiköhän nyt menty tarpeeksi ohi aiheen jo.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Re: Rasismia?

Viestin lähetti Scotty
Tässä haiskahtaa rasisimi.

Korkeintaan haiskahtaa, mutta kuten mainittua, moisen reaktion olen kyllä nähnyt myös muiden muassa liigajoukkue Helsingin Jokereiden fanikatsomossa. Käsittääkseni jokerifanit huutavat ughia nimenomaan hyvinkin kuumina käyville tai muuten vaan jäähyn saaville pelaajille - ja eritoten Zidlickylle. Vantaalla tapaukseen ei liity rasismia, olen siitä aivan varma. Kyseessä oli käsittääkseni korkeintaan viaton vahinko - jos olisi huomattu, että rangaistuksen saaja oli Dhadphale, joku olisi ehkä tajunnut, että hän voisi kuitata tämän normieleen jollain tapaa rasistisena, mitä se ei mitä luultavimmin ollut. Nimimerkki mendietan vertaus Espanjan jalkapalloliigaan on muuten osuva, mutta kun tilanne vain on se, että ughittelu on omaksuttu ilman rasismin sävyjä useisiin suomalaisiin fanaiporukoihin. Sitä paitsi tilannehan olisi aivan eri, mikäli ainoa moisen kohtelun saanut pelaaja olisi ollut Aniket Dhadphale.

Viestin lähetti Scotty
Sportin pelaajilla on viisi eri äidinkieltä ja jopa useita ruotsinkielisiä. Onhan jo pelkästään se supisuomalaisilla etnisesti homogeenisilla alueilla ärsytyskynnyksen ylittävää.

Jos tämä näkemys koskee Vantaata, haukut väärää puuta. Vantaalla asuu useitakin etnisiä vähemmistöjä, ja kuten esikaupunkiryppään kaksikielisyydestäkin voimme päätellä, myös edes jotenkin huomattava määrä ruotsinkielisiä. Supisuomalaisia etnisesti homogeenisiä seutuja ovat Mestiksessä mieluumminkin Mikkeli, Kouvola, Joensuu, Kuopio ja Kajaani. Uudeltamaalta ehkä Järvenpää, jos nyt pelkkä kunnan tai kaupungin virallinen yksikielisyys nostetaan kriteeriksi. Ja kas, nyt huomaan olevani mitä pahimmin harhaladuilla, pahoittelen osallistumistani tähän keskusteluun ja painun toisaalle.

Itse pelistä sanon, että Sportin olisi pitänyt voittaa. Tämä siis puhtaasti emotionaalisena näkemyksenä - itse peliä en toki ole nähnyt. Todennäköisesti olisin pitänyt sitä hyvänä viihteenä.
 

Rocco

Jäsen
Re: Re: Rasismia?

Viestin lähetti Vousku
Nimenomaan käsittääkseni suomenruotsalaiset eivät hirveesti olkaa kohauta, jos heitä rantaruotsalaisiksi taikka hurriksi haukkuu (mikä ei tietenkään ole oikein). Se on lähinnä tämä/me juntti- vaasalaiset, jotka kiehahtaa noista ruotsalaisuus- vihjailuista. Typerää, sanon ma.

Voin tietysti olla väärässäkin.

Olen ylpeä etten ole rantaruotsalainen. Itseäni suututtaa jos haukutaan rantaruotsalaiseksi tai hurriksi.

Mutta asiasta Aniketiin.

Veikkaan että tässä tapauksessa on noussut iso haloo turhasta. Noita apina-imitaatiohuutoja yms. on katsomoissa harrastettu jo sillion kun itse aloin käymään peleissä, eli noin 20 vuotta sitten. Silloin Suomessa ei neekereitä tai muitakaan vähemmistökansalaisia Suomessa asunut. Nyt kun Suomi on tässäkin mielessä kansainvälistynyt, eihän ne katsomohuudot ole minnekään kadonneet. Semir Ben-Amorin lisäksi en muista ketään kaukaasialaisen rodun ulkopuolista kiekkoilijaa täällä olleen ennen Aniketia. Ja nyt kun näitä parikymmentä vuotta ja kauemminkin olleita huutoja katsomoista edelleen tulee ja kerrankin on kohde johon joitakin voidaan liittää, joku sen siihen aina liittää. Tuskin mitenkään on ollut tarkoitus kohdistaa noita apina-huutoja Aniketia kohtaan. Nyt vain jossakin joku on laskenut että 1+1=2 tuli tällainen soppa.
 

juudas

Jäsen
"Noita apina-imitaatiohuutoja yms. on katsomoissa harrastettu jo sillion kun itse aloin käymään peleissä"

Toteanpa vain, että vaikka tapaisin kutsuani kalpeaa kaveriani leikkisästi "vitun neekeriksi" niin en kutsuisi tummaihoista em. nimityksellä.

On täysin yhdentekevää ketä tapaa yleensä samaistaa apinaan, mutta tummaihoisen pelaajan kohdalla tämä käytös kertoo järjen köyhyydestä, koska kyseessä on maailmanlaajuisesti tiedossa oleva rasistinen samaistus, joka tunnetaan kaikkialla ja sen sisältö jonkin yksittäisen alasarjafanin hervottoman hauskassa mielessä on täysin yhdentekevä ottaen huomioon sen, miten tämän "leikin" kokee tummaihoinen.

Tämä tästä aiheesta.
 

MotSundom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Liverpool (Ässät-sympatiat tauolla)
Re: Re: Re: Rasismia?

Viestin lähetti Rocco
Itseäni suututtaa jos haukutaan rantaruotsalaiseksi tai hurriksi.

Miksi suutut? sehän on juuri sitä mitä halutaan nimittelemällä eri asioita.


Viestin lähetti Rocco
Olen ylpeä etten ole rantaruotsalainen.

Miten tätä pitää tulkita? Ketä nimittelet rantaruotsalaiseksi?

Rocco kirjoittaa muuten niin järkeviä kommentteja että jotain tulkitsin varmaan tässä kohtaa väärin.

Yleensä olen sitä mieltä että jääkiekossa nimittely-toleransi pitää olla selkeesti korkeammalla kuin "siviili-elämässä" mutta järkeä pitää tietysti olla peleissäkin mukana.
Vaasaassa nimiteltiin ennen (siihen aikaan kun pelikatkojen aikana ei soitettu musiikkia) aina joku yksittäistä pelaajaa vastustajan leiristä (usein joku hyvä pelaaja) aika pahasti ja sillä saatiin pelaaja suuttumaan ja peli meni joskus kaverilta aivan sekasin.
Tämmöstä ei ole mun mielestä nähty Vaasaassa pitkään aikaan että peli menisi huudoista aivan sekasin jollakin pelaajalla.

Nikin tapauksesta on vaikea mennä sanomaan mitään kun ei ollut itse paikalla, toivotaan vaan ettei Nikille tullut semmonen tunne että kyseessä oli rasismia.
 

pooca

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Vantaa
Viestin lähetti juudas

On täysin yhdentekevää ketä tapaa yleensä samaistaa apinaan, mutta tummaihoisen pelaajan kohdalla tämä käytös kertoo järjen köyhyydestä, koska kyseessä on maailmanlaajuisesti tiedossa oleva rasistinen samaistus, joka tunnetaan kaikkialla ja sen sisältö jonkin yksittäisen alasarjafanin hervottoman hauskassa mielessä on täysin yhdentekevä ottaen huomioon sen, miten tämän "leikin" kokee tummaihoinen.


Et tainnut sinäkään huomata, että saman kohtelun sai myös Mattila? Oli täysin sattumaa, että toisella kertaa jäähyn otti "tummaihoisempi" kaveri. Apinoinnin syy oli pelaajan jäähyn ottaminen, ei pelaajan ihonväri. Vai olisiko kyseisten huutajien pitänyt huutaa pelkkää "sikaa" molemmilla kerroilla? Se kun taitaa olla yleishyväksytty huuto halleilla.

Tai ehkä kaikkien pitäisi olla täysin hiljaa katsomossa, jos tummaihoisempi/erilaisempi kaveri tekee jotain, ettei leimaudu rasistiksi kuten nyt.
 

Bowman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia, Sport
Rasismia ei pidä puolustaa

Juudas on aivan oikealla asialla. Mitkään rasistisiksi käsitettävät (tai sellaiset, jotka voidaan tulkita sellaisiksi) elkeet eivät ole millään puolustettavissa. Ihme, että joku sitä yrittääkään.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta rasismi on sellainen asia, että sitä ei jääkiekkokatsomossa edes leikin varjolla saa esiintyä sen enempää Vaasassa kuin Vantaallakaan. Ajattelemattomuus ei sen suhteen ole sallittua.

Tässä puhutaan -toisin kuin monen muun jääkiekkokeskustelun yhteydessä -todella vakavasta aiheesta. Järjestysmiesten koulutuksessa ja järjestyneiden fanien keskuudessa aiheesta ehkä on syytä puhua ja lähteä siitä, että rasismi on ehdottomasti ja täydellisesti kitkettävä meidän katsomoistamme. Siinä asiassa tulee olla nollatoleranssi.
 

Rocco

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Rasismia?

Viestin lähetti MotSundom
Miksi suutut? sehän on juuri sitä mitä halutaan nimittelemällä eri asioita.

Miten tätä pitää tulkita? Ketä nimittelet rantaruotsalaiseksi?

Rocco kirjoittaa muuten niin järkeviä kommentteja että jotain tulkitsin varmaan tässä kohtaa väärin.

Asun Vaasassa, mutta olen 100% suomenkielinen. En osaa ruotsia juuri pätkääkään. Joten on ymmärrettävää jos muualla Suomessa mua haukutaan rantaruotsalaiseksi ja siitä suutun, tai ainakin oikaisen kyseistä henkilöä verbaalisesti painavin sanoin.

Itse en tämän takia ketään nimittele rantaruotsalaiseksi. Enkä muutenkaan nimittele ketään, paitsi turkulaisia, mutta sehän on enemmänkin koko maan kattava kulttuuri :)
 

kumikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HOKKI
Re: Re: Rasismia?

Viestin lähetti Kolmas Johannes
Supisuomalaisia etnisesti homogeenisiä seutuja ovat Mestiksessä mieluumminkin Mikkeli, Kouvola, Joensuu, Kuopio ja Kajaani.
Asiat muuttuu... Kajaanissa asuu aika paljon Venäjän maalta tullutta väkeä ja koko ajan enenevässä määrin tummemman väristä väkeä johtuen kohtuullisen suuresta pakolaiskeskuksesta.

Mutta aiheeseen: Ei voi olla totta, että isot miehet täällä vaativat ugh-huutojen takia päitä vadille RASISMIIN vedoten. Jos kokee kuumassa kiekkopelissä yleisön ugh-huudot rasismiksi, niin silloin ei oikeasti ole mitään tietoa siitä, mitä OIKEA rasismi on.... Jotain suhteellisuuden tajua hyvät herrat.
 

Scotty

Jäsen
Re: Re: Re: Rasismia?

Viestin lähetti kumikiekko
Jos kokee kuumassa kiekkopelissä yleisön ugh-huudot rasismiksi, niin silloin ei oikeasti ole mitään tietoa siitä, mitä OIKEA rasismi on.... Jotain suhteellisuuden tajua hyvät herrat.

Olisi mielenkiintoista tietää mitä on tuo OIKEA rasismi "kumikiekon" mielestä.

Minulla ei taida tosiaankaan sitä tietoa olla?

Maailmalla kyseessä oleva käyttäytyminen mielletään rasismiksi. Esimerkiksi Espanja-Englanti jalkapallo maaottelussa Madridissa espanjalaiset äärioikeistokannattajat elehtivät ko. tavalla Ashley Colen ollessa pallossa.

Se tuomittiin pitkin Eurooppaa kovin sana kääntein. Taisi jopa Espanjan hallitus pyytää anteeksi asiaa Englannilta

Tämäkö ei ole oikeaa rasismia?
 

pooca

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Vantaa
Re: Rasismia ei pidä puolustaa

Viestin lähetti Bowman
J
Tässä puhutaan -toisin kuin monen muun jääkiekkokeskustelun yhteydessä -todella vakavasta aiheesta. Järjestysmiesten koulutuksessa ja järjestyneiden fanien keskuudessa aiheesta ehkä on syytä puhua ja lähteä siitä, että rasismi on ehdottomasti ja täydellisesti kitkettävä meidän katsomoistamme. Siinä asiassa tulee olla nollatoleranssi.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että rasismi on vakava asia, mutta! Myös toisen leimaaminen rasistiksi _syyttömästi_ on vakava asia, kun on todistettu kyseinen tapaus täysin sattumaksi.

Voisitko esimerkiksi vastata, saako ulkomaalaispelaajalle enää huutaa "sika" tai -tuomarille "nuija", vai leimautuuko heti rasistiksi? Entä jos ulkomaalainen kaveri katsomosta huutaa suomalaista tuomaria "nuijaksi", onko hänkin rasisti? Tai jos ulkomaalainen pelaaja haukkuu suomalaista tuomaria...?

Jääkiekkokulttuuriin kuuluvat tunteet ja ne on totuttu näyttämään. Jos tätä ei kestä, vaan alkaa tehdä naurettavia johtopäätöksiä, voi hieman miettiä mistä moinen.

Taisi vaasalaisia jäädä ketuttamaan tuo häviö Vantaalle niin paljon, että piti tehdä kärpäsestä härkänen ja mustamaalata fanijoukko, samalla unohtaen suhteellisuudentaju aivan kokonaan.

ps. Olen asunut ulkomailla ja tiedän, millaista on rasismi, enkä todellakaan hyväksy sitä, edelleenkään. Tämän viestiketjun tapauksessa pyydän kaikilta suhteellisuudentajua!

Meni ehkä vähän vanhan toistoksi, sorry.
 

kumikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HOKKI
Re: Re: Re: Re: Rasismia?

Viestin lähetti Scotty
Olisi mielenkiintoista tietää mitä on tuo OIKEA rasismi "kumikiekon" mielestä.

Minulla ei taida tosiaankaan sitä tietoa olla?

Ei ainakaan huutelua kiekkopelissä. Lähipiirissä on ulkomailta adoptoituja tummaihoisia lapsia ja voin sanoa, että todellinen rasisimi on jotain ihan muuta.

Ja kaikin puolin tuomittavaa, se on totta. Tässä tapauksessa tuskin on kyse rasismista sen enempää kuin joulukinkun syömisessä eläinrääkkäyksestä.
 

Bowman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia, Sport
Re: Re: Rasismia ei pidä puolustaa

pooca:


"Taisi vaasalaisia jäädä ketuttamaan tuo häviö Vantaalle niin paljon, että piti tehdä kärpäsestä härkänen ja mustamaalata fanijoukko, samalla unohtaen suhteellisuudentaju aivan kokonaan. "

Aiheesta puhuminen lähti liikkeelle siitä, että joku paikalla olija oli tulkinnut, että käyttäytymisessä olisi kenties ollut rasistisia piirteitä. Ei tässä mitään fanijoukkoa ole ollut tarkoitus mustamaalata, sillä -jos on suhteellisuudentajua - eivät fanit eri paikkakunnilla paljon toisistaan poikkea. Mukana on vähän kaiken tasoista sakkia -suurin osa kuitenkin on fiksua joukkoa.

Tarkoitus on nimenomaan ollut saada tärkeä aihe keskusteluun sen vuoksi, että mahdolliseen rasismiin kaikkialla kiinnitettäisiin huomiota ja että rasistisia eleitä tai huutoja ei ilmenisi missään (ei Vaasassa eikä muualla) -ja jos ilmenisi, niihin heti puututtaisiin.

Mihin itse vedät ns. todellisen rasismin ja tässä kuvitelluksi tai liioitteluksi sanomasi rasismin rajan? Kyllä rasististen elkeiden selittäminen muuksi kuin rasismiksi on tosi vaikeaa.
 

pooca

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Vantaa
Re: Re: Re: Rasismia ei pidä puolustaa

Viestin lähetti Bowman

Mihin itse vedät ns. todellisen rasismin ja tässä kuvitelluksi tai liioitteluksi sanomasi rasismin rajan? Kyllä rasististen elkeiden selittäminen muuksi kuin rasismiksi on tosi vaikeaa.

Luulin jo, että edellinen viestini olisi vastannut tähän kysymykseen, koska katsomohuudot kuuluvat jääkiekkokulttuuriin. Mattilalle huudettiin aivan samalla lailla kuin Dhadphalelle (tämä tuntui unohtuvan kaikilta. Miksei kukaan pahoitellut Mattilan kohtaloa?)

Eikä kukaan edes vastannut kysymykseeni siitä, että olenko esimerkiksi minä silloin rasisti, kun huudan nuijaa ulkomaalaiselle tuomarille?
Järjenkäyttö kun on sallittua myös näissä piireissä.

Uskon kuitenkin sen, että jokainen oppi jotain tästä. Taidamme Ruutanatkin fanijoukkona tyytyä näihin ns. sallittuihin huutoihin jäähyjen tullessa, eli kuulette vastaisuudessakin hölmö-huutoja sekä Juice Leskisen Sika-laulua, oli jäähyn ottanut pelaaja kuka tahansa vierasjoukkueesta. Huumorimielellähän tässä ollaan mukana!

Toivottavasti kaikille nyt selvisi, että kyse oli puhtaasta sattumasta ja pahoittelivathan Make ja Tuomaskin jo asiasta. Otetaan lopullisesti herneet pois nenistä, sillä niin aion minäkin tehdä. Koin vain hieman vääryyttä asiassa ja sen takia tahdoin kirjoittaa tänne.

Eiköhän tämä tästä.
 

cleanhit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Ducks
Kiekko-lehdessä ollutta

No niin, nyt oli joku Sportin fanijohtaja kertonut näkemyksiään Kiekko-Lehdessä.

Vantaa ja Kirkkonummi ovat ilman identiteettiä. Kauniisti sanottuna kaupunginosajoukkueita? tai jotain

Kirkkonummi on käytännössä vasta 2v vanha seura ja Vantaa on 10v vanha seura. Salamat on Mestistasolla toista kautta ja Vantaalla on menossa vasta 5. kausi Mestistasolla!

No, Vantaan budjetti on reilusti alle puolet Vaasan budjetista, mutta tällä kaudella Vaasan ja Vantaan keskinäisten otteluiden voitot ovat 4-0 Vantaan hyväksi! Pelkällä fanikulttuurilla ei vissiin pärjää?

Tappiot varmaan ottaa koville, mutta pitääkö sitä nyt lehtien palstoilla mennä "haukkumaan"?

Onhan Vantaalla Red Armyn mukaan ison identiteetin omaava KKK.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Re: Kiekko-lehdessä ollutta

Viestin lähetti cleanhit
No niin, nyt oli joku Sportin fanijohtaja kertonut näkemyksiään Kiekko-Lehdessä.

Vantaa ja Kirkkonummi ovat ilman identiteettiä. Kauniisti sanottuna kaupunginosajoukkueita? tai jotain

Kirkkonummi on käytännössä vasta 2v vanha seura ja Vantaa on 10v vanha seura. Salamat on Mestistasolla toista kautta ja Vantaalla on menossa vasta 5. kausi Mestistasolla!

No, Vantaan budjetti on reilusti alle puolet Vaasan budjetista, mutta tällä kaudella Vaasan ja Vantaan keskinäisten otteluiden voitot ovat 4-0 Vantaan hyväksi! Pelkällä fanikulttuurilla ei vissiin pärjää?

Tappiot varmaan ottaa koville, mutta pitääkö sitä nyt lehtien palstoilla mennä "haukkumaan"?

Onhan Vantaalla Red Armyn mukaan ison identiteetin omaava KKK.
Oman ymmärtämykseni mukaan Fan Clubin puheenjohtaja puhuin nimenomaan kannattamisesta eikä pelillisestä puolesta. Ja kyllä näin pelillisestikin nämä Vantaat ja Salamat näyttävät enemmänkin HIFK:n ja Jokereiden ylijäämäjoukkueilta. Onhan se pikkasen eri asia, jos seura on perustettu vuonna 2002 tyhjän päälle vai 1939.. Mutta kuitenkin. Lutun luettuani ymmärsin kyllä heti, että tässä tarkoitettíin nimenomaan kannattamispuolta.

Toisaalta tuolla kyllä mun puolesta saisi tarkoittaa sitä pelillistäkin puolta. Ajatelkaapa, että Red Armykin on vanhempi, kuin kumpikaan näistä seuroista. Itseasiassa jos oikein aletaan laskemaan, niin pelkästään meidän fanijärjestö on vanhempi kuin kummatkin seurat yhteensä.

Salamoissakin suurin motivaationlähde joka vie eteenpäin uralla lienee se tosiasia, että jääkiekkoilijat saa enemmän/parempilaatuisia naisia.

Vaasalaisesta näkökulmasta kumpikin joukkue on ilman identiteettiä.

4-0 Vantaalle. No tunnustus siitä. Mutta toisaalta voidaan ajatella myös niin, että on helpompi puolustaa kuin hyökätä. Pelkkää budjettia tuijottamalla ei voi saada oikeaa kuvaa joukkueiden välisistä tasoeroista. Jotkut joukkueet ja jotkut pelityylit eivät vain sovi toisia joukkueita vastaan. Niin se on aina ollut ja niin se tulee aina olemaan. Jokainen joukkue syttyy aina pelaamaan jotain tiettyä joukkuetta vastaan ja tämä koskee myös yksittäisiä pelaajia. Sen takia Vantaa oli tällä kaudella Sportia parempi keskinäisissä otteluissa. Ei sentään kuitenkaan runkosarjassa.
 

Ma-kE-69

Jäsen
Suosikkijoukkue
KiVa
ei voi kun nauraa.

Sportin Fan Clubin puheenjohtaja.
Nyt alan tajuta mikä vaasalaisia vaivaa, onhan Vaasan sport perustettu 1939 silloin oli varmaan hyvät luisteluilmat MERELLÄ
ja taisi Red Armykin painella samaan suuntaan. siinä teille identiteettiä.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Viestin lähetti Ma-kE-69
ei voi kun nauraa.

Hauskaa on täälläkin, jos et pysty hyväksymään_toisen_ihmisen_omaa_mielipidettä suosikkiseurastasi.

Pöytäkirjaa varten, K-Vantaa ja Salamat ovat minunkin mielestä ilman identiteettiä.
 

cleanhit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Ducks
Ei olisi uskonut, että viesti ei mennyt jakeluun!!!

Kirjoituksen perusidea oli se, että millä hel*etillä Vantaalla ja Kirkkonummella olisi ehtinyt luoda kulttuuria kun seurat ovat niin nuoria! Jos seurat on pystyssä vielä 70 vuoden jälkeen niin varmasti on muodostunut kulttuuria!! Jostain Vaasassakin on aloitettu!

Tuolla tyylillä olisi sama kuin menisi sanomaan vaikkapa Lennart Petrellille, että sä olet ihan huono verrattuna Raimo Helmiseen.

Hereillä äijät siellä Vaasassa ja katsokaa mitä jutussa tarkoitetaan!
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti cleanhit

Hereillä äijät siellä Vaasassa ja katsokaa mitä jutussa tarkoitetaan!

Varmaan karkasi ajatus monella muualle, niin mullakin, kun rupesit puhumaan ensimmäisessä viestissäsi kauden keskinäisten otteluiden tappioista ja budjeteista.

Ja vaikea se on Vantaalla tai Kirkkonummella identiteettiä tai muutakaan rakentaa kun joutuu toimimaan HIFK:n, Jokereiden ja Bluesin varjossa. Tähän tuskin on muutosta tulossa pitkään aikaan. Rosteritkin on lähes kokonaan em. joukkueiden ylijäämäpelaajsta koottu.

EDIT: Eipä se TuTokaan saanut aikaan juuri mitään vaikka liigassa pelasikin. Niin pahasti TuTo on TPS:n varjossa. Sama tilanne siis Turussa.
 
Viimeksi muokattu:

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Rocco
Ja vaikea se on Vantaalla tai Kirkkonummella identiteettiä tai muutakaan rakentaa kun joutuu toimimaan HIFK:n, Jokereiden ja Bluesin varjossa. Tähän tuskin on muutosta tulossa pitkään aikaan. Rosteritkin on lähes kokonaan em. joukkueiden ylijäämäpelaajsta koottu.

Itse tulee haettua jääkiekko-otteluissa hyvää viihdettä, eikä siinä vaiheessa tule mietittyä, onko tällä joukkueella identiteetti. Onhan se ihan kivaa, että tuommoista jonkun fanikerhon hemmo jaksaa tuumia...

Alueen väkimäärä on kovin erilainen Vaasaan nähden ja toki ei-pääkaupunkilainen pääsee rostereista helposti lässyttämään. Niitä joukkueita sattuu olemaan muitakin kuin kolme SM-Liiga-porukkaa, KiVa ja Salamat, joten toki niitä siirtoja tuleekin. Onkohan sillä isokin ero, että Mestis-joukkue koostuu omista jämäpelaajista vai muiden ylijäämäpelaajista? SM-Liigan ylijäämäpelaajiahan niistä useimmat ovat, eikö vain?
 

MotSundom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Liverpool (Ässät-sympatiat tauolla)
Viestin lähetti Pateettinen
SM-Liigan ylijäämäpelaajiahan niistä useimmat ovat, eikö vain?

Näinhän se on.

Viestin lähetti Pateettinen
Itse tulee haettua jääkiekko-otteluissa hyvää viihdettä, eikä siinä vaiheessa tule mietittyä, onko tällä joukkueella identiteetti.

Eiköhän tällä "identiteetillä" on tarkoitettu sitä että nuorella ja vanhalla seuralla on se iso ero että ihmiset/fanit ovat ehkä seuranneet vanhan seuran tekemisiä syntymästä asti, ehkä jopa itsekin pelannut junnuna joukkueessa, ehkä jopa isä tai vaarikin on pelannut joukkueessa ja kertonut millaista oli siihen aikaan pelata tässä joukkueessa. Joukkueesta löytyy paljon historia-materiaalia ja herättää enemmän tunteita myös vierasfaneissa (ainakin vanhoissa faneissa). Ei tämmöstä tulee mietittyä siinä vaiheessa kun katselee jääkiekko-ottelua vaan se "identiteetti" löytyy "jääkiekko-sielusta" ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös